Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej L. Mediny przedstawiona w dniu 9 lutego 2023 r. TAP Portugal przeciwko flightright GmbH i Myflyright GmbH., sygn. połączone C-156/22 i C-157/22
LAILY MEDINY
przedstawiona w dniu 9 lutego 2023 r. (1)
Sprawy połączone od C‑156/22 do C‑158/22
TAP Portugal
przeciwko
flightright GmbH (C‑156/22),
Myflyright GmbH (C‑157/22 i C‑158/22)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Stuttgart (sąd krajowy w Stuttgarcie, Niemcy)]
Odesłanie prejudycjalne – Transport lotniczy – Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 – Artykuł 5 ust. 3 – Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotów – Zwolnienie z obowiązku odszkodowania – Pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” – Odwołanie lotu – Nagła i nieoczekiwana śmierć drugiego pilota – Zdarzenie wpisujące się w ramy normalnego wykonywania działalności obsługującego przewoźnika lotniczego – Zdarzenie niepozwalające na skuteczne panowanie nad nim przez obsługującego przewoźnika lotniczego – Zdarzenie zewnętrzne – Panowanie nad zdarzeniem – Przewidywalność zdarzenia
1. | Walter Alexander Raleigh pewnego razu powiedział: „silnik jest sercem samolotu, ale pilot jest jego duszą”. |
2. | Obydwa elementy są kluczowe i muszą być w równym stopniu monitorowane, aby każdy obsługujący przewoźnik lotniczy działał bez przeszkód. Jeśli chodzi o pilotów, prawo Unii ustanawia dużą ilość wymagań, w tym te dotyczące zdrowia pilotów, aby zapewnić nieprzerwane świadczenie usług transportu lotniczego. |
3. | Jednak w przypadku pojawienia się zakłóceń rozporządzenie (WE) nr 261/2004 (2) (zwane dalej „rozporządzeniem nr 261/2004”), jak jasno wynika z jego motywu 1, ma na celu zapewnić wysoki poziom ochrony praw pasażerów, w tym prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu. |
4. | Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Landgericht Stuttgart (sąd krajowy w Stuttgarcie, Niemcy) dotyczą wykładni art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Wnioski te zostały złożone w postępowaniach pomiędzy spółkami świadczącymi pomoc prawną pasażerom lotniczym, flightright GmbH (sprawa C‑156/22) i Myflyright GmbH (sprawy C‑157/22 i C‑158/22), a TAP Portugal, obsługującym przewoźnikiem lotniczym, które dotyczą odmowy wypłacenia przez tego przewoźnika odszkodowania pasażerom za odwołanie lotu. Trzy połączone sprawy dotyczą tego samego lotu. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right