Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.596.2023.2.JSZ

Uznanie kart podarunkowych za bon różnego przeznaczenia i określenie momentu powstania obowiązku podatkowego, a także niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT niewykorzystanych kart podarunkowych w przypadku przeterminowania się karty w całości lub części jej wartości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania kart podarunkowych za bon różnego przeznaczenia i określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

-niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT niewykorzystanych kart podarunkowych w przypadku przeterminowania się karty w całości lub części jej wartości.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 października 2023 r. (wpływ 10 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż poprzez sieć salonów znajdujących się w centrach handlowych oraz sklep internetowy oferując odzież, akcesoria oraz inne towary. Spółka ma bardzo szeroki asortyment oferowanych towarów i ciągle ulega on rozszerzeniu o nowe pozycje. W salonach prowadzona jest sprzedaż krajowa, ale występuje także sprzedaż dla osób z zagranicy, którzy wywożą zakupioną odzież za granice i mogą odzyskać zapłacony VAT w procedurze TaxFree. W sklepie internetowym prowadzona jest sprzedaż wysyłkowa krajowa i do innych krajów Unii w procedurze OSS. Procedura ta obejmuje wiele krajów Unii i nie jest ona rozliczana w JPK VAT tylko przez deklarację kwartalną VIU-DO. Podatek od tych transakcji jest rozliczany wg stawek obowiązujących w krajach, do których następuje wysyłka zakupionego towaru.

Wszystkie artykuły sprzedawane w ubiegłych latach miały w Polsce stawkę 23%. Występuje także sprzedaż dla klientów z innych krajów, w przypadku TaxFree następuje zwrot podatku VAT, a w przypadku wysyłki internetowej do innego kraju Unii sprzedaż nie podlega VAT w Polsce.

W celu zwiększenia sprzedaży od listopada 2021 roku Spółka oferuje klientom m.in. Karty podarunkowe (dalej jako „Karta”), które zakupywane są zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepie internetowym. Karty te może zakupić każdy chętny. Karta nie ma stałej wartości, dostępne są w dowolnych nominałach określonych w momencie dokonywania jej zakupu przez zasilenie drogą elektroniczną określoną kwotą pieniężną. Karta ma swój indywidualny numer, ale nie jest przypisana do osoby, może być przekazywana formie prezentu, więc nie jest prowadzona ewidencja osób posiadających kartę.

Płatność kartą może być dokonywana zarówno w salonach stacjonarnym, jak i w sklepie internetowym. W sklepie internetowym może wystąpić zapłata Kartą zarówno w przypadku sprzedaży krajowej, jak i unijnej. W związku z tym Wnioskodawca nie ma wiedzy przy zakupie karty, czy zapłacona nią sprzedaż będzie podlegała VAT w Polsce czy w innym kraju Unii.

Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej legitymującym się aktywnym numerem VAT UE i zarejestrowany jest w procedurze OSS oraz dokonuje sprzedaży wysyłkowej z Polski do innych państw UE. Sprzedaż wysyłkowa podlega opodatkowaniu stawką kraju, do której następuje wysyłka i ujęta jest w deklaracji VIU-DO, a nie JPK. W 2021 i 2022 roku występowała sprzedaż ze sklepu internetowego do różnych krajów Unii, m.in. do Francji, Niemiec i Belgii. Każdy z tych krajów ma inną stawkę VAT. Osoba z zagranicy może nabyć Kartę będąc w Polsce lub ze strony internetowej i dokonać zakupu z innego kraju przez sklep internetowy płacąc nabytą Kartą.

Spółka dokonuje także sprzedaży w ramach systemu Tax Free. Osoby z zagranicy dokonują zakupów w Salonach, a następnie otrzymują zwrot podatku. W tym przypadku też mogą płacić Kartą za towar, a potem otrzymać zwrot podatku.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.… spółka z o.o. spółka komandytowa ma NIP … jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

2.W dacie wydania karty podarunkowej nie można ostatecznie ustalić miejsca opodatkowania, gdyż w Spółce występuje oprócz zwykłej krajowej sprzedaży także sprzedaż objęta procedurą TaxFree oraz sprzedaż internetowa na terenie całej Unii Europejskiej w procedurze VAT OSS. Kartą można zapłacić zarówno przez sczytanie kodu kreskowego z karty, jak i w formie podania kodu alfanumerycznego przy sprzedaży internetowej. Rejestrowany jest tylko numer identyfikacyjny karty, a nie ma rejestracji osoby kupującej kartę, gdyż może ona być przekazana jako podarunek. Karta jest ważna cały rok, a w momencie wydania karty Wnioskodawca nie wie kto i z jakiego obszaru dokona zapłaty kartą.

3.W dacie wydania karty podarunkowej nie można ostatecznie ustalić stawki VAT w jakiej nastąpi sprzedaż. W Spółce występuje oprócz zwykłej krajowej sprzedaży także sprzedaż objęta procedurą TaxFree, gdzie występuje stawka 0% oraz sprzedaż internetowa na terenie całej Unii Europejskiej w procedurze VAT OSS, a w takim przypadku VAT nie jest rozliczany w Polsce. Stosowana jest stawka kraju, z którego przyszło zamówienie i podatek rozliczany jest z tymi krajami przez złożenie deklaracji VIU-DO i zapłatę podatku do … Urzędu Skarbowego ... W krajach Unii są różne stawki podatkowe np. Dania ma stawkę 25%, Niemcy 19%, Belgia 21%, Francja 20%. Sprzedaż w procedurze VAT OSS do tych krajów już wystąpiła.

4.Kartą podarunkową można płacić wielokrotnie aż do całkowitego wyczerpania środków. Jeśli należność jest mniejsza od zakupionego towaru nie są dokonywane żadne zwroty środków, gdyż pozostała kwota może być wykorzystana przy kolejnych zakupach aż do całkowitego ich wyczerpania środków. W przypadku gdy klient ma mniej środków na karcie niż wartość zakupu może dopłacić resztę gotówką.

5.Karta ma termin ważności 1 rok, jeżeli po tym okresie zostaną na niej jakieś środki nie mogą być już wykorzystane. W takim przypadku wartość przedawniona jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, natomiast nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Pytania

1.Czy w związku z opisanym stanem faktycznym wydane przez Spółkę Karty podarunkowe stanowią bon różnego przeznaczenia określony w art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT?

2.Czy opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie następować w momencie dostawy towaru z wykorzystaniem Karty nabywcy zgodnie z art. 19a ust. 1, a nie w momencie wcześniejszego jej wydania?

3.Czy w przypadku przeterminowania się karty lub jej części pozostała na niej wartość podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1

Zdaniem Wnioskodawcy oferowana Karta ma charakter bonu różnego przeznaczenia.

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy, bon jednego przeznaczenia to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Natomiast przez bon różnego przeznaczenia rozumie się bon inny niż bon jednego przeznaczenia (art. 2 pkt 44 ustawy).

Z uwagi na roczny okres ważności Karty, w momencie jej dystrybucji nie ma możliwości jednoznacznego zdefiniowania towaru bądź towarów, które zostaną zapłacone Kartą. W czasie wydania Karty ma swój numer, ale nie przypisuje się osoby, która ją kupuje, gdyż może być przekazywana jako prezent. Ważna jest niezależnie od okoliczności objęcia karty w posiadanie.

W związku z tym, że Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej legitymującym się aktywnym numerem VAT UE i zarejestrowany jest w procedurze OSS oraz dokonuje sprzedaży wysyłkowej z Polski do innych państw UE zapłata kartą może dotyczyć sprzedaży krajowej albo sprzedaży wysyłkowej do innych krajów Unii.

Ponieważ w Spółce występuje także sprzedaż w ramach systemu Tax Free sprzedaż krajowa w Salonach po otrzymaniu informacji o przekroczeniu granicy podlega korekcie rozliczenia VAT.

Osoby z zagranicy przebywające w Polsce mogą kupić Kartę, a potem płacić nią będąc w Polsce lub dokonywać zakupu po powrocie do swojego państwa przez stronę internetową. W zależności od sytuacji może występować różne rozliczenie VAT opłaconej kartą sprzedaży.

W związku z powyższym Karta nie spełnia warunków art. 2 pkt 43 Ustawy VAT i ma charakter bonu różnego przeznaczenia określonego w art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT.

Pytanie 2

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ Karta ma charakter bonu różnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w dniu wydania. Opodatkowaniu podlega dopiero w momencie dostawy zgodnie z art. 19a ust. 1 Ustawy o VAT.

Pytanie 3 (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy w momencie przedawnienia karty lub jej części wartość przedawniona w Karcie nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Spółka dokonuje sprzedaży na terenie kraju dla klientów krajowych oraz zagranicznych z możliwością zwrotu podatku przy przekraczaniu granicy /sprzedaż TaxFree/. W sklepie internetowym występuje także sprzedaż wysyłkowa do innych krajów Unii/OSS/. Karta podarunkowa ma charakter bonu różnego przeznaczenia bo zapłata za jej pomocą może wystąpić zarówno przy sprzedaży w kraju oraz poza Polską i w każdym z nich może wystąpić inne obciążenie podatkiem VAT.

Zapłata kartą może występować wielokrotnie do wyczerpania środków. Klient przez rok może wykorzystać pozostała kwotę, jeśli dokona zakupu w kwocie wyższej niż środki na karcie może dopłacić w innej formie aż do pełnego jej wykorzystania. Jeżeli klient nie wykorzysta wszystkich środków na Karcie przez rok nie może już ich wykorzystać później.

Kwoty otrzymywane od klientów w związku z wydaniem im bonów różnego przeznaczenia nie są kwotami otrzymywanymi z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, więc zatrzymane kwoty uzyskane ze sprzedaży niewykorzystanych bonów po upływie ich ważności też nie podlegają opodatkowaniu VAT, bo nigdy nie dochodzi do faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług dokonanego w zamian za te bony.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca dodał, że jego zdaniem środki, które przedawniły się na Karcie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, a nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 41 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Art. 2 pkt 42 ustawy wskazuje, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu;

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 44 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Stosownie do art. 2 pkt 45 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.

Wskazać w tym miejscu należy, że wprowadzenie definicji bonu na towary i usługi jest nie tylko istotne ze względu na potrzebę harmonizacji opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do transakcji z wykorzystaniem bonów w Unii Europejskiej, lecz także ze względu na potrzebę unikania zakłóceń konkurencji. Celem tej definicji jest również rozróżnienie pomiędzy bonami, które można wymienić na towary i usługi a instrumentami płatniczymi, które służą wyłącznie do realizacji płatności, gdyż opodatkowanie bonów podatkiem VAT jako specyficznego środka płatniczego i instrumentów płatniczych jest różne.

Z uwagi na fakt, że bony w praktyce mogą nabierać coraz więcej cech, które charakteryzują instrumenty płatnicze, w każdym przypadku należy badać, czy płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług lub czy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest znana z góry – wówczas taki instrument zachowuje swój charakter bonu. Należy przy tym podkreślić, że bon może mieć formę materialną lub elektroniczną.

Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów jednego i różnego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.

W myśl art. 8a ust. 1 ustawy:

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Stosownie do art. 8a ust. 2 ustawy:

Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.

Jak stanowi art. 8a ust. 3 ustawy:

Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.

W myśl art. 8a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.

Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy:

Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

Jak stanowi art. 8b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle podatku VAT. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w momencie emisji bonu dostępnych jest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem VAT i w jakiej kwocie, w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony. Zatem, gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić jego miejsce opodatkowania (miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług) oraz podatek VAT należny, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. Za bony jednego przeznaczenia będą więc uznane bony, w przypadku których w momencie ich emisji wiadomo już w jakim państwie członkowskim należałoby odprowadzić należny podatek VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, których dotyczy bon, wiadomo też, jaka jest kwota należnego podatku. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku VAT należnego, bądź gdy nie są znane obie te informacje, mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia. Zatem bon lub powiązana z nim dokumentacja już w chwili emisji powinny jasno określać charakter tego bonu.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo sprzedaż poprzez sieć salonów znajdujących się w centrach handlowych oraz sklep internetowy oferując odzież, akcesoria oraz inne towary. W salonach prowadzona jest sprzedaż krajowa, ale występuje także sprzedaż dla osób z zagranicy, którzy wywożą zakupioną odzież za granice i mogą odzyskać zapłacony VAT w procedurze TaxFree. W sklepie internetowym prowadzona jest sprzedaż wysyłkowa krajowa i do innych krajów Unii w procedurze OSS. Procedura ta obejmuje wiele krajów Unii i nie jest ona rozliczana w JPK VAT tylko przez deklarację kwartalną VIU-DO. Podatek od tych transakcji jest rozliczany wg stawek obowiązujących w krajach, do których następuje wysyłka zakupionego towaru. W celu zwiększenia sprzedaży od listopada 2021 roku oferują Państwo klientom m.in. Karty podarunkowe, które zakupywane są zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepie internetowym. Karty te może zakupić każdy chętny. Karta nie ma stałej wartości, dostępne są w dowolnych nominałach określonych w momencie dokonywania jej zakupu przez zasilenie drogą elektroniczną określoną kwotą pieniężną. Karta ma swój indywidualny numer, ale nie jest przypisana do osoby, może być przekazywana formie prezentu, więc nie jest prowadzona ewidencja osób posiadających kartę. Płatność kartą może być dokonywana zarówno w salonach stacjonarnym, jak i w sklepie internetowym. W sklepie internetowym może wystąpić zapłata Kartą zarówno w przypadku sprzedaży krajowej, jak i unijnej. W związku z tym nie mają Państwo wiedzy przy zakupie karty, czy zapłacona nią sprzedaż będzie podlegała VAT w Polsce czy w innym kraju Unii.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania nr 1 należy zauważyć, iż – jak wynika z opisu sprawy – w dacie wydania karty podarunkowej nie można ostatecznie ustalić miejsca opodatkowania, gdyż u Państwa występuje oprócz zwykłej krajowej sprzedaży także sprzedaż objęta procedurą TaxFree oraz sprzedaż internetowa na terenie całej Unii Europejskiej w procedurze VAT OSS. W dacie wydania karty podarunkowej nie można również ostatecznie ustalić stawki VAT w jakiej nastąpi sprzedaż. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Karty podarunkowe uprawniające klientów do dokonania zakupów, zgodnie z art. 2 pkt 44 ustawy stanowią bony różnego przeznaczenia (MPV).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do pytania nr 2 wniosku należy wskazać, że przepisy art. 19a ustawy regulują kwestię dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Wyłączeniem od powyższej reguły jest art. 19a ust. 1a ustawy, w myśl którego:

W przypadku, o którym mowa w art. 8a ust. 1 i 3, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia.

Stosownie do art. 19a ust. 4a ustawy:

W przypadku, o którym mowa w art. 8a ust. 1 i 3, dostawę towarów uznaje się za dokonaną, a usługę uznaje się za wykonaną z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia.

Z powyższych przepisów art. 19a ust. 1a i 4a ustawy wynika, że obowiązek podatkowy dla stosowania bonów jednego przeznaczenia jest wyłączony z opodatkowania na zasadach ogólnych. Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, do których dochodzi na skutek transferu bonu jednego przeznaczenia, powstaje z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia. Momentem, w którym ww. dostawę towarów/świadczenie usług należy uznać dla celów VAT za dokonane jest w każdym przypadku moment dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia.

W odniesieniu natomiast do obowiązku podatkowego dla bonów różnego przeznaczenia zastosowanie będą miały zasady ogólne wynikające z art. 19a ust. 1 ustawy, czyli podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dla bonów różnego przeznaczenia zastosowanie będą miały zasady ogólne wynikające z art. 19a ust. 1 ustawy, czyli podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy.

Zatem w przypadku Kart podarunkowych, stanowiących – jak wyżej wskazano – bon różnego przeznaczenia, obowiązek podatkowy powstanie w momencie faktycznej dostawy towaru lub wykonania usługi w zamian za ww. bon tj. podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy. Innymi słowy, obowiązek rozpoznania podatku VAT powstaje w momencie skorzystania z danego bonu, a więc w momencie faktycznej dostawy towarów czy wykonania usług, do których uprawnia dany bon, dopiero wówczas zaistnieje możliwość określenia wysokości podatku należnego.

Jeżeli realizacja bonu MPV odbywa się przez podatnika, wówczas w momencie sprzedaży towarów lub świadczenia usług jest on zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego od tej transakcji. Natomiast przekazanie bonu różnego przeznaczenia MPV, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w momencie transferu tylko dopiero w momencie płatności bonem.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że w momencie odpłatnego wydania bonu MPV nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, ponieważ sprzedaż tych bonów nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych (samo wydanie bonu MPV nie spełnia przesłanek definicji świadczenia usług). Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dopiero faktyczne świadczenie usług lub przekazanie towarów w zamian za ten bon.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 3 wniosku zauważyć należy, że zgodnie z ogólną zasadą wskazaną w art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust.2, 3 i 5, art. 30a-30cart. 32art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

 Stosownie do art. 29a ust. 1a ustawy:

Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w całości, w odniesieniu do tego bonu, jest równa:

1)wynagrodzeniu zapłaconemu za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonemu o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;

2)wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami - w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.

 Jak stanowi art. 29a ust. 1b ustawy:

Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w części, w odniesieniu do tego bonu, jest równa odpowiedniej części:

1)wynagrodzenia zapłaconego za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;

2)wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami - w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.

Według art. 29a ust. 1c ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 1a i 1b, przepisy ust. 2 i 5 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 5 ustawy:

W przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

W odniesieniu do płatności za towar lub usługę za pośrednictwem bonu różnego przeznaczenia ustawodawca rozróżnił dwie sytuacje tj. gdy bon różnego przeznaczenia jest realizowany w całości oraz gdy jest realizowany w części. Dla dostawy towarów i świadczenia usług dokonanych w zamian za bon MPV realizowany w całości, podstawą opodatkowania jest wartość wynagrodzenia zapłaconego za ten bon pomniejszona o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami lub wartość pieniężna wskazana na tym bonie lub powiązanej dokumentacji, pomniejszona o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami – w przypadku gdy informacje dotyczące tego wynagrodzenia są niedostępne.

Natomiast dla dostawy towarów i świadczenia usług dokonanych w zamian za bon MPV realizowany w części, w sytuacji gdy w pozostałej części posiadacz ma możliwość realizacji niewykorzystanej części bonu, podstawa opodatkowania jest równa odpowiedniej części wynagrodzenia zapłaconego za ten bon (pomniejszonej o podatek VAT) lub odpowiedniej części wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie lub powiązanej dokumentacji pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami.

Odnosząc się zatem do przypadku przeterminowania się karty, gdy – jak Państwo wskazali – po tym okresie zostaną na niej jakieś środki nie mogą być już wykorzystanie, to sam transfer bonu (bonu MPV) nie powinien podlegać VAT.

Jak już wcześniej wykazano, zgodnie z regulacją art. 8b ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 19a ust. 1 ustawy, jedynie faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia podlega opodatkowaniu podatkiem, zaś nie podlega opodatkowaniu wcześniejszy jego transfer.

W konsekwencji kwoty otrzymywane przez Państwa od klientów w związku z wydaniem im bonów różnego przeznaczenia, nie są kwotami otrzymywanymi z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, więc zatrzymane kwoty uzyskane ze sprzedaży niewykorzystanych bonów lub ich części po upływie ich ważności też nie podlegają opodatkowaniu VAT, bo nigdy nie dochodzi do faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług dokonanego w zamian za te bony.

Reasumując niewykorzystane karty podarunkowe lub ich niewykorzystana część nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3 wniosku uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00