Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.556.2023.1.AK
Czy Wnioskodawca powinien wyłączyć z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8) pozyskane ze Skarbu Państwa (z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy o COVID-19) dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca powinien wyłączyć z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8) pozyskane ze Skarbu Państwa (z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.)) dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego.
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
(…) Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
(…) Sp. z o.o. - Szpital w m. (…) świadczy działalność leczniczą: usługi publiczne w zakresie (…) dla mieszkańców (…). W związku z pojawieniem się pandemii COVID-19 na szpital nałożono nowe zadania i obowiązki związane ze zwalczaniem skutków koronawirusa SARS-COV-2. W okresie tym, na podstawie art. 47a ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r., poz. 1845 z późn.zm.) osobom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego przyznano dodatkowe wynagrodzenie za pracę wykonywaną w porze nocnej oraz w porze dziennej w niedzielę i święta oraz w dni wolne od pracy wynikające z przeciętnego pięciodniowego tygodnia pracy.
Na zwrot kosztów wyżej wymienionych dodatków do wynagrodzeń za okres 01 kwietnia 2020 r. do 30 września 2021 r. (z późniejszymi aneksami do 31 grudnia 2022 r. włącznie) została zawarta w dniu 18 października 2021 r. Umowa (Nr ZK- IX.6310.34.27.2021) pomiędzy (…) Sp. z o.o. w (…), a Skarbem Państwa – Wojewodą (…). „Wojewoda zwróci Beneficjentowi koszty dodatków do wynagrodzenia ... z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.)”. Refundacja kosztów wynagrodzeń, wyniosła w poszczególnych latach:
- 2021 – (…) zł
- 2022 – (…) zł
- 2023 – (…) zł (dot. wynagrodzeń za XII.2022).
Kwoty te zostały zaksięgowane w Pozostałe przychody operacyjne i uwzględnione w podstawie opodatkowania. Jednakże powołując się na przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, który mówi o tym, „że wolne od podatku są: 47) dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach”, Wnioskodawca sądzi, że przychody te są zwolnione od podatku.
Wnioskodawca nadmienia, że pozyskane środki zostały całkowicie przeznaczone na pokrycie kosztów w/w dodatków do wynagrodzeń.
Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest niezbędne w celu dokonania korekty CIT-8 za lata 2021-2022.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, powinien wyłączyć z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8) pozyskane ze Skarbu Państwa (z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.)) dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587), pozyskane ze Skarbu Państwa (z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.)) dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego - jest wolne od podatku i powinno być wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Z opisu sprawy wynika, że w związku z pojawieniem się pandemii COVID-19 na Szpital nałożono nowe zadania i obowiązki związane ze zwalczaniem skutków koronawirusa SARS-COV-2. W okresie tym, na podstawie art. 47a ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, osobom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego przyznano dodatkowe wynagrodzenie za pracę wykonywaną w porze nocnej oraz w porze dziennej w niedzielę i święta oraz w dni wolne od pracy wynikające z przeciętnego pięciodniowego tygodnia pracy.
Na zwrot kosztów wyżej wymienionych dodatków do wynagrodzeń za okres 1 kwietnia 2020 r. do 30 września 2021 r. (z późniejszymi aneksami do 31 grudnia 2022 r. włącznie) została zawarta Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa – Wojewodą. „Wojewoda zwróci Beneficjentowi koszty dodatków do wynagrodzenia ... z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca może wyłączyć z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8) pozyskane ze Skarbu Państwa (z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 65 ww. ustawy) dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego.
W myśl art. 65 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 568, dalej: „ustawa o Covid-19”)
1. W Banku Gospodarstwa Krajowego tworzy się Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, zwany dalej „Funduszem”, w celu finansowania lub dofinansowania realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568).
2. Prezes Rady Ministrów zawiera z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę określającą w szczególności zasady dokonywania wypłat ze środków Funduszu, o których mowa w ust. 3, na finansowanie lub dofinansowanie realizowanych zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, oraz zasady zawierania porozumień, o których mowa w ust. 7.
3. Wypłaty ze środków Funduszu są realizowane na podstawie dyspozycji wypłaty składanej do Banku Gospodarstwa Krajowego przez Prezesa Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów może upoważnić do składania dyspozycji wypłaty ze środków Funduszu dysponenta części budżetowej lub ministra kierującego określonym działem administracji rządowej zgodnie z ustawą z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 945, 1248, 1696 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), określając jednocześnie zakres tego upoważnienia.
W świetle art. 65 ust. 4 ustawy o Covid-19:
Środki Funduszu pochodzą z:
1)wpłat środków pieniężnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 5-8 i 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), z wyłączeniem samorządowych osób prawnych, z wyjątkiem środków pochodzących z dotacji z budżetu i środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2) środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które za zgodą Komisji Europejskiej mogą zostać przeznaczone na wsparcie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;
3) wpłat z budżetu państwa, w tym budżetu środków europejskich;
4) wpływów ze skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 66;
5) środków z zaciągniętych kredytów lub wyemitowanych obligacji, o których mowa w art. 67 ust. 3;
5a) przekazania środków zgromadzonych z tytułu odpisu na Fundusz w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243), zwanej dalej „ustawą o środkach nadzwyczajnych, zgodnie z art. 24 ust. 4 tej ustawy oraz środków zgromadzonych z tytułu wpłat składki solidarnościowej, w której mowa w art. 29a ust. 1 tej ustawy”;
5b) przekazania środków zgromadzonych z tytułu gazowego odpisu na Fundusz, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. poz. 2687), zgodnie z art. 26 ust. 4 tej ustawy;
5c) przekazania środków zgromadzonych z tytułu ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, o których mowa w art. 49 ust. 2c ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1092, 1576, 1967 i 2687), zgodnie z art. 23 pkt 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 296 i 556);
6) innych przychodów.
Zgodnie z art. 65 ust. 5 ustawy o Covid-19:
Środki Funduszu mogą być przeznaczane na:
1) finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;
2) wykup i zapłatę odsetek od obligacji, o których mowa w art. 67 ust. 3, oraz pokrycie kosztów ich emisji;
2a) spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, o których mowa w art. 67 ust. 3, wraz z odsetkami i innymi kosztami bezpośrednio związanymi z tymi kredytami;
3) zwrot Bankowi Gospodarstwa Krajowego środków, o których mowa w art. 67 ust. 2, wraz z wynagrodzeniem w wysokości ustalonej z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych;
4) zwrot wydatków poniesionych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;
5) udzielanie pożyczek;
6) wypłaty i obsługę dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. poz. 1692);
7) wypłaty i obsługę rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2, i wyrównań, o których mowa w art. 12a ust. 1 i art. 12c ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. poz. 1967), dodatków dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła oraz dodatków dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 tej ustawy;
8) wypłaty i obsługę rekompensat, o których mowa w art. 12 ust. 1 i art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. poz. 2127), oraz dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 tej ustawy.
9) wypłaty rekompensat, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. poz. 2236).
10) wypłaty i obsługę rekompensat, o których mowa w art. 8 ust. 1 i art. 20 ust. 3 ustawy o środkach nadzwyczajnych;
11) wypłaty i obsługę rekompensat, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu;
12) przekazanie z rachunku Funduszu, zgodnie z ust. 3, na wniosek Zarządcy Rozliczeń S.A., o którym mowa w rozdziale 7 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej, zwanym dalej „zarządcą rozliczeń”:
a) "kwoty stanowiącej dodatnią różnicę między odpisem na Fundusz, o którym mowa w art. 2 pkt 10 ustawy o środkach nadzwyczajnych, obliczonym przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki a odpisem na ten fundusz w wysokości wskazanej w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o środkach nadzwyczajnych - w przypadku gdy nadwyżka dotyczy ostatniego miesiąca objętego obowiązkiem, o którym mowa w art. 21 tej ustawy, albo kiedy decyzja została wydana po okresie obowiązywania tego obowiązku, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia,
b) zawyżonej wartości wynikającej z korekty sprawozdania, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy o środkach nadzwyczajnych, na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 25a ust. 3 pkt 2 lit. b tej ustawy
- na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 21 ustawy o środkach nadzwyczajnych;
13) przekazanie z rachunku Funduszu, zgodnie z ust. 3, na wniosek zarządcy rozliczeń:
a) kwoty stanowiącej dodatnią różnicę między gazowym odpisem na Fundusz, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, obliczonym przez Prezesa URE a odpisem na ten fundusz w wysokości wskazanej w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy - w przypadku gdy nadwyżka dotyczy ostatniego miesiąca objętego obowiązkiem, o którym mowa w art. 24 tej ustawy, albo kiedy decyzja została wydana po okresie obowiązywania tego obowiązku, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia,
b) zawyżoną wartość wynikająca z korekty sprawozdania, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 28 ust. 3 pkt 2 lit. b tej ustawy
- na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 24 tej ustawy;
14) wypłaty i obsługę refundacji podatku VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.
Natomiast w świetle art. 47a ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1845 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.:
W okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, przepisy art. 95-99 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2020 r. poz. 295, 567 i 1493) stosuje się do pracowników wykonujących zawód medyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (Dz.U. z 2020 r. poz. 830) zatrudnionych w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń przez całą dobę.
Powołany przez Państwa przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, który w Państwa ocenie znajduje zastosowanie do dofinansowania dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego, udzielonego z Funduszu przeciwdziałania Covid-19, o których mowa w art. 65 ustawy o Covid-19, wskazuje, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „dotacja” dla celów podatkowych. Należy w związku z tym uznać, że rozumienie tego pojęcia należy przyjmować w znaczeniu, jakie nadają mu przepisy innych ustaw, regulujące kwestię dotacji, w szczególności ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm., dalej: „u.f.p.”)
Zgodnie z art. 126 u.f.p:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Rozwinięcie definicji dotacji jest zawarte w art. 127, 130, 131, 218, 219 i 220 u.f.p.
Środki wymienione w art. 65 ustawy o Covid-19 nie wypełniają ustawowej definicji dotacji zawartej w art. 126 u.f.p. i nie są dotacjami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
Po pierwsze, środki te nie pochodzą z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, co jest wymogiem zwolnienia wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT. Nie pochodzą również z państwowego funduszu celowego. Należy zauważyć, że przepisy ustawy o Covid-19 (art. 65) nie zawierają wskazania, że fundusz ten jest państwowym funduszem celowym. Środki funduszu nie pochodzą wyłącznie z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego, co wynika z treści art. 65 ust. 4 ustawy o Covid-19. Bank Gospodarstwa Krajowego tworzący fundusz może przykładowo pozyskiwać środki z wyemitowanych w kraju i za granicą obligacji (art. 65 ust. 4 pkt 5, art. 67 ust. 3).
Po drugie, środki finansowe przekazywane przez Wojewodę na dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego, nie podlegają procedurom rozliczania właściwym dla dotacji. W przypadku dotacji obowiązuje mechanizm, zgodnie z którym jednostka dotowana otrzymuje określoną sumę pieniędzy na cel publiczny. Następnie po upływie określonego czasu jednostka taka obowiązana jest do stosownego rozliczenia dotacji (o czym stanowi przykładowo art. 151 ust. 1 i art. 152 ust. 1-3 u.f.p).
Natomiast w przedstawionym stanie faktycznym podatnik otrzymał środki pieniężne, które jak wynika z treści wniosku, wydatkował na wypłatę dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego. Przyznane kwoty nie podlegają rozliczeniu, które jest wymagane w przypadku otrzymanej dotacji.
Reasumując, dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom wykonującym zawód medyczny, nieposiadającym wykształcenia wyższego, zatrudnionym na podstawie stosunku pracy w zespołach ratownictwa medycznego, pozyskane z Funduszu przeciwdziałania Covid-19, o których mowa w art. 65 ustawy o Covid-19, nie jest wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i nie powinno być wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i jego stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right