Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Emiliou przedstawiona w dniu 7 lipca 2022 r., sygn. C-88/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NICHOLASA EMILIOU

przedstawiona w dniu 7 lipca 2022 r. (1)

Sprawa C‑88/21

Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmai

przy udziale:

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (najwyższy sąd administracyjny Litwy)]

Odesłanie prejudycjalne – System informacyjny Schengen drugiej generacji (SIS II) – Decyzja 2007/533/WSiSW – Artykuły 38 i 39 – Wpisy dotyczące przedmiotów poszukiwanych do celów zajęcia lub wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym – Wykonanie działania na podstawie wpisu – Uregulowanie krajowe zakazujące rejestracji pojazdu, w odniesieniu do którego dokonano wpisu w SIS II – Usuwanie wpisów – Artykuł 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej – Prawo własności – Proporcjonalność

I. Wprowadzenie

1.

W dniu 14 czerwca 1985 r. szefowie państw i rządów z kilku państw członkowskich zebrali się w niewielkiej gminie w Luksemburgu, aby podpisać pierwsze porozumienie (układ z Schengen) (2), które utorowało drogę do stworzenia europejskiej przestrzeni bez kontroli na granicach wewnętrznych: strefy Schengen.

2.

W kolejnych latach owa wspólna europejska przestrzeń nie tylko ewoluowała pod względem zasięgu (geograficznie, wraz ze wzrostem liczby umawiających się państw członkowskich), lecz także pod względem dorobku prawnego Unii – znanego jako dorobek Schengen (3) – który gwarantuje właściwe funkcjonowanie strefy Schengen i zapewnia współpracę między państwami członkowskimi.

3.

Postępy w dążeniu do strefy bez granic wewnętrznych umożliwiły obywatelom Unii swobodniejsze przemieszczanie się, ale jednocześnie wiązały się z odpowiedzialnością za ustanowienie i utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na terytoriach państw członkowskich za pomocą środków, które z jednej strony zapobiegają przestępczości i ją zwalczają, a z drugiej strony poprawiają koordynację i współpracę policji i wymiarów sprawiedliwości. Swobodny przepływ może bowiem również nieuchronnie sprzyjać transgranicznej działalności przestępczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00