Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.343.2023.4.MS
Uznanie majątku będącego przedmiotem Aportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek wspólny z 7 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania majątku będącego przedmiotem Aportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wpłynął 14 września 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 listopada 2023 r. (wpływ 16 listopada 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Ogólny opis działalności Spółki
Spółka jest podmiotem świadczącym usługi z zakresu produkcji okien dachowych i schodów strychowych. Grupa X powstała w (…) roku i obecnie jest (…) okien dachowych. Spółka prowadzi działalność w zakresie:
1) produkcji, w tym w szczególności:
- produkcją okien dachowych,
- produkcją stolarki budowlanej,
- obróbką drewna,
- produkcją bram i schodów,
2) zarządzania i rozwoju produktów, w tym w szczególności:
- badaniem i rozwojem automatyki,
- badaniem i rozwojem akcesoriów.
Spółka oprócz działalności produkcyjnej, prowadzi również w szczególności działalność IT, w ramach której angażuje ok. (…) osób (w ramach umów o pracę oraz na podstawie umów o współpracę) poprzez wyodrębniony strukturalnie dział (dalej jako: „Dział IT”). Spółka jest posiadaczem infrastruktury informatycznej oraz właścicielem licencji na oprogramowanie wykorzystywane przez inne spółki z grupy. Dział IT świadczy usługi w zakresie bieżącego wsparcia, doradztwa, utrzymania i rozwoju aplikacji bazodanowych na potrzeby wewnętrzne oraz na potrzeby jednostek powiązanych kapitałowo i/lub osobowo ze Spółką.
Działalność IT w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy
Działalności wskazane powyżej są identyfikowalne dla celów wewnętrznego zarządzania Spółki oraz funkcjonują równolegle i niezależnie w ramach wewnętrznej organizacji Spółki. Działalność IT Spółki jest prowadzona w ramach Działu IT, który jest faktycznie wyodrębniony w zakresie struktury organizacyjnej.
Płaszczyzna organizacyjna
Dział IT został wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki z uwagi na konieczność zracjonalizowania działalności w zakresie IT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki.
W ramach struktury organizacyjnej Działu IT funkcjonują następujące zespoły i sekcje:
- zespół wsparcia i rozwoju aplikacji IT;
- zespół programistów aplikacji bazodanowych;
- zespół infrastruktury i utrzymania usług IT;
- sekcja Analityki BI i Integracji Systemowych;
- sekcja Architekci.
Cały Dział IT zarządzany jest przez dyrektora ds. IT, przy czym na czele każdego zespołu stoi kierownik sekcji lub lider zespołu.
Co więcej, Spółka posiada wyodrębnione konto bankowe dla Działu IT. Ponadto, dla Działu IT przygotowywane są oddzielne cele biznesowe oraz budżet (wchodzący w skład całościowego budżetu Wnioskodawcy).
Wyodrębnienie Działu IT pozwoliło na zbudowanie przejrzystej i efektywniejszej biznesowo struktury zarządczej. Ponadto, pozwala na rozwijanie działalności IT w sposób niezależny od podstawowej linii biznesowej Spółki.
Płaszczyzna finansowa
Prowadzone przez Spółkę księgi pozwalają na identyfikację wszelkich aktywów (rzeczowych i niematerialnych, trwałych i obrotowych) oraz zobowiązań Działu IT, jak również przychodów i kosztów związanych z jego działalnością, w szczególności poprzez przyporządkowanie odpowiednich kodów MPK (np. kosztów sprzedaży usług IT, kosztów licencji). W szczególności, Wnioskodawca jest w stanie przygotować rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla Działu IT. W zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz bilansu, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działu IT, tj. tam, gdzie alokacja na poszczególne jednostki biznesowe Wnioskodawcy nie jest bezpośrednio możliwa (np. w zakresie kosztów ogólnego zarządu, księgowości), Wnioskodawca ma możliwość alokacji kosztów według stosunku liczby pracowników IT do łącznej liczby wszystkich pracowników.
Płaszczyzna funkcjonalna
W celu umożliwienia Działowi IT właściwego i efektywnego wykonywania jego funkcji, wskazanych powyżej oraz prawidłowego uwzględnienia Działu IT w strukturze przedsiębiorstwa Spółki, zostały przypisane do niego stosowne zasoby oraz zadania, zobowiązania i należności, a także odpowiedzialność za obsługę, rozliczanie i rozpoznawanie stosownych należności i zobowiązań, a w szczególności:
a) pracownicy organizacyjnie i funkcjonalnie związani z działaniami wykonywanymi przez Dział IT oraz zobowiązania i należności pracownicze dotyczące powyższych pracowników, w tym niewykorzystane kwoty z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
b) środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - które są organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działaniami wykonywanymi przez Dział IT, w tym m.in. wyposażenie biurowe, sprzęt komputerowy, licencje na oprogramowanie, serwery, macierze, samochody służbowe;
c) prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT, w tym m.in. umowy świadczenia usług IT w ramach grupy X, umowy licencyjne związane z wsparciem technicznym, umowy ramowe w zakresie współpracy i rozwoju rozwiązań IT, umowy wsparcia w zakresie utrzymania rozwiązań informatycznych;
d) prawa i obowiązki wynikające z porozumień z dostawcami towarów i usług oraz odbiorcami, funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT;
e) pasywa, obejmujące w szczególności zobowiązania związane z działalnością przypisaną Działowi IT(zobowiązania handlowe zostaną w większości spłacone, a pozostająca część zobowiązań handlowych oraz zobowiązania względem pracowników i współpracowników zostaną przeniesione).
Opis planowanej transakcji i jej motywy
Ze względu na rozwój grupy kapitałowej X rozważane jest scentralizowanie usług z zakresu IT w ramach istniejącej spółki A, która następnie będzie świadczyła usługi na rzecz Spółki oraz innych spółek z grupy kapitałowej X.
Planowana transakcja ma polegać na dokonaniu aportu (dalej: „Aport”) (dalej: „Transakcja”) zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci działalności prowadzonej przez Dział IT do spółki A w zamian za jej udziały. A ma formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą i zarządem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a także jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W momencie dokonania transakcji spółka A będzie czynnym podatnikiem VAT. Obecnie jedynym udziałowcem spółki A jest B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która wchodzi w skład grupy X.
Spółka A przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Działu IT w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki, w szczególności zostaną przeniesione:
- środki trwałe związane z Działem IT w postaci m.in. sprzętu serwerowego (serwery, macierze, urządzenia sieciowe), samochodów służbowych, wyposażenia (laptopy, monitory), wyposażenia helpdesk (narzędzia, kable, telefony, drukarki itp.);
- wartości niematerialne i prawne związane z Działem IT w postaci m.in. licencji na oprogramowanie;
- prawa i obowiązki wynikające z umów świadczenia usług IT w ramach Grupy X, umów licencyjnych związanych ze wsparciem technicznym i wsparciem dla oprogramowania, umów ramowych w zakresie współpracy i rozwoju rozwiązań IT, umów wsparcia w zakresie utrzymania rozwiązania informatycznych;
- zobowiązania z tytułu zakupu usług, wyposażenia, wynagrodzeń, czy też bieżących kosztów działalności, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT.
Po dokonaniu Transakcji spółka A skoncentruje się na prowadzeniu i rozwijaniu wniesionego do niej Działu IT. Spółka A będzie kontynuować działalność operacyjną w zakresie, w jakim działalność ta jest i będzie prowadzona przez Dział IT do momentu Aportu, zasadniczo w oparciu o te same zasoby ludzkie.
Działalność prowadzona przez Dział IT jest tożsama z działalnością prowadzoną przez A, która działa pod następującym PKD:
1) działalność związana z oprogramowaniem;
2) działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
3) sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego;
4) sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania
5) działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
6) działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
7) pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
8) przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
9) naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych;
10) naprawa i konserwacja sprzętu (tele) komunikacyjnego.
W zakresie użytkowania powierzchni biurowej po przeniesieniu działu IT do spółki A, A będzie użytkowała tą powierzchnię na podstawie zawartej ze Spółką umowy najmu lub innej podobnej umowy. Celem powyższego rozwiązania jest umożliwienie A kontynuowania prac w ramach Działu IT w dotychczas wykorzystywanej lokalizacji, która zarówno przed jak i po Transakcji należy do Spółki. Przedmiotowa umowa zostanie zawarta najpóźniej w momencie Transakcji. W związku z tym, wraz z Transakcją A będzie mogła realizować zadania gospodarcze związane z dotychczas prowadzoną działalnością IT.
W przypadku tych elementów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działu IT, mogą być one użytkowane przez niego na podstawie udzielonej na jego rzecz sublicencji lub wydatki z tego tytułu mogą być refakturowane na Dział IT przez Wnioskodawcę. W szczególności, sytuacja taka może wystąpić w odniesieniu do infrastruktury teleinformatycznej czy licencji na programy komputerowe, które będą wspólnie użytkowane zarówno przez Spółkę, A, jak również inne podmioty z grupy X.
Dział IT wypełnia swoje zadania poprzez przypisany do niego personel, aktywa i pasywa, zobowiązania i należności oraz prawa i obowiązki. W szczególności, przypisane do Działu IT są: struktura organizacyjna, zadania, środki trwałe, prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, czy aktywa i pasywa związane z działalnością przypisaną do Działu IT.
W ramach Transakcji planowane jest przejęcie większości pracowników organizacyjnie i funkcjonalnie związanych z Działem IT poprzez przejęcie pracowników w trybie art. 23(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm. – „Kodeks pracy”). Środki finansowe, które są gromadzone przez Spółkę na Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych zostaną przeniesione do spółki A razem z przejmowanymi pracownikami.
Z uwagi na fakt, iż A jest podmiotem specjalizującym się w działalności informatycznej oraz mając na uwadze trudności z pozyskaniem oraz utrzymaniem kadry IT może dojść do sytuacji, kiedy pracownik lub pracownicy Spółki rozpoczną współpracę z A przed momentem wydzielenia ZCP, niemniej jednak będą to sytuacje incydentalne, które mogą się pojawić wyłącznie na umotywowany wniosek pracownika. Intencją Spółki jest również, aby rekrutacje pracowników lub współpracowników w zakresie działalności IT były prowadzone już tylko przez spółkę A.
Nie jest planowane, aby Spółka A dokonywała modyfikacji w przedmiocie czy zakresie przejmowanej działalności, chyba że będzie to wymagane przepisami prawa bądź będzie wynikać z obowiązujących Spółkę umów. W wyniku planowanej Transakcji dojdzie do przeniesienia rachunków bankowych i zgromadzonych na nich środków pieniężnych.
Po dokonaniu Aportu, A zawrze odpłatne umowy wsparcia ze Spółką oraz innymi podmiotami zależnymi od Spółki. A będzie świadczyła usługi wsparcia w oparciu o kapitał ludzki oraz aktywa nabyte w ramach Aportu od Spółki.
Transakcja ma na celu zwiększenie efektywności biznesowej grupy X poprzez centralizację działalności IT w ramach wyspecjalizowanego podmiotu A. Zmiana ta pozwoli na optymalizację kosztową dla podmiotów z grupy X poprzez efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów, a także umożliwienie stosowania tych samych standardów dla wszystkich spółek z grupy, co jednocześnie przełoży się na zmniejszenie ryzyk biznesowych.
Jednocześnie Spółka przewiduje, że wydzielenie działalności IT do odrębnego podmiotu może spowodować, że zatrudnienie w takiej spółce (jako: „spółce technologicznej”) będzie bardziej atrakcyjne dla potencjalnych nowych pracowników i współpracowników.
Zainteresowani pragną podkreślić, że będąca przedmiotem wniosku Transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami gospodarczymi i prawnymi. W szczególności, głównym ani jednym z głównych jej celów nie jest unikanie opodatkowania ani uchylanie się od opodatkowania.
W uzupełnieniu wniosku z 16 listopada 2023 r. wskazali Państwo, że w Państwa ocenie Dział IT na moment aportu będzie wystarczająco zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność, tj. będzie mógł kontynuować prowadzoną dotychczas w ramach Spółki działalność informatyczną w oparciu o elementy wchodzące w skład aportu, uzupełnione po aporcie o pewne dodatkowe składniki opisane we wniosku.
Pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 3)
Czy będący przedmiotem Aportu majątek stanowiący wyodrębniony Dział IT wnoszony do A będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym transakcja Aportu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych, będący przedmiotem Aportu majątek stanowiący Dział IT wnoszony do A będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym transakcja Aportu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Zdaniem Zainteresowanych, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego majątek przeniesiony przez Spółkę do spółki A w wyniku Aportu będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji Transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi z kolei, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W ocenie Zainteresowanych „transakcję zbycia” należy traktować w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów”, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. „Zbycie” obejmie zatem wszelkie czynności, w ramach których dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, przykładowo sprzedaż, zamianę, darowiznę czy także przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Biorąc powyższe pod uwagę, planowany Aport, w ramach którego dojdzie do przeniesienia Działu IT na A powinien zostać uznany za „transakcję zbycia”, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.
W celu dokonania prawidłowej oceny, czy analizowana Transakcja będzie podlegać VAT konieczne jest również dalsze ustalenie, czy jej przedmiot będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W świetle powyższej definicji, wyróżnia się następujące przesłanki warunkujące możliwość uznania przedmiotu transakcji za zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zainteresowani wskazują, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązująca na gruncie ustawy o VAT jest identyczna z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązującą na gruncie ustawy o CIT. Tym samym, analiza Zainteresowanych w zakresie przesłanek kwalifikujących do uznania przenoszonej masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa dokonana w uzasadnieniu do Pytania nr 1 pozostaje aktualna również na gruncie ustawy o VAT.
Zainteresowani pragną podkreślić, że ich zdaniem (co było szczegółowo analizowane w stanowisku w zakresie Pytania nr 1) Dział IT stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, będący jednocześnie wyodrębniony na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa lub jego zorganizowana część przechodzi na własność nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy.
Wynika to również z treści przepisu art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, który stanowi, że - w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z treści przytoczonego przepisu wynika, że z transakcją zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy o VAT mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nabywca kontynuuje działalność gospodarczą przy użyciu nabytego przedsiębiorstwa (zorganizowanej części przedsiębiorstwa).
Teza ta znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, które jednolicie podkreślają, że wyłączenie, o którym mowa w ww. unormowaniu, dotyczy tylko takiej transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w wyniku której następca prawny (nabywca) będzie prowadził działalność gospodarczą w oparciu o przekazane przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część (por. np. wyroki NSA: z 6 listopada 2014 r., I FSK 1668/13; z 29 maja 2014 r., I FSK 1028/13; z 1 marca 2013 r., I FSK 375/12).
Dodatkowo, podejście to zostało wyrażone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w postanowieniu z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie C-729/21, który stwierdził, że „objęcie zakresem pojęcia „przekazania całości lub części majątku” w rozumieniu art. 19 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112 wymaga, aby nabywca miał zamiar prowadzić przekazane przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa” (pkt 46).
W konsekwencji istotne jest, aby zbyta zorganizowana część przedsiębiorstwa służyła nabywcy do prowadzenia działalności gospodarczej z zachowaniem nabytych składników majątku. Co istotne, jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ww. postanowieniu, „pojęcie „przekazania całości lub części majątku” obejmuje przeniesienie części przedsiębiorstwa, nawet jeśli nie zostały przeniesione na nabywcę wszystkie składniki materialne i niematerialne, które wchodzą w skład tej części” (pkt 42).
Powyższe stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wpisuje się, zdaniem Zainteresowanych, w ramy analizowanego zdarzenia przyszłego. Jak zostało bowiem wskazane, po Transakcji A będzie w szczególności użytkowała powierzchnię biurową na podstawie oddzielnej umowy zawartej ze Spółką.
Podobne konkluzje wynikają także z ugruntowanego stanowiska polskich organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.176.2020.5.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym sam fakt korzystania z pomieszczeń z wyposażeniem na podstawie umowy dzierżawy nie może implikować, że w ramach aportu nie doszło do przeniesienia wszystkich składników majątku niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. W ocenie organu, kluczowa dla zbadania statusu ZCP jest możliwość kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie obejmującym jej kluczowe funkcje, a zawarcie ww. umowy tego w żaden sposób nie uniemożliwia.
Również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 1 sierpnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.411.2018.1.KK, podobnie wskazano, iż „nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa”. Ponadto, jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 marca 2013 r., sygn. akt II FSK 1896/11 „możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana część przedsiębiorstwa została powołana”.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż brak przeniesienia w drodze Aportu wszystkich składników majątkowych i niemajątkowych związanych z prowadzeniem działalności IT, nie wpłynie negatywnie na możliwość jej kontynuacji w ramach A, jak również nie uniemożliwi zakwalifikowania pozostałych przenoszonych składników jako ZCP. Wynika to z faktu, iż A zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie, w jakim wcześniej była ona prowadzona przez Dział IT Spółki oraz po przeprowadzeniu Transakcji, będzie miała ku temu odpowiednie i wystarczające zasoby. Zatem nabyty zespół składników majątkowych będzie służył działalności opodatkowanej A poprzez jej kontynowanie w ramach Działu IT będącego przedmiotem Aportu.
Biorąc powyższe pod uwagę, majątek przejmowany przez A w postaci Działu IT będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
W związku z powyższym, Aport będzie wyłączony z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ( ).
Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przepisy art. 6 wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Jak już wskazano, ustawodawca na mocy art. 6 pkt 1 ustawy wyłączył od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”. Zgodnie z tym przepisem:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5) koncesje, licencje i zezwolenia;
6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8) tajemnice przedsiębiorstwa;
9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Natomiast definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 pkt 27e ustawy, pod którym to pojęciem rozumie się:
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jak wynika z przepisu art. 2 pkt 27e ustawy, zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.
Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa winna mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zatem należy wskazać, że fakt wyłączenia niektórych składników materialnych i niematerialnych może pozostawać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Schriever „przekazanie całości lub części aktywów” należy interpretować w taki sposób, że obejmuje ono przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki NSA: z 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12 oraz z 21 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 1316/15).
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z przedstawionego przez Państwa opisu prawy wynika, że świadczą Państwo usługi z zakresu produkcji okien dachowych i schodów strychowych. Oprócz działalności produkcyjnej, prowadzą Państwo również działalność IT, w ramach której angażują Państwo ok. (…) pracowników poprzez wyodrębniony strukturalnie dział (Dział IT).
Dział ten świadczy usługi w zakresie bieżącego wsparcia, doradztwa, utrzymania i rozwoju aplikacji bazodanowych na potrzeby wewnętrzne oraz na potrzeby jednostek powiązanych kapitałowo i/lub osobowo z Państwa Spółką.
We wniosku wskazali Państwo ponadto, że Dział IT został wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki z uwagi na konieczność zracjonalizowania działalności w zakresie IT, w ramach prowadzonej przez Państwa działalności.
W ramach struktury organizacyjnej Działu IT funkcjonują następujące zespoły i sekcje:
- zespół wsparcia i rozwoju aplikacji IT;
- zespół programistów aplikacji bazodanowych;
- zespół infrastruktury i utrzymania usług IT;
- sekcja Analityki BI i Integracji Systemowych;
- sekcja Architekci.
Jak również wynika z Państwa wniosku, Dział IT jest zarządzany przez Dyrektora ds. IT, przy czym na czele każdego zespołu stoi kierownik sekcji lub lider zespołu.
Ponadto, posiadają Państwo wyodrębnione konto bankowe dla Działu IT, jak również dla działu tego są przygotowywane oddzielne cele biznesowe oraz budżet (wchodzące w skład całościowego budżetu Wnioskodawcy).
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że prowadzone przez Państwa księgi pozwalają na identyfikację wszelkich aktywów (rzeczowych i niematerialnych, trwałych i obrotowych) oraz zobowiązań Działu IT jak również przychodów i kosztów związanych z jego działalnością, w szczególności poprzez przyporządkowanie odpowiednich kodów MPK (np. kosztów sprzedaży usług IT, kosztów licencji). W szczególności są Państwo w stanie przygotować rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla Działu IT. W zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz bilansu, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działu IT, tj. tam, gdzie alokacja na Państwa poszczególne jednostki biznesowe nie jest bezpośrednio możliwa (np. w zakresie kosztów ogólnego zarządu, księgowości), mają Państwo możliwość alokacji kosztów według stosunku liczby pracowników IT do łącznej liczby wszystkich pracowników.
Z opisu prawy również wynika, że do Działu IT zostały przypisane stosowne zasoby oraz zadania, zobowiązania i należności, a także odpowiedzialność za obsługę, rozliczanie i rozpoznawanie stosownych należności i zobowiązań, a w szczególności:
a) pracownicy organizacyjnie i funkcjonalnie związani z działaniami wykonywanymi przez Dział IT oraz zobowiązania i należności pracownicze dotyczące powyższych pracowników, w tym niewykorzystane kwoty z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
b) środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - które są organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działaniami wykonywanymi przez Dział IT, w tym m.in. wyposażenie biurowe, sprzęt komputerowy, licencje na oprogramowanie, serwery, macierze, samochody służbowe;
c) prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT, w tym m.in. umowy świadczenia usług IT w ramach grupy X, umowy licencyjne związane z wsparciem technicznym, umowy ramowe w zakresie współpracy i rozwoju rozwiązań IT, umowy wsparcia w zakresie utrzymania rozwiązań informatycznych;
d) prawa i obowiązki wynikające z porozumień z dostawcami towarów i usług oraz odbiorcami, funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT;
e) pasywa, obejmujące w szczególności zobowiązania związane z działalnością przypisaną Działowi IT(zobowiązania handlowe zostaną w większości spłacone, a pozostająca część zobowiązań handlowych oraz zobowiązania względem pracowników i współpracowników zostaną przeniesione).
Nadto, jak wynika z opisu sprawy, na moment aportu Dział IT będzie wystarczająco zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność, tj. będzie mógł kontynuować prowadzoną dotychczas w ramach Państwa Spółki działalność informatyczną w oparciu o elementy wchodzące w skład aportu, uzupełnione po aporcie o pewne dodatkowe składniki opisane we wniosku.
Planowana przez Państwa transakcja ma polegać na dokonaniu aportu Działu IT do spółki A w zamian za jej udały. A ma formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą i zarządem w Rzeczpospolitej Polskiej, a także jest polskim rezydentem podatkowym. W momencie transakcji będzie ona czynnym podatnikiem podatku VAT.
Jak wskazali Państwo we wniosku, spółka A przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Działu IT w wartości wynikającej z Państwa ksiąg podatkowych, w szczególności zostaną przeniesione:
- środki trwałe związane z Działem IT w postaci m.in. sprzętu serwerowego (serwery, macierze, urządzenia sieciowe), samochodów służbowych, wyposażenia (laptopy, monitory), wyposażenia helpdesk (narzędzia, kable, telefony, drukarki itp.);
- wartości niematerialne i prawne związane z Działem IT w postaci m.in. licencji na oprogramowanie;
- prawa i obowiązki wynikające z umów świadczenia usług IT w ramach Grupy X, umów licencyjnych związanych ze wsparciem technicznym i wsparciem dla oprogramowania, umów ramowych w zakresie współpracy i rozwoju rozwiązań IT, umów wsparcia w zakresie utrzymania rozwiązania informatycznych;
- zobowiązania z tytułu zakupu usług, wyposażenia, wynagrodzeń, czy też bieżących kosztów działalności, które są funkcjonalnie związane z działalnością Działu IT.
Ponadto z wniosku wynika, że po przeprowadzeniu transakcji, spółka A skoncentruje się na prowadzeniu i rozwijaniu wniesionego do niej Działu IT. Spółka A będzie kontynuować działalność operacyjną w zakresie, w jakim działalność ta jest i będzie prowadzona przez Dział IT do momentu aportu, zasadniczo w oparciu o te same zasoby ludzkie.
Nadto wskazali Państwo, że działalność prowadzona przez Dział IT jest tożsama z działalnością prowadzoną przez A.
Po przeniesieniu Działu IT, spółka A będzie użytkowała dotychczasową powierzchnię biurową zajmowaną przez Dział IT na podstawie umowy najmu, która zostanie zawarta najpóźniej w momencie transakcji.
Jak wynika z opisu sprawy, w przypadku tych elementów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działu IT, mogą być one użytkowane przez niego na podstawie udzielonej na jego rzecz sublicencji lub wydatki z tego tytułu mogą być przez Państwa refakturowane na Dział IT. W szczególności, sytuacja taka może wystąpić w odniesieniu do infrastruktury teleinformatycznej czy licencji na programy komputerowe, które będą wspólnie użytkowane zarówno przez Spółkę, A, jak również inne podmioty z grupy X.
Nadto wskazali Państwo, że Dział IT wypełnia swoje zadania poprzez przypisany do niego personel, aktywa i pasywa, zobowiązania i należności oraz prawa i obowiązki. W szczególności, przypisane do Działu IT są: struktura organizacyjna, zadania, środki trwałe, prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, czy aktywa i pasywa związane z działalnością przypisaną do Działu IT.
W ramach Transakcji planowane jest przejęcie większości pracowników organizacyjnie i funkcjonalnie związanych z Działem IT poprzez przejęcie pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy. Środki finansowe, które są przez Państwa gromadzone przez na Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych zostaną przeniesione do spółki A razem z przejmowanymi pracownikami.
Ponadto, nie jest planowane, aby Spółka A dokonywała modyfikacji w przedmiocie czy zakresie przejmowanej działalności, chyba że będzie to wymagane przepisami prawa bądź będzie wynikać z obowiązujących Spółkę umów.
W wyniku planowanej Transakcji dojdzie do przeniesienia rachunków bankowych i zgromadzonych na nich środków pieniężnych.
Po dokonaniu aportu, A zawrze z Państwem odpłatne umowy wsparcia oraz innymi podmiotami zależnymi od Spółki. A będzie świadczyła usługi wsparcia w oparciu o kapitał ludzki oraz aktywa nabyte w ramach Aportu od Spółki.
Jak zostało przez Państwa podkreślone, będąca przedmiotem wniosku transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami gospodarczymi i prawnymi. W szczególności, głównym ani jednym z głównych jej celów nie jest unikanie opodatkowania ani uchylanie się od opodatkowania.
Zestawiając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa oraz orzecznictwem TSUE, wskazać należy, że przenoszony w drodze aportu do Spółki A Dział IT stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wynika bowiem z opisu sprawy, zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Dział IT jest wyodrębniony na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej w Państwa spółce. Działalność Działu IT jest formalnie wyodrębniona, prowadzone przez Państwa księgi pozwalają na identyfikację wszelkich aktywów i zobowiązań Działu IT, jak również przychodów i kosztów związanych z jego działalnością, a ponadto są w Państwo w stanie przygotować rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla Działu IT. Ponadto, za pomocą związanych z działalnością Działu IT, wyodrębnionych składników majątku będzie możliwe niezależne funkcjonowanie Działu IT jako samodzielne przedsiębiorstwo, a w konsekwencji A zostanie „wyposażona” w zasoby osobowe i majątkowe niezbędne do kontynuowania działalności operacyjnej Działu IT w zakresie, w jakim jest ona prowadzona w Państwa spółce.
W konsekwencji, majątek stanowiący wyodrębniony Dział IT, będący przedmiotem aportu, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym transakcja aportu w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.