Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.610.2023.1.KFK

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 19 października 2023 r. (wpływ 19 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 15 ust. 1, 2, 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina w latach (…) planuje realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej (…), przebudowę wodociągu w (…), budowę wodociągu w (…) oraz zakup (…) agregatów na potrzeby stacji uzdatniania wody. Wszystkie ww. miejscowości położone są w Gminie (…).

Nakłady inwestycyjne sfinansowane zostaną ze środków własnych Gminy. Nakłady zostaną zrefundowane w wysokości do (…) % ze środków unijnych w ramach PROW 2014-2020, operacja typu „(…)”.

Interpretacja indywidualna stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku o dofinansowanie ww. operacji – zadania inwestycyjnego pn.: „(…)” – składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…).

Zdaniem Gminy, podatek naliczony VAT związany z realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest kosztem kwalifikowalnym. Gmina ma możliwość pełnego odzyskania podatku VAT z faktur, które dokumentować będą poniesione wydatki inwestycyjne. Faktury wystawiane będą na Gminę (…).

Po zakończeniu inwestycji, powstałe środki trwałe i wyposażenie zostaną przyjęte na majątek Gminy i wykorzystywane będą do dostarczania wody i do odprowadzania ścieków na terenie Gminy.

Dostawa wody, jak i odbiór ścieków nie będą służyły jednostkom budżetowym Gminy.

Dostawa wody i odbiór ścieków od mieszkańców Gminy odbywać się będzie na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy Gminą a właścicielami posesji. Umowy na dostawę wody są już zawarte.

Planowana inwestycja dotyczy przebudowy sieci wodociągowej i przebudowy stacji uzdatniania wody. Gmina prowadzi już sprzedaż wody z istniejącej sieci wodociągowej, a która podlegać będzie przebudowie. Natomiast umowy na odbiór ścieków zawarte zostaną z właścicielami posesji po zakończeniu inwestycji.

Czynności związane ze sprzedażą wody i odprowadzaniem ścieków wykonują pracownicy referatu gospodarki komunalnej Urzędu Miasta i Gminy. Sprzedaż usług w zakresie dostarczania wody (PKWiU 36.00.20.0) i odprowadzania ścieków (PKWiU 37.00.11.0), opodatkowana jest podatkiem VAT wg stawki 8%. Gmina wykazuje wartość zafakturowanej sprzedaży z tytułu dostarczania wody w deklaracji miesięcznej podatku od towarów i usług VAT-7. Tak samo będzie po zakończeniu planowanej inwestycji, tzn. zafakturowana sprzedaż z tytułu odbioru ścieków będzie wykazywana w deklaracji podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 19 października 2023 r. (wpływ 19 października 2023 r.) Gmina wskazała, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji będą służyć tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina występuje jako podatnik podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży wody i odbioru ścieków od mieszkańców Gminy, bowiem usługi te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.

Z drugiej strony, działalność Gminy związana z budową kanalizacji sanitarnej i przebudową istniejącej sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody jest działaniem publicznym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463, 1688), co nie daje prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

Jednakże Gmina, dostarczając wodę i odbierając ścieki na podstawie umów cywilno-prawnych prowadzi działalność gospodarczą, zgodnie z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i występuje jako podatnik.

Tak więc na podstawie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, ponieważ zakupy te służyć będą wyłącznie czynnościom związanym ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę ww. art. 86 ust. 2a ustawy o VAT Gmina będzie miała możliwość przypisania w całości poniesionych wydatków inwestycyjnych do działalności opodatkowanej, tak więc brak jest podstaw do stosowania „proporcji” przy odliczaniu podatku naliczonego. Inwestycja w całości służyć będzie działalności gospodarczej Gminy.

Gmina ma już podpisane umowy cywilno-prawne na dostawę wody. Natomiast w przypadku odbioru ścieków stosowne umowy zostaną podpisane po wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Istnieje więc bezpośredni związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowić będą kwoty wynikające z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem, możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektrycznąi cieplną oraz gaz.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja dotyczy przebudowy sieci wodociągowej i przebudowy stacji uzdatniania wody. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji będą służyć tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji, powstałe środki trwałe i wyposażenie zostaną przyjęte na majątek Gminy i wykorzystywane będą do dostarczania wody i do odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Dostawa wody i odbiór ścieków od mieszkańców Gminy odbywać się będzie na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy Gminą a właścicielami posesji. Dostawa wody, jak i odbiór ścieków nie będą służyły jednostkom budżetowym Gminy.

Podsumowując, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00