Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.428.2023.1.GK

Wykazywania w pliku JPK_VAT lokalnej dostawy towarów na terytorium Włoch.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej wykazywania w pliku JPK_VAT lokalnej dostawy towarów na terytorium Włoch.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną w Polsce jako podatnik VAT czynny. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży hurtowej części (...) na rzecz innych podmiotów gospodarczych w Polsce i za granicą, w tym w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: „WDT”) do podmiotów gospodarczych z państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: „UE”) oraz w ramach eksportu do państw spoza UE.

Ze względu na strategiczne znaczenie rynku włoskiego i niemieckiego dla działalności prowadzonej przez Państwa, w państwach tych zostały utworzone spółki powiązane osobowo z Państwem (poprzez osoby wspólników) – A. SRL we Włoszech („Spółka włoska”) i B. GmbH w Niemczech (dalej: „Spółka niemiecka”). Spółka włoska i Spółka niemiecka zwane są dalej łącznie jako „Spółki zagraniczne”.

Spółki zagraniczne świadczą na Państwa rzecz usługi wsparcia logistycznego sprzedaży towarów we Włoszech i w Niemczech. W ramach świadczonych usług, Spółki zagraniczne zapewniają Państwu: magazyny, które wynajmowane są przez Spółki zagraniczne od podmiotów zewnętrznych i w których przechowywane są towary będące Państwa własnością; pracowników zatrudnionych w kraju siedziby tych Spółek i odpowiedzialnych za obsługę magazynów oraz organizację transportu towarów z magazynów wynajmowanych przez Spółki zagraniczne do nabywców końcowych (z wykorzystaniem lokalnych firm kurierskich we Włoszech i w Niemczech).

Zakres czynności wykonywanych przez Spółki zagraniczne na Państwa rzecz obejmuje m.in.: fizyczne przyjęcie dostaw towarów od Państwa na wynajmowany magazyn (przy czym w znaczeniu prawnym właścicielem towarów nadal pozostajecie Państwo); weryfikacja towarów dostarczonych przez Państwa pod względem ilościowym; przechowywanie towarów; przygotowanie towarów do wysyłki; zamówienie i opłacenie transportu, a następnie wysłanie towarów do nabywcy końcowego. Zakres czynności wykonywanych przez Spółki zagraniczne na Państwa rzecz będzie również obejmował wstępne opiniowanie zgłaszanych przez nabywców reklamacji, wsparcie w zakresie odpraw celnych (w przypadku dostaw poza UE), prowadzenie odpowiednich rejestrów oraz okresowy remanent produktów.

Spółki zagraniczne nie są uprawnione do zawierania umów sprzedaży w imieniu i na Państwa rzecz. Państwa klienci dokonują zakupów bezpośrednio od Państwa za pośrednictwem Państwa strony internetowej. Spółki zagraniczne świadczą usługi wyłącznie na Państwa rzecz.

Wskazujecie Państwo, że Spółki zagraniczne nie kupują towarów od Państwa, w związku z tym nie dochodzi do przeniesienia własności towaru w znaczeniu prawnym. W konsekwencji, Spółki zagraniczne nie nabywają jakichkolwiek uprawnień do dysponowania i rozporządzania towarem. Prawo do dysponowania i rozporządzania towarem pozostaje więc po stronie Państwa w czasie ich składowania przez Spółki zagraniczne w zagranicznych magazynach.

Przemieszczenie towarów będących Państwa własnością z Państwa magazynu w Polsce do magazynów zagranicznych we Włoszech i w Niemczech traktowane jest przez Państwa jako nietransakcyjna WDT, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Transakcja przemieszczenia towarów z Państwa magazynu w Polsce do magazynów za granicą jest i będzie wykazywana przez Państwa w JPK_VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (art. 42 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 42 ust. 14 ustawy o VAT).

Przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z dokonaniem WDT na terytorium Włoch i Niemiec. Rozliczacie Państwo również podatek należny oraz podatek naliczony z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów we Włoszech i w Niemczech, zgodnie z obowiązującymi na terytorium Włoch i Niemiec regulacjami dotyczącymi podatku od wartości dodanej. Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów rozliczenia podatku od wartości dodanej we Włoszech i w Niemczech.

Dostawa towaru z Państwa magazynów obsługiwanych przez Spółki zagraniczne do nabywców końcowych (przy czym nabywcami końcowymi są wyłącznie przedsiębiorcy zarejestrowani na terytorium Niemiec lub Włoch na potrzeby podatku od wartości dodanej) z miejscem odbioru towaru na terytorium Niemiec i Włoch jest i będzie traktowana jako lokalna dostawa towarów na terytorium Niemiec i Włoch, podlegająca opodatkowaniu zgodnie z obowiązującymi w tych krajach regulacjami podatku od wartości dodanej.

Z uwagi na obowiązujące we Włoszech przepisy prawa podatkowego, faktury dotyczące ww. lokalnej dostawy towarów z magazynu we Włoszech do włoskiego nabywcy końcowego wystawiane są na rzecz nabywcy przez Państwa z polskim numerem NIP UE. Na fakturach tych nie jest zatem zamieszczany Państwa numer uzyskany dla celów rozliczenia podatku od wartości dodanej we Włoszech. Nabywca towaru - zgodnie z lokalnymi przepisami we Włoszech - dokonuje rozliczenia dostawy dokonanej na jego rzecz z zastosowaniem mechanizmu „reverse charge” (tzw. odwrotnego obciążenia). W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego oznacza to, że na Państwu nie ciąży obowiązek naliczenia podatku od wartości dodanej w związku z lokalnymi dostawami dokonywanymi na terytorium Włoch. W związku z tym, że rozliczenia podatku dokonuje nabywca, transakcje te nie są również wykazywane we włoskiej deklaracji podatkowej składanej przez Państwa.

W związku z powyższym, powzięliście Państwo wątpliwości co do obowiązku wykazywania lokalnych dostaw realizowanych na terytorium Włoch w Jednolitym Pliku Kontrolnym (część JPK_VAT) w ramach rozliczenia VAT w Polsce.

Pytanie

Czy w związku z dokonywaniem przez Państwa lokalnych dostaw towarów na terytorium Włoch udokumentowanych fakturami wystawianymi przez Państwa z polskim numerem NIP UE, które to dostawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej we Włoszech, jesteście i będziecie Państwo zobowiązani do wykazywania tych dostaw w pliku JPK_VAT w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Stoicie Państwo na stanowisku, że w związku z tym, że nie przysługuje Państwu w Polsce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu lokalnych dostaw towarów dokonywanych na terytorium Włoch na podstawie faktur wystawionych przez Państwa z polskim numerem NIP UE, które to dostawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej we Włoszech, nie jesteście i nie będziecie Państwo zobowiązani do wykazywania tych dostaw w pliku JPK_VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy o VAT, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak wynika z art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie ze wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Zakres danych, które należy wykazywać w deklaracjach składanych przez podatników VAT regulowana jest rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie”), które zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b i art. 109 ust. 14 ustawy o VAT. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 października 2020 r.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 99 ust. 13b ustawy o VAT, ustawodawca przekazał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych określenie w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu danych, o których mowa w art. 99 ust. 7c ustawy o VAT, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Zgodnie natomiast z delegacją ustawową zawartą w art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, ustawodawca przekazał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych określenie w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu danych, o których mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy o VAT, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Z dniem 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacjao ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K.

Elementy nowego JPK_VAT zostały określone w Rozporządzeniu.

Zgodnie z treścią § 2 Rozporządzenia deklaracje zawierają:

1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2)dane identyfikacyjne podatnika;

3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a)miesięczne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartalne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a)miesiąc i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartał i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a)art. 99 ust. 1 ustawy albo

b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6)oznaczenie daty sporządzenia;

7)wskazanie celu złożenia deklaracji - złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11) dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Jak wynika z § 4 pkt 1 i 2 Rozporządzenia, dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:

1)wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m - także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy,

c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

d)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

e)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

f)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

g)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

h)eksportu towarów,

i)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

j)importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy,

k)importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

l)importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

m)dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

2)łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem odrębnie wykazanych wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy.

Zgodnie z § 4 pkt 1 lit. b Rozporządzenia, w deklaracji należy wykazywać m.in. dostawę towarów oraz świadczenie usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Załącznik do Rozporządzenia stanowią „Objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy” (dalej: „Objaśnienia do Rozporządzenia”).

Zgodnie z pkt 4.1. Objaśnień do Rozporządzenia, w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.

W deklaracji i ewidencji JPK V7M zostały przewidziane dwa pola, w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju. W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju - wykazanych w polu K_11.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28l jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, towary będące Państwa własnością są przedmiotem dwóch transakcji.

Pierwsza transakcja polega na przemieszczeniu towarów z Państwa magazynu znajdującego się w Polsce do magazynów prowadzonych przez Spółki zagraniczne we Włoszech i w Niemczech. Wskazujecie Państwo, że transakcje te stanowią tzw. nietransakcyjne WDT, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. W związku z tymi dostawami, będzie Państwu przysługiwało w Polsce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jednocześnie wskazujecie Państwo, że transakcja przemieszczenia Państwa towarów z magazynu w Polsce do magazynów za granicą jest i będzie wykazywana przez Państwa w JPK_VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (art. 42 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 42 ust. 14 ustawy o VAT).

Druga transakcja polega na dokonaniu lokalnej dostawy Państwa towarów na rzecz włoskich nabywców. Dostawy te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, lecz rozliczane są na potrzeby podatku od wartości we Włoszech przez nabywcę towarów w ramach mechanizmu „reverse charge” - tzw. odwrotnego obciążenia. Wobec tego, nie rozpoznajecie Państwo podatku należnego i naliczonego związanego z tymi dostawami i w konsekwencji nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ani art. 86 ust. 9 ustawy o VAT.

Zwracacie Państwo uwagę, że przepisy ustawy o VAT nie określają, czy w JPK_VAT powinna zostać wykazana lokalna dostawa towarów we Włoszech udokumentowana fakturami wystawionymi z polskim numerem NIP UE.

Mając na uwadze treść przytoczonych powyżej przepisów ustawy o VAT, Rozporządzenia oraz Objaśnień do Rozporządzenia, w Państwa ocenie lokalne dostawy towarów na rzecz włoskich klientów (z fakturą wystawioną przez Państwa z polskim numerem NIP UE) nie powinny być wykazywane w JPK_VAT w Polsce, bowiem z tytułu tych dostaw nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie bowiem z pkt 4.1. Objaśnień do Rozporządzenia, w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się:

1)wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie; a ponadto

2)dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.

Z treści Objaśnień do Rozporządzenia wynika więc, że sprzedaż zagraniczna jest prezentowana w JPK VAT jedynie wtedy, gdy w odniesieniu do danej transakcji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w Polsce w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 7 ustawy o VAT.

W rozważanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia VAT związanego z lokalną dostawą towarów we Włoszech i w Niemczech. Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT będzie bowiem przysługiwać w związku z przemieszczeniem towarów z magazynu w Polsce do magazynu we Włoszech (które podlega kwalifikacji jako tzw. nietransakcyjne WDT), a nie w związku z późniejszymi lokalnymi dostawami tych towarów dokonywanymi na rzecz włoskich nabywców (dostawy te są bowiem rozliczane przez nabywcę w ramach mechanizmu reverse charge, a nie rozpoznajecie Państwo podatku należnego i naliczonego w związku z tymi dostawami).

W związku z powyższym, nie jesteście i nie będziecie Państwo zobowiązani do wykazywania lokalnych dostaw towarów dokonywanych we Włoszech w JPK_VAT składanym w Polsce.

Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w podobnych sprawach. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2022 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.618.2021.2.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „w odniesieniu do wykonanych poza terytorium kraju dostaw towarów uprzednio przemieszczonych przez polskiego podatnika z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego UE lub terytorium kraju trzeciego istotne będzie to, jaki charakter miało to uprzednie przemieszczenie towarów poza terytorium Polski. Jeżeli to przemieszczenie przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa, można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na podstawie art. 13 ust. 3 lub eksport towarów na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy, wówczas prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego nie powstanie w związku z dostawą dokonaną na terytorium innego kraju, lecz w związku z dokonanym przez podatnika (poprzedzającym dostawę) przemieszczeniem towaru poza terytorium kraju.

W takim przypadku, następującym po wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów lub eksporcie towarów, dostawy towarów realizowane na terytorium państwa innego niż Polska, dokonywane są w ramach prowadzonej w tym państwie działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu według obowiązujących tam zasad. Tego rodzaju dostawy nie powinny być wykazywane w polach P_11 i K_11 dokumentu JPK_VAT. Dotyczy to także sytuacji, w których samo przemieszczenie towarów z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego UE lub terytorium kraju trzeciego nie stanowi WDT lub eksportu, lecz dostawa następująca po tym przemieszczeniu będzie uznana za dokonane przez tego podatnika WDT na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy lub eksport towarów. W pozostałych przypadkach, gdy podatnik w kraju dostawy zarejestrowany jest do VAT jedynie z uwagi na obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanych w tym kraju dostaw towarów i nie prowadzi w tym kraju działalności uznawanej na podstawie obowiązujących tam przepisów za działalność gospodarczą, powinien wykazać dane o takich dostawach w polach P_11 i K_11 JPK VAT”.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.469.2022.2.MW.

Podsumowując, stoicie Państwo na stanowisku, że w związku z tym, że nie przysługuje Państwu w Polsce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu lokalnych dostaw towarów dokonywanych na terytorium Włoch, dokumentowanych fakturami wystawionymi z polskim numerem NIP UE, które to dostawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej we Włoszech, nie jesteście i nie będziecie Państwo zobowiązani do wykazywania tych dostaw w pliku JPK_VAT w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z tej regulacji wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Na podstawie definicji zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Natomiast według art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może także dotyczyć czynności polegających na przemieszczeniu towarów, należących do przedsiębiorstwa podatnika z terytorium Polski do innego państwa członkowskiego, w którym mają posłużyć do działalności gospodarczej tego podatnika. W przypadku tej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów polski dostawca pełni równocześnie rolę nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, realizowania danej dostawy.

W myśl zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabywanymi towarami wskazać należy, że:

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przy tym, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zatem w sytuacji nabycia towarów na terytorium Polski, które są wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych w Polsce prawo do odliczenia przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z dokonywaną dostawą towarów opodatkowanych poza terytorium kraju. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przepis ten wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności. Zatem podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym

korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracja reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”.

Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy);
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).

Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Deklaracje zawierają:

1) oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2) dane identyfikacyjne podatnika;

3) oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a) miesięczne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b) kwartalne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4) oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a) miesiąc i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b) kwartał i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5) oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a) art. 99 ust. 1 ustawy albo

b) art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6) oznaczenie daty sporządzenia;

7) wskazanie celu złożenia deklaracji – złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11) dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Na podstawie § 4 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:

1) wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m – także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy,

c) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

d) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

e) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

f) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

g) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

h) eksportu towarów,

i) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

j) importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy,

k) importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

l) importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

m) dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

2) łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż która ma miejsce poza terytorium kraju.

W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług dodano załączniki będące objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

W pkt I załącznika „Objaśnienia do deklaracji” wskazano w pkt 4.1., że w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również czynności wykonywanych poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowani w Polsce jako podatnik VAT czynny. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży hurtowej części (...) na rzecz innych podmiotów gospodarczych w Polsce i za granicą, w tym w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do podmiotów gospodarczych z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz w ramach eksportu do państw spoza UE.

Ze względu na strategiczne znaczenie rynku włoskiego i niemieckiego dla działalności prowadzonej przez Państwa, w państwach tych zostały utworzone spółki powiązane osobowo z Państwem (poprzez osoby wspólników) we Włoszech i w Niemczech. Spółki zagraniczne świadczą na Państwa rzecz usługi wsparcia logistycznego sprzedaży towarów we Włoszech i w Niemczech. W ramach świadczonych usług, Spółki zagraniczne zapewniają Państwu: magazyny, które wynajmowane są przez Spółki zagraniczne od podmiotów zewnętrznych i w których przechowywane są towary będące Państwa własnością; pracowników zatrudnionych w kraju siedziby tych Spółek i odpowiedzialnych za obsługę magazynów oraz organizację transportu towarów z magazynów wynajmowanych przez Spółki zagraniczne do nabywców końcowych (z wykorzystaniem lokalnych firm kurierskich we Włoszech i w Niemczech). Spółki zagraniczne nie są uprawnione do zawierania umów sprzedaży w imieniu i na Państwa rzecz. Państwa klienci dokonują zakupów bezpośrednio od Państwa za pośrednictwem Państwa strony internetowej. Spółki zagraniczne świadczą usługi wyłącznie na Państwa rzecz. Wskazujecie Państwo, że Spółki zagraniczne nie kupują towarów od Państwa, w związku z tym nie dochodzi do przeniesienia własności towaru w znaczeniu prawnym. W konsekwencji, Spółki zagraniczne nie nabywają jakichkolwiek uprawnień do dysponowania i rozporządzania towarem. Prawo do dysponowania i rozporządzania towarem pozostaje więc po stronie Państwa w czasie ich składowania przez Spółki zagraniczne w zagranicznych magazynach.

Przemieszczenie towarów będących Państwa własnością z Państwa magazynu w Polsce do magazynów zagranicznych we Włoszech i w Niemczech traktowane jest przez Państwa jako nietransakcyjna WDT, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Transakcja przemieszczenia towarów z Państwa magazynu w Polsce do magazynów za granicą jest i będzie wykazywana przez Państwa w JPK_VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z dokonaniem WDT na terytorium Włoch i Niemiec. Rozliczacie Państwo również podatek należny oraz podatek naliczony z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów we Włoszech i w Niemczech, zgodnie z obowiązującymi na terytorium Włoch i Niemiec regulacjami dotyczącymi podatku od wartości dodanej. Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów rozliczenia podatku od wartości dodanej we Włoszech i w Niemczech.

Dostawa towaru z Państwa magazynów obsługiwanych przez Spółki zagraniczne do nabywców końcowych (przy czym nabywcami końcowymi są wyłącznie przedsiębiorcy zarejestrowani na terytorium Niemiec lub Włoch na potrzeby podatku od wartości dodanej) z miejscem odbioru towaru na terytorium Niemiec i Włoch jest i będzie traktowana jako lokalna dostawa towarów na terytorium Niemiec i Włoch, podlegająca opodatkowaniu zgodnie z obowiązującymi w tych krajach regulacjami podatku od wartości dodanej.

Z uwagi na obowiązujące we Włoszech przepisy prawa podatkowego, faktury dotyczące ww. lokalnej dostawy towarów z magazynu we Włoszech do włoskiego nabywcy końcowego wystawiane są na rzecz nabywcy przez Państwa z polskim numerem NIP UE. Na fakturach tych nie jest zatem zamieszczany Państwa numer uzyskany dla celów rozliczenia podatku od wartości dodanej we Włoszech. Nabywca towaru - zgodnie z lokalnymi przepisami we Włoszech - dokonuje rozliczenia dostawy dokonanej na jego rzecz z zastosowaniem mechanizmu „reverse charge” (tzw. odwrotnego obciążenia). Na Państwu nie ciąży obowiązek naliczenia podatku od wartości dodanej w związku z lokalnymi dostawami dokonywanymi na terytorium Włoch. W związku z tym, że rozliczenia podatku dokonuje nabywca, transakcje te nie są również wykazywane we włoskiej deklaracji podatkowej składanej przez Państwa.

W związku z powyższym, powzięliście Państwo wątpliwości co do obowiązku wykazywania lokalnych dostaw realizowanych na terytorium Włoch w Jednolitym Pliku Kontrolnym (część JPK_VAT) w ramach rozliczenia VAT w Polsce.

Należy zauważyć, że w deklaracji i ewidencji JPK_VAT przewidziano dwa pola w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w opisanym zdarzeniu dokonujecie Państwo przemieszczenia własnych towarów z Państwa magazynu w Polsce do magazynu zagranicznego zlokalizowanego na terytorium Włoch, w celu ich dalszej lokalnej odsprzedaży do włoskich nabywców końcowych. Przemieszczenie to spełnia warunki określone w art. 13 ust. 3 ustawy do uznania tej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonaną na własną rzecz. Oznacza to, że z tytułu nabycia towarów na terytorium Polski, które są przemieszczane w ramach transakcji WDT na własną rzecz odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami towarów na terytorium Polski, przysługuje Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. W takim przypadku następujące po wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, dostawy towarów do włoskich nabywców na terytorium Włoch, podlegają opodatkowaniu według obowiązujących tam zasad. Zatem nie ma konieczności wykazywania podstawy opodatkowania wynikającej ze sprzedaży towarów poza terytorium kraju, tj. we Włoszech w poz. K_11 i P_11 JPK_VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00