Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.560.2023.1.KW
Czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem WNI będzie cena netto nabycia maszyn z której Spółka korzysta w oparciu o leasing finansowy?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie cena netto nabycia maszyny, z której Spółka korzysta w oparciu o wskazane Umowy Leasingowe, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zajmującą się usługami produkcji i obróbki (...)
(...) 2022 r. na rzecz Spółki wydana została Decyzja o wsparciu nr … (dalej: „Decyzja", „DoW"), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74), (dalej: „Ustawa o WNI”) na nową inwestycję polegającą na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu w (…) (dalej: „Zakład").
Zakres Decyzji obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły, w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Głównego Urzędu Statystycznego, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.):
Sekcja C, Dział 25
- Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.1 - Budynki prefabrykowane z metalu,
- Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.2 - Konstrukcyjne wyroby metalowe i ich części,
- Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją konstrukcji metalowych i ich części,
- Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.1 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali,
- Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.2 - Usługi w zakresie metalurgii proszków,
- Grupa 25.6, Klasa 25.61, Kategoria 25.61.1 - Usługi nakładania powłok na metale,
- Grupa 25.6, Klasa 25.61. Kategoria 25.61.2 - Pozostałe usługi obróbki metali,
- Grupa 25.6, Klasa 25,62, Kategoria 25.62.1 - Toczenie elementów metalowych,
- Grupa 25.6, Klasa 25.62, Kategoria 25.62.2 - Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
- Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.3 - Pozostałe narzędzia ręczne,
- Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.6 - Pozostałe narzędzia,
- Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją narzędzi,
- Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.1 - Pojemniki metalowe,
- Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.9- Usługi podwykonawców związane z produkcją pojemników metalowych,
- Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.1 - Opakowania z metali,
- Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją opakowań z metali,
- Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.1 — Wyroby metalowe przeznaczone do łazienek i kuchni,
- Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.2 - Pozostałe wyroby z metali nieszlachetnych,
- Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Sekcja C, Dział 26
- Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.12 - Terminale kasowe (POS), bankomaty (typu ATM) i podobne maszyny, które można podłączyć do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci,
- Grupa 26.2, Klasa 26,20, Kategoria 26.20.1, podkategoria 26.20.17 - Monitory i projektory, wykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych,
- Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.18 - Urządzenia wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie,
- Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.3 - Pozostałe urządzenia do maszyn automatycznego przetwarzania danych,
- Grupa 26.2. Klasa 26.20, Kategoria 26.20.4 - Części i akcesoria do komputerów i urządzeń peryferyjnych,
- Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.9 - Usługi związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych; usługi podwykonawców związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych,
- Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.3 - Części elektrycznych urządzeń telefonicznych i telegraficznych,
- Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.6 - Części urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych temu podobnych,
- Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu telekomunikacyjnego,
- Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.8 - Części i akcesoria do instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych,
- Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych,
- Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria, 26.70.2, Podkategoria 26.70.25 - Części i akcesoria do lornetek, lunet i pozostałych teleskopów optycznych, pozostałych przyrządów astronomicznych i mikroskopów optycznych,
- Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.2, Podkategoria 26.70.26 - Części i akcesoria do urządzeń ciekłokrystalicznych, laserów (z wyłączeniem diod laserowych), pozostałych urządzeń i przyrządów optycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
- Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego.
Sekcja C, Dział 27
- Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.1, Podkategoria 27.33.12 - Oprawy lamp do napięć < 1000 V,
- Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu instalacyjnego,
- Grupa 27.5, Klasa 27.52, Kategoria 27.52.2, Podkategoria 27.52.20 - Części pieców, kuchenek, podgrzewaczy płytowych i podobnego nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego,
- Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.32 - Części elektrycznych maszyn i aparatury do lutowania miękkiego lub twardego, spawania lub zgrzewania i elektrycznych maszyn i aparatury do natryskiwania na gorąco metali lub cermetali,
- Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.33 - Części do pozostałego sprzętu elektrycznego; części elektryczne maszyn lub aparatury, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Sekcja C, Dział 28
- Grupa 28.2, Klasa 28.25, Kategoria 28.25.3, Podkategoria 28.25.30 - Części klimatyzatorów, urządzeń chłodniczych lub zamrażających i pomp cieplnych,
- Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.4, Podkategoria 28.29.43 - Automaty sprzedające,
- Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.6, Podkategoria 28.29.60 - Urządzenia do obróbki materiałów przez proces obejmujący zmianę temperatury, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.8 - Części do pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- Grupa 28.4, Klasa 28.41, Kategoria 28.41.4, Podkategoria 28.41.40 - Części i akcesoria maszyn do obróbki metalu,
- Grupa 28.4, Klasa 28.49, Kategoria 28.49.2 - Uchwyty narzędziowe,
- Grupa 28.4, Klasa 28,49, Kategoria 28.49.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych narzędzi mechanicznych,
- Grupa 28.9, Klasa 28.93, Kategoria 28.93.3 - Części maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów,
- Grupa 28.9, Klasa 28.94, Kategoria 28.94.5 - Części i akcesoria maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego,
- Grupa 28.9, Klasa 28.95, Kategoria 28.05.1, Podkategoria 28.95.12 - Części maszyn dla przemysłu papierniczego,
- Grupa 28.9, Klasa 28.96, Kategoria 28.96.2, Podkategoria 28.96.20 - Części maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych lub do produkcji wyrobów z tych materiałów, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- Grupa 28.9, Klasa 28,99, Kategoria 28.99.4 - Części maszyn drukarskich i introligatorskich,
- Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.5 - Części maszyn i urządzeń w rodzaju używanych wyłącznie lub głównie do produkcji kryształów półprzewodnikowych lub płytek półprzewodnikowych, urządzeń półprzewodnikowych, elektronicznych układów scalonych lub płaskich ekranów; części do pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia,
- Grupa 28.9, Klasa 28,99, Kategoria 28.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Sekcja C, Dział 29
- Grupa 29.2, Klasa 29.20, Kategoria 29.20.3, Podkategoria 29.20.30 - Części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego,
- Grupa 29.3, Klasa 29.31, Kategoria 29.31.3, Podkategoria 29.31.30 - Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów silnikowych.
Sekcja C, Dział 30
- Grupa 30.2, Klasa 30.20, Kategoria 30.20.4 - Części lokomotyw kolejowych i taboru szynowego; wyposażenie i jego części; mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne, bezpieczeństwa i sterowania ruchem,
- Grupa 30.3, Klasa 30.30, Kategoria 30.30.5, Podkategoria 30.30.50 - Pozostałe części do statków powietrznych i statków kosmicznych.
Sekcja C, Dział 32
- Grupa 32.5, Klasa 32.50, Kategoria 32.50.3 - Meble lekarskie, chirurgiczne, dentystyczne lub weterynaryjne; fotele dentystyczne, fryzjerskie i podobne oraz ich części,
- Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.5, Podkategoria 32.99.59 - Pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Sekcja E, Dział 38
- Grupa 38.1, Klasa 30.11, Kategoria 38.11.5 — Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu.
Sekcja H, Dział 52
- Grupa 52.1, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.
Sekcja M, Dział 71
- Grupa 71.1, Klasa 71.12 - Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne.
Poza działalnością realizowaną w ramach Decyzji (która korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych), Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
W ramach Decyzji na Spółkę został nałożony obowiązek m.in. poniesienia kosztów kwalifikowanych o wartości co najmniej 189 858 490 PLN do 31 grudnia 2026 r., z zastrzeżeniem, że kwota 141 687 534 PLN będzie stanowiła koszty leasingu finansowego i poniesiona zostanie w terminie do dnia 31 grudnia 2032 r.
W toku realizacji Inwestycji, zawierane są przez Spółkę umowy leasingu, które spełniają wymogi niezbędne dla uznania ich za klasyfikowane jako umowa leasingu finansowego zgodnie z art. 3 ust 4 ustawy o UoR. Mając na uwadze także czas niezbędny do sfinalizowania umowy, możliwe są sytuacje, gdy to Spółka samodzielnie nabywa daną maszynę/urządzenie (po dacie uzyskania decyzji o wsparciu; koszt nabycia nie stanowi kosztu kwalifikowanego); które to następnie sprzedawane są leasingodawcy; leasingodawca z kolei oddaje niniejsze maszyny/urządzenia do używania Spółce jako leasingobiorcy (tzw. schemat leasingu zwrotnego). Jednocześnie, wskazane powyżej umowy mogą w swoim tytule referować do pojęcia leasingu operacyjnego (zgodnie z klasyfikacją na gruncie przepisów innych niż UoR; jak wskazano powyżej na gruncie UoR każdorazowo spełnione są przesłanki do uznania za umowę leasingu finansowego) - dalej, łącznie: „Umowy Leasingowe”.
Leasingowane zgodnie z powyższym modelem maszyny i urządzenia, są i będą przez Spółkę wykorzystywane wyłącznie do działalności wskazanej w otrzymanej Decyzji.
Umowy Leasingowe zawierane przez Spółkę z leasingodawcami zawierać będą stosowne zobowiązanie dot. nabycia leasingowanych aktywów z dniem upływu okresu leasingu.
Pytanie
Czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie cena netto nabycia maszyny, z której Spółka korzysta w oparciu o wskazane Umowy Leasingowe, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów (dalej: „Koszty leasingu”)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie cena netto nabycia maszyny, z której Spółka korzysta w oparciu o wskazane Umowy Leasingowe obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów (tj. Koszty leasingu).
Przepisy ogólne:
Zgodnie z artykułem 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, dochody, które podatnicy osiągają z działalności gospodarczej w ramach nowych inwestycji, określonych w decyzji o wsparciu zgodnie z Ustawą o WNI, mogą korzystać z zwolnienia podatkowego. Istnieją jednak pewne wyjątki i ograniczenia opisane w ustępach od 4 do 6d. Wartość tego zwolnienia nie może przekroczyć maksymalnej pomocy publicznej dostępnej dla przedsiębiorców w obszarach spełniających określone kryteria, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z artykułem 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe z pkt. 34 i 34a przysługują wyłącznie w przypadku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze wyznaczonym w zezwoleniu lub związanych z realizacją nowej inwestycji objętej decyzją o wsparciu.
Ustawa o WNI reguluje udzielanie wsparcia na realizację nowych inwestycji w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku dochodowego od osób prawnych lub fizycznych.
Wsparcie na realizację nowej inwestycji jest przyznawane przedsiębiorcom realizującym takie inwestycje na podstawie decyzji o wsparciu, zgodnie z artykułem 13 ust. 1 Ustawy o WNI.
Decyzja o wsparciu jest wydawana na realizację nowej inwestycji, która musi spełnić określone kryteria ilościowe i jakościowe, a także musi mieścić się w zakresie działalności gospodarczej, która nie została wykluczona na podstawie przepisów wydanych zgodnie z artykułem 14 ust. 1 Ustawy o WNI.
Definicja kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji zawiera się w art. 2 pkt 7) Ustawy o WNI, która mówi, że koszty kwalifikowane nowej inwestycji to np. koszty inwestycji, które spełniają warunki kwalifikacji do pomocy publicznej z tytułu nowej inwestycji (z pewnymi wyłączeniami dotyczący np. samochodów osobowych). Te koszty są pomniejszane o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeśli można je odliczyć na mocy innych przepisów.
Doszczegółowienie definicji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji znajduje się natomiast w § 8 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia, zgodnie z którym do kosztów kwalifikujących się do wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty będące:
a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców – co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,
f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 4 UoR, jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne na mocy umowy, zgodnie z którą jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony, środki te i wartości zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
1)przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta,
2)zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego, po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia,
3)okres, na który została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na który umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego,
4)suma opłat, pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie,
5)zawiera przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie,
6)przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający,
7)przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.
Zgodnie z UoR do uznania umowy za umowę leasingu wystarczające jest spełnienie jednego z powyższych warunków. Wskazać należy, że w powyższym przepisie mowa jest o leasingu finansowym. Oznacza to, że w przypadku gdy umowa leasingu nie będzie spełniała ani jednego z tych warunków, ma się do czynienia z leasingiem operacyjnym.
Argumenty przemawiające za stanowiskiem Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy, zawierane przez Spółkę Umowy Leasingowe spełniają wszystkie warunki, aby zostać uznane za koszty kwalifikowane nowej inwestycji.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest referowanie do przepisów UoR (rachunkowych), co literalnego brzmienia samego § 8 ust. 1 pkt 1) lit. f) Rozporządzenia, gdzie pojawia się zwrot „cena nabycia aktywów”. Jest to element o tyle istotny, że z kolei w § 8 ust. 5 Rozporządzenia pojawia się wprost zapis, że cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych ustala się zgodnie z przepisami UoR właśnie.
W całym § 8 Rozporządzenia, widnieje jedynie referencja do ustaw podatkowych w kontekście kosztów kwalifikowanych znajduje się w ust. 4, który mówi o zasadach kwalifikowalności wartości niematerialnych i prawnych (gdzie jednym z warunków wskazanych przez ustawodawcę jest amortyzacja tychże zgodnie z przepisami Ustawy o CIT).
Dodatkowo, warunkiem, aby koszt leasingu został uznany za koszt kwalifikowany, jest obecność zobowiązania leasingobiorcy do nabycia środka trwałego, który jest przedmiotem umowy leasingu. Umowy Leasingowe, zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zawierane przez Spółkę, zawierać będą stosowne zobowiązanie w tym zakresie.
Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że tak długo jak zawierana umowa leasingu (niezależnie od jej tytułu), spełnia przesłanki dla uznania jej dla celów rachunkowych (UoR) za leasing finansowy, to Koszty leasingu mogą być kosztem kwalifikowanym. Stanowisko to potwierdza m.in. Sąd Najwyższy, który w wyroku z dnia 25 listopada 2010 r. (sygn. CSK 703/09) wprost wskazał, że ocena charakteru umowy zależy nie od jej nazwy, ale od rzeczywistości treści oraz celu i zgodnego zamiaru stron.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”):
Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub decyzja o wsparciu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy CIT:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 13 ust. 8 ustawy o WNI:
rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Podstawą do skorzystania ze zwolnienia jest prowadzenie działalności gospodarczej określonej decyzją o wsparciu. Decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić (art. 15 ustawy o WNI).
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Natomiast w myśl § 5 ust. 1 ww. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
W myśl art. 2 pkt 7 a) ustawy o WNI kosztami kwalifikowanymi nowej inwestycji są- poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu m. in.:
koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:
1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.
Stosownie zaś do § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:
a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,
f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Stosownie do § 8 ust. 4 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. (zgodnie z Rozporządzeniem obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. - § 8 ust. 5),
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,
Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
Z kolei w § 10 obu Rozporządzeń określono sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej. Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzeń, koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu. Natomiast, dalej w ust. 3 wskazano, że zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy.
Zgodnie natomiast z § 12 Rozporządzenia o WNI z 27 grudnia 2022 r.:
do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcomna realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).
Powyższe oznacza, że treść Rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do przedsiębiorstw, którzy złożą lub złożyli wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.
Z uwagi na to, że w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego mowa jest o decyzji o wsparciu wydanej w 2022 r. „nowe” Rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w opisanej sprawienie nie znajduje zastosowania.
Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie nie można pominąć okoliczności, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od powszechnego opodatkowania. W związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową i nie powinny być one przedmiotem wykładni rozszerzającej.
Przechodząc do wątpliwości Spółki, należy jeszcze raz wskazać na treść § 8 ust. 1 pkt 6 ww. Rozporządzenia o WNI, z którego wynika, że:
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.
W myśl § 8 ust. 4 Rozporządzenia o WNI,
cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Zgodnie z § 8 ust. 5 obowiązującego dla Państwa Rozporządzenia o WNI:
Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Należy zauważyć, że okoliczność zbycia maszyny leasingodawcy a następnie zawarcia umowy na korzystanie z niej na podstawie umowy leasingu zwrotnego, nie pozbawia jej cechy nowości.
Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia o WNI:
Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu:
kosztów inwestycji jest:
a) utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż:
- 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców,
- 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców
- od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym,
b) utrzymanie nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia, przez okres nie krótszy niż:
- 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców,
- 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców
- od dnia zakończenia nowej inwestycji;
Przez środki trwałe, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 z dnia 29 września 1994 r. ustawy o rachunkowości (Dz. U. 2023 r. poz. 120 ze zm.), należy co do zasady rozumieć rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki (...). Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4.
Z kolei zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości,
cena nabycia, o której mowa w ust. 1, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.
Ponadto w myśl art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości,
cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:
1) niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;
2) koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka stosuje instrument jakim jest leasing zwrotny nie będzie to naruszało warunków związanych z przedmiotem wydatku kwalifikowanego.
We wniosku wskazali Państwo, że odnośnie zawartych umów leasingu „na gruncie UoR każdorazowo spełnione są przesłanki do uznania za umowę leasingu finansowego”.
W świetle powołanych przepisów, kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje będzie cena netto nabycia maszyn i urządzeń z których spółka korzysta w oparciu o umowy leasingu finansowego, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej naliczanej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania, oraz wartość końcową wynikającą z tych umów.
Zatem, należy zgodzić się ze Spółką, że kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie cena netto nabycia maszyny, z której Spółka korzysta w oparciu o wskazane Umowy Leasingowe obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów (tj. Koszty leasingu).
Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie pytania, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).