Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.483.2023.1.ID
Brak prawa do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów. Wnioskodawca jest jednostką naukową (…).
Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Wnioskodawcy są również otrzymywane subwencje i dotacje.
W związku z powyższym Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”).
Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest prowadzenie badań (…).
Program badawczy Wnioskodawcy realizowany jest w (…):
(…).
Wnioskodawca realizuje również zlecone mu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zadania ustawowe określone w przepisach o (…).
Celem zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące funkcjonowania (…).
Wnioskodawca prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:
·sprzedaż – wydawnictwa,
·sprzedaż – pozostała działalność naukowa – (…),
·sprzedaż – sympozja, konferencje, szkolenia,
·sprzedaż – pozostała działalność naukowa – zlecenia obce,
·sprzedaż – usługi laboratoryjne,
·sprzedaż – działalność rolnicza,
·sprzedaż – działalność pozostała,
·czynsze – lokale mieszkalne,
·dzierżawa, najem – pozostałe,
·sprzedaż – hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
·sprzedaż – ośrodek szkoleniowy.
Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy.
Wnioskodawca jako lider Konsorcjum zawarł umowę z trzema podmiotami, celem związania Konsorcjum, kwalifikującego się jako grupa operacyjna xxx pod nazwą „(…)”. Z punktu Wnioskodawcy umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności (…), a nie w ramach działalności gospodarczej. Konsorcjum zostało powołane w celu opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie i zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po uzyskaniu dofinansowania Konsorcjum zrealizuje operacje zgodnie z założeniami i wymogami właściwych przepisów prawa, niniejszej umowy, wniosku oraz umowy o dofinansowanie. Operacja polega na opracowaniu i wdrożeniu (…). Wnioskodawca, reprezentuje wszystkich Członków Konsorcjum we wszystkich czynnościach związanych z realizacją celów Konsorcjum.
Lider Konsorcjum jako przedstawiciel Członków Konsorcjum zawarł umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu realizacji operacji pt. „(…)” w ramach działania „Współpraca”. Operacja prowadzi do wspierania innowacyjności, współpracy i rozwoju bazy wiedzy na obszarach wiejskich. Polega na wzmacnianiu powiązań między (…) – w tym, prowadzi do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem i uzyskiwania lepszych wyników wszystkich gospodarstw. Ma na celu także ułatwienie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw (…). (…).
Środki finansowe przyznane przez ARiMR na realizację Projektu zostaną wypłacone w dwóch płatnościach. Część środków została wypłacona z tytułu wyprzedzającego finansowania, na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazana za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków Konsorcjum.
Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej oraz w szczegółowym opisie planowanej operacji, stanowiącym integralną cześć umowy, należy:
·organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,
·ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,
·współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu.
Wnioskodawca jako Lider – jest jednostką reprezentującą Konsorcjum – koordynatorem współpracy Członków.
Wnioskodawca, jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną jest zobowiązany w szczególności do:
a)realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie,
b)osiągnięcie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany, uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny,
c)zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie, oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie,
d)wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieś wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu,
e)promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji,
f)prowadzenia i aktualizowania podczas realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów.
Wszelkie rezultaty operacji będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości na tej stronie internetowej, do dnia w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.
Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.
Każdy z członków Konsorcjum jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania przydzielonych zadań, członek Konsorcjum przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym.
W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.
Prawa majątkowe powstałe w ramach realizacji projektu do wyników badań naukowych albo prac rozwojowych stworzone przez członków Konsorcjum wspólnie, będą Konsorcjanci w części ustalonych odrębnych umów, proporcjonalnie do wielkości wkładu finansowego w postaci poniesionych kosztów kwalifikowanych.
Celem głównym projektu jest opracowanie (…). (…). Istotnym zadaniem operacji jest także ocena efektywności ekonomicznej zastosowanych rozwiązań. Cele zostaną osiągnięte przez przeprowadzenie badań (…). (…).
Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy:
Etap 1
(…).
Etap 2
(…).
W ramach realizacji projektu Instytut sprawuje nadzór i odpowiada za:
a)prawidłowy przebieg badań, zgodnie z założeniami metodyki,
b)następnie przeprowadzenie badań opisu ich rezultatu oraz przesyłanie na bieżąco ich wyników,
c)opracowań dokumentacji fotograficznej celem aktualizowania informacji zawartych w domenie projektu,
d)zakup sprzętu koniecznego do przeprowadzenia badań,
e)koordynacją pracy grupy, raportowaniem ich wyników oraz nadzór nad wydatkami w ramach kosztorysu.
Rezultaty projektu:
Proponowane przez grupę operacyjną rozwiązania, opracowane podczas realizacji tej operacji przyczynią się (…). Rezultaty prac przeprowadzonych w ramach operacji będą zaprezentowane na specjalnie dla celów projektu utworzonej stronie www., co przyczyni się do upowszechnienia opracowanych rozwiązań i pozwoli na możliwość ich szerokiego wykorzystania i wdrażania w praktyce. W trakcie realizacji operacji przewidywane jest upowszechnianie informacji na temat celów i rezultatów projektu (…). (…). Warto zaznaczyć, że przy propagowaniu wiedzy o wynikach projektu podkreślane będzie, iż opracowane (…).
Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.
W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu.
Projekt jest realizowany w ramach działalności (…), a nie komercyjnej Wnioskodawca. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu zostanie sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Uzasadnienie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez Wnioskodawcę bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.
Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.
W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.
Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest (…). Wnioskodawca jako lider Konsorcjum zawarł umowę z trzema podmiotami, umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności (…), a nie w ramach działalności gospodarczej. Konsorcjum zostało powołane w celu opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie i zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu – operacji pt. „(…)” w ramach działania „Współpraca” przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki finansowe przyznane przez ARiMR na realizację Projektu zostaną wypłacone w dwóch płatnościach, część środków została wypłacona z tytułu wyprzedzającego finansowania, na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazana za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków Konsorcjum. Wnioskodawca jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową zobowiązany jest w szczególności do realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, osiągniecie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku, zapewnienie sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych, wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieć wpływ na możliwość realizacji operacji, promowania operacji oraz prowadzenia i aktualizowania operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej strony internetowej. Głównym celem realizowanego projektu jest opracowanie (…). Rozwiązania opracowane podczas realizacji operacji będą dostępne na stronie internetowej, a także w postaci instrukcji wdrożeniowej, co da możliwość praktycznego wykorzystania opracowanych w projekcie (…). Rezultaty prac przeprowadzonych w ramach operacji będą zaprezentowane na specjalnie dla celów projektu (…). (…). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Wnioskodawcę, wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Projekt jest realizowany w ramach działalności (…), a nie komercyjnej Wnioskodawcy. Zrealizowany projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy jest on uprawniony do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Rezultaty projektu będą udostępniane nieodpłatnie do publicznej wiadomości na specjalnie dla celów projektu utworzonej stronie internetowej, będą upowszechniane również poprzez doniesienia konferencyjne, media internetowe, drukowane publikacje oraz w postaci informacyjnych broszur/ulotek. Zatem zrealizowany projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zawiązanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W świetle art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu fatycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie podkreślam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right