Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.643.2023.1.JSZ
Stawka podatku VAT dla importu usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla importu usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (jako zleceniodawca) jest stroną umów agencyjnych zawartych z przedsiębiorcami mającymi siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) poza terytorium Unii Europejskiej – w Brazylii i w Wielkiej Brytanii („Agenci”). Na podstawie zawartych umów agencyjnych Wnioskodawca zleca Agentom wykonywanie czynności przedstawiciela handlowego reprezentującego interesy handlowe Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy na wskazanym geograficznie terenie. Agenci nie są zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług, nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W przypadku umowy z kontrahentem brytyjskim, Agent zobowiązany jest do przekazywania wszelkich informacji mających znaczenie dla Wnioskodawcy, do przestrzegania wskazówek udzielanych przez Wnioskodawcę w uzasadnionych okolicznościach, a także do podejmowania, w zakresie prowadzonych spraw, czynności potrzebnych do ochrony praw Wnioskodawcy, w szczególności pozyskiwania nowych klientów nabywających wyroby Wnioskodawcy i do powiększania sprzedaży Wnioskodawcy Spółki u pozyskanych klientów, realizacji przyjętej przez Wnioskodawcę, na dany obszar działalności Agenta, strategii promocji wyrobów Wnioskodawcy, a w szczególności do promowania wyrobów Wnioskodawcy w formie ekspozycji i ekspozytorów, zgodnie z wytycznymi i zakresem uprawnień, określonymi przez Wnioskodawcę, uczestnictwa w targach, przekazywania przed podpisaniem umowy dokumentów rejestrowych nowych klientów (lub innych dokumentów potwierdzających działalność gospodarczą klienta obowiązujących w danym kraju) oraz aktualizacji tych dokumentów co najmniej raz w roku kalendarzowym, do informowania Wnioskodawcy o zmianach przepisów gospodarczych, celnych i dewizowych dotyczących warunków sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy na obszarze ustalonego przedstawicielstwa, przyjmowania i przekazywania Wnioskodawcy zgłoszeń reklamacyjnych od pozyskanych przez Agenta klientów, a także przekazywania klientowi odpowiedzi Wnioskodawcy na reklamację zgodnie z wytycznymi Wnioskodawcy.
W umowie z Agentem z Brazylii, obowiązki Agenta ograniczone są wyłącznie do pozyskiwania nowych klientów i utrzymywania kontaktów handlowych z już pozyskanymi.
Agenci wykonują czynności opisane umową wyłącznie poza granicą Polski. Agent działa w oparciu o uzgodniony i przyjęty do realizacji szczegółowy zakres celów i zadań, a także termin ich wykonania. Agent nie może na podstawie niniejszej umowy podpisywać umów i zaciągać w imieniu Wnioskodawcy zobowiązań. Nie jest także upoważniony do odbierania oświadczeń woli skierowanych do Wnioskodawcy ani do przyjmowania świadczeń w imieniu Wnioskodawcy, nie ma ponadto udzielonego pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy.
Agentowi za usługi opisane umową przysługuje wynagrodzenie prowizyjne od zrealizowanych płatności netto (w stosunku do obrotu w danym regionie), płatne za dany miesiąc.
Wnioskodawca dokonuje dostawy produkowanych przez siebie wyrobów do kontrahentów pozyskanych przez Agentów, opodatkowując transakcje stawką VAT 0% jako eksportowe. Agenci wystawiają faktury lub rachunki dokumentujące wykonanie na rzecz Wnioskodawcy usług wynikających z Umowy na podstawie danych o płatnościach dokonanych przez pozyskanych przez nich klientów, przekazanych im przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca w związku z nabywaniem opisanych wyżej usług agencyjnych rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu importu usług i opodatkowuje na zasadach ogólnych (tj. według stawki VAT 23%).
Wnioskodawca posiada lub będzie posiadał następujące dokumenty: umowę agencyjną, umowę między Wnioskodawcą a nabywcą wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, faktury eksportowe, dokumenty transportowe potwierdzające wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium UE, komunikat IE-599, specyfikację wywożonych towarów, faktury lub rachunki wystawiane przez Agentów.
W momencie, gdy Agent wskazuje dane klienta, Wnioskodawca wprowadza dokumenty rejestrowe i przypisuje klienta danemu Agentowi (sprawdza co miesiąc obrót z klientem). Agentowi prowizja należy się niezależnie od tego, czy jego działania (po wyszukaniu kontrahenta i wskazaniu jego danych Wnioskodawcy) doprowadziły do zawarcia konkretnego kontraktu (realizacji konkretnej dostawy). Wnioskodawca na podstawie posiadanych dokumentów nie jest w stanie wskazać, do których konkretnych jednostkowych dostaw doszło w wyniku działania Agenta, a które zostały zrealizowane bez udziału Agenta – nie wpływa to jednak na roszczenie Agenta o prowizję, które przysługuje mu od całości obrotu z klientem przez niego pozyskanym.
Pytanie
Czy import usług nabywanych od Agentów należy opodatkować stawką VAT 0% jako usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów, czy też podstawową stawką VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. ustawy jest podatnikiem z tytułu nabycia usług (import usług). Nabywa bowiem usługi od usługodawców nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a sam jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Miejscem świadczenia nabywanych usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Polska (art. 28b ust. 1 ustawy). Co do zasady, import usług opodatkowany jest stawką podstawową VAT, tj. 23%.
Jednakże w myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b) ustawy o podatku VAT, stawkę 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Aby zastosować preferencyjną stawkę podatku do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki: wykonywane czynności muszą być świadczone na podstawie jednej z umów, tj. maklerskiej, agencyjnej, zlecenia lub pośrednictwa oraz wykonywane czynności muszą dotyczyć bezpośrednio towarów eksportowych.
W ocenie Wnioskodawcy, zawarta Umowa posiada cechy umowy agencyjnej, o której mowa w art. 758 § 1 k.c. Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. W opisanym stanie faktycznym Agenci nie mają wprawdzie prawa do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, pośredniczą jednak w transakcjach dostawy wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, tj. dzięki ich działaniom dochodzi do nawiązania współpracy przez Wnioskodawcę z kontrahentami wyszukanymi przez Agentów. Powyższe spełnia cechy pośrednictwa. Przepisy ustawy o podatku VAT nie określają niezbędnego charakteru usług, wskazując jedynie na konieczność istnienia bezpośredniego związku tych usług z eksportem towarów. W sytuacji, gdy jak wskazano wyżej, Agentowi prowizja należy się z tytułu obrotu Wnioskodawcy z kontrahentem wyszukanym i wskazanym przez Agenta, niezależnie od tego, czy i w jakim stopniu Agent przyczynił się do zrealizowania konkretnych dostaw (zawarcia pojedynczych umów sprzedaży z kontrahentami już wyszukanymi i wskazanymi Wnioskodawcy przez Agenta), warunek bezpośredniości nie jest spełniony. Innymi słowy, pomimo tego, że nabywane usługi agencyjne są ogólnie związane z eksportem towarów, nie jest to jednak wymagany ustawą związek o charakterze bezpośrednim.
W konsekwencji import usług agencyjnych powinien zostać opodatkowany podstawową stawką VAT, tj. 23% a nie stawką VAT w wysokości 0% jako usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów.
Reasumując, import usług nabywanych od Agentów należy opodatkować stawką VAT 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług – rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przy czym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.
Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Według art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Jak stanowi art. 146ea pkt 1 ustawy:
W roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
W treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:
a)dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
b)świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy stwierdzić należy, że podstawowym warunkiem zastosowania obniżonej 0% stawki podatku jest wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z towarami będącymi przedmiotem eksportu. Zatem wszelkie czynności, które nie są bezpośrednio związane z eksportowanym towarem nie mogą korzystać z wyżej wskazanej preferencji.
Jak stanowi art. 83 ust. 2 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Z opisu spisu sprawy wynika, że jesteście Państwo stroną umów agencyjnych zawartych z przedsiębiorcami mającymi siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) poza terytorium Unii Europejskiej – w Brazylii i w Wielkiej Brytanii. Na podstawie zawartych umów agencyjnych zlecają Państwo Agentom wykonywanie czynności przedstawiciela handlowego reprezentującego Państwa interesy handlowe w zakresie sprzedaży Państwa wyrobów na wskazanym geograficznie terenie. W przypadku umowy z kontrahentem brytyjskim, Agent zobowiązany jest do przekazywania wszelkich informacji mających znaczenie dla Państwa, do przestrzegania wskazówek udzielanych przez Państwa w uzasadnionych okolicznościach, a także do podejmowania, w zakresie prowadzonych spraw, czynności potrzebnych do ochrony Państwa praw, w szczególności pozyskiwania nowych klientów nabywających Państwa wyroby i do powiększania Państwa sprzedaży u pozyskanych klientów, realizacji przyjętej przez Państwa, na dany obszar działalności Agenta, strategii promocji Państwa wyrobów, a w szczególności do promowania Państwa wyrobów w formie ekspozycji i ekspozytorów, zgodnie z wytycznymi i zakresem uprawnień, określonymi przez Państwa, uczestnictwa w targach, przekazywania przed podpisaniem umowy dokumentów rejestrowych nowych klientów (lub innych dokumentów potwierdzających działalność gospodarczą klienta obowiązujących w danym kraju) oraz aktualizacji tych dokumentów co najmniej raz w roku kalendarzowym, do informowania Państwa o zmianach przepisów gospodarczych, celnych i dewizowych dotyczących warunków sprzedaży wyrobów Państwa na obszarze ustalonego przedstawicielstwa, przyjmowania i przekazywania Państwa zgłoszeń reklamacyjnych od pozyskanych przez Agenta klientów, a także przekazywania klientowi odpowiedzi Państwa na reklamację zgodnie z Państwa wytycznymi. Z umowie z Agentem z Brazylii, obowiązki Agenta ograniczone są wyłącznie do pozyskiwania nowych klientów i utrzymywania kontaktów handlowych z już pozyskanymi. Agenci wykonują czynności opisane umową wyłącznie poza granicą Polski. Agent działa w oparciu o uzgodniony i przyjęty do realizacji szczegółowy zakres celów i zadań, a także termin ich wykonania. Agent nie może na podstawie umowy podpisywać umów i zaciągać w Państwa imieniu zobowiązań. Nie jest także upoważniony do odbierania oświadczeń woli skierowanych do Państwa ani do przyjmowania świadczeń w Państwa imieniu, nie ma ponadto udzielonego pełnomocnictwa do działania w Państwa imieniu. Agentowi za usługi opisane umową przysługuje wynagrodzenie prowizyjne od zrealizowanych płatności netto (w stosunku do obrotu w danym regionie), płatne za dany miesiąc.
Przechodząc do kwestii objętych zadanym pytaniem w pierwszej kolejności należy zauważyć, że – jak wynika z treści wniosku – jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo dostawy produkowanych przez siebie wyrobów do kontrahentów pozyskanych przez Agentów. Tym samym w przedstawionych okolicznościach sprawy spełniają Państwo definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy.
Miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania usług nabywanych przez Państwa od Agentów należy rozstrzygać na podstawie przepisów regulujących miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Do ww. usług nabywanych od Agentów nie znajdą zastosowania szczególne zasady określania miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.
Wobec powyższego miejsce świadczenia ww. usług nabywanych przez Państwa od Agentów należy ustalić na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. na terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę. Tym samym ww. usługi świadczone przez Agenta na Państwa rzecz podlegają/będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Jednocześnie w opisanej sytuacji wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy warunki dotyczące usługodawcy, jak i usługobiorcy są/będą spełnione. Jak wyżej wskazano spełniają Państwo definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy. Ponadto, jak Państwo wskazali, Agenci nie są zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług, nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
W konsekwencji, stosownie do warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu nabycia od Agenta ww. usług, zobowiązani są/będą Państwo do rozpoznania importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy oraz opodatkowania nabywanych usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.
Jak wskazano wyżej stawka podatku 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, znajduje zastosowanie gdy usługi związane są bezpośrednio z eksportem towarów. Tym samym należy rozstrzygnąć czy nabywane przez Państwa ww. usługi można uznać za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że z tytułu ww. usług Agentowi prowizja należy się niezależnie od tego, czy jego działania (po wyszukaniu kontrahenta i wskazaniu jego danych Państwu) doprowadziły do zawarcia konkretnego kontraktu (realizacji konkretnej dostawy). Na podstawie posiadanych dokumentów nie jesteście Państwo w stanie wskazać, do których konkretnych jednostkowych dostaw doszło w wyniku działania Agenta, a które zostały zrealizowane bez udziału Agenta – nie wpływa to jednak na roszczenie Agenta o prowizję, które przysługuje mu od całości obrotu z klientem przez niego pozyskanym.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że nabywane przez Państwa od Agentów usługi, o których mowa we wniosku, nie można uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem, gdyż ww. czynności mają charakter ogólny niezwiązany z konkretną dostawą eksportową. Zatem usługi te nie korzystają/nie będą korzystać z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy. W konsekwencji import ww. usług winni Państwo opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 23%.
Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkoweinformacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right