Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.523.2023.4.AP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 12 września 2023 r. (wpływ 18 września 2023 r.), z 9 października 2023 r. (wpływ 13 października 2023 r.) oraz z 20 listopada 2023 r. (wpływ 24 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2023 r. Kody PKWiU, które dotyczą prowadzonej przez Pana działalności to:
·62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
·62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
·62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Na razie w CEiDG widnieje jedynie kod PKD 62.02.Z, ale planuje Pan dodać również pozostałe.
Beneficjentem usług świadczonych przez Pana jest zagraniczna spółka X, która ma siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii. Może Pan świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona Pan odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części Pana działalności.
Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wybrał Pan rozliczanie się według zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczenie przez Pana usług na rzecz Usługobiorcy odbywa się na podstawie zawartej z Usługobiorcą umowy cywilnoprawnej - umowy o świadczenie usług.
W umowie, Pan i Usługobiorca, jako jej przedmiot, wskazaliście następujące usługi:
·prowadzenie projektów technicznych,
·projektowanie systemów IT/danych;
·doradztwo biznesowe i w zakresie oprogramowania.
Brak jest w umowie wskazania dokładnego zakresu świadczonych przez Pana usług, jak również opisu, czy instrukcji jej wykonania. W zakresie świadczenia usług w ramach umowy ma Pan dowolność wyboru sposobu i metody wykonania swoich świadczeń. Co miesiąc wystawia Pan fakturę na rzecz usługodawcy.
Prowadzenie projektów technicznych polega na zarządzaniu zespołem deweloperów w dostarczaniu projektów z zakresu danych, systemów IT i analityki dla klientów. Pana obowiązkiem jest dostarczać projekty na czas, w określonym zakresie i budżecie. Doradztwo biznesowe i w zakresie oprogramowania polega na zbieraniu wymagań dotyczących budowanych przez firmę systemów, a Pan poznaje procesy biznesowe klientów oraz sugeruje ich usprawnienia. Dostarcza Pan średnio/długofalowe strategie dotyczące systemów, danych i analityki zgodne z szerszą strategią biznesową klientów. Jeśli natomiast chodzi o projektowanie systemów IT/danych, to bazując na wymaganiach klienta proponuje Pan techniczne rozwiązania jego problemów. Jest to rola bardziej architekta niż dewelopera.
Ponadto, usprawnia Pan wewnętrzny proces dostarczania projektów, wewnętrznego raportowania. Dodatkowo, monitoruje Pan obłożenie zespołu i decyduje jakie osoby biorą udział, w których projektach.
Jak zatem widać, Pana usługi nie polegają na programowaniu, nie koduje Pan. Właściwym jest stwierdzenie, że świadczone przez Pana usługi są usługami skupiającymi się wokół oprogramowania, ale w gruncie rzeczy będącymi usługami technicznymi w zakresie technologii informatycznych i analizy systemów komputerowych Usługobiorcy.
Dla lepszego zobrazowania sytuacji wskazać należy, że w ramach swojej działalności świadczy Pan na rzecz Usługobiorcy usługę w zakresie rozwiązywania problemów IT. Innymi słowy, jest to usługa bieżącego wsparcia wewnętrznego w zakresie problemów IT przedsiębiorstwa.
Rozwiązuje Pan problemy pracowników Usługobiorcy, przy czym metody rozwiązywania problemów są dobierane w zależności od stopnia skomplikowania problemu oraz umiejętności pracowników w obsłudze urządzeń IT.
Metody i sposoby świadczenia przez Pana usługi, jak również jej rezultaty są za każdym razem uzależnione i związane z indywidualną potrzebą oraz sytuacją, w jakiej znajduje się Usługobiorca, jego pracownicy, jak również Klienci.
W piśmie z 12 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że prowadzi ewidencję przychodów. Wniosek o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych został złożony wraz z rejestracją działalności w CEiDG, to znaczy 7 listopada 2023 r. Pana usługi są sklasyfikowane pod symbolami 62.02.20.0, 62.02.30.0, 62.01.12.0.
Prowadzi Pan projekty techniczne - zarządza Pan zespołem deweloperów w dostarczaniu projektów z zakresu danych, systemów IT i analityki dla klientów. Pana obowiązkiem jest dostarczać projekty na czas, w określonym zakresie i budżecie.
Jest Pan analitykiem biznesowym/konsultantem - zbiera Pan wymagania dotyczące budowanych systemów, poznaje procesy biznesowe klientów oraz sugeruje ich usprawnienia. Dostarcza średnio/długo falowe strategie dot. systemów, danych i analityki zgodne z szerszą strategią biznesową klientów.
Zajmuje się Pan head of delivery - usprawnia Pan wewnętrzny proces dostarczania projektów, wewnętrznego raportowania. Dodatkowo monitoruje obłożenie zespołu i decyduje jakie osoby biorą udział, w których projektach.
Projektuje Pan systemy IT/danych, bazując na wymaganiach klienta proponuje techniczne rozwiązania ich problemów. Jest to rola bardziej architekta niż dewelopera.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niektóre z usług świadczonych przez Pana są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0), natomiast jest to marginalna część usług, które na co dzień Pan świadczy.
Ewidencja jest na bieżąco prowadzona. Uwzględnia Pan w niej, ile czasu spędził, świadcząc poszczególne usługi, na podstawie czego jest Pan w stanie stwierdzić, jaki przychód powinien opodatkować jaką stawką.
Otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie, natomiast na podstawie ewidencji czasu jest Pan w stanie stwierdzić, jaka część Pana pracy jest sklasyfikowana pod odpowiednim kodem PKWiU. Nie są to usługi nierozerwalnie ze sobą złączone, w przypadku których nie da się ustalić, która usługa jest w danej chwili wykonywana.
To Pan wystawia faktury za świadczone usługi, nie Kontrahenci. Nie rozdziela Pan usług, wskazuje natomiast nazwę umowy z Kontrahentem, na podstawie której wystawiana jest faktura. Jeśli jest to potrzebne, aby mógł korzystać z możliwości opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu, będzie Pan wystawiał faktury z wyszczególnieniem na poszczególne usługi.
Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci (a więc zaprojektowanie, rozbudowa i jego wdrożenie).
Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci poprzez projektowanie, rozwój i wdrażanie sprzętu komputerowego.
Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 są usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
W odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej działalności przez Pana nie będą miały zastosowania wyłaczenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zleceniodawcą jest Spółka, w której nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu.
Uzyskuje Pan przychód również z wynajmu nieruchomości w Wielkiej Brytanii, ale nie jest on opodatkowany w Polsce.
W piśmie z 20 listopada 2023 r., stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan, że złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 7 listopada 2023 r., natomiast pierwszy przychód otrzymał Pan 31 stycznia 2023 r.
Świadczone usługi w ramach PKWiU 62.01.12.0 (czyli usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) polegają na projektowaniu architektury procesowania danych na potrzeby analityczne dla Pana klientów Kontrahenta. Firmy, z którymi Pan współpracuje, stoją przed wyzwaniem nieskomunikowanych systemów i analityka oparta o wszystkie systemy na raz jest nie możliwa. W ramach Pana usługi, projektuje Pan system, z użyciem różnych nowoczesnych technologii (opartych o chmurę, bazy danych, hurtownie danych, architekturę mikro serwisów, narzędzia typu „Business Intelligence” i wielu innych), który pozwoli w bezpieczny sposób na integrację danych z różnych źródeł w jedno miejsce i umożliwi nowoczesne raportowanie i automatyzację. Częścią systemów, które Pan projektuje jest odpowiednie modelowanie danych, w taki sposób, aby precyzyjnie oddać procesy biznesowe konkretnego przedsiębiorstwa. Wśród wymagań dla takich systemów są takie aspekty jak: koszt obsługi, prędkość procesowania, łatwość w dalszym rozwoju i bezpieczeństwo. Innym bardzo istotnym czynnikiem jest skalowalność i projektowanie architektury procesowania danych w taki sposób, żeby odpowiadała na potrzeby biznesu dzisiaj i za kilka lat. Jest to praca wymagająca dużej wiedzy i doświadczenia z zakresu technologii, informatyki, danych, ale też biznesu.
Pytania (pytanie Nr 1 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z )
1. Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalność gospodarczej z tytułu usług będących analizą, podczas której zbiera Pan wymagania dotyczące budowanych systemów, poznaje procesy biznesowe klientów oraz sugeruje ich usprawnienia, a także dostarcza średnio/długofalowe strategie dotyczące systemów, danych i analityki zgodne z szerszą strategią biznesową Klientów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2. Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
3. Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: proponowanie, bazujące na wymaganiach klienta, techniczne rozwiązania ich problemów, wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (stanowiska do pytania Nr 1 oraz Nr 3 zostały ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 września 2023 r., z uwzględnieniem informacji przedstawionych we własnym stanowisku w pierwotnym wniosku)
Ad. 1.
Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo - systemowej, analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych, przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne, opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania, przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji, które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy przewiduje stawkę 12% (winno być 15%) w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących: prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo - systemowej, analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych, przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne, opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania, przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji, które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Na podstawie art. 4 ust 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności, obejmujących prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo - systemowej, analizę potrzeb biznesowych i modelowaniu procesów biznesowych, przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne, opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania, przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji, które zostały sklasyfikowane pod kodem 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, stawka od ryczałtu ewidencjonowanego (winno być: nie powinna znaleźć zastosowania 15% ryczałtu od przychodów), ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” (winno być: „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”) zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ad. 2.
Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z usługami pod kodem PKWiU z 2015 r. 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, przy założeniu niewykonywania usług polegających na programowaniu, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Co istotne, cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei, w art. 12 ust. 1 pkt 2b (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od 2022 r.) stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego pod kodem PKWiU 62.02.30.
Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących PKWiU 62.02.30 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, przy założeniu niewykonywania usług polegających na programowaniu, nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od 2022 r.) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług pod kodem PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ad. 3.
Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących projektowanie systemów IT/danych, które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie, zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy, przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od 2022 r.) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących projektowanie systemów IT/danych (bazując na wymaganiach Klienta proponuje Pan techniczne rozwiązania jego problemów), które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących usługi, które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od 2022 r.) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
W związku z tym uważa Pan, że właściwa stawka dla osiąganych przez Pana przychodów z usług, które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a cyt. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1
Natomiast jak stanowi art. 9 ust. 1b ww. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2023 r. Kody PKWiU, które dotyczą prowadzonej przez Pana działalności to:
·62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
·62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
·62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Na razie w CEiDG widnieje jedynie kod PKD 62.02.Z, ale planuje Pan dodać również pozostałe. Wybrał Pan rozliczanie się według zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych został złożony wraz z rejestracją działalności w CEiDG, to znaczy 7 listopada 2023 r. Pana usługi są sklasyfikowane pod symbolami 62.02.20.0, 62.02.30.0, 62.01.12.0. W uzupełnieniu wniosku, doprecyzował Pan, że złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 7 listopada 2023 r., natomiast pierwszy przychód otrzymał Pan 31 stycznia 2023 r.
Zauważyć należy, że podatnicy są zobowiązani złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Skoro w ustawowym terminie podatnik skutecznie nie dokona wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to nie może on korzystać z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Skoro pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej otrzymał Pan 31 stycznia 2023 r., a oświadczenie złożył Pan dopiero 7 listopada 2023 r., to nie można uznać, że w odniesieniu do przychodów za 2023 r. skutecznie dokonał Pan wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
W świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że złożone przez Pana 7 listopada 2023 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej naczelnikowi urzędu skarbowego dotyczące wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów za 2023 r. nie wypełnia przesłanek skutecznego zawiadomienia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. A zatem, zgłoszenie to nie wywołało skutku prawnego co do zasad opodatkowania na 2023 r.
Wobec powyższego, nie jest Pan uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a co za tym idzie bezzasadnym jest dokonywanie oceny, co do poprawności stosowanych przez Pana stawek ryczałtu. Przychody uzyskane przez Pana z działalności gospodarczej prowadzonej w 2023 r. powinny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1684 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right