Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.476.2023.1.AS
Nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanego projektu.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 26 października 2023 r. (wpływ 26 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego, odpowiedzialna jest m.in. za realizację projektów inwestycyjnych. Jednocześnie zgodnie z dyspozycją art. 1, 8 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 40; dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”) zapewnienie przez miasto ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej i promocji gminy stanowią zadania własne Miasta i w związku z tym Miasto przystąpiło do realizacji projektu: (…), na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach (…) Program Fundusze Europejskie (…). Umowa nr: (…) z 28 lipca 2023 r.
Opis projektu:
Celem projektu jest opracowanie Planu adaptacji do zmian klimatu dla Miasta, co przełoży się na poprawę świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, w warunkach zmieniającego się klimatu.
Plan adaptacji do zmian klimatu jest dokumentem strategicznym gminy, będącym odpowiedzią na potrzebę przygotowania miasta na coraz bardziej widoczne i odczuwalne skutki zmian klimatu. Opracowany Plan pozwali na budowanie potencjału adaptacyjnego Miasta do zmian klimatu na poziomie strategicznym, co z kolei pozwoli następnie na przełożenie wypracowanych w strategiach kierunków interwencji i priorytetów działań na konkretne działania adaptacyjne zarówno na poziomie infrastrukturalnym, jak i na poziomie działań nie inwestycyjnych. Wśród zadań projektu należy wskazać działania partycypacyjne i edukacyjne oraz informacyjne, w tym organizacja (…) stanowiącej niezbędny element przy tworzeniu (…), proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dokumentów strategicznych i planistycznych, organizacja konkursu ekologicznego dla ludzi młodych i rodzin z dziećmi, szkolenie dla osób dorosłych w zakresie wybranych opcji adaptacyjnych.
Na zakończenie projektu zaplanowana jest Konferencja z debatą, mająca na celu informowanie społeczności lokalnej o efektach projektu i możliwościach rozwojowych jakie daje wdrażanie Planu adaptacji. Elementem projektu są również niezbędne analizy w tym analiza ryzyka oraz stopnia ekspozycji na czynniki klimatyczne w tym identyfikacja szans i zagrożeń związanych ze zmianami klimatu i proces strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. W ramach tych działań zaplanowane są m.in. badania ankietowe/sondażowe, warsztaty z grupami przedstawicielskimi projektu planu (organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, administracja publiczna, dzieci i młodzież, seniorzy), konsultacje z urbanistą-spotkanie planistyczne.
Realizacja projektu przewiduje następujące zadania
1. Koszty przygotowawcze
Przygotowanie dokumentacji na wybór wykonawcy/wykonawców partycypacji społecznej (specyfikacja warunków zamówienia). Koszt z kategorii kosztów przygotowawczych. Zadanie obejmuje przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wyboru wykonawców partycypacji społecznej. W zakresie zadania wykonane zostaną wzory zapytań ofertowych oraz opisy przedmiotu zamówienia zgodnie z wytycznymi kwalifikowalności w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.
2. Koszty pozyskania danych i określenia zdolności adaptacyjnych miasta
Analizy ryzyka oraz stopnia ekspozycji na czynniki klimatyczne w tym identyfikacja szans i zagrożeń związanych ze zmianami klimatu – Koszt z kategorii kosztów pozyskania danych i określenia zdolności adaptacyjnych miasta. Zadanie obejmuje wykonanie analiz niezbędnych do opracowania Planu adaptacji do zmian klimatu. Koszt niezbędny do realizacji projektu, a jego poniesienie wynika z zapisów Podręcznika adaptacji dla miast – wytyczne do przygotowania Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu.
Przygotowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) – Koszt z kategorii kosztów pozyskania danych i określenia zdolności adaptacyjnych miasta. Koszt obejmuje przygotowanie Prognozy oceny oddziaływania na środowisko oraz całej korespondencji w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko z RDOŚ. Koszt niezbędny do realizacji projektu, a jego poniesienie wynika z zapisów Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Opracowanie części analityczno-diagnostycznej planu adaptacji do zmian klimatu w oparciu o dane zastane oraz analizę dokumentów strategicznych i planistycznych (usługa) Koszt z kategorii kosztów pozyskania danych i określenia zdolności adaptacyjnych miasta. Zadanie obejmuje wykonanie analiz niezbędnych do opracowania Planu adaptacji do zmian klimatu. Koszt niezbędny do realizacji projektu, a jego poniesienie wynika z zapisów Podręcznika adaptacji dla miast – wytyczne do przygotowania Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu.
3. Koszty organizacji procesu partycypacji społecznej
Organizacja (…): 2 dni dla 25 osób (wynajem sali: 2 dni x 8h, catering, moderator tzw. mistrz gry (2 dni x 8h). Koszt z kategorii kosztów organizacji procesu partycypacji społ., która obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę opcji adaptacyjnych miasta w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy. Stanowi niezbędny element przy tworzeniu MPA, jest to proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dok. strategicznych i planistycznych. Partycypacja stwarza możliwość dyskusji na otwartym forum, wymianę poglądów czy zaproponowanie najtrafniejszych rozwiązań adaptacyjnych.
Badania ankietowe/sondażowe na grupie 200 osób. Koszt z kategorii kosztów organizacji procesu partycypacji społ. Partycypacja społ. obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę opcji adaptacyjnych miasta w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy. Stanowi niezbędny element przy tworzeniu MPA, jest to proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dok. strategicznych i planistycznych. Partycypacja stwarza możliwość dyskusji na otwartym forum, wymianę poglądów czy zaproponowanie najtrafniejszych rozwiązań adaptacyjnych.
Raport z konsultacji społecznych. Koszt z kat. kosztów organizacji procesu partycypacji społ. Dokument obejmujący zbiorczą analizę ilościową i jakościową wszystkich form partycypacji społ. wykorzystanych podczas opracowania MPA. Wnioski i rekomendacje z raportu znajdą się bezpośrednio w końcowej wersji Planu adaptacji do zmian klimatu dla Miasta. Warsztaty z grupami przedstawicielskimi projektu planu (organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, administracja publiczna, dzieci i młodzież, seniorzy) – 5 x 15 osób: serwis kawowy, moderator (5 spotkań x 4h). Koszt z kat. kosztów organizacji procesu partycypacji społ. Partycypacja społ. obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę opcji adaptacyjnych miasta w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy. Stanowi niezbędny element przy tworzeniu MPA, jest to proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dok. strategicznych i planistycznych. Partycypacja stwarza możliwość dyskusji na otwartym forum, wymianę poglądów czy zaproponowanie najtrafniejszych rozwiązań adaptacyjnych.
Konsultacje z urbanistą – spotkanie planistyczne (2 spotkania x 15 osób): serwis kawowy, ekspert urbanista (2 spotkania x 5h). Koszt z kategorii kosztów organizacji procesu partycypacji społ. Partycypacja społ. obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę opcji adaptacyjnych miasta w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy. Stanowi niezbędny element przy tworzeniu MPA, jest to proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dok. strategicznych i planistycznych. Partycypacja stwarza możliwość dyskusji na otwartym forum, wymianę poglądów czy zaproponowanie najtrafniejszych rozwiązań adaptacyjnych.
Organizacja konkursu ekologicznego dla ludzi młodych i rodzin z dziećmi: nagrody za udział w konkursie (książki o wartości do 200 zł, 3 grupy wiekowe) oraz Szkolenie dla osób dorosłych w zakresie wybranych opcji adaptacyjnych (20 osób): prelegent (2 dni x 8h), catering, wynajem Sali (2 dni x 8h). Koszty z kategorii kosztów organizacji procesu partycypacji społecznej. Partycypacja społeczna obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę opcji adaptacyjnych miasta w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy. Stanowi ona niezbędny element przy tworzenie planów adaptacji, jest to proces bezpośredniego włączenia mieszkańców w przygotowanie dokumentów strategicznych i planistycznych. Partycypacja stwarza możliwość dyskusji na otwartym forum, wymianę poglądów czy zaproponowanie najtrafniejszych rozwiązań adaptacyjnych. Dodatkowo koszt obejmuje elementy rozwiązań umożliwiających organizację funkcji edukacyjnych promujących odpowiedzialne zachowania wobec środowiska i ograniczanie negatywnego wpływu na klimat, celem upowszechniania wiedzy, zmiany postaw i zachowań społeczeństwa oraz zachęcenie grup docelowych do podjęcia działań na rzecz adaptacji do skutków zmian klimatu.
4. Wynagrodzenia za opracowanie planu
Opracowanie Planu Adaptacji do zmian klimatu. Koszt z kategorii wynagrodzenia za opracowania planu. Koszt niezbędny do realizacji projektu, a jego poniesienie wynika z zapisów Podręcznika adaptacji dla miast – wytyczne do przygotowania Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu.
5. Działania informacyjne
Konferencja z debatą na zakończenie projektu: materiały na konferencje, moderator, catering. Koszt z kategorii kosztów organizacji procesu partycypacji społecznej. Dodatkowo koszt obejmuje elementy rozwiązań umożliwiających organizację funkcji edukacyjnych promujących odpowiedzialne zachowania wobec środowiska i ograniczanie negatywnego wpływu na klimat, celem upowszechniania wiedzy, zmiany postaw i zachowań społeczeństwa oraz zachęcenie grup docelowych do podjęcia działań na rzecz adaptacji do skutków zmian klimatu. Dodatkową funkcją kosztu jest informowanie społeczności lokalnej o efektach projektu i możliwościach rozwojowych jakie daje wdrażanie Planu adaptacji.
6. Koszty pośrednie
Zarządzanie projektem: dodatki do wynagrodzeń dla członków zespołu zadaniowego. Tablica informacyjna: funkcją kosztu jest informowanie społeczności lokalnej o efektach projektu.
Miasto jest wskazane w umowie jako Beneficjent, który będzie nabywcą na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu (…). Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu oraz efekty zrealizowanego projektu (…) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Pytanie
Czy Miasto ma/będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację wyżej opisanego projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy mówi o braku prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację ww. Projektu.
Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz gdy towar i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlagających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym Miasto w ramach projektu otrzyma Plan adaptacji do zmian klimatu dla Miasta.
Realizacja przedmiotowego Projektu nie ma celu zarobkowego. Działanie Miasta nie mieści się więc w dyspozycji przytoczonej wyżej w art. 5, gdyż Miasto nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.
Konsekwentnie w ocenie Miasta wydatki poniesione przez Miasto w związku z realizacją Projektu nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach realizacji Projektu wydatki nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Miasto nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej oraz promocji gminy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zapewnienie przez Miasto ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej i promocji gminy stanowią zadania własne Miasta i w związku z tym Miasto przystąpiło do realizacji projektu, na podstawie umowy o dofinansowanie. Celem projektu jest opracowanie Planu adaptacji do zmian klimatu dla Miasta, co przełoży się na poprawę świadomości, bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, w warunkach zmieniającego się klimatu. Miasto jest wskazane w umowie jako Beneficjent, który będzie nabywcą na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu oraz efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – Miasto przystąpiło do realizacji projektu w związku z zadaniami własnymi Miasta. Ponadto, towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu oraz efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację wyżej opisanego projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Co więcej, w myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii zadanego pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej –rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right