Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.496.2023.2.MK
Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna-
stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2023 r. (wpływ 12 listopada 2023 r.) oraz pismem z 14 listopada 2023 r. (wpływ 15 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
B. S.A. (dalej jako „B”, „Wnioskodawca”), jest spółką akcyjną ze 100% udziałem Skarbu Państwa. B. będzie beneficjentem projektu pn. „(…)” realizowanego w ramach Programu Fundusze (…) na lata 2021-2027 (dalej jako „Projekt”), którego Instytucją Zarządzającą jest (…). W nawiązaniu do Harmonogramu naboru wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze (…) (wersja z 27 czerwca 2023 r.), zgodnie z którym rozpoczęcie naboru dla działania (…) „(…)” (dalej jako „(…)”) w ramach Programu (…) 2021-2027 nastąpiło w dniu 27 lutego 2023 r. i zakończy się w dniu 29 grudnia 2023 roku B, jako beneficjent, będzie odpowiedzialna za realizację programu grantowego, skierowanego do firm z sektora MŚP.
Celem działania jest wsparcie(...) przedsiębiorstw, posiadających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wybranych rynkach zagranicznych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. W ramach działania wsparciem objęci będą przedsiębiorcy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), którzy posiadają potencjał do internacjonalizacji działalności, potencjał do rozwoju innowacyjnych produktów, usług lub technologii, w tym wpisujących się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje, są zainteresowani pozyskiwaniem nowych możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych. Ponadto, według ogólnych Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (pkt 9 Podrozdział 3.5), w celu uznania za koszt kwalifikowalny w projekcie podatku VAT, (B) musi wystąpić i uzyskać indywidualną interpretację podatkową z Krajowej Izby Skarbowej w sprawie możliwości odzyskania VAT. Cały tekst Wytycznych jest dostępny pod linkiem: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/112343/Wytyczne_dotyczace_kwalifikowalnosci_2021_2027.pdf.
Budżet całkowity przedmiotowego Projektu, łącznie z podatkiem VAT, wynosi co najmniej (…) mln EUR, przy czym poziom pomocy przewidziany dla działania wynosi (…) mln PLN.
Zgodnie z przyjętymi założeniami realizacja Projektu planowana jest w okresie od października 2023 do grudnia 2029 roku.
W ramach Projektu planowana jest realizacja następujących zadań przez B: stworzenie systemu informatycznego, działania promocyjne, przygotowanie i realizacja naborów, realizacja projektu.
B. będzie beneficjentem Projektu (…). Dofinansowanie otrzymane z (...) zostanie przeznaczone na pomoc udzielaną przedsiębiorcom w ramach pomocy de minimis oraz koszty realizacji pozostałych zadań, niezwiązanych bezpośrednio z ww. wsparciem. W ramach wsparcia udzielanego przedsiębiorcom organizowane będą nabory wniosków do Projektu. Projekt podzielony będzie na dwa etapy: etap krajowy, związany z doradztwem i stworzeniem strategii wejścia na dany rynek, oraz etap zagraniczny związany z wdrażaniem strategii m.in. poprzez wyjazdy na targi czy konferencje, uzyskanie wsparcia prawnego, doradztwa w zakresie certyfikacji, wsparcia działań promocyjnych dla Grantobiorców na konkretnym rynku docelowym.
Grantobiorcy, zostaną wybrani zgodnie z kryteriami oceny projektów i otrzymają wsparcie w formie bezgotówkowej (w formie usług świadczonych przez B na etapie krajowym) oraz gotówkowej (grant przekazywany w formie refundacji wydatków ponoszonych przez Grantobiorców na etapie zagranicznym). Po ocenie i wyborze uczestników/ Grantobiorców B będzie zawierała z każdym z nich stosowną umowę o powierzenie grantu. Umowy zawierane będą w oparciu o Regulamin umieszczany każdorazowo na stronie internetowej Projektu. B będzie weryfikowała, przez oświadczenie, czy Grantobiorca jest czynnym podatnikiem VAT. Po podpisaniu umowy z Grantobiorcą B, na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, będzie wystawiała zaświadczenie o pomocy de minimis, które będzie podlegało ewentualnej korekcie w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu przez danego Grantobiorcę (wtedy wystawiona zostanie korekta zaświadczenia).
Zgodnie z przyjętymi założeniami dla każdego Grantobiorcy została przewidziana kwota wsparcia w wysokości do (…) tys. zł. W ramach tej kwoty Wnioskodawca przewiduje podział: (…) tys. zł na etap krajowy - bezgotówkowy, (…) tys. zł dla ZBH (wsparcie rozliczane dokumentem wewnętrznym) oraz refundację wydatków, które poniosą Grantobiorcy na etapie zagranicznym – (…) tys. zł - grant w formie gotówkowej. W zakresie grantu gotówkowego Projekt będzie realizowany każdorazowo przez Grantobiorcę, więc on również będzie dokonywał zakupów (produkty czy usługi), zatem i on będzie występował jako podmiot na fakturach. Faktury te będą stanowiły podstawę do rozliczenia z B – wypłacenia (refundacji) wydatków poniesionych przez Grantobiorcę w ramach realizacji projektu zgodnie z zawartą umową z B. Na fakturach tych jednak nie będzie informacji, że zostały one wystawione w związku z realizacją Projektu (…).
Grantobiorca samodzielnie będzie dokonywał wyboru wykonawcy/ dostawcy produktów czy usług i otrzymywał faktury VAT, wystawione na dane podmiotu (Grantobiorcę). Do zadań B będzie należała weryfikacja tych dokumentów oraz decyzja o refundacji/przekazaniu odpowiedniej kwoty (kwoty potwierdzonej na podstawie dokumentów księgowych Grantobiorcy) na konto Grantobiorcy.
W ramach pozostałych zadań Projektu Wnioskodawca jako beneficjent Projektu będzie dokonywał zakupów m.in. materiałów promocyjnych, zakupu systemu IT czy usług (usługi ekspercie), tak więc na fakturach będzie występował jako strona/podmiot. Po wyborze wykonawcy/dostawcy podpisywana będzie z nim każdorazowo umowa z informacją o współfinansowaniu danego zakupu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Projektu (…).
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu (…) nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę (…) czynnościami opodatkowanymi, a więc brak będzie podatku naliczonego, ponieważ wszystkie zakupione towary lub usługi w ramach projektu będą służyły wyłącznie celom projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT, o którym mowa w art. 15 VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jednakże B nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ czynności wykonywane w ramach towarów/usług, które będą nabyte w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywaną działalnością B. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.
Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny B w przyszłym Projekcie, będzie działać przez wykonywanie wyłącznie czynności zwolnionych, tj. nie będzie działać w charakterze czynnego podatnika VAT w części działalności dotyczącej Projektu lub też będzie dokonywać wydatków, z którymi związany jest zakaz obniżania podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu (krajowych jak i zagranicznych), który będzie kosztem kwalifikowanym w realizowanym przez B w Projekcie. Wszystkie faktury opłacane ze środków pochodzących z Projektu przyporządkowywane będą do czynności zwolnionych i niepodlegających podatkowi od towarów i usług.
Pytanie
Czy B. będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ramach opisanego Projektu B nie wykonuje w związku z jego realizacją żadnych czynności opodatkowanych, np. nie sprzedaje dalej usług ani towarów tzn. nie wystawia faktur za udział podmiotów w projekcie. Dlatego też podatku VAT od wykonywanych w ramach Projektu czynności B nie będzie miała możliwości odliczyć i nie będzie mogła w związku z tym zastosować art. 86 zw. z art. 15 oraz art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2023 r. poz. 1570).
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - towary i usługi określone w Projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych B a między nimi nie istnieje udokumentowany związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy.
Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania Projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę/B czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Wszystkie zakupione towary (m.in. wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach przyszłego Projektu, którego dotyczy zapytanie, będą służyły celom Projektu. B w przypisanym przez Projekt zakresie, będzie ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach Projektu, zaś za samo korzystanie z usług nie będą pobierane od grupy docelowej żadne opłaty. B jako beneficjent Projektu będzie dokonywała zakupów m.in. materiałów promocyjnych, systemu IT, czy usług (usługi ekspercie), za które faktury będą wystawiane na B.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (B) będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny B w przyszłym Projekcie, będzie działać wykonując wyłącznie czynności zwolnione, tj. nie będzie działać w charakterze czynnego podatnika VAT w części działalności dotyczącej Projektu lub też będzie dokonywać wydatków, z którymi związany jest zakaz obniżania podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu (krajowych jak i zagranicznych), który będzie kosztem kwalifikowanym w realizowanym przez B Projekcie. Wszystkie faktury opłacane ze środków pochodzących z Projektu przyporządkowywane będą do czynności wyłączonych z podatku VAT zarówno w obrocie krajowym jak i międzynarodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
2)w przypadku importu towarów - kwota podatku:
a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,
d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;
3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4)kwota podatku należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
d)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;
5)(uchylony)
6)różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2;
7)u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. „(…)”. Zatem, nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie okoliczności sprawy, z których wynika, że nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu(…) nie będą miały związku z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right