Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.655.2023.1.AA
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy:
a)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
b)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i ochrony nad zabytkami wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym,
c)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,
d)promocji gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.
Gmina realizuje projekt pn. (…) (dalej również: projekt, operacja). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację operacji ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania (…) z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Przedmiotem operacji jest adaptacja trzech pomieszczeń i korytarza na parterze (...) przy ul. (…) w (…), na ogólnodostępną świetlicę wraz z zapleczem kuchenno-socjalnym, spełniającym wymogi do serwowania dań w trybie cateringowym i szatnią dla korzystających ze świetlicy oraz modernizację korytarza prowadzącego do tych pomieszczeń.
W świetlicy będą prowadzone nieodpłatnie warsztaty plastyczne, muzyczne, kulturalne, z zakresu rękodzieła artystycznego, fotografii, rytmiki dla dzieci, młodzieży i dla dorosłych (uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku, a także wszystkich innych mieszkańców). Będą prowadzone również zajęcia dla dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych i wakacji. Realizowane zadanie pozwoli na współpracę w zakresie działalności kulturalnej, prowadzenie warsztatów z innymi gminami, czy też działającymi na ich terenie organizacjami. Operacja będzie miała również pozytywny wpływ na turystykę. Turyści będą mogli skorzystać ze świetlicy bezpłatnie w wyznaczonych godzinach, co będzie dodatkową atrakcją turystyczną Gminy (…).
Gmina wystąpiła o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu - co oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych kosztów projektu za niemożliwy do odliczenia jako wydatek kwalifikowalny w ramach operacji. W konsekwencji Gmina uznaje wszystkie wydatki na projekt za kwalifikowane.
W ramach projektu zostaną wykonane prace: remont ścian i modernizacja sufitów, wymiana istniejących podłóg, renowacja drzwi, wymiana parapetów, remont instalacji elektrycznej, a także wykonanie instalacji sanitarnej niezbędnej do funkcjonowania aneksu kuchenno-socjalnego, montaż sufitów podwieszanych. W ramach zadania zostaną zakupione elementy podstawowe wyposażenia świetlicy: (...) stoły, (...) krzeseł i komplet szafek kuchennych do aneksu kuchenno-socjalnego.
Celem realizowanego projektu jest wspieranie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej - tj. powstanie świetlicy, w której możliwe będzie organizowanie różnego typu warsztatów i zajęć edukacyjno-aktywizujących dla dzieci, młodzieży i osób starszych z obszaru Gminy (…).
Powstała świetlica będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter. Na potrzeby działalności świetlicy zostanie opracowany regulamin korzystania. Opiekę nad nią będzie sprawował Ośrodek (…) (Instytucja Kultury). Gmina (…) użyczy ww. pomieszczenia nieodpłatnie Ośrodkowi (…). Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych.
W związku z realizacją projektu Gmina otrzymuje zasadniczo faktury wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawarła z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego oświadczenia VAT stanowiącego element wniosku o przyznanie pomocy. Zdaniem Gminy w związku z planowanym wykorzystaniem pomieszczeń świetlicy ogólnodostępnej Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od poniesionych wydatków. Poniesione wydatki mają charakter wydatków majątkowych, odnoszonych w koszty stopniowo w postaci odpisów amortyzacyjnych po zakończeniu realizacji projektu.
Gmina planuje, że niezwłocznie po zakończeniu prac adaptacyjnych udostępni pomieszczenia świetlicy korzystającym. Gmina nie będzie pobierać opłat za korzystanie z ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, a także pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do świadczenia żadnych usług odpłatnych. Innymi słowy, zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które skutkowałyby powstaniem zobowiązania w podatku VAT należnym. Wydatki poniesione na projekt są związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym.
Pytanie
Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. (…) w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na projekt pn. (…).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Aby Gmina (…) mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości, ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego. Z kolei, zadania publiczne gminy (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu. Gmina w tym przypadku korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej i działa jako organ władzy publicznej.
Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina realizuje projekt pn. (…). Celem realizowanego projektu jest wspieranie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej - tj. powstanie świetlicy, w której możliwe będzie organizowanie różnego typu warsztatów i zajęć edukacyjno-aktywizujących dla dzieci, młodzieży i osób starszych z obszaru Gminy (…). Gmina nie będzie pobierać opłat za korzystanie z ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, a także pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do świadczenia żadnych usług odpłatnych. Realizacja operacji stanowi wykonywanie przez Gminę nieodpłatnie zadań własnych, o których mowa z art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki na projekt pn. (…) będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niegenerujących zobowiązania w podatku VAT należnym. W konsekwencji nie zostaną spełnione niezbędne warunki do odliczenia podatku VAT wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wydatków uznanych za kwalifikowalne w projekcie (tj. od wszystkich wydatków operacji).
Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowalnych na projekt pn. (…) w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Reasumując, odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (…).
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o samorządzie gminnym”:
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 15 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1.ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
9.kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10.kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
15.utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
18.promocji gminy.
We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:
- realizują Państwo projekt pn. (…);
- przedmiotem operacji jest adaptacja trzech pomieszczeń i korytarza na parterze (...) na ogólnodostępną świetlicę wraz z zapleczem kuchenno-socjalnym i szatnią dla korzystających ze świetlicy oraz modernizację korytarza prowadzącego do tych pomieszczeń;
- w świetlicy będą prowadzone nieodpłatnie warsztaty plastyczne, muzyczne, kulturalne, z zakresu rękodzieła artystycznego, fotografii, rytmiki dla dzieci, młodzieży i dla dorosłych, będą prowadzone również zajęcia dla dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych i wakacji;
- powstała świetlica będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter;
- opiekę nad świetlicą będzie sprawował Ośrodek (…). Użyczą Państwo ww. pomieszczenia nieodpłatnie Ośrodkowi (…);
- po zakończeniu prac adaptacyjnych planują Państwo udostępnić pomieszczenia świetlicy korzystającym. Nie będą Państwo pobierać opłat za korzystanie z ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, a także pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do świadczenia żadnych usług odpłatnych;
- zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po Państwa stronie, które skutkowałyby powstaniem zobowiązania w podatku VAT należnym;
- wydatki poniesione na projekt są związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Państwa zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazali Państwo, że nie będą pobierać opłat za korzystanie z ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej, a także pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do świadczenia żadnych usług odpłatnych oraz że zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po Państwa stronie, które skutkowałyby powstaniem zobowiązania w podatku VAT należnym. Ponadto wydatki poniesione na projekt są związane wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa nieodpłatnie zadań własnych. Zatem nie mają i nie będą mieć Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. (…) w trakcie, jak i po zakończeniu inwestycji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right