Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Collins przedstawiona w dniu 4 maja 2023 r., sygn. C-148/22

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ANTHONY’EGO M. COLLINSA

przedstawiona w dniu 4 maja 2023 r.(1)

Sprawa C148/22

OP

przeciwko

Commune d’Ans

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez tribunal du travail de Liège (sąd pracy w Liège, Belgia)]

Odesłanie prejudycjalne – Polityka społeczna – Dyrektywa 2000/78/WE – Równość traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy – Zakaz dyskryminacji ze względu na religię lub przekonania – Artykuł 2 ust. 2 lit. a) – Artykuł 2 ust. 2 lit. b) ppkt (i) – Artykuł 2 ust. 5 – Artykuł 4 ust. 1 – Regulamin pracy podmiotu publicznego zakazujący swoim pracownikom noszenia w miejscu pracy widocznych symboli wyrażających przekonania polityczne, światopoglądowe lub religijne – Zakazanie pracownicy noszenia chusty islamskiej – Zasada neutralności państwa











 Wprowadzenie

1. W wielu krajach europejskich problematyka noszenia symboli religijnych w przestrzeni publicznej, w placówkach edukacyjnych i w miejscu pracy jest regularnie przedmiotem intensywnych dyskusji w społeczeństwie obywatelskim, w kręgach politycznych i w mediach. W szczególności poważne kontrowersje budzi kwestia, czy pracodawca ma prawo nakładać na swoich pracowników ograniczenia w tym zakresie w ramach wykonywania przez nich obowiązków służbowych. Jest to kwestia delikatna, która wymaga pogodzenia podstawowego prawa do wolności religii, którego konsekwencją jest zakaz wszelkiej dyskryminacji ze względu na religię, z innymi wolnościami i zasadami, takimi jak swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, zasady laickości, neutralności i bezstronności oraz ochrona praw i wolności innych osób.

W ostatnich latach Trybunał miał wielokrotnie sposobność do rozpatrywania spraw pracownic sektora prywatnego, wyznania muzułmańskiego, którym pracodawca zakazał noszenia chusty islamskiej() w miejscu pracy, w kontekście zakazu „dyskryminacji ze względu na religię lub przekonania” w rozumieniu art. 1 i 2 dyrektywy Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r.() ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00