Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.558.2023.1.MJ
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki przez Gminę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki nr ….
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Powiat … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Opis zdarzenia:
Sprzedaż nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w obrębie …, gminie …, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr … o pow. 0,0299 ha, ujawnionej w księdze wieczystej nr ….
Przedmiotowa nieruchomość gruntowa nie ma bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, jest niezbudowana, jednocześnie graniczy z dwiema działkami poł. w obrębie … gm. … o nr … i …, dlatego zbycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w drodze przetargu ustanego ograniczonego skierowanego do właścicieli, wymienionych nieruchomości przyległych.
Zgodę na zbycie przedmiotowej nieruchomości w drodze przetargu ustnego ograniczonego Zarządzeniem Nr … z dnia 11 kwietnia 2023 r. wyraził Wojewoda … z zastrzeżeniem, iż cena wywoławcza zarówno w pierwszym, drugim i kolejnych przetargach nie może być niższa niż łączna wartość nieruchomości (ustalona w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego) oraz kosztów, które poniósł Skarb Państwa w związku z przygotowaniem nieruchomości do zbycia (tj. koszty ogłoszeń prasowych, sporządzenia operatów szacunkowych).
Dla przedmiotowej nieruchomości w październiku 2022 r. został sporządzony operat szacunkowy określający wartość rynkową nieruchomości do celów sprzedaży na kwotę .... zł.
W przeprowadzonym przetargu wyłoniono nabywcę przedmiotowej nieruchomości, który jest właścicielem nieruchomości …. Cena wywoławcza przedmiotowej nieruchomości wynosiła .... zł netto (wartość z operatu szacunkowego, tj. ... zł z doliczeniem kosztów jego sporządzenia w kwocie .... zł). W tracie przetargu padło jedno postąpienie o kwotę .... zł. Wylicytowana kwota nabycia działki … poł. w obrębie …, gm. … wyniosła ..... zł netto.
Przedmiotowa nieruchomość w całości objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy … zatwierdzonym Uchwałą nr … Rady Gminy … z dnia 9 lipca 2003 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy … (obszary wsi: …, …, …, …, …, …, …, …, … i … oraz fragment wsi …) (Dz. Urz. Woj. … z dn. 25.09.2003 r., Nr 265, poz. 2326 ze zm.), zgodnie z którym położona jest w obszarze przeznaczonym pod: rolnictwo, leśnictwo i zabudowę zagrodową (oznaczonym symbolem: 46.11.R,RL,MR). Symbol 46.11.R,RL,MR: a) przeznaczenie terenu - rolnictwo, leśnictwo i zabudowa zagrodowa, b) zasady i warunki zagospodarowania: - zakaz realizacji budynków za wyjątkiem terenu istniejących siedlisk, - szerokość dojazdów gospodarczych minimum 5m, - dopuszcza się zalesienie istniejących terenów rolnych i nieużytków.
Pytanie
W związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym dotyczącym sprzedaży nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w obrębie …, gminie …, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr … o pow. 0,0299 ha, ujawnionej w księdze wieczystej nr … czy w przedstawionej sytuacji, opisana sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Uważają Państwo, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości gruntowej będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla której Powiat będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1. Zatem sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy wskazać, że we wniosku zaznaczyli Państwo, iż dotyczy on zdarzenia przyszłego. Jednakże mając na uwadze, że - jak wynika z opisu sprawy - zbycie działki objętej zakresem pytania, tj. działki nr… już nastąpiło, to zasadnym jest rozpatrzenie przedmiotowego wniosku w stanie faktycznym.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy,:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle powołanych przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
W świetle art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.):
Do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Powiat dokonał sprzedaży nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr …. Przedmiotowa nieruchomość gruntowa nie ma bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, jest niezbudowana. Zbycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w drodze przetargu ustanego ograniczonego. Przedmiotowa nieruchomość w całości objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, zgodnie z którym położona jest w obszarze przeznaczonym pod: rolnictwo, leśnictwo i zabudowę zagrodową (oznaczonym symbolem: 46.11.R,RL,MR). Symbol 46.11.R,RL,MR: a) przeznaczenie terenu - rolnictwo, leśnictwo i zabudowa zagrodowa, b) zasady i warunki zagospodarowania: - zakaz realizacji budynków za wyjątkiem terenu istniejących siedlisk, - szerokość dojazdów gospodarczych minimum 5m, - dopuszcza się zalesienie istniejących terenów rolnych i nieużytków.
Analiza wskazanych powyżej przepisów art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy prowadzi do następujących wniosków:
-wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
-w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
·czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
·ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W konsekwencji, w odniesieniu do opisanej we wniosku czynności cywilnoprawnej polegającej na sprzedaży niezabudowanej działki gruntu nie korzystają Państwo z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy, a w efekcie występują Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Tym samym, opisana we wniosku czynność stanowi dla Państwa odpłatną dostawę towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Powiat dokonując sprzedaży nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), występował dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.) dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right