Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Rantos przedstawiona w dniu 14 czerwca 2022 r. „DOBELES HES” SIA i Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija., sygn. połączone C-702/20 i C-17/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ATHANASIOSA RANTOSA

przedstawiona w dniu 14 czerwca 2022 r. (1)

Sprawy połączone C‑702/20 i C‑17/21

SIA „DOBELES HES” (C‑702/20),

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (C‑17/21)

przy udziale:

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija,

Ekonomikas ministrija,

Finanšu ministrija,

SIA „GM”,

Ekonomikas ministrija,

Finanšu ministrija

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Augstākā tiesa (Senāts) (sąd najwyższy, Łotwa)]

Odesłanie prejudycjalne – Artykuł 107 ust. 1 TFUE – Wymóg, aby operator publiczny zaopatrywał się u producentów energii odnawialnej po cenie wyższej niż rynkowa – Odszkodowanie za kwoty pomocy, która nie została pobrana – Istniejąca pomoc – Nowa pomoc – Obowiązek zgłoszenia – Pomoc de minimis – Kumulacja – Przypisanie odszkodowania do budżetu organu, który może być wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia działalności regulacyjnej

I. Wprowadzenie

1.

Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Augstākā tiesa (Senāts) (sąd najwyższy, Łotwa) dotyczą wykładni art. 107 ust. 1 TFUE w zakresie dotyczącym przepisów prawa łotewskiego regulujących kupno/ sprzedaż energii elektrycznej od przedsiębiorstw wytwarzających energię elektryczną w elektrowniach wodnych.

2.

Wnioski te wpisują się w ramy dwóch sporów między SIA „DOBELES HES” (skarżącą w sprawie C‑702/20) i SIA „GM” (skarżącą w sprawie C‑17/21) (zwanymi dalej „skarżącymi”) a Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (komisją regulacji usług publicznych, Łotwa, zwaną dalej „komisją regulacyjną”) na gruncie tego, że ta komisja w odniesieniu do okresu od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 1 kwietnia 2010 r. nie określiła średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej, na podstawie której obliczono podwyższoną taryfę, za którą operator publiczny, a mianowicie spółka AS Latvenergo, odkupowała nadwyżki energii elektrycznej wytworzonej przez skarżące. Skarżące uznały się za poszkodowane działaniem komisji regulacyjnej i wniosły o naprawienie szkody, którą ich zdaniem poniosły z uwagi na fakt, że wspomniana taryfa nie została ustalona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00