Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.602.2023.2.JS
Możliwość zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (z podatku liniowego na skalę podatkową) w momencie złożenia zeznania podatkowego za rok poprzedni.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wniosek ten uzupełnił Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 30 października 2023 r. (wpływ: 6 listopada 2023 r.) oraz z 15 listopada 2023 r. (wpływ: 20 listopada 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i począwszy od 2017 roku wybrał Pan opodatkowanie na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy zmieniające zasady rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych wprowadzone w połowie zeszłego roku przewidują możliwość wyjątkowej zmiany rozliczenia z dotychczas wybranego sposobu, czyli podatku liniowego, na rozliczenie w ramach skali podatkowej.
Przewidziano, że warunkiem zmiany jest zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie określonym w przepisie na złożenie zeznania podatkowego za dany rok.
Termin rozliczenia rocznego za 2022 r. upłynął 2 maja 2023 r.
17 lutego 2023 r. złożony został formularz PIT-36 w którym zaznaczone zostało w polu 60 pole odpowiadające wyborowi opodatkowania na zasadach określonych w art. 27 ustawy dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej, które przez cały 2022 r opodatkowane były na podstawie art. 30c ustawy.
Po wnikliwej weryfikacji wniosek został cofnięty i zdecydował się Pan pozostać przy rozliczeniu rocznym za 2022 r. podatkiem liniowym, obliczanym na zasadzie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uznał Pan, iż podatek liniowy jest właściwą dla Pana formą opodatkowania i nie będzie Pan korzystał z wyjątku przewidzianego ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
W związku z tym, w terminie na złożenie zeznania podatkowego za 2022 r. - 28 kwietnia 2023 r. została złożona korekta zeznania podatkowego za 2022 r. na formularzu PIT-36 korygując kwoty przychodów, kosztów, dochodu, podstawy opodatkowania oraz podatku do zera oraz nie zaznaczył Pan pola nr 60.
Jednocześnie w tym samym dniu zostało złożone rozliczenie roczne na formularzu PIT-36L rozliczając dochody uzyskane w ramach działalności gospodarczej podatnika na zasadzie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W art. 14 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie znalazł się przepis, który wprost mówiłby o braku możliwości wycofania się z wyboru rozliczenia w ramach skali podatkowej
Znalazł się za to przepis przeciwny, przewidujący, że w przypadku wcześniejszego złożenia zeznania podatkowego z rozliczeniem na zasadzie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest już możliwy wybór w drodze wyjątku opodatkowania na zasadach ogólnych.
Stąd można wywodzić, że gdyby intencją ustawodawcy było ograniczenie wycofania się z wyboru w drodze wyjątku skali podatkowej, to powinien to wprost uregulować w ustawie, przewidując, że złożenie formularza przewidującego rozliczenie na zasadzie skali podatkowej uniemożliwia powrót do rozliczenia na zasadzie podatku liniowego w terminie na złożenie deklaracji.
Przepisy Ordynacji podatkowej art. 81 § 1 i 2 przewidują, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, a skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji
Zaznaczenie pola nr 60 w deklaracji PIT-36 za rok 2022 pełni rolę zawiadomienia o wyborze skali podatkowej na ten rok i powinno być złożone w terminie określonym w przepisie dla złożenia zeznania (czyli do 2 maja). Przewidziana przez ustawodawcę możliwość wyboru rozliczenia na zasadzie skali podatkowej za 2022 r. przez podatników którzy wybrali liniowy jest wyjątkiem od ogólnych reguł. Skorzystanie z tego wyjątku jest ograniczone, natomiast pozostanie przy ogólnej zasadzie nie wiąże się z ograniczeniami.
Stąd składając deklarację korygującą PIT-36 za 2022 r. chciał Pan wyrazić, w przewidzianym prawem terminie, swoją wolę rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 r. w wybranej przez Pana formie podatku liniowego.
Pytanie
Czy możliwa była ponowna zmiana formy opodatkowania za 2022 rok z zasad ogólnych na podatek liniowy?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 listopada 2023 r.)
Pana zdaniem, posiadał Pan możliwość skorygowania zeznania podatkowego ponieważ w art. 14 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie znalazł się przepis, który wprost mówiłby o braku możliwości wycofania się z wyboru rozliczenia w ramach skali podatkowej.
Znalazł się za to przepis przeciwny, przewidujący, że w przypadku wcześniejszego złożenia zeznania podatkowego z rozliczeniem na zasadzie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest już możliwy wybór w drodze wyjątku opodatkowania na zasadach ogólnych.
Stąd można wywodzić, że gdyby intencją ustawodawcy było ograniczenie wycofania się z wyboru w drodze wyjątku skali podatkowej, to powinien to wprost uregulować w ustawie, przewidując, że złożenie formularza przewidującego rozliczenie na zasadzie skali podatkowej uniemożliwia powrót do rozliczenia na zasadzie podatku liniowego w terminie na złożenie deklaracji.
Przepisy Ordynacji podatkowej art. 81 § 1 i 2 przewidują, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, a skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Na podstawie art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9a ust. 2c ww. ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.) ustawodawca umożliwił przejście na skalę podatkową w 2022 r. podatnikom, którzy wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wyboru tego podatnicy dokonują po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym PIT-36 albo PIT-36S.
W myśl art. 14 ww. ustawy:
1.Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.
2.Wybór dokonany po złożeniu zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, nie wywołuje skutków prawnych, jeżeli podatnik wykazał w tym zeznaniu przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
3.W przypadku dokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, podatnicy wykazują w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, miesięczne albo kwartalne zaliczki należne i zapłacone zgodnie z art. 44 ust. 3f, 3h lub 6h ustawy zmienianej w art. 1.
4.Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.
5.Przepis art. 9a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
6.W przypadku dokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, przepisów art. 77 § 1 pkt 5a i § 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 3 nie stosuje się.
7.W przypadku podatników, o których mowa w art. 9a ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik, który przed 1 lipca 2022 r. osiągnął w 2022 r. dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane podatkiem liniowym, miał prawo wybrać ich opodatkowanie według skali podatkowej poprzez terminowe złożenie zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy PIT (PIT-36), o ile nie złożył on uprzednio zeznania PIT-36L.
O wyborze skali podatkowej dla dochodów uzyskanych w całym 2022 roku podatnik informuje urząd skarbowy składając – zamiast dotychczasowej deklaracji PIT-36L – deklarację PIT-36. Złożenie takiej deklaracji jest w 2023 r. nie tylko rozliczeniem dochodów za 2022 rok, lecz jednocześnie oświadczeniem podatnika o zmianie formy opodatkowania w całym 2022 roku.
W celu dokonania wyboru opodatkowania według skali podatkowej istotnym jest zatem terminowe złożenie zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy podatkowej i wykazanie w nim dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Skoro więc złożył Pan zeznanie na formularzu PIT-36, deklarując opodatkowanie dochodów uzyskanych w 2022 r. według skali podatkowej i rezygnację z opodatkowania podatkiem liniowym, to nie może Pan zrezygnować z formy opodatkowania – zasady ogólne przez złożenie korekty zeznania rocznego za 2022 rok na formularzu PIT-36L.
Wybór formy opodatkowania dokonany przez złożenie zeznania PIT-36, w którym wykazał Pan przychody z działalności gospodarczej, jest wiążący, niezależnie od przyczyny jego dokonania, czy też okoliczności złożenia zeznania.
Ponowny wybór formy opodatkowania na dany rok podatkowy nie jest możliwy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Oznacza to, że po złożeniu deklaracji PIT-36 nie jest możliwa korekta sposobu rozliczenia i złożenie w to miejsce deklaracji PIT-36L. Korekta złożonego zeznania nie może bowiem prowadzić do zmiany formy opodatkowania.
W Pana sprawie nie jest zatem dopuszczalne skorygowanie złożonego przez Pana rocznego zeznania podatkowego PIT-36, poprzez złożenie tego zeznania na formularzu PIT-36L.
Dlatego też Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right