Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 13 października 2022 r. Towercast SASU przeciwko Autorité de la concurrence i Ministère de l’Économie., sygn. C-449/21
JULIANE KOKOTT
z dnia 13 października 2022 r. (1)
Sprawa C‑449/21
Towercast
przeciwko
Autorité de la concurrence,
Ministère de l’Économie,
uczestnicy:
Tivana Topco S.A.,
Tivana Midco S.A.R.L.,
TDF Infrastructure Holding S.A.S.,
TDF Infrastructure S.A.S.,
Tivana France Holdings S.A.S.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d’appel de Paris (sąd apelacyjny w Paryżu, Francja)]
Konkurencja – Kontrola koncentracji przedsiębiorstw („kontrola łączenia przedsiębiorstw”) – Artykuł 21 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 („rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw”) – Wyłączne stosowanie przepisów dotyczących kontroli łączenia przedsiębiorstw – Krajowa kontrola łączenia przedsiębiorstw – Nieosiągnięcie progów ilościowych – Artykuł 102 TFUE – Nadużycie pozycji dominującej na rynku – Bezpośrednie stosowanie – Rozporządzenie (WE) nr 1/2003
Spis treści
I. Wprowadzenie | |
II. Ramy prawne | |
A. Wtórne prawo Unii | |
1. Rozporządzenie (WE) nr 139/2004 | |
2. Rozporządzenie (EWG) nr 4064/89 | |
B. Prawo krajowe | |
III. Stan faktyczny i wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym | |
IV. Ocena prawna | |
A. Stosunek art. 21 rozporządzenia nr 139/2004 do art. 102 TFUE | |
1. Określenie zakresu stosowania rozporządzenia nr 139/2004 w art. 21 tego rozporządzenia | |
2. Bezpośrednie stosowanie art. 102 TFUE | |
B. Funkcjonowanie i systematyka przewidzianej w prawie Unii ochrony przed zakłóceniami konkurencji | |
C. Znaczenie wyroku Continental Can i pewność prawa | |
V. Wnioski |
I. Wprowadzenie
1. | W swoim pytaniu prejudycjalnym dotyczącym relacji między przepisami dotyczącymi kontroli ex ante łączenia przedsiębiorstw a kontrolą ex post nadużycia na podstawie art. 102 TFUE sąd odsyłający dąży zasadniczo do ustalenia, czy krajowy organ ochrony konkurencji może a posteriori, na podstawie art. 102 TFUE, badać koncentrację, która została przeprowadzona przez przedsiębiorstwo mające pozycję dominującą na rynku, jeżeli koncentracja ta nie osiąga właściwych progów opartych na obrocie określonych w rozporządzeniu (WE) nr 139/2004 (zwanym dalej „rozporządzeniem nr 139/2004”) () oraz w krajowych przepisach dotyczących kontroli łączenia przedsiębiorstw, i z tego względu nie przeprowadzono odpowiedniej oceny ex ante. |