Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.495.2023.1.MK
Dotyczy częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji oraz braku opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację Inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)” oraz braku opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację Inwestycji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT przystąpiła do realizacji kolejnej inwestycji pod nazwą „(…)”.
Występując z wnioskiem Nr: (…) z dnia (…) 2022 r. o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych przedstawiono przewidywaną wartość inwestycji na (…) zł z czego deklarowana kwota udziału własnego (…) zł (5,06% inwestycji) a pozostała (…) zł jako kwota wnioskowanych środków. Rozpoczęcie postępowania zakupowego nastąpiło w terminie 6 miesięcy od daty udostępnienia wstępnej promesy. Przewidywany okres realizacji inwestycji powyżej 12 miesięcy.
Opis inwestycji: Zakup agregatów (...) oraz dostosowanie infrastruktury ujęć wody i oczyszczalni ścieków do zasilania awaryjnego z agregatów prądotwórczych w celu zabezpieczenia nieprzerwanych dostaw wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków na terenie gminy (…) na wypadek przerw w dostawie energii elektrycznej a także wymianie wyeksploatowanych pomp (…), (…), (…).
Po otrzymaniu Wstępnej Promesy dofinansowania inwestycji pod nazwą „(…)” z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, Gmina (…) została zakwalifikowana przez Prezesa Rady Ministrów do otrzymania Promesy inwestycyjnej do kwoty (…) zł po spełnieniu następujących warunków:
1. Ogłoszenie Postępowania zakupowego mającego na celu wyłonienie Wykonawcy/Wykonawców Inwestycji w terminie nie dłuższym niż 9 miesięcy od dnia udostępnienia Wnioskodawcy niniejszej Wstępnej Promesy w Aplikacji służącej do obsługi Programu; nierozpoczęcie Postępowania zakupowego w ww. terminie jest równoznaczne z rezygnacją Wnioskodawcy z dofinansowania Inwestycji z Programu, o czym BGK informuje Prezesa RM.
2. Zapewnienie udziału własnego Wnioskodawcy w kwocie nie niższej niż udział własny wskazany we Wniosku o dofinansowanie.
3. Zapewnienie, że Inwestycja, której dotyczyć będzie Postępowanie zakupowe będzie tożsama z nazwą i opisem Inwestycji zawartym we Wniosku o dofinansowanie.
4. Przekazanie BGK potwierdzenia ogłoszenia Postępowania zakupowego w terminie 9 miesięcy od udostępnienia Wstępnej Promesy zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 7a do Regulaminu Edycji 2.
5. Przeprowadzenie Postępowania zakupowego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz dodatkowo:
1)ustalenie w Umowie/Umowach zawartych z Wykonawcą/Wykonawcami warunków wypłaty wynagrodzenia zgodnych z warunkami wypłat dofinansowania z Programu, które zostaną wskazane w Promesie, tj.:
a)w przypadku wyboru wykonawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w innym trybie niż konkurencyjny z uwagi na spełnienie przesłanek zastosowania takiego trybu - wskazanie we Wniosku o wydanie promesy, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do Regulaminu Edycji 2. - przepisu prawa stanowiącego podstawę zastosowania trybu niekonkurencyjnego oraz okoliczności faktycznych będących podstawą zastosowania tego przepisu;
b)w przypadku Inwestycji realizowanych w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy - zaliczka przekazywana Wykonawcy w kwocie nie mniejszej niż 5% wynagrodzenia, dofinansowanie wypłacane po zakończeniu realizacji Inwestycji;
c)w przypadku Inwestycji realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy na podstawie jednej umowy - wypłata dofinansowania w dwóch transzach - pierwsza po zakończeniu wydzielonego etapu prac w ramach realizacji Inwestycji, druga - po zakończeniu realizacji Inwestycji:
‒pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 50% kwoty dofinansowania,
‒druga transza w wysokości pozostałej do zapłaty kwoty dofinansowania;
d)w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, na podstawie więcej niż jednej umowy, wypłata dofinansowania w trzech transzach, dwie transze każdorazowo po zakończeniu wydzielonego etapu prac w ramach realizacji Inwestycji, trzecia po zakończeniu realizacji Inwestycji:
‒pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 20% dofinansowania,
‒druga transza w wysokości nie wyższej niż 30% dofinansowania,
‒trzecia transza w wysokości pozostałej do wypłat kwoty dofinansowania;
2)udział własny powinien być wypłacony przed wypłatą dofinansowania Wykonawcy,
3)dla Inwestycji, dla których realizacji niezbędne jest uzyskanie pozwolenia lub pozwoleń na budowę - ustanowienia nadzoru inwestorskiego, również w przypadku gdy w świetle powszechnie obowiązujących przepisów prawa nie jest to obligatoryjne;
4)zapewnienia zamieszczenia w dokumentacji zakupowej postanowień, zobowiązujących do poddania ewentualnych sporów w relacjach z Wykonawcą/Wykonawcami o roszczenia cywilnoprawne w sprawach, w których zawarcie ugody jest dopuszczalne, mediacjom lub innemu polubownemu rozwiązaniu sporu przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wybranym mediatorem albo osobą prowadzącą inne polubowne rozwiązanie sporu;
5)umowa/umowy z Wykonawcą/Wykonawcami Inwestycji przewidywać będą zapewnienie finansowania przez Wykonawcę Inwestycji w części niepokrytej udziałem własnym Wnioskodawcy, na czas poprzedzający wypłatę/wypłaty z Promesy na zasadach wskazanych w ust. 5, z jednoczesnym zastrzeżeniem, że zapłata wynagrodzenia Wykonawcy Inwestycji w całości nastąpi po wykonaniu inwestycji w terminie nie dłuższym niż 35 dni od dnia odbioru Inwestycji przez Beneficjenta.
6. Pod warunkiem ogłoszenia postępowania zakupowego, o którym mowa w ust. 4 w ciągu 9 miesięcy od daty udzielenia tej wstępnej promesy, wstępna promesa jest ważna przez cały okres postępowania zakupowego do daty rozstrzygnięcia tego postępowania.
Wszelkie skutki niezrealizowania warunków opisanych powyżej obciążałyby Wnioskodawcę jednak po spełnieniu ww. warunków Gmina (…) otrzymała Promesę Inwestycyjną następującej treści: Bank (...), z siedzibą w (…), (…), (…), działający na podstawie ustawy z dnia ...) oraz statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 16 września 2016 r. w sprawie nadania statutu Bankowi (…), będący dużym przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 893 ze zmianami), zwany dalej „BGK”, na podstawie art. 69a ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 ze zmianami) zwanej dalej „Ustawą”, Uchwały Rady Ministrów nr (…) z dnia 1 lipca 2021 r. (zmienionej uchwałą nr (…) z dnia 28 grudnia 2021 r., uchwałą Rady Ministrów nr 87/2022 z dnia 26 kwietnia 2022r. oraz uchwałą Rady Ministrów nr (…) z dnia 13 października 2022 r.) w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, zwanej dalej „Uchwałą RM” oraz Regulaminu Naboru Wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, zwanego dalej „Regulaminem”, niniejszym udziela Gminie (…) zwanemu dalej „Beneficjentem”, w związku z Wnioskiem o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, zwanego dalej „Programem”, z dnia 11 marca 2022 r. nr (…) zwanym dalej „Wnioskiem”, na podstawie decyzji Prezesa Rady Ministrów, udziela Promesy finansowanej ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, zwanego dalej „Funduszem”, na następujących warunkach: Promesa dotyczy finansowania Inwestycji realizowanej przez Beneficjenta, polegającej na (...)
1. Promesa stanowi zapewnienie, że Inwestycja zostanie sfinansowana w części ze środków Funduszu, do kwoty wskazanej w Promesie.
2. Pojęcia użyte w Promesie mają znaczenie nadane im w Regulaminie.
3. Wypłata dofinansowania z Promesy na rzecz Beneficjenta nastąpi po spełnieniu warunków wynikających z Promesy.
4. Kwota Promesy wynosi (…) PLN (słownie: (…)), zwana dalej „kwotą Promesy”, co stanowi 74,18% ostatecznej wartości Inwestycji. Kwota Promesy stanowi maksymalną kwotę dofinansowania, które może być wypłacone Beneficjentowi na jej podstawie.
5. Kwota Promesy ulega obniżeniu w przypadku obniżenia wynagrodzenia Wykonawcy Inwestycji za jej wykonanie, w szczególności w wyniku:
1)zawarcia odpowiedniego porozumienia z Wykonawcą;
2)odstąpienia, wypowiedzenia bądź wygaśnięcia, rozwiązania lub utraty mocy obowiązującej umowy z Wykonawcą z innych przyczyn, przed jej wykonaniem w całości z zastrzeżeniem ust. 6 oraz ust. 7;
3)potrącenia należności Beneficjenta względem Wykonawcy wynikających z umowy z Wykonawcą w szczególności z tytułu kar umownych, bądź wynikających z innych tytułów, z należnością Wykonawcy Inwestycji z tytułu wynagrodzenia za jej wykonanie;
4)zapłaty przez osobę trzecią na rzecz Beneficjenta kwoty z tytułu gwarancji należytego wykonania umowy z Wykonawcą Inwestycji. Nie uznaje się za obniżenie wynagrodzenia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zapłaty przez osobę trzecią na rzecz Wykonawcy kwoty w celu zapłaty wynagrodzenia za jej wykonanie, skutkującej powstaniem roszczenia zwrotnego tej osoby trzeciej względem Beneficjenta, w szczególności w przypadku zapłaty z tytułu gwarancji zapłaty za roboty budowlane w rozumieniu art. 6491 Kodeksu cywilnego.
6. Kwota promesy nie ulega obniżeniu w przypadku, gdy z przyczyn nieleżących po stronie Beneficjenta dochodzi do sytuacji, w której realizacja przedmiotu Umowy przez dotychczasowego Wykonawcę jest niemożliwa. Dopuszcza się, aby w celu ukończenia Inwestycji zrealizował ją jego następca pozostając w zgodzie z przepisami Regulaminu, ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz zakresem przedmiotowym Inwestycji.
7. Kwota promesy nie ulega obniżeniu w przypadku, gdy zostanie przeprowadzone ponowne postępowanie zakupowe w celu kontynuowania Inwestycji w związku z udostępnieniem Warunków zmiany Promesy, których wzór stanowi załącznik nr 15.
8. Wypłata dofinansowania w ramach udzielonej Promesy nastąpi po złożeniu przez Beneficjenta do BGK „Wniosku o wypłatę z Promesy”, o którym mowa w Regulaminie.
9. Wniosek o wypłatę z Promesy zostanie sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do Regulaminu i podpisany Podpisem kwalifikowanym przez osoby uprawnione do reprezentowania Beneficjenta i przekazany do BGK w Aplikacji do obsługi Programu. Do wniosku zostanie załączone odpowiednie oświadczenie Beneficjenta:
a)zakończeniu realizacji Inwestycji w przypadku Inwestycji realizowanych w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy;
b)zakończeniu danego etapu Inwestycji lub zakończeniu Inwestycji realizowanych powyżej 12 miesięcy.
10. Wypłata dofinansowania z Promesy nastąpi w następujący sposób:
‒[w przypadku Inwestycji realizowanych w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy]: wypłata pełnej kwoty Promesy nastąpi po zakończeniu realizacji Inwestycji;
‒[w przypadku Inwestycji realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy na podstawie jednej umowy]; wypłata środków z Promesy nastąpi w dwóch transzach, każdorazowo po zakończeniu określonego etapu prac w ramach realizacji Inwestycji: a) pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 50% kwoty Promesy,
b) druga transza w wysokości kwoty Promesy pomniejszonej o kwotę wypłaconą w pierwszej transzy;
‒[w przypadku Inwestycji realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, na podstawie więcej niż jednej umowy], wypłata środków z Promesy w trzech transzach, każdorazowo po zakończeniu określonego etapu prac w ramach realizacji Inwestycji: a) pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 20% kwoty Promesy,
b) druga transza w wysokości nie wyższej niż 30% kwoty Promesy,
c) trzecia transza w wysokości kwoty Promesy pomniejszonej o kwoty wypłaconych wcześniej transz.
11. BGK odmawia wypłaty dofinansowania z Promesy, w przypadku gdy zaistnieją przesłanki wygaśnięcia Promesy, wskazane w Regulaminie lub gdy Promesa nie wejdzie w życie w wyniku niezłożenia przez Beneficjenta wymaganego oświadczenia, o którym mowa w ust. 14. BGK może odmówić wypłaty dofinansowania z Promesy w przypadku niewykonywania bądź niewykonania przez Beneficjenta zobowiązań wynikających z uchwały Rady Ministrów nr (…) z dnia 1 lipca 2022 r. ze zmianami oraz Regulaminu Naboru Wniosków o dofinansowanie.
12. BGK może żądać zwrotu w całości lub w odpowiedniej części środków wypłaconych z Promesy w przypadku gdy po wypłacie BGK poweźmie informację o okolicznościach wyłączających wypłatę dofinansowania z Promesy bądź uzasadniających wypłatę dofinansowania z Promesy w mniejszej kwocie.
13. Wszelkie spory mogące wyniknąć z Promesy będą rozstrzygane przez sąd właściwy miejscowo dla siedziby BGK.
14. BGK, jako administrator danych osobowych, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informuje, że:
1)w bankowym zbiorze danych będą przetwarzane dane Beneficjenta oraz osób go reprezentujących, w celu realizacji Promesy oraz oświadczenia Beneficjenta, o którym mowa w ust. 24, oraz w ramach prawnie uzasadnionego interesu BGK;
2)przetwarzane dane osobowe mogą obejmować imię i nazwisko, służbowy adres poczty elektronicznej i służbowy numer telefonu;
3)dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b i f rozporządzenia RODO;
4)dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji Promesy oraz w okresie zachowania mocy obowiązującej oświadczeń Beneficjenta, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego lub dla dochodzenia ewentualnych roszczeń;
5)osobom, których dane osobowe będą przetwarzane, przysługuje prawo do:
‒wniesienia skargi do organu nadzorczego,
‒dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych,
‒żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych - w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne,
‒żądania usunięcia danych osobowych (tzw. „prawo do bycia zapomnianym”) – w przypadku gdy:
(i) dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
(ii) osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
(iii) osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania,
(iv) dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,
(v) dane muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa,
‒żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych - w przypadku gdy:
(i) osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych,
(ii) przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
(iii) administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
(iv) osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu,
‒przenoszenia danych osobowych w przypadku gdy:
(i) przetwarzanie odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez taką osobę, oraz
(ii) przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany,
‒sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, w tym profilowania, gdy:
(i) zaistnieją przyczyny związane ze szczególną sytuacją osoby, której dane dotyczą, oraz
(ii) przetwarzanie danych oparte jest na podstawie niezbędności do celów wynikających z prawnie uzasadnionego interesu BGK.
15. Promesa wchodzi w życie z dniem złożenia BGK przez Beneficjenta za pośrednictwem Aplikacji zgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia, dotyczącego zawarcia Umów z Wykonawcami, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do Regulaminu. W przypadku niezłożenia przez Beneficjenta prawidłowego Oświadczenia w wyznaczonym terminie (§ 9 ust. 10 Regulaminu) Promesa nie wchodzi w życie.
16. niezłożeniu oświadczenia, o którym mowa w § 9 ust. 10 Regulaminu BGK informuje Prezesa RM.
17. Promesa może zostać zmieniona przez Beneficjenta na wniosek, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do Regulaminu, złożony w okresie jej ważności, pod warunkiem uzyskania akceptacji Prezesa RM na zmianę warunków Promesy.
18. Promesa jest ważna 6 miesięcy od dnia zakończenia Inwestycji.
19. Termin ważności Promesy może być wydłużony maksymalnie o 12 miesięcy.
20. Promesa jest nieprzenośna.
21. Promesa podlega prawu polskiemu.
22. Promesa została sporządzona w formie elektronicznej i podpisana podpisem kwalifikowanym.
W związku z udzieleniem przez Bank Gospodarstwa Krajowego w dniu 2 maja 2023 r. Promesy z Programu, Gmina (…) jako Beneficjent oświadczyła, że:
1. Zawarła umowę/umowy na realizację inwestycji z:
1)w dniu 5 maja 2023 r. z J. K.,
2)w dniu 5 maja 2023 r. z A Sp. z o.o.,
2. Terminy realizacji inwestycji:
1)data zakończenia inwestycji 5 czerwca 2023 r.,
2)wydzielone etapy realizacji inwestycji:
a)Etap 1 do dnia 31 lipca 2023 r.,
b)Etap 2 do dnia 30 listopada 2023 r.,
c)Etap 3 do dnia 5 czerwca 2024 r.
3. Lista wykonawców i łączne wynagrodzenie należne wykonawcom inwestycji:
1)Wykonawca: J. K., wynagrodzenie zgodnie z umową (…) zł,
2)Wykonawca: A Sp. z o.o., wynagrodzenie zgodnie z umową (…) zł,
4. Wypłaty środków z Promesy planowane są w następujących kwotach i terminach: - kwota (…) zł w terminie do dnia 7 sierpnia 2023 r. - kwota (…) zł w terminie do dnia 4 grudnia 2023 r. - kwota (…) zł w terminie do dnia 10 czerwca 2024 r.
Gmina (…) w dniu 5 maja 2023 r. zawarła dwie umowy z wykonawcami przedmiotowej inwestycji: Umowa nr (…) z firmą J. K. z siedzibą w (…) (NIP: (…)), która zobowiązała się sprzedać, dostarczyć, zamontować, podłączyć i uruchomić nowe agregaty prądotwórcze do obiektów na terenie gminy (…) , zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, ofertą wykonawcy, zasadami wiedzy technicznej, przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przedmiot umowy obejmuje także podłączenie istniejącego okablowania zasilającego i sterującego oraz wykonanie wszystkich prób, testów i pomiarów oraz instruktaż personelu zamawiającego w zakresie obsługi nowych agregatów prądotwórczych. Umowa nr (…) z firmą A Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (NIP: (…)), która zobowiązała się sprzedać i dostarczyć fabrycznie nowe pompy głębinowe dla ujęć wody na terenie Gminy (…) , zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, ofertą wykonawcy, zasadami wiedzy technicznej, przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przedmiot umowy obejmuje dostarczanie pomp wraz z kompletną dokumentacją techniczną. W dniu 26 lipca 2023 r. Gmina (…) otrzymała fakturę nr (…) za zakupione pompy głębinowe, silniki przezwajalne i kołnierz do pompy głębinowej na kwotę (…) zł brutto ((…) zł netto + (…) zł vat). Faktura została zapłacona w dniu 22 sierpnia 2023 r. wtedy też Wnioskodawca skorzystał z odliczenia podatku naliczonego w kwocie (…) zł co stanowi 96% VAT naliczonego, zgodnie z prewspółczynnikiem zapożyczonym od jednostki podległej Gminie jaką jest budżetowy Zakład (…) w (…).
Ponieważ Gmina nie osiąga zbyt wysokich dochodów z działalności prowadzonej jako „gmina-pojedynczo” posiada zbyt niski swój prewspółczynnik, dlatego mając do obsługi zakład budżetowy (Z) do prowadzenia działalności związanej z gospodarką wodno-ściekową dot. oczyszczalni ścieków, do stosowania odliczeń częściowych od faktur z przeznaczeniem zakupów (czynności) opodatkowanych i niepodlegających zastosuje zapożyczony prewspółczynnik wyliczony oddzielnie na każdy rok dla Zakładu (…) w (…). Zgodnie z uchwałą nr (…) z dnia 12 czerwca 1998 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego oraz uchwałą nr (…) z dnia 28 lutego 2005 r. dot. zmian, zakład prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, utrzymania i eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy, poboru opłat za korzystanie z wody i odprowadzanie ścieków.
Oczyszczalnia ścieków w Gminie (…) została oddana do eksploatacji w 2000 roku natomiast przekazana została protokołem zdawczo-odbiorczym jako środek trwały do Zakładu (…) w (…) w 2005 roku. Nowo powstały zakład prowadzi działalność gospodarczą w imieniu i na rzecz Gminy (…) w zakresie usług opodatkowanych wobec mieszkańców i przedsiębiorstw oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT wobec innych jednostek podległych gminie.
Dodatkowe informacje:
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją inwestycji „(…)” były i będą wystawiane na Gminę (…) z numerem NIP (…).
Gmina posiada własną jednostkę organizacyjną o nazwie: Zakład (…) w (…). Jest to zakład budżetowy zajmujący się gospodarką wodno-kanalizacyjną w Gminie (…) .
Efekty realizacji inwestycji „(…)” będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (faktury VAT) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (noty) - jest to sprzedaż między jednostkami organizacyjnymi. Czynności zwolnione od podatku od towarów i usług nie będą występować.
Z ujęć wody oraz z oczyszczalni ścieków modernizowanych w ramach realizacji inwestycji korzystają mieszkańcy a także jednostki organizacyjne i przedsiębiorcy.
Gmina nie jest w stanie obecnie przyporządkować kosztów realizacji przedmiotowej inwestycji do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności.
Sprzedaż czynności opodatkowanych będzie dominująca, gdyż sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu VAT będzie tylko w stosunku do jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy. W latach 2022-2023 indywidualny wskaźnik sprzedaży dla Zakładu (…) wynosił 96% sprzedaży opodatkowanej i 4% sprzedaży niepodlegającej.
Realizacja inwestycji w części pn. „(…)” była uzależniona od dofinansowania, gdyż w przypadku nieuzyskania dofinansowania Gmina zrezygnowałaby z realizacji danej inwestycji lub odłożyłaby ją w czasie, gdyż nie posiada własnych środków na realizację tak dużej inwestycji. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny cel. Nie może być również przeznaczone na ogólną działalność Gminy. Wysokość dofinansowania określał regulamin naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest zrealizowanie inwestycji w całości i przedstawieniu rozliczenia inwestycyjnego zrealizowanych wydatków. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny cel. Nie może być również przeznaczone na ogólną działalność Gminy. Otrzymana dotacja przedmiotowa będzie służyć tylko i wyłącznie na zapłaty za towary i usługi dotyczące danej inwestycji.
Pytania
1)Czy Gmina, miała i ma prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem inwestycji pod nazwą „(…)”?
2)Czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegać opodatkowaniu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Gmina miała i ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem inwestycji pod nazwą „(…)” w wysokości 96%. Gmina jako czynny podatnik VAT, po scentralizowaniu się z jednostkami podległymi składa łączne miesięczne rozliczenie VAT-7 do urzędu skarbowego.
Zgodnie z uchwałą Nr (…) z dnia 12 czerwca 1998 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego oraz uchwałą nr (…) z dnia 28 lutego 2005 r. dot. zmian, zakład prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, utrzymania i eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy, poboru opłat za korzystanie z wody i odprowadzanie ścieków. Oczyszczalnia ścieków w Gminie (…) została oddana do eksploatacji w 2000 roku natomiast przekazana została protokołem zdawczo-odbiorczym jako środek trwały do Zakładu (…) w (…) w 2005 roku.
Nowo powstały zakład prowadzi działalność gospodarczą w imieniu i na rzecz Gminy (…) w zakresie usług opodatkowanych wobec mieszkańców i przedsiębiorstw oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT wobec innych jednostek podległych gminie. Gmina dokonuje i zamierza dokonywać zakupów towarów i usług związanych z inwestycją. Jako właściciel sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i sieciowej oczyszczalni ścieków a poprzez przekazanie protokołem zdawczo-odbiorczym tych środków trwałych do Zakładu (…) w (…), zakład prowadzi działalność gospodarczą w imieniu i na rzecz Gminy (…) w zakresie usług opodatkowanych wobec mieszkańców i przedsiębiorstw oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT wobec własnych jednostek podległych gminie. Sama Gmina prowadzi małą sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną, niepodlegającą (noty). Będąc właścicielem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych wykorzystuje ją dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Na jej bazie świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków na rzecz mieszkańców oraz firm i własnych jednostek podległych (szkół, przedszkoli, GOPS). Za jej usługi wystawia noty lub faktury i odprowadza należny podatek VAT.
Zakończona inwestycja poprawi jakość i wydajność oraz usprawni sprzedaż opodatkowaną i niepodlegającą dlatego Gmina może jedynie skorzystać z częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem ww. inwestycji.
Ad 2
Otrzymane dofinansowanie inwestycji „(…)” nie podlega opodatkowaniu wg uchwały nr (…) Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Określa on zasady rozdziału i przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, mających na celu przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, przyznawanego na podstawie promes udzielonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a którą Gmina (…) otrzymała. Zgodnie z obszarami priorytetowymi programu inwestycja ma na celu modernizację i rozbudowę gospodarki wodno-ściekowej służącą społeczeństwu lokalnemu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Na mocy § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
P – przychody wykonane zakładu budżetowego.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
W myśl § 2 pkt 11 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych zakładu budżetowego - rozumie się przez to przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:
Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, w jaki sposób obliczać kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Wskazali Państwo, że efekty realizacji inwestycji „(…)” będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (faktury VAT) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (noty) - jest to sprzedaż między jednostkami organizacyjnymi. Czynności zwolnione od podatku od towarów i usług nie będą występować. Z ujęć wody oraz z oczyszczalni ścieków modernizowanych w ramach realizacji inwestycji korzystają mieszkańcy a także jednostki organizacyjne i przedsiębiorcy. Nie są Państwo w stanie obecnie przyporządkować kosztów realizacji przedmiotowej inwestycji do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności. Sprzedaż czynności opodatkowanych będzie dominująca, gdyż sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu VAT będzie tylko w stosunku do Państwa jednostek organizacyjnych. Posiadają Państwo własną jednostkę organizacyjną o nazwie: Zakład (…) w (…). Jest to zakład budżetowy zajmujący się gospodarką wodno-kanalizacyjną w Gminie (…) .
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji ujęć wody i oczyszczalni ścieków, która wykorzystywana jest przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), i nie są Państwo w stanie obecnie przyporządkować kosztów realizacji przedmiotowej inwestycji do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności, powinni Państwo dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej z zastosowaniem tzw. proporcji określonej w art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji ujęć wody i oczyszczalni ścieków przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie proporcji z wykorzystaniem sposobu ustalonego dla zakładu budżetowego, tj. Zakładu (…) w (…). Prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii opodatkowania otrzymanego dofinasowania na realizację projektu.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Oznacza to, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie dotacje stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko dotacje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne dotacje nie wchodzą do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie ma znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których dofinansowanie jest wypłacane.
Dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy niezbędne jest zatem wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym kontekście istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach:
- C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State),
- C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku z 13 czerwca 2002 r. w sprawie C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki. Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związane z ceną danego świadczenia/danej dostawy (tj. świadczenie/dostawa dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Bezpośrednio z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Z opisu sprawy wynika, że realizacja inwestycji w części pn. „(…)” była uzależniona od dofinansowania, gdyż w przypadku nieuzyskania dofinansowania zrezygnowaliby Państwo z realizacji danej inwestycji lub odłożyliby ją Państwo w czasie, gdyż nie posiadają Państwo własnych środków na realizację tak dużej inwestycji. Otrzymane przez Państwa dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny cel. Nie może być również przeznaczone na Państwa ogólną działalność. Otrzymana dotacja przedmiotowa będzie służyć tylko i wyłącznie na zapłaty za towary i usługi dotyczące danej inwestycji.
W analizowanym przypadku, w zakresie realizacji inwestycji polegającej na modernizacji ujęć wody i oczyszczalni ścieków, to Państwo są głównym i jedynym inwestorem, a środki na realizację zadania pokrywane są z otrzymanego dofinansowania.
Tym samym, w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do otrzymanej przez Państwa dotacji na modernizację ujęć wody i oczyszczalni ścieków, nie zachodzi sytuacja, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, bowiem w tym przypadku otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie wyłącznie wskazanego we wniosku zadania. Otrzymana dotacja na realizację zadania jest więc dotacją kosztową – do kosztu realizacji inwestycji. Otrzymana przez Państwa dotacja zostanie przekazana na pokrycie wydatków zadania i nie stanowi dla Państwa wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Państwa usług. W związku z tym, nie stanowi ona podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Zatem, otrzymana na realizację inwestycji dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W tym miejscu zauważyć należy, że moją rolą jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonywałem oceny poprawności wyliczenia wysokości „prewspółczynnika”.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right