Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.519.2023.2.AK
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek (brak daty wniosku) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: (…).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2023 r. (wpływ 12 października 2023 r.), pismem z 25 października 2023 r. (wpływ 25 października 2023 r.) oraz pismem z 26 października 2023 r. (wpływ 26 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Proszą Państwo o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie rozliczeń podatku VAT w projekcie inwestycyjnym (…). Projekt inwestycyjny jest prowadzony od 2022 r., a zakończenie inwestycji nastąpiło w 2023 r. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację celów (…) na lata 2014-2022.
Głównym celem projektu jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budującej tożsamość regionalną w województwie, tj. z ofert (…). Cel ten jest spójny z celem Działania (…). Projekt realizuje założenia celu: (…).
Wnioskodawca dokonał podziału rodzajów działalności na: nieopodatkowaną (...), opodatkowaną (...) oraz mieszaną, której nie da się przypisać do konkretnego typu działalności (...).
1.Działalność nieopodatkowana – podatek VAT nieodliczany;
2.Działalność opodatkowana – podatek VAT odliczany 100%;
3.Działalność mieszana – podatek VAT odliczany przy uwzględnieniu indywidualnego wskaźnika oraz struktury sprzedaży za rok ubiegły.
W uzupełnieniu wskazali Państwo następujące informacje:
1) Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?
Odp.: (…) Biblioteka (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
2) Czy są Państwo samorządową lub państwową instytucją kultury? Jeśli tak, należy wskazać, na jakiej podstawie prawnej Państwo działają?
Odp.: (…) Biblioteka (…) jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie:
-ustawy o bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997 r.,
-ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r.
Biblioteka została utworzona na podstawie Dekretu o bibliotekach i opiece nad zbiorami bibliotecznymi z dnia 17 kwietnia 1946 r. i przekazana następnie do Samorządu Województwa (…) zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1998 r. w sprawie wykazu instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów podlegających przekazaniu do samorządów województwa w celu ich prowadzenia, w ramach zadań własnych.
3) Na czym polega projekt (…)? Należy opisać.
Odp.: Projekt (…) polegał na zakupie środków trwałych i wyposażenia. W ramach projektu zakupiono środki trwałe takie jak: serwery, komputery, czytniki, drukarki itp., które zostały wymienione ze starych na nowe, ale również zakupiono wyposażenie takie jak: namiot, stoły, krzesełka itp., które mają służyć do celów promocyjnych nowych wydarzeń kulturalnych w Bibliotece.
4) Czy towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu są przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku VAT czy niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
5) Czy towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – dalej zwanej ustawą – jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do innej działalności niż w zadanym pytaniu.
6) W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do innej działalności niż w zadanym pytaniu i są przyporządkowane do działalności nieopodatkowanej.
7) Czy towary i usługi – nabywane w trakcie realizacji Projektu – są wykorzystywane przez Państwa w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do działalności nieopodatkowanej.
8) W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do działalności nieopodatkowanej.
9) Czy nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu (w związku, z którymi chcą Państwo dokonać odliczenia) będzie dokumentowane fakturami wystawionymi na Bibliotekę?
Odp.: Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są udokumentowane fakturami wystawionymi na (…) Bibliotekę (…).
Pytanie
Czy Biblioteka miała brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 26 października 2023 r.)
Biblioteka rozliczając podatek VAT miała na celu jak najrzetelniej przyporządkować dane wydatki oraz przychody do konkretnego typu prowadzonej działalności.
Państwa stanowisko odnośnie odliczenia podatku VAT od zakupu towarów, które zostały zakupione do realizacji projektu jest takie, iż Biblioteka nie miała możliwości odzyskania tego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika
z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: (…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż pomimo tego, że Biblioteka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, to – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wobec powyższego, w odniesieniu do realizacji przedmiotowej operacji – na podstawie
art. 86 ust. 1 ustawy– nie mają Państwo możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT. W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych działań, nie mają Państwo także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: (…).
Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek
o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji, że towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu są wykorzystywane przez Bibliotekę do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right