Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.412.2023.2.AP
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko jest nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% i 12%. Wniosek został uzupełniony w dniach 29 września i 17 listopada 2023 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Obecnie pracuje Pan na podstawie umowy o pracę, która zakończy się 30 września 2023. Od 2 października 2023 r. zamierza Pan prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Zamierza Pan zarejestrować tę działalność i jako formę opodatkowania wskazał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach zakładanej działalności będzie Pan świadczyć usługi informatyczne i zarządzania projektami informatyczno-wdrożeniowymi, klasyfikowane w PKWiU jako - 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych - 70.22.20.0, tj. (wg wyjaśnień do PKWiU):
‒usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
‒usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
‒usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Na zakres działań będą składały się:
‒weryfikacja potrzeb klientów, proponowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów informatycznych, rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,
‒analiza funkcjonalności systemów informatycznych i przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,
‒oszacowanie wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,
‒określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, developerów różnych specjalizacji, testerów, administratorów,
‒obsługę zmian zakresu projektu,
‒kierowanie i monitorowanie zespołów specjalistów i ekspertów informatyki, którzy realizują projekty na rzecz klientów, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
‒utrzymywanie dobrych i prawidłowych relacji z klientem w obszarze informatyki w ramach rozwijanych aplikacji systemów,
‒koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych,
‒współpraca z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,
‒rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych,
‒koordynowanie i komunikowanie działań służących rozwiązaniu incydentów w usługach informatycznych,
‒planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych,
‒komunikacja z klientami informatycznymi,
‒przegląd i raportowanie wyników projektów informatycznych,
‒doskonalenie procesów technologii informatycznych,
‒zapewnienie rentowności projektów informatycznych,
‒optymalizacja wykorzystania zasobów na potrzeby realizacji projektów informatycznych,
‒opracowania i wdrożenia strategii zapewniającej zgodność wykonania projektów informatycznych z budżetem czasowym i kosztowym,
‒analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów informatycznych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta,
‒modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych,
‒projektowanie prototypów systemów informatycznych i procesów ich wdrażania,
‒projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów informatycznych,
‒definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów informatycznych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,
‒aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów informatycznych,
‒prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych klientom.
Zaznacza Pan także, że wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Pana z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zaznacza Pan także, że nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem
klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.1 oraz nie świadczy Pan usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02. Nie świadczy Pan również, usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3. Poza wskazaną działalnością gospodarczą nie będzie uzyskiwał Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ wykładnia przepisu w żadnej z części nie jest tożsama ze zdarzeniem przyszłym.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z PKWiU ex 58.21.10.0, PKWiU 58.29.1, PKWiU 58.29.2, PKWiU ex 58.29.3 z wyłączeniem pobieranie oprogramowania w trybie on-line, ani z PKWiU dział 60, PKWiU 62.02.10.0, PKWiU 62.01.2, PKWiU 62.01., PKWiU ex 62.02, PKWiU ex 62.09.20.0, PKWiU 62.03.1.
Pana planowane przychody za lata 2023 i 2024 w ramach prowadzenia działalności nie przekroczą limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, prowadzona przez Pana działalność będzie stanowiła działalność usługową.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przeszłego
Wniosek dotyczy 2023 roku, gdyż w nim zaczyna Pan opisaną we wniosku działalność i nadchodzących lat.
Szczegółowy opis czynności/zadań realizowanych przez Pana:
2.1weryfikacja potrzeb klientów, proponowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenie już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów informatycznych,
(...)
2.2rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,
(...)
2.3analiza funkcjonalności systemów informatycznych i przygotowywania propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,
(...)
2.4oszacowanie wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,
(...)
2.5określanie zakresu projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, developerów różnych specjalizacji, testerów, administratorów,
(...)
2.6obsługa zmian zakresu projektu
(...)
2.7kierowanie i monitorowanie zespołów specjalistów i ekspertów informatyki, którzy realizują projekty na rzecz klientów,
(...)
2.8kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
(...)
2.9utrzymywanie dobrych i prawidłowych relacji z klientem w obszarze informatyki w ramach rozwijanych aplikacji systemów,
(...)
2.10koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych,
(...)
2.11współpraca z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia
2.12(...)
2.13rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych,
(...)
2.14koordynowanie i komunikowanie działań służących rozwiązaniu incydentów w usługach informatycznych,
(...)
2.15planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych,
Zakres działań taki jak w punkcie od 2.5-2.11.
2.16komunikacja z klientami informatycznymi,
(...)
2.17przegląd i raportowanie wyników projektów informatycznych,
(...)
2.18doskonalenie procesów technologii informatycznych,
(...)
2.19zapewnienie rentowności projektów informatycznych,
(...)
2.20optymalizacja wykorzystania zasobów na potrzeby realizacji projektów informatycznych,
(...)
2.21opracowanie i wdrożenie strategii zapewniającej zgodność wykonania projektów informatycznych z budżetem czasowym i kosztowym,
(...)
2.22analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów informatycznych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta,
(...)
2.23modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych,
(...)
2.24projektowanie prototypów systemów informatycznych i procesów ich wdrażania,
(...)
2.25projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów informatycznych,
(...)
2.26definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów informatycznych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,
(...)
2.27aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów informatycznych,
(...)
2.28prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych klientom.
(...).
Wskazał Pan, że usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 to:
‒oszacowanie wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,
‒określanie zakresu projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, developerów różnych specjalizacji, testerów, administratorów,
‒obsługa zmian zakresu projektu,
‒kierowanie i monitorowanie zespołów specjalistów i ekspertów informatyki, którzy realizują projekty na rzecz klientów,
‒kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
‒utrzymywanie dobrych i prawidłowych relacji z klientem w obszarze informatyki w ramach rozwijanych aplikacji systemów,
‒koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych,
‒współpraca z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,
‒rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych,
‒koordynowanie i komunikowanie działań służących rozwiązaniu incydentów w usługach informatycznych,
‒planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych,
‒komunikacja z klientami informatycznymi,
‒przegląd i raportowanie wyników projektów informatycznych,
‒doskonalenie procesów technologii informatycznych,
‒zapewnienie rentowności projektów informatycznych,
‒optymalizacja wykorzystania zasobów na potrzeby realizacji projektów informatycznych,
‒opracowanie i wdrożenie strategii zapewniającej zgodność wykonania projektów informatycznych z budżetem czasowym i kosztowym.
Natomiast usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12 to:
‒weryfikacja potrzeb klientów, proponowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów informatycznych,
‒rozpoznawania wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,
‒analiza funkcjonalności systemów informatycznych i przygotowywania propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,
‒analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów informatycznych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta,
‒modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych,
‒projektowanie prototypów systemów informatycznych i procesów ich wdrażania,
‒projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów informatycznych,
‒definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów informatycznych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,
‒aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów informatycznych,
‒prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych klientom.
Zakres dokumentacji został opisany w ramach odpowiedzi na punkt 2.3. powyżej.
We wniosku, role które oferuje Pan zamawiającym są związane wprost z zarządzaniem zespołami IT, a nie doradzaniem w zarządzaniu. Nie prowadzi Pan też działalności związanej z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head office).
Nie świadczy Pan ww. usług w ramach wolnego zawodu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Nie jest Pan przedstawicielem żadnego z wolnych zawodów wymienionych w artykule.
Technologie informatyczne, to konkretne technologie, frameworki, używane do stworzenia systemu informatycznego (...), jak również, technologie integracji systemów, jak np.(...), jak też technologie serwerowe, konteneryzacji czy wirtualizacji. Systemem IT jest aplikacja stworzona z użyciem zestawu technologii informatycznych realizująca konkretne zadania biznesowe w danej organizacji.
Pisząc o dostarczaniu bądź rozwoju technologii informatycznych ma Pan na myśli ich wykorzystanie przy rozwoju systemów informatycznych, zmiana sposobu ich użycia, poszerzenie zakresu ich użycia, tworzenie nowych modułów systemu z ich wykorzystaniem. Pisząc o procesach technologii informatycznych ma Pan na myśli procesy ułatwiające/stabilizujące ich użycie - zwykle rozwiązania z obszaru devops.
Oferuje Pan w tym zakresie (tj. przygotywanie wytycznych dla programistów w ramach świadczonych usług) wiele możliwości wypisanych powyżej. Od zarządzania realizacją zadań, harmonogramowaniem, śledzeniem postępów, identyfikacją, rejestracją i mitygacją ryzyk, komunikacją i koordynacją wewnątrz zespołową, jak i między zespołową (wymienione usługi wg PKWiU 70.22.20.0.) jak też opracowywanie projektu rozwiązań dla systemów informatycznych: szczegółów koniecznych zmian do wykonania w systemach informatycznych, do zmiany sposobu i zakresu integracji pomiędzy systemami, do zmian architektury systemów celem jej optymalizacji, również identyfikację luk, analizę nowych wymagań i przekładanie jej na nowy projekt rozwiązań (te działania zgodnie z PKWiU 62.01.12.).
Opisane we wniosku czynności nie będzie Pan wykonywać pod kierownictwem. Przeciwnie, na ogół sam jest Pan osobą zarządzającą zespołami i odpowiada za terminowość realizacji projektów i jakość dostarczanych wyników zespołu. W ramach umów, które podpisał Pan i planuje podpisywać umawia się Pan na realizację celów/dostarczenie rezultatów przez Pana bądź przez zespoły w oparciu o Pana autonomiczną działalność.
Opisane we wniosku czynności nie będzie Pan wykonywać w miejscu i czasie, wyznaczonym przez zamawiającego. Ani umowa, którą ma Pan obecnie, ani inne nad którymi pracuje, nie definiują ram czasowych, ani konkretnych lokalizacji, w których Pana zadania miałyby być wykonywane.
Będzie Pan ponosić ryzyko gospodarcze zwiazane z prowadzoną działalnością. Np., w ramach pierwszej umowy, którą podpisał Pan na świadczenie usług odbiorca ma prawo wskazywać konkretne zastrzeżenia do ich jakości, terminowości, do przestrzegania przepisów związanych z RODO oraz zachowania poufności wynikającej z dostępu do danych poufnych i danych określających strategię przedsiębiorstwa. Zgodnie z umową przewidziane są konkretne kary finansowe związane z uchybieniami.
Takie kwestie regulują umowy podpisywane z zamawiającymi, przy czym z założenia nie ma pewności, że istnieje strona trzecia. Umowa jest pomiędzy Panem, a zamawiającym i w niej negocjowane są zakres odpowiedzialności, kwoty wynagrodzenia i kwotowe limity potencjalnych kar.
Jedną z bardziej ryzykownych dla Pana operacji w zakresie prowadzonej działalności jest szacowanie pracochłonności dla wskazanego zakresu działań, bo choć często oszacowania mają szereg zastrzeżeń i z założenia są oszacowaniami, to ich odbiorcy mają tendencję do przywiązywania się do nich i oceny działalności względem tych inicjalnych oszacowań, co niekoniecznie musi przełożyć się na ryzyko kary finansowej, ale na ryzyko braku kontynuacji współpracy.
Nie będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Pan wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub będzie wykonywał w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W 2022 r. nie prowadził Pan działalności wykonywanej samodzielnie. Pracował Pan na etacie w ramach umowy o pracę.
Nie złożył Pan sporządzonego na piśmie oświadczenia naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, gdyż forma opodatkowania została wskazana we wniosku podczas rejestracji/zakładania działalności w CEIDG.
Pytanie
Czy usługi opisane w sprawie, które ma Pan zamiar świadczyć w ramach przyszłej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane (podlegają opodatkowaniu) ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, 12%, 15%?
Pana stanowisko w sprawie
Według Pana, opodatkowanie ryczałtem w wysokości 8,5% zakresu usług, które wymienił Pan w opisie zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe. Przedstawione usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12 są ściśle związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, jednocześnie nie będąc usługami związanymi z oprogramowaniem, tj. nie dotykają usług programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych.
Zatem stawka ryczałtu dla przychodów z usług, które będzie Pan wykonywał i zaklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ww. usługi (wykonywane) nie są wymienione w art. 12 ust. 1, a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Stawka ryczałtu w wysokości 12% mieć będzie zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług stanowiących usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.o.f.).
W pozostałym zakresie przychody ze świadczenia szeroko rozumianych usług informatycznych będą w 2023 r. opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.).
Zaś względem ryczałtu w wysokości 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia„ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie„ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w Pana przypadku usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
Potwierdzeniem jest pozytywnie rozpatrzona interpretacja z 2 grudnia 2022 nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP. Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że co do zasady, przychody uzyskiwane z działalności, którą ma Pan zamiar prowadzić, a które opisał Pan we wniosku, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy. Dalszym potwierdzeniem Pana stanowiska jest pismo wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 grudnia 2020 r. pod sygnaturą 0113-KDIPT2-1.4011.781.2020.RK. Analogiczna sytuacja opisana jest w poniższych pozytywnie rozpatrzonych interpretacjach: z 18 marca 2022 r. 0114-KDIP3-1.4011.76.2022.2.AK ;z 22 stycznia 2020 r., nr 0115-KDIT1.4011.73.2019.1.K.K.; z 14 grudnia 2018 r., nr 0115-KDIT3.4011.511.2018.1.JŁ; z 13 lutego 2020 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.675.2019.1.MJ, z 19 listopada 2021 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.808.2021.2.MGR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1.Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
1c.Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG"
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
‒12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza Pan świadczyć usługi, dla których wskazał klasyfikację według PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.22.2.0. – ,,Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”.
Usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12 będą obejmować następujące czynności:
‒weryfikacja potrzeb klientów, proponowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów informatycznych,
‒rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,
‒analiza funkcjonalności systemów informatycznych i przygotowywania propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,
‒analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów informatycznych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta,
‒modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych,
‒projektowanie prototypów systemów informatycznych i procesów ich wdrażania,
‒projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów informatycznych,
‒definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów informatycznych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,
‒aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów informatycznych,
‒prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych klientom.
Natomiast usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 będą polegać na:
‒oszacowaniu wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,
‒określaniu zakresu projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, developerów różnych specjalizacji, testerów, administratorów,
‒obsłudze zmian zakresu projektu,
‒kierowaniu i monitorowaniu zespołów specjalistów i ekspertów informatyki, którzy realizują projekty na rzecz klientów,
‒kierowaniu bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
‒utrzymywaniu dobrych i prawidłowych relacji z klientem w obszarze informatyki w ramach rozwijanych aplikacji systemów,
‒koordynacji procesu dostarczania technologii informatycznych,
‒współpracy z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,
‒rozwiązywaniu trudności oraz minimalizowania zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych,
‒koordynowaniu i komunikowaniu działań służących rozwiązaniu incydentów w usługach informatycznych,
‒planowaniu i nadzorowaniu harmonogramów projektowych informatycznych,
‒komunikacji z klientami informatycznymi,
‒przeglądu i raportowaniu wyników projektów informatycznych,
‒doskonaleniu procesów technologii informatycznych,
‒zapewnieniu rentowności projektów informatycznych,
‒optymalizacji wykorzystania zasobów na potrzeby realizacji projektów informatycznych,
‒opracowaniu i wdrożeniu strategii zapewniającej zgodność wykonania projektów informatycznych z budżetem czasowym i kosztowym.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
‒PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
‒PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
‒usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
‒usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi polegające na kompleksowej obsłudze Klienta w zakresie kształtu i funkcjonowania jego systemu informatycznego, na który składają się również, jako zasadnicza część tego systemu, obsługujące firmę Klienta aplikacje (programy komputerowe). Nie sposób więc zaprzeczyć, że, projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów informatycznych, to usługi związane chociażby w sposób pośredni z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do kategorii 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków” i – jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W sytuacji gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Końcowo należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie odnośnieusług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków” powołał Pan błędną podstawę prawną, tj. art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc przepis, który od 1 stycznia 2021 r. został zmieniony przez art. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. W brzmieniu nadanym powołaną ustawą brak jest wskazanego przepisu, a więc art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b.
W związku z powyższym, pomimo, że uznaje Pan prawidłowo, że wykonując czynności mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 powinien zostać opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5% – z uwagi na błędną podstawę prawną takiego stanowiska – uznano je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).