Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.614.2023.2.AK

Brak opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania nakładów przebudowanej infrastruktury elektroenergetycznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania nakładów przebudowanej infrastruktury elektroenergetycznej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 1 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, powołaną do współtworzenia i upowszechniania kultury między innymi poprzez wystawianie spektakli, na które sprzedaje bilety wstępu. Wnioskodawca uzyskuje dotacje z budżetu Państwa, korzysta z wpływów uzyskanych z działalności gospodarczej, a także z tytułu otrzymanych środków od osób fizycznych i prawnych i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów na przebudowę istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej będącej własnością spółki z o.o. A na rzecz tej spółki.

Przebudowa nastąpiła w celu likwidacji kolizji w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę rozbudową w ramach prowadzonej zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej działalności gospodarczej (dotyczy podatku od towarów i usług). Dotychczasowa linia energetyczna, znajdująca się na nieruchomościach gruntowych będących własnością Wnioskodawcy, położonych w (…), uniemożliwiała realizację ww. inwestycji.

W związku z powyższym strony zawarły umowę, w myśl której A wyraziła zgodę na likwidację kolizji, a Wnioskodawca zaakceptowała warunki techniczne i finansowe z tym związane.

Wszystkie usługi i materiały nabyte przez Wnioskodawcę w celu przebudowy mają związek z działalnością opodatkowaną i zwolnioną i przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy zastosowaniu planowanego wskaźnika proporcji obliczonego zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Warunki techniczne i finansowe związane z likwidacją kolizji:

W umowie pomiędzy Wnioskodawcą a A Sp. z o.o. z dnia (…) lipca 2022 r. strony ustaliły, że nastąpi likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej xx i światłowodowej, tj. (…) zlokalizowanej na nieruchomościach położonych w (…). Linie kablowe i światłowód ułożone były na terenie przyszłej planowanej budowy (…) oraz parkingu podziemnego co uniemożliwiało rozpoczęcie tej inwestycji. Należało więc w pierwszej kolejności zmienić lokalizację infrastruktury energetycznej przenosząc ją w inne usytuowanie, nie kolidujące z planowaną rozbudową Wnioskodawcy. Przebudowywana infrastruktura energetyczna nie polepszyła stanu istniejącej infrastruktury A, zachowując jej dotychczasowe właściwości użytkowe. Strony w umowie oświadczyły, że po żadnej z nich nie wystąpiło uzyskanie korzyści majątkowej. Nowo wybudowane elementy infrastruktury elektroenergetycznej, w zamian za zlikwidowane, Wnioskodawca przekazał A nieodpłatnie protokołem zdawczo-odbiorczym, który określał wartość rzeczywiście poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów. W umowie (…) lipca 2022 r. określono szacunkową wartość przebudowywanej infrastruktury elektroenergetycznej na kwotę (…) zł netto (wg szacunku z dnia (…) listopada 2021 r.). Ostatecznie po kilkukrotnym wzroście cen usług, wartość robót związanych z wybudowaniem nowej infrastruktury energetycznej poniesiona przez Wnioskodawcę wyniosła (…) zł netto. Ten koszt nie obejmuje wartości dostaw inwestorskich, które A zrealizowała, a Wykonawca wbudował. Łączny koszt poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów to (…) zł netto i powstałe z tego tytułu urządzenia (linie) energetyczne przekazała do A protokołem zdawczo-odbiorczym w dniu (…) sierpnia 2023 r.

Udokumentowanie nabycia towarów i usług na potrzeby likwidacji kolizji:

Faktury dokumentujące nabycie usługi przebudowy linii kablowych xx opiewają na łączną kwotę (…) zł i zostały wystawione przez wykonawcę przebudowy B S.A. na Wnioskodawcą (nabywca), na podstawie zawartej między stronami umowy z dnia (…) października 2022 r. Wykonane prace zostały udokumentowane protokołem odbioru robót przez Wnioskodawcę, przy udziale przedstawicieli A w dniu 4 kwietnia 2023 r.

Związek likwidacji kolizji z realizowaną inwestycją:

Likwidacja kolizji była niezbędna do rozpoczęcia inwestycji, polegającej na budowie (…). Istniejąca infrastruktura elektroenergetyczna uniemożliwiała rozpoczęcie ww. inwestycji, z uwagi na to, że linie kablowe były ułożone w obszarze, na którym ma być wybudowany (…) oraz parking. (…). W realizowanej inwestycji wyłącznie będzie odbywała się sprzedaż opodatkowana (najem, sprzedaż biletów na spektakle, reklama), natomiast Wnioskodawca jako podatnik VAT rozlicza się zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. W zdecydowanej większości prowadzi działalność opodatkowaną (sprzedaż biletów na spektakle, najem powierzchni, reklama), ale również prowadzi działalność zwolnioną (sprzedaż spektakli poza siedzibą, współorganizacja wydarzeń kulturalnych oraz najem kilku lokali mieszkalnych na potrzeby mieszkaniowe). Dlatego też przy odliczaniu podatku naliczonego VAT od wszystkich nabywanych towarów i usług stosujemy wskaźnik struktury VAT (wskaźnik struktury w 2023 r. wynosi 100%).

Opis inwestycji, której realizację uniemożliwiała dotychczasowa linia elektroenergetyczna:

Dotychczasowa linia elektroenergetyczna była w kolizji z rozbudową Wnioskodawca (…) wraz z parkingiem podziemnym. Rozbudowa podzielona jest na dwa zadania inwestycyjne (…). Parking przewidziany jest na xxx stanowisk postojowych dla samochodów osobowych i połączony będzie komunikacyjnie z budynkiem głównym Wnioskodawcy i budynkiem (…). Wjazd na parking dostępny będzie z ulicy (…) i ma funkcjonować w systemie miejsc postojowych płatnych – prawdopodobnie Wnioskodawca będzie wynajmować parking firmie tzw. operatorowi parkingowemu. W skład tej inwestycji wchodzi też zagospodarowanie terenu nad garażem i obejmować będzie plac o charakterze spacerowo-rekreacyjnym. Planowane oddanie do użytkowania parkingu to koniec lipca 2024 r.

(…).

W skład inwestycji wchodzi też zagospodarowanie terenu (…), obejmujące plac przed wejściami do budynku głównego Wnioskodawcy i do (…) oraz zharmonizowanie z nawierzchnią placu istniejącego nad parkingiem. Planowane zakończenie realizacji (…) to koniec maja 2025 r.

Pytanie

Czy czynność nieodpłatnego przekazania nakładów przebudowanej infrastruktury elektroenergetycznej na rzecz A podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem czynność nieodpłatnego przekazania infrastruktury elektroenergetycznej nie generuje naliczenia podatku należnego od towarów i usług.

W myśl artykułu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z kolei z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają tylko takie nieodpłatne świadczenia usług, które nie mają związku z działalnością gospodarczą podatnika. Dlatego też nawet jeśli podatnik odliczył VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z przebudową infrastruktury, to jej nieodpłatne przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W przypadku Wnioskodawcy przebudowa linii elektroenergetycznej była konieczna dla realizacji rozbudowy Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności artystycznej, która z uwagi na jej odpłatność jest kwalifikowana zgodnie z ustawą o VAT jako działalność gospodarcza.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku C-102/86 „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”. W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zatem, z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy czynność nieodpłatnego przekazania nakładów przebudowanej infrastruktury elektroenergetycznej na rzecz A podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W oparciu o treść art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 45 ustawy Kodeks cywilny:

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, że przedmioty praw majątkowych mogą mieć charakter materialny albo niematerialny, a rzeczy stanowią jedną z kategorii przedmiotów, do których odnosi się treść praw majątkowych. Wyodrębnione przedmioty mające charakter materialny, czyli rzeczy, dzielone są tradycyjnie na nieruchomości i ruchomości (red. prof. dr hab. Maciej Gutowski, „Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz do art. 1-449”, C.H. Beck 2016, komentarz do art. 45 k.c.)

Ponadto, stosownie do art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Należy zaznaczyć, że przesłanka wynikająca z powołanego wyżej art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.

Na podstawie art. 49 § 2 ustawy Kodeks cywilny:

Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

W świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego urządzenia przesyłowe co do zasady stanowią część składową nieruchomości, na której zostały posadowione. Jeżeli jednak wchodzą one w skład przedsiębiorstwa, to nie należą do części składowych nieruchomości, na których zostały posadowione. Tym samym, w takiej sytuacji stanowią one odrębny od samej nieruchomości przedmiot prawa własności. Uznanie sieci przesyłowych, o których mowa w art. 49 § 1 K.C. za odrębny od nieruchomości przedmiot prawa własności uzależnione zostało zatem od przesłanki, aby sieci te wchodziły w skład przedsiębiorstwa. Z chwilą fizycznego połączenia z siecią urządzenia te stają się zatem samoistnymi rzeczami ruchomymi, które mogą być przedmiotem odrębnej własności i odrębnego obrotu – może zatem dojść do przeniesienia własności tych urządzeń w drodze umowy na rzecz przedsiębiorcy lub osoby trzeciej.

Z uwagi na okoliczność, że istniejąca infrastruktura elektroenergetyczna, będąca przedmiotem przebudowy, stanowi własność A Sp. z o.o., stanowiącej przedsiębiorstwo przesyłowe, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, przeniesienie nakładów, poniesionych w związku z likwidacją kolizji występującej w infrastrukturze elektroenergetycznej w związku z realizowaną rozbudową, na rzecz A, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Przeniesienie przez Państwa ww. nakładów poniesionych w związku z likwidacją kolizji występującej w infrastrukturze elektroenergetycznej na rzecz A nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Czynność ta będzie stanowiła świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy, gdyż przeniesienie to nie będzie wiązało się z faktycznym przekazaniem tych sieci, ponieważ będą one już we władaniu przedsiębiorstwa przesyłowego, zatem dojdzie do przekazania nakładów poniesionych przez Państwa na tą inwestycję. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przeniesienie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przeniesienia nakładów poniesionych na przebudowę infrastruktury elektroenergetycznej przez Państwa na rzecz A, dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, ponieważ – jak Państwo wskazali – przebudowa nastąpiła w celu likwidacji kolizji, która była niezbędna do rozpoczęcia inwestycji, polegającej na budowie (…) oraz parkingu. Dotychczasowa linia energetyczna uniemożliwiała realizację inwestycji. W realizowanej inwestycji będzie odbywała się wyłącznie sprzedaż opodatkowana.

Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej będzie spełniony.

W konsekwencji, nieodpłatne przeniesienie elementów infrastruktury elektroenergetycznej na rzecz A nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie ma związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Zatem, nieodpłatne przeniesienie elementów infrastruktury elektroenergetycznej na rzecz A (które w efekcie jest przeniesieniem wyłącznie poniesionych nakładów, gdyż infrastruktura elektroenergetyczna, którą Państwo przebudowali, należy do A) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, czynność nieodpłatnego przekazania nakładów przebudowanej infrastruktury elektroenergetycznej na rzecz A nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwa do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00