Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.557.2023.2.MC
Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku VAT dotyczącej odliczenia podatku od zakupów związanych z przedmiotowym Projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 21 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) (dalej zamiennie: Stowarzyszenie/Podatnik) prowadzi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych i realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa.
(…) 2023 roku Stowarzyszenie podpisało Umowę numer (…) o dofinansowanie projektu pod nazwą „(…)” (dalej: Projekt) w ramach Programu Fundusze Europejskie (…) 2021–2027 ((…)) współfinansowanego ze środków Europejskiego (…) z Zarządem Województwa (…) działającym jako Instytucja Zarządzająca (…) reprezentowanym przez Pana (…) – Wicemarszałka Województwa (…).
W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, jak i do Umowy o dofinansowanie Projektu, Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu. Ponadto w treści wniosku o dofinansowanie Projektu zawarto oświadczenie, że w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań OWES dla uczestników Projektu.
Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.
Stowarzyszenie – w związku z inną działalnością niż prowadzenie działalności statutowej związanej z realizacją działań współfinansowanych ze środków publicznych – jest czynnym podatnikiem VAT. Jest to działalność gospodarcza sensu stricte (która ma marginalny charakter w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych), z której uzyskany dochód w całości przeznaczany jest na prowadzenie działalności statutowej (nigdy nie dochodzi do wypłaty zysku). Oczywistym jest, że w tym zakresie Podatnik podlega pod przepisy UPTU, a w związku z powyższym jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
W ramach Projektu, o którym mowa powyżej, Stowarzyszenie realizuje działania wsparcia wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1287, 1429), tj.: 1) animacji lokalnej, polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych;
2) tworzenia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz wspierania prowadzonej przez nie działalności, a także finansowania powstawania w nich miejsc pracy;
3) wsparcia działań reintegracyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwo społeczne, w tym wsparcia w tworzeniu planów reintegracyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 tejże ustawy, oraz finansowania tych działań;
4) wsparcia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;
5) wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz udzielania im wsparcia biznesowego.
Powyższa działalność jest działalnością typu non–profit. Uzyskane w ramach Projektu (na podstawie umowy z (…)) środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej.
Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, zwanej dalej UPTU). W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.
W ramach działalności statutowej prowadzonej w ramach Projektu współfinansowanego ze środków publicznych (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021–2027) Stowarzyszenie dokonywać będzie zakupu towarów i usług (w rozumieniu UPTU) służących realizacji tego Projektu.
Jest to przede wszystkim:
a. organizacja wyjazdów, wizyt, spotkań (w tym wizyt studyjnych, wyjazdów reintegracyjnych, czy spotkań networkingowych),
b. wynajem sal, lokali oraz ich utrzymanie (w tym czynsz, media, sprzątanie),
c. usługi prelegentów i doradców,
d. zakup usług cateringowych,
e. zakup usług hotelarskich i noclegowych,
f. zakup usług marketingowych i księgowych,
g. zakup usług transportowych,
h. zakup materiałów biurowych i szkoleniowych, usługi drukarskie (skład, korekta, druk), zakup oraz wynajem sprzętu i oprogramowania,
i. zakup usług trenerskich i szkoleniowych, w tym warsztatów edukacyjnych w PES.
Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami VAT, na których wykazywany jest podatek należny.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo.
Projekt „(…)” (dalej: „projekt”) jest realizowany przez Stowarzyszenie (dalej: „(…)”, „Stowarzyszenie”), które posiada akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej (dalej: „(…)”), o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. ekonomii społecznej (t. j. Dz. U. poz. 1812, z późn. zm.). Akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej – zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej – przyznaje w drodze decyzji minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego (Minister Rodziny i Polityki Społecznej) podmiotom realizującym usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej (PES).
Stowarzyszenie (…), jako podmiot realizujący usługi wsparcia ekonomii społecznej, w tym wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ekonomii społecznej, posiada nieprzerwanie od 2015 roku akredytację (…) wydaną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w ramach systemu akredytacji (…), oraz – w związku z wejściem w życie ustawy o ekonomii społecznej z dnia 5 sierpnia 2022 roku – akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej dla (…), wydane decyzją Ministra Rodziny i Polityki Społecznej nr (…) ((…)– w załączeniu) z (…) maja 2023 roku.
Dzięki posiadaniu akredytacji i statusu (…) działającego pod nazwą (…) Ośrodek Ekonomii Społecznej (dalej: „(…)”), (…) złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…)2021–2027 ((…)), współfinansowanego ze środków Europejskiego (…) ((…)) – numer naboru wniosków o dofinansowanie projektów (…), Działanie (…) Podmioty ekonomii społecznej.
Nabór wniosków prowadzony był przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucję Zarządzającą Programem Fundusze Europejskie (…) na lata 2021–2027 od (…) 2023 roku do (…) 2023 roku. Wniosek o dofinansowanie projektu został poddany ocenie formalnej i merytorycznej, po czym został skierowany do negocjacji, a po zakończeniu procedury, Uchwałą Nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (…) 2023 roku, został wybrany do dofinansowania w ramach naboru nr (…).
Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta (…) 2023 roku.
Projekt jest w pełni zgodny z celami statutowymi Stowarzyszenia (…) oraz Wytycznymi obszarowymi.
Projekt „(…)” będzie realizowany na terenie subregionu (…) (powiaty: (…)) w terminie od (…) 2023 roku do (…) 2028 roku. (…) planuje objęcie wsparciem od (…) 2023 roku do (…) 2028 roku również przedstawicieli grup docelowych spoza subregionu (…) – na terenie całego województwa (…).
Głównym celem projektu jest wsparcie rozwoju sektora ekonomii społecznej w subregionie (…) od (…) 2023 roku do (…) 2028 roku poprzez utworzenie i utrzymanie (…) miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych (PS) dla osób wskazanych w art. 2 pkt 6 ustawy roku o ekonomii społecznej, poprawę sytuacji na rynku i dostępu do usług rozwojowych dla (…) podmiotów ekonomii społecznej (PES) z subregionu (…), (w tym (…) do (…)2024 r.) oraz (…) spoza subregionu (…) (woj. (…)), a także:
a) wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS (poprzez udzielanie stawek jednostkowych, zgodnie z Sekcją (…) Wytycznych obszarowych);
b) świadczenie usług wspierających rozwój (…) i (…), m.in. usług animacyjnych, inkubacyjnych, odpowiadających na wyzwania związane z deinstytucjonalizacją usług społecznych i zrównoważonym rozwojem (w tym gospodarką o obiegu zamkniętym i odnawialnymi źródłami energii) oraz wyzwania demograficzne, promocyjne, edukacyjne, szkoleniowe, zgodnie z (…) i standardami określonymi w ustawie o ekonomii społecznej;
c) wspieranie realizacji indywidualnego procesu reintegracji w (…) (świadczenie reintegracyjne oraz wsparcie realizacji Indywidualnego (…)),
Działania te będą realizowane do (…) 2028 roku.
Cele szczegółowe projektu to:
1. Zwiększenie poziomu wiedzy (…) kobiet i mężczyzn z subregionu (…) na temat ekonomii społecznej ((…)), (…), (…), ich usług i produktów oraz zwiększenie widoczności (…) i tworzenie pozytywnego wizerunku (…), m.in. poprzez działania edukacyjne w szkołach,
2. Zwiększenie szans na rynku pracy oraz dostęp do usług reintegracji społecznej i zawodowej dla (…) osób niezatrudnionych z subregionu (…), poprzez m.in. wsparcie przedsiębiorstw społecznych w realizacji Indywidualnych (…),
3. Wzrost poziomu kooperacji w min. (…) środowiskach lokalnych, poprzez wspólne realizacje przedsięwzięć w obszarze (…),
4. Wzmocnienie jakości i efektywności produktów oraz usług (…)/(…), tworzenie standardów jakości, profesjonalizacja usług oraz potencjału co najmniej (…) (…) (nowych i istniejących, w tym (…) z subregionu (…)) oraz utworzenie (…) trwałych i stabilnych miejsc pracy w (…) (nowych, istniejących oraz przekształcanych z (…)) poprzez m.in. wsparcie finansowe, szkolenia, doradztwo, reintegrację,
5. Zwiększenie innowacyjności społecznej we wspólnotach samorządowych przez dostęp do wiedzy i innowacyjnych rozwiązań w UE oraz włączenie (…) w łańcuch wartości i dostaw usług publicznych, w tym społecznych,
6. Wzrost ilości i wartości usług społecznych zlecanych (…)/(…) w (…), poprzez zwiększenie ilości i wartości społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych oraz zielonych procedur (…) w jednostkach samorządu terytorialnego.
Grupę docelową projektu stanowią:
1. Osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci (…)/(…), osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. animacji, inkubacji, reintegracji społecznej i zawodowej;
2. Osoby wskazane w Podrozdziale (…) Wytycznych obszarowych (np. osoby z niepełnosprawnościami, osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. animacją, inkubacją, szkoleniami,
3. Osoby planujące założenie (…) lub podjęcie pracy w (…) w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), reintegracji społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia (…);
4. osoby prawne planujące założenie PES/PS (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. animacji, doradztwa, szkoleń;
5. (…) (…)/(…), ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadające jednostki organizacyjne w subregionie (…) oraz (…) z całej (…) – objęte m.in. inkubacją, szkoleniami, doradztwem, wsparciem biznesowym, promocyjnym oraz finansowym. W ramach pkt 1 – 3 wsparciem objęte zostanie min. (…) osób, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie (…) w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a osoby w kryzysie bezdomności przebywające w (…).
Planowane rezultaty projektu to:
a)(…) kobiet i mężczyzn objętych wsparciem, w tym (…) osób niezatrudnionych, (…) osób z niepełnosprawnościami oraz (…) osób w kryzysie bezdomności,
b)(…) (…) objętych wsparciem;
c)(…) miejsc pracy w (…),
d)(…) osób pracujących po opuszczeniu programu,
e)(…) grup inicjatywnych (…),
f)(…) środowisk (partnerstw) realizujących przedsięwzięcia mające na celu rozwój (…), w tym poprze realizację zamówień publicznych.
W projekcie przewidziano następujące zadania:
1. Tworzenie i utrzymanie miejsc pracy w (…) (stawki jednostkowe) w latach 2023 – 2027 łącznie (…) miejsc pracy w (…);
(…) stosuje uproszczone metody rozliczania wydatków w postaci stawek jednostkowych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w (…) zgodnie z Sekcją (…) Wytycznych obszarowych;
2. Reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w PS (w tym świadczenie reintegracyjne):
a) Dofinansowanie indywidualnego planu reintegracyjnego (IPR), o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej;
b) Wsparcie reintegracyjne dotyczy wyłącznie nowych pracowników i może być świadczone bez przyznawania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w (…);
c) Przyznawane jest w formie refundacji dla (…);
d) Usługi wsparcia reintegracyjnego dotyczą bezpośrednio pracownika lub zespołu (…) i mają na celu zwiększenie możliwości udziału w życiu społecznym i zawodowym osoby objętej (…);
e) Procesy reintegracyjne obejmują tworzenie i wdrażanie indywidualnych planów reintegracyjnych, które mogą obejmować np. udział w szkoleniach rozwijających kompetencje społeczne, wsparcie w zakresie dostępu do usług zdrowotnych, pomoc w korzystaniu z pomocy specjalistycznej (psycholog, doradca zawodowy, specjalista ds. uzależnień, psychoterapeuta, psychiatra, inne), wsparcie trenera/asystenta pracy, wsparcie w zakresie funkcjonowania w rodzinie i pełnienia ról rodzicielskich np.: o pomoc w dostępie do usług społecznych wspierających innych członków rodziny, podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w wybranych formach edukacji dorosłych formalnych i poza formalnych np.: szkolenia zawodowe, itd.
3. Inkubacja (…) i wsparcie tworzenia miejsc pracy w (…):
a) Wspólnie z Regionalnym (…) opracowany został Regulamin udzielania wsparcia finansowego;
b) Po przeprowadzeniu rekrutacji, we współpracy z interesariuszami (…), następuje cykl szkoleniowo – doradczy: szkolenia teoretyczne i praktyczne, z zakładania/ prowadzenia/rozwoju (…) i tworzenia miejsc pracy w (…) (zgodnie z diagnozą potrzeb, profilem działalności i zaleceniami (…) w (…), m.in. prawne, marketingowe, z zakresu tworzenia biznesplanu, źródeł finansowania, księgowe, dotyczących wartości (…) i spółdzielczości socjalnej, szkolenia branżowe, a także praktyczne aspekty prowadzenia (…), prawa pracy, zamówień publicznych, w tym zamówień społecznie odpowiedzialnych i zielonych zamówień publicznych, itd.), doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu;
c) Nabór wniosków z biznesplanami i Komisja Oceny Wniosków – preferowane będą osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i ustawy o ekonomii społecznej;
d) Monitorowanie wsparcia i rozwiązywanie sytuacji problemowych w (…), monitoring trwałości miejsc pracy i (…).
4. Animacja, zwiększanie widoczności i edukacja (…), wsparcie (…)/(…), w tym biznesowe, rozwojowe, w zakresie zamówień społecznie odpowiedzialnych i usług społecznych:
a) Diagnoza potrzeb środowisk lokalnych zgodnie z metodą organizacji społeczności lokalnej (OSL) oraz diagnoza potrzeb placówek i instytucji integracji społecznej w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej;
b) Analiza wydatków JST w kontekście lokalności/tworzenia (…) i wsparcia zamówień społecznie odpowiedzialnych oraz tworzenia (…) reintegracyjnych i świadczących usługi społeczne (m. in. wiązki usług społecznych);
c) Usługi animacyjne i wsparcie rozwoju partnerstw lokalnych na rzecz (…), m.in. przez animację grup inicjatywnych oraz środowisk na rzecz (…), poprzez m. in. sesje dialogowe i spotkania animacyjne w środowiskach lokalnych i JST (…);
d) (…);
e) Wsparcie (…) i JST w obszarze zamówień społecznie odpowiedzialnych, (m.in. pomoc w konstrukcji/zdobywaniu/realizacji zleceń – w trybach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawie Prawo zamówień publicznych, ustawie o ekonomii społecznej oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych), procesach rewitalizacyjnych i reintegracyjnych/zwiększenia wartości i jakości usług publicznych, w tym społecznych realizowanych przez (…);
f) Działania edukacyjne w obszarze (…), w tym wdrożenie oferty edukacyjnej wypracowanej przez (…) wraz z (…) w (…), a także seanse filmowe dla uczniów w zakresie (…);
g) Szkolenia dla osób fizycznych (…) umożliwiających zdobycie wiedzy na temat założenia/rozwoju/prowadzenia (…)/(…) (program szkoleń dostosowany do potrzeb i oczekiwań uczestników projektu;
h) Wizyty studyjne w (…)/(…), w tym dla przedstawicieli (…)/grup roboczych (…), JST, mediów, itd.
i) Usługi wsparcia dla (…) i (…) – doradztwo kluczowe, biznesowe i specjalistyczne;
j) Wsparcie marketingowe i promocja (…)/(…), zwiększanie widoczności (…).
5. Monitorowanie (…), (…)/(…) i zapewnienie jakości (…).
W związku z nabyciem towarów i usług w ramach projektu pn.: „(…)”, faktury będą wystawiane na realizatora projektu, tj. (…).
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.)
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z pytaniem, czy prawidłowe jest jego stanowisko określające, że w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Stowarzyszenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z przepisami prawa krajowego.
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.)
Prawidłowym wg Wnioskodawcy (Stowarzyszenie (…) realizujące projekt pn.: „(…)”) jest stanowisko, że w związku z realizacją projektu nie ma ono prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z przepisami prawa krajowego, gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o VAT) Stowarzyszenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6l ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą możliwościodliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.
Jak Państwo wskazali, w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (…) dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Wynika to z faktu, iż pomimo że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT to – jak Państwo wskazali – w wyniku realizacji ww. Projektu działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, jak również nie będą mieli Państwo prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych działań, nie będą mieli Państwo także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o VAT) Stowarzyszenia.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right