Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.508.2023.2.AR
Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla sprzedaży działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT przez Nabywcę.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla sprzedaży działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT przez Nabywcę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – dwoma pismami z 16 listopada 2023 r. (data wpływu 16 listopada 2023 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcy X Sp. z o. o. z siedzibą w X (dalej - „Spółka”) oraz Y Sp. z o.o. z siedzibą w X (dalej - „Nabywca”) są czynnymi podatnikami podatku VAT.
Spółka do 21 czerwca 2023 r. była właścicielem nieruchomości obejmującej siedem działek oznaczonych jako użytki kopalne, niestanowiące lasu (dalej - Nieruchomość). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwała Nr ….. Rady Miejskiej w X z 26 września 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu eksploatacji kruszywa w rejonie wsi … i wsi … w Gminie …. (dalej - MPZP) powyższe działki są oznaczone odpowiednio: – dla działek numer: A, B, C, D jako 1 PG/R – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu z uwzględnieniem filarów i pasów ochronnych pozostawionych w użytkowaniu rolniczym, 1PG – tereny powierzchniowej eksploatacji kruszywa, – dla działek numer E, F, G jako: 1 PG/R – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu z uwzględnieniem filarów i pasów ochronnych pozostawionych w użytkowaniu rolniczym, 1PG – tereny powierzchniowej eksploatacji kruszywa oraz R/1PG – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu w użytkowaniu rolniczym (nie objęte zgodami na cele nierolne i nieleśne).
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 MPZP dopuszcza się na terenie „1 PG” lokalizację obiektów i urządzeń związanych z zakładem przeróbczym, urządzenie zwałowisk mas ziemnych, w tym nakładu i gleby urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) oraz składowania. Z kolei zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 3 MPZP dopuszcza się na terenie „1 PG/R” oraz na terenie „R/1 PG” budowę nowych lub przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury sieciowej w zakresie dostawy i przesyłu: wody, kanalizacji sanitarnej, gazu, elektroenergetyki i innych.
Nieruchomość ta nie była i nie jest zabudowana, jednakże na jej terenie w momencie sprzedaży znajdowało się składowisko wydobywanego kruszywa – piasku, który jest własnością osoby trzeciej – na podstawie umowy użyczenia podmiot trzeci ma prawo do magazynowania tego kruszywa. Dodatkowo zgodnie z decyzją Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa nieruchomość ta nie jest i nie może być wykorzystywana do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej, zatem nie spełnia kryterium nieruchomości rolnej w myśl przepisów Kodeksu cywilnego a dla nieruchomości tej została wydana przez Marszałka Województwa koncesja na wydobywanie kruszywa naturalnego. Nabywca planuje wykorzystywać Nieruchomość wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W uzupełnieniu wniosku wspólnego wskazali Państwo następujące informacje:
Nabycie przez Sprzedającego działek nr A, B, C, D, E, F i G nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, bowiem działki te zostały nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przy nabyciu nie wystąpił podatek naliczony, więc kwestia prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stała się bezprzedmiotowa.
Działki były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Działki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Załącznik nr 1 do Uchwały nr ….Rady Miejskiej w … z dnia (...) września 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu eksploatacji kruszywa w rejonie wsi …. i wsi ….w Gminie… zawiera mapkę, niestety na jej podstawie Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić czy na działkach nr A, B, C i D wyznaczono linie rozgraniczające teren oznaczono symbolem 1PG/R oraz teren oznaczony symbolem 1PG. W związku z tym Wnioskodawca wystosował pismo do Burmistrza o udzielenie informacji w tym zakresie (w załączeniu). Niestety do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie uzyskał odpowiedzi, gdy tylko takową uzyska zostanie ona przekazana.
Załącznik nr 1 do Uchwały nr ….Rady Miejskiej w …. z dnia (...) września 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu eksploatacji kruszywa w rejonie wsi … i wsi ….. w Gminie zawiera mapkę, niestety na jej podstawie Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić czy na działkach nr A, B i C wyznaczono linie rozgraniczające teren oznaczony symbolem 1PG/R, teren oznaczony symbolem 1PG oraz teren oznaczony symbolem R/1PG. W związku z tym Wnioskodawca wystosował pismo do Burmistrza o udzielenie informacji w tym zakresie (w załączeniu). Niestety do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie uzyskał odpowiedzi, gdy tylko takową uzyska zostanie ona przekazana.
Dla działek nr A, B, C i D w części oznaczonej w MPZP symbolem 1PG/R jak zostało wskazane w stanie faktycznym zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 MPZP dopuszcza się budowę nowych lub przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury sieciowej w zakresie dostawy i przesyłu: wody, kanalizacji sanitarnej, gazu, elektroenergetyki i innych. Natomiast jak też zostało wskazane w stanie faktycznym zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 MPZP dopuszcza się na terenie „1 PG” lokalizację obiektów i urządzeń związanych z zakładem przeróbczym, urządzenie zwałowisk mas ziemnych, w tym nakładu i gleby urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) oraz składowania.
Tym samym Państwa zdaniem oba symbole „zezwalają” na zabudowę.
Dla działek nr E, F i G w części oznaczonej w MPZP symbolem 1PG/R oraz na terenie z symbolem R/1 PG jak zostało wskazane w stanie faktycznym zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 3 MPZP dopuszcza się budowę nowych lub przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury sieciowej w zakresie dostawy i przesyłu: wody, kanalizacji sanitarnej, gazu, elektroenergetyki i innych. Natomiast jak też zostało wskazane w stanie faktycznym zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 MPZP dopuszcza się na terenie „1 PG” lokalizację obiektów i urządzeń związanych z zakładem przeróbczym, urządzenie zwałowisk mas ziemnych, w tym nakładu i gleby urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) oraz składowania.
Tym samym Państwa zdaniem oba symbole „zezwalają” na zabudowę.
Pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowane w piśmie z 16 listopada 2023 r.)
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż nieruchomości przez Spółkę X Sp. z o.o. podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka X Sp. z o.o. będzie uprawniona do opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości (7 działek)?
3.Czy w przedstawionym stanie faktycznym Nabywca Y Sp. z o.o. będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT?
Państwa stanowisko (stanowisko nr 2 ostatecznie sformułowane w piśmie z 16 listopada 2023 r.)
Ad. 1
Sprzedaż Nieruchomości nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Za tereny budowlane uważa się, stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W świetle powyższego zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów usług dotyczy dostawy, których przedmiotem są nieruchomości niezabudowane, których m.in. w świetle MPZP nie można zakwalifikować jako terenów budowlanych. Nakaz odniesienia do postanowień MPZP powoduje, że przeznaczenie nieruchomości (użytek) wynikające z ewidencji gruntów jest bez znaczenia z punktu widzenia zastosowania zwolnienia.
Analizowana nieruchomość jest niezabudowana, a MPZP przewiduje dla niej podstawowe przeznaczenie jako teren powierzchniowej eksploatacji kopalin. Nie ulega wątpliwości, że do wydobycia kopalin ze złóż potrzebne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury technicznej, wzniesienie właściwych obiektów budowlanych służących wydobyciu kopalin z ziemi. Obiekty te łącznie jako zespół składników majątkowych z momentem rozpoczęcia eksploatacji (wydobycia kopaliny) będą tworzyć kopalnię odkrywkową. W efekcie o ile samo wyrobisko (miejsce wydobycia kopaliny) trudno uznać za jakąkolwiek formę zabudowy to infrastruktura niezbędna do wydobycia kopaliny tworząca kopalnię odkrywkową stanowi formę zabudowy. Z tych też względów w ocenie Wnioskodawców teren przeznaczony w MPZP do powierzchniowej eksploatacji kopalin jest terenem przeznaczonym pod zabudowę, a w ślad za tym terenem budowlanym. W konsekwencji do sprzedaży Nieruchomości zwolnienie z VAT zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie ma zastosowania.
Ad. 2
Państwa zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka X Sp. z o.o. będzie uprawniona do opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości (7 działek).
Opisana w stanie faktycznym dostawa Nieruchomości niezabudowanej nie będzie korzystać z żadnego ze zwolnień zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz przepisach wykonawczych do ustawy. W szczególności do wskazanej dostawy nie znajdą zastosowania zwolnienia uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 9 ww. ustawy, co zostało uzasadnione powyżej w stanowisku do pytania nr 1. Z uwagi na niezabudowany charakter Nieruchomości zastosowania nie znajdą również zwolnienia przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. W konsekwencji omawiana sprzedaż nie będzie zwolniona z opodatkowania tylko będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Ad. 3
Wnioskodawcy wskazują, iż w odniesieniu do nabycia Nieruchomości, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na mocy zaś art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego niniejszej sprawy, zdaniem Wnioskodawców Nabywca może odliczyć cały podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości, podlegającą opodatkowaniu VAT. Jak bowiem zostało wskazane w stanie faktycznym, nabytą Nieruchomość Nabywca planuje wykorzystywać wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Prezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych:
- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2021 r. (0114-KDIP1-3.4012.122.2021.2.KF) wskazał, że: „Skoro nieruchomość ta została nabyta z zamiarem dokonywania wyłącznie czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, z tytułu której jest podatnikiem podatku VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej zakup przedmiotowego lokalu. Odnosi się to również do wyposażenia lokalu oraz usług notarialnych”;
- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2021 r. (0114-KDIP1-1.4012.645.2021.2.MKA) zgodził się ze stanowiskiem zainteresowanych, którzy stwierdzili, że: „ (...) Nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego zapłaconego w cenie wszystkich towarów i usług nabytych w związku z prowadzoną przez (...) działalnością gospodarczą, jeżeli zostały one nabyte w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT”. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Tymczasem, jak wskazano w stanie faktycznym, w momencie nabycia Nieruchomości i wystawienia faktury VAT, Nabywca był zarejestrowany na potrzeby podatku VAT, jako podatnik VAT czynny. Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: 1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący; 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku; 3)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne: a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności, b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością, c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności; 4) faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego; 5) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Żadna z powyższych przesłanek nie występuje w sprawie - w szczególności: - jak wskazano powyżej, sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, tj. nie będzie zwolniona od podatku VAT, jak również nie będzie stanowiła czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT; - Spółka wystawi na rzecz Nabywcy fakturę, dokumentującą sprzedaż Nieruchomości. Mając na uwadze powyższe, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego przy nabyciu Nieruchomości, które to nabycie zostanie udokumentowane fakturą wystawioną przez Spółkę. Zdaniem Wnioskodawców, nie zostały bowiem spełnione jakiekolwiek przesłanki wyłączające prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia przez Nabywcę przedmiotowej Nieruchomości.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe:
- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2021 r. (0114-KDIP1-1.4012.291.2021.1.MM) uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym: „po Transakcji oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Kupujący będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż opisanej Nieruchomości zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 oraz ust. 11 ustawy”;
- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2021 r. (0114-KDIP1-1.4012.140.2021.2.EW) uznał za prawidłowe stanowisko, w myśl którego: „Zgodnie ze wskazaniem Nabywcy Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej Transakcji będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, zatem Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawców, z tytułu nabycia Nieruchomości, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Spółki.
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. ) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowych (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przy czym że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustala się na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.
Zatem, ustawa nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Z opisu sprawy wynika, że X Sp. z o. o. („Spółka”) oraz Y Sp. z o.o. („Nabywca”) są czynnymi podatnikami podatku VAT. Spółka do 21 czerwca 2023 r. była właścicielem nieruchomości obejmującej siedem działek o numerach A, B, C, D, E, F i G, oznaczonych jako użytki kopalne, niestanowiące lasu (dalej - Nieruchomość). Nieruchomość ta nie była i nie jest zabudowana, jednakże na jej terenie w momencie sprzedaży znajdowało się składowisko wydobywanego kruszywa – piasku, który jest własnością osoby trzeciej – na podstawie umowy użyczenia podmiot trzeci ma prawo do magazynowania tego kruszywa. Działki były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości (7 działek) oraz braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dla ww. sprzedaży.
Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działki są oznaczone odpowiednio:
– dla działek numer: A, B, C, D jako: 1 PG/R – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu z uwzględnieniem filarów i pasów ochronnych pozostawionych w użytkowaniu rolniczym, 1PG – tereny powierzchniowej eksploatacji kruszywa. Dla ww. działek w części oznaczonej w MPZP symbolem 1PG/R, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 MPZP, dopuszcza się budowę nowych lub przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury sieciowej w zakresie dostawy i przesyłu: wody, kanalizacji sanitarnej, gazu, elektroenergetyki i innych. Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 MPZP, dopuszcza się na terenie „1 PG” lokalizację obiektów i urządzeń związanych z zakładem przeróbczym, urządzenie zwałowisk mas ziemnych, w tym nakładu i gleby urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) oraz składowania. Tym samym Państwa zdaniem oba symbole „zezwalają” na zabudowę;
– dla działek numer E, F, G jako: 1 PG/R – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu z uwzględnieniem filarów i pasów ochronnych pozostawionych w użytkowaniu rolniczym, 1PG – tereny powierzchniowej eksploatacji kruszywa oraz R/1PG – tereny potencjalnej eksploatacji kruszywa naturalnego na udokumentowanym złożu w użytkowaniu rolniczym (nie objęte zgodami na cele nierolne i nieleśne). Dla ww. działek w części oznaczonej w MPZP symbolem 1PG/R oraz na terenie z symbolem R/1 PG, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 3 MPZP, dopuszcza się budowę nowych lub przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury sieciowej w zakresie dostawy i przesyłu: wody, kanalizacji sanitarnej, gazu, elektroenergetyki i innych. Natomiast, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 MPZP, dopuszcza się na terenie „1 PG” lokalizację obiektów i urządzeń związanych z zakładem przeróbczym, urządzenie zwałowisk mas ziemnych, w tym nakładu i gleby urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) oraz składowania. Tym samym Państwa zdaniem oba symbole „zezwalają” na zabudowę.
Oceniając całokształt przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy, w kontekście przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy faktycznie na tych działkach we wszystkich obszarach określonych w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego zgodnie z Państwa wskazaniem dopuszczalna jest możliwość zabudowy, to działki niezabudowane o numerach A, B, C, D, E, F i G, spełniają definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji ich planowana sprzedaż nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości (działek) niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Należy zauważyć, że NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia od VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, nabycie przez Sprzedającego działek nr A, B, C, D, E, F i G nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, bowiem działki te zostały nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy nabyciu nie wystąpił podatek naliczony. W takiej sytuacji nie można mówić, że Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działek, lub że takie prawo Sprzedającemu nie przysługiwało, skoro przy nabyciu tych działek nie wystąpił podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu.
Ponadto, jak Państwo wskazali, działki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że sprzedaż działek o numerach A, B, C, D, E, F i G nie korzysta także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.
W konsekwencji, w stosunku do sprzedaży działek o numerach A, B, C, D, E, F i G, nie znajduje zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy o VAT. Oznacza to, że sprzedaż ww. działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT dla terenu przeznaczonego pod zabudowę.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Odnosząc się do natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku VAT, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zatem, aby Nabywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej faktury, faktura taka musiałaby dokumentować czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak wynika z okoliczności sprawy, X Sp. z o. o. z siedzibą w X. („Spółka”) oraz Y Sp. z o.o. z siedzibą w X („Nabywca”) są czynnymi podatnikami podatku VAT. Zgodnie z Państwa wskazaniem, Nabywca planuje wykorzystywać Nieruchomość wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Skoro, transakcja sprzedaży Nieruchomości tj. działek o numerach A, B, C, D, E, F i G, w przedstawionych we wniosku okolicznościach podlega opodatkowaniu podatkiemVAT według właściwej stawki dla przedmiotu sprzedaży, to Nabywca ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte działki będą służyły – zgodnie ze wskazaniem – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowując, Nabywcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu ww. działek.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X SP. Z O.O. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w……. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right