Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Richarda de la Toura przedstawiona w dniu 28 kwietnia 2022 r. Polskie Linie Lotnicze „LOT” SA przeciwko Budapest Főváros Kormányhivatala., sygn. C-597/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JEANA RICHARDA DE LA TOURA

przedstawiona w dniu 28 kwietnia 2022 r. (1)

Sprawa C‑597/20

Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A.

przeciwko

Budapest Főváros Kormányhivatala

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry)]

Odesłanie prejudycjalne – Transport lotniczy – Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 – Artykuł 5 ust. 1 lit. c) i art. 7 – Odszkodowanie przysługujące pasażerom – Artykuł 16 – Zadania organu krajowego odpowiedzialnego za wykonywanie rozporządzenia – Uregulowanie krajowe przyznające temu organowi uprawnienie do nakazania przewoźnikowi lotniczemu zapłaty odszkodowania należnego pasażerowi

I. Wprowadzenie

1.

Czy na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 (2) państwo członkowskie może nadać organowi krajowemu odpowiedzialnemu za wykonywanie tego rozporządzenia uprawnienie do nakazania przewoźnikowi lotniczemu wypłaty odszkodowania należnego pasażerowi z tytułu odwołania lub dużego opóźnienia lotu?

2.

Odpowiedź na to pytanie, zadane przez Fővárosi Törvényszék (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry), powinna pomóc w wyjaśnieniu kompetencji przyznanych takiemu organowi, a tym samym w sprecyzowaniu znaczenia zasad ustanowionych przez Trybunał w wyroku z dnia 17 marca 2016 r., Ruijssenaars i in. (3)

3.

W niniejszej opinii przedstawię powody, dla których uważam, że przepis ów nie stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, na mocy którego państwo członkowskie nadaje organowi krajowemu takie uprawnienie do stosowania przymusu, przy założeniu jednak, iż uregulowanie to nie pozbawia przewoźnika lotniczego możliwości wniesienia powództwa do właściwego sądu krajowego w celu zakwestionowania odszkodowania, którego w ten sposób się od niego dochodzi.

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00