Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego N. Emiliou przedstawiona w dniu 7 kwietnia 2022 r. B. przeciwko Dyrektor Izby Skarbowej w W., sygn. C-696/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NICHOLASA EMILIOU

przedstawiona w dniu 7 kwietnia 2022 r. (1)

Sprawa C‑696/20

B.

przeciwko

Dyrektorowi Izby Skarbowej w W.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Naczelny Sąd Administracyjny (Polska)]

Odesłanie prejudycjalne – Dyrektywa VAT – Artykuł 41 – Stosowanie – Dostawa wewnątrzwspólnotowa niepodlegająca zwolnieniu – Przekwalifikowanie transakcji w ramach łańcucha transakcji przez organ podatkowy – Obowiązek zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) od transakcji nieprawidłowo zakwalifikowanych przez stronę jako transakcje krajowe – Zasada proporcjonalności

I. Wprowadzenie

1.

Popełnienie błędu na początku zadania matematycznego, które poza tym jest dobrze wykonane, może zasadniczo mieć dwojakie skutki, w zależności od osobowości nauczyciela. Można albo otrzymać zaliczenie za poprawną część, albo otrzymać surową ocenę za źle wykonane zadanie. Wydaje się, że gdyby organy podatkowe zachowywały się jak nauczyciele matematyki, najprawdopodobniej stosowałyby system oceniania według drugiego scenariusza, przynajmniej tak można wnioskować z okoliczności faktycznych niniejszej sprawy.

2.

B jest spółką z siedzibą w Niderlandach, która działała jako pośrednik w łańcuchu transakcji z udziałem co najmniej trzech podmiotów. B nabywała towary od BOP, spółki mającej siedzibę w Polsce, i odsprzedawała te towary swoim klientom mającym siedzibę w innych państwach członkowskich.

3.

Chociaż łańcuch ten nie wiązał się z żadnym oszustwem, a podatek od wartości dodanej (VAT) był faktycznie deklarowany na każdym etapie, polskie organy uznały jednak, że dokonano tego nieprawidłowo, ponieważ błędnie ustalono dostawę związaną z transportem, za pomocą którego towary były wysyłane bezpośrednio z BOP do klientów końcowych B. O ile B traktowała pierwszą transakcję (dostawa z BOP do B) jako transakcję krajową, a drugą (własne dostawy B do klientów) jako transakcję wewnątrzwspólnotową, przypisując transport do tej ostatniej, polskie organy przypisały transport, a tym samym charakter wewnątrzwspólnotowy, do pierwszej transakcji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00