Wyrok Sądu (ósma izba) z dnia 13 maja 2015 r. Niki Luftfahrt GmbH przeciwko Komisji Europejskiej., sygn. T-162/10
z dnia 13 maja 2015 r. (*1)
„Konkurencja — Koncentracje — Transport lotniczy — Decyzja uznająca koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem — Ocena wpływu koncentracji na konkurencję — Zobowiązania”
W sprawie T‑162/10
Niki Luftfahrt GmbH, z siedzibą w Wiedniu (Austria), reprezentowana przez adwokatów H. Asenbauera oraz A. Habelera,
strona skarżąca,
przeciwko
Komisji Europejskiej, reprezentowanej początkowo przez S. Noëgo, R. Sauera oraz N. von Lingena, a następnie przez S. Noëgo, R. Sauera oraz H. Leupolda, działających w charakterze pełnomocników,
strona pozwana,
popieranej przez:
Republikę Austrii, reprezentowaną początkowo przez C. Pesendorfer, E. Riedla oraz A. Poscha, a następnie przez C. Pesendorfer i M. Klamerta, działających w charakterze pełnomocników,
przez
Deutsche Lufthansa AG, z siedzibą w Kolonii (Niemcy), reprezentowaną początkowo przez S. Völckera oraz A. Israela, a następnie przez S. Völckera oraz J. Orologas, adwokatów,
oraz przez
Österreichische Industrieholding AG, z siedzibą w Wiedniu, reprezentowany przez adwokatów H. Kristoferitscha, P. Lewischa oraz B. Koflera-Senonera,
interwenienci,
mającej za przedmiot wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2009) 6690 wersja ostateczna z dnia 28 sierpnia 2009 r. uznającej koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz porozumieniem EOG (sprawa COMP/M.5440 – Lufthansa/Austrian Airlines).
SĄD (ósma izba),
w składzie: D. Gratsias, prezes, M. Kancheva (sprawozdawca) i C. Wetter, sędziowie,
sekretarz: K. Andová, administrator,
uwzględniając pisemny etap postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 26 czerwca 2014 r.,
wydaje następujący
Wyrok
Okoliczności faktyczne leżące u podstaw sporu
1. Omawiane przedsiębiorstwa
1 | Deutsche Lufthansa AG (zwana dalej „Lufthansą”) jest największym niemieckim przewoźnikiem lotniczym. Świadczy ona usługi regularnego przewozu lotniczego pasażerów i ładunków oraz usługi powiązane. W 2008 r. Lufthansa dysponowała 272 maszynami, którymi przewiozła 45 mln pasażerów do ponad 200 destynacji w 85 państwach. Jej portami przesiadkowymi są międzynarodowy port lotniczy we Frankfurcie nad Menem (Niemcy) oraz port lotniczy w Monachium (Niemcy), a ponadto posiada ona bazę w porcie lotniczym w Düsseldorfie (Niemcy). Lufthansa kontroluje również Swiss International Air Lines Ltd (zwaną dalej „Swiss”), która ma bazę w porcie lotniczym w Zurychu (Szwajcaria), Air Dolomiti, Eurowings oraz swą niskokosztową spółkę zależną, Germanwings. Ponadto nabyła ona British Midlands (zwaną dalej „BMI”) oraz Brussels Airlines (zwaną dalej „SN Brussels”). Lufthansa posiada poza tym 19% udziałów Jet Blue, niskokosztowego przewoźnika działającego w Stanach Zjednoczonych. Lufthansa i Swiss są członkami Star Alliance. |