Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Accord ECG UE-Canada, sygn. Avis 1/17

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

YVES’A BOTA

przedstawiona w dniu 29 stycznia 2019 r. (1)

Opinia 1/17

Wniosek o wydanie opinii złożony przez Królestwo Belgii

Opinia wydana na podstawie art. 218 ust. 11 TFUE – Kompleksowa umowa gospodarczo-handlowa między Kanadą z jednej strony a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony (CETA) – Rozstrzyganie sporów między inwestorami a państwami (ISDS) – Ustanowienie Trybunału CETA i Trybunału Apelacyjnego – Zgodność z prawem pierwotnym Unii – Wymóg poszanowania autonomii porządku prawnego Unii i jej systemu sądowniczego – Stosowanie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej do wykonywania przez Unię jej kompetencji do zawarcia umowy międzynarodowej – Artykuły 20 i 21 karty – Zasada równości traktowania – Artykuł 47 karty – Prawo dostępu do niezawisłego i bezstronnego sądu

Spis treści

 

I. Wprowadzenie

 

II. Kontekst, w który wpisuje się wniosek o wydanie opinii

 

III. Wniosek Królestwa Belgii o wydanie opinii

 

A. W przedmiocie zgodności CETA z wyłączną kompetencją Trybunału do dokonywania ostatecznej wykładni prawa Unii

 

1. System sądowniczy Unii jako gwarancja autonomii porządku prawnego Unii

 

2. Warunki utworzenia szczególnego mechanizmu rozstrzygania sporów w umowach międzynarodowych zawartych przez Unię

 

3. Wymóg wzajemności w ochronie przyznanej inwestorom każdej umawiającej się strony

 

4. Mechanizm spójny z brakiem bezpośredniego skutku CETA

 

5. Wyrok Achmea nie przesądza o zgodności ICS z wymogiem autonomii porządku prawnego Unii

 

6. Gwarancje przewidziane przez umawiające się strony dla zachowania wyłącznej kompetencji Trybunału do dokonywania ostatecznej wykładni prawa Unii

 

7. ICS nie narusza zadań sądów krajowych polegających na zapewnieniu skutecznego stosowania prawa Unii

 

8. Spójność z celami działań zewnętrznych Unii

 

9. Wprowadzenie mechanizmu uprzedniego udziału Trybunału i możliwość pełnej kontroli orzeczeń przez sądy państw członkowskich nie są niezbędne

 

B. W przedmiocie ogólnej zasady równego traktowania i wymogu skuteczności prawa Unii

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00