Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 31 marca 2022 r. Banka Slovenije., sygn. C-45/21

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 31 marca 2022 r. (1)

Sprawa C‑45/21

Banka Slovenije

Uczestnik:

Državni zbor Republike Slovenije (parlament krajowy Republiki Słowenii)

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Ustavno sodišče Republike Slovenije (sąd konstytucyjny Republiki Słowenii)]

Odesłanie prejudycjalne – Stabilność systemu finansowego – Działania naprawcze oraz restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja instytucji kredytowych w interesie publicznym – Europejski System Banków Centralnych (ESBC) – Krajowy bank centralny (KBC) jako organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji – Obniżający wartość odpis i umorzenie instrumentów kapitałowych w ramach prowadzonych przez władze publiczne działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowej – Zasada „no creditor worse off” (niepogarszania sytuacji wierzyciela) – Odpowiedzialność KBC – Odszkodowanie wypłacane przez KBC poszkodowanym udziałowcom i wierzycielom – Artykuł 123 TFUE – Zakaz finansowania ze środków banku centralnego – Rozporządzenie (WE) nr 3603/93 – Artykuł 130 TFUE – Zasada niezależności banku centralnego – Publikacja i dostęp do dokumentów dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowej w latach 2013 i 2014 – Dyrektywy 2006/48/WE i 2013/36/WE – Zakres stosowania

I. Wprowadzenie

1.

Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy kwestii na styku europejskiej polityki pieniężnej i likwidacji banków. Zasadniczo chodzi o to, czy obciążenia związane z finansowaniem likwidacji – jeżeli mają być ponoszone przez krajowy bank centralny (zwany dalej „KBC”) jako organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji – mogą naruszać wynikający z art. 123 TFUE zakaz finansowania ze środków banku centralnego lub ograniczać niezależność banków centralnych, gwarantowaną przez art. 130 TFUE.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00