Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.597.2023.1.KK
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina P. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznana za podatnika – zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 poz. 40 z późn. zm.) służące zgodnie z art. 7 tej ustawy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do art. 2 ust.1, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostki organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe gminy samodzielnie prowadzą częściowe rozliczenia podatku VAT, a po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego przekazują prowadzone przez siebie rejestry sprzedaży i zakupów oraz cząstkowe struktury JPK_VAT do Urzędu Miejskiego, które stanowią podstawę sporządzenia skonsolidowanej struktury JPK_VAT 7M Gminy.
W sytuacji, kiedy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości. W sytuacji gdy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:
-tzw. prewspółczynnika – jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT;
-tzw. współczynnika – jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku.
Gmina otrzymała promesę z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych Nr (…) z przeznaczeniem na realizację inwestycji pn. „…”. Zadanie dofinansowane na poziomie (…)% z Rządowego Funduszu Polski Ład. Inwestycja wykonywana jest w systemie zaprojektuj i wybuduj. Finansowanie inwestycji odbywać się będzie w ramach inwestycji strategicznych „Polski Ład” w kwocie brutto. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Przyznanie bezzwrotnego dofinansowania w kwocie brutto planowanej inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych odbywa się zgodnie z Uchwałą Nr (…) Rady Ministrów z dnia (…) zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w § 4 pkt 1 stanowi „Dofinansowanie Programu: może być przyznane w wysokości nie wyższej (…)% wartości zadania inwestycyjnego rozumianej jako całkowita łączna wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego”.
Przewidywany okres realizacji inwestycji do (…) miesięcy.
Do końca (…) roku wykonana została dokumentacja techniczna oraz uzyskane zostały niezbędne zezwolenia na realizację. Gmina przekazała teren budowy Wykonawcy. Roboty rozpoczęły się (…), które planowane są do zakończenia do dnia (…) r.
Inwestycja obejmuje przebudowę dróg: ul. (…), ul. (…), ul. (…). Po przebudowie cała ul. (…) (od (…) do (…)) będzie miała nową nawierzchnię i konstrukcję – szerokość jezdni (…)m, wzdłuż całej ulicy wykonany zostanie również chodnik. Odcinek ten o długości (…) km zostanie uzbrojony w sieć wodno-kanalizacyjną. Ulica (…) zostanie przebudowana na odcinku o długości (…) km od ul. (…) do ul. (…). Wykonana zostanie nowa konstrukcja ulicy wraz z nawierzchnią o szerokości (…) m i chodnikiem. Na terenach bez uzbrojenia zostanie wykonana sieć wodno-kanalizacyjna. W ramach zadania zostanie również przebudowana ul. (…) od ul. (…) do (…) w zakresie: konstrukcji, nawierzchni, chodników oraz skrzyżowań na odcinku o długości (…) km.
Celem projektu jest (…). Modernizowana infrastruktura w całości stanowi majątek gminy. Zadanie realizowane jest na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z wykonawcą wybranym w drodze udzielenia zamówienia publicznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Podmiotem realizującym projekt i ponoszącym wydatki jest Gmina. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji będą wystawione na Gminę. Zmodernizowana i wybudowana infrastruktura stanowić będzie majątek Gminy służący zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W zakresie infrastruktury drogowej, Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat z tytułu korzystania z przedmiotowych dróg. Budowane drogi należą do dróg publicznych służących ogółowi mieszkańców miasta i pozostałych uczestników ruchu. Natomiast po zrealizowaniu zadania, przedmiotowej inwestycji w zakresie wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej Gmina nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia udostępni ją na rzecz spółki komunalnej, tj. Zakładu (…) Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem jest Gmina.
Za pośrednictwem spółki Gmina realizuje działalność w zakresie dostawy wody oraz odbioru ścieków na terenie Gminy. Gmina wskazuje, że czynność bezpłatnego udostępnienia infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz spółki wpisuje się w cel realizowanych przez Gminę działań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Zamiarem Gminy jest bowiem, aby cała infrastruktura wodno-kanalizacyjna na terenie Gminy była eksploatowana przez jeden podmiot, tj. Spółkę, który będzie posiadał odpowiednie zasoby do efektywnego ich wykorzystywania. Wnioskodawca nie ma w swojej strukturze jednostki organizacyjnej zdolnej do zarządzania infrastrukturą, a zatem nie ma możliwości zarządzać nią samodzielnie. W związku dotychczasowym udostępnieniem na rzecz spółki istniejącej już infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, intencją Gminy jest także bezpłatne użyczanie na jej rzecz infrastruktury powstałej w ramach opisanej inwestycji.
W konsekwencji, w jak najkrótszym czasie po oddaniu infrastruktury do użytkowania, Gmina odda ją na podstawie umowy użyczana do bezpłatnej eksploatacji na rzecz spółki. W zamian za użytkowanie infrastruktury spółka nie będzie uiszczać opłaty na rzecz gminy. Spółka będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę wodno-kanalizacyjną do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców Gminy. Taryfa opłat za odbiór ścieków i dostarczanie wody na terenie Gminy ustalana jest przez Spółkę. Powstała w ramach realizacji inwestycji infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez gminę i jej jednostki organizacyjne. Zaznaczenia wymaga, że infrastruktura opisana we wniosku pozostanie własnością Gminy. Gmina jedynie użyczy (udostępni) wybudowaną infrastrukturę do eksploatacji bezpłatnie. Gmina w związku z realizacją projektu wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. w zakresie:
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Wydatki poniesione w ramach opisanych inwestycji, a w rezultacie wytworzone środki trwałe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tzn. czynności statutowych gminy, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych.
Pytanie
Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…” z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych Nr (…) ?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu pn. „…” z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych Nr (…).
Gmina wybudowaną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną i drogową będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czyli do czynności statutowych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.
Z powyższego wynika zatem, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki: wydatek ponoszony jest przez podatnika, wydatek związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT, nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji Gmina nie będzie wykorzystywała majątku w ramach projektu do czynności opodatkowanych VAT. Jak wskazano powyżej, infrastruktura wodno-kanalizacyjna będzie wykorzystywana przez Gminę do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz spółki w ramach wykonywania swoich zadań własnych. Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki w ramach realizacji projektu są związane wyłącznie z dokonywanymi przez gminę czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (nieodpłatnym użyczeniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej). Tym samym Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT od wydatków realizowanych w ramach zadania inwestycyjnego pn. „…”. Nieodpłatne przekazanie majątku w administrowanie do Zakładu (…) nie będzie stanowiło czynności polegającej opodatkowaniu VAT.
Umowa użyczenia ma charakter nieodpłatny, w jego wyniku nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania składnikami majątkowymi wybudowanymi w ramach inwestycji jak właściciel, czy też do ich zużycia. Umowa użyczenia nie będzie związana z prowadzoną przez gminę działalnością gospodarczą tylko wykonywaniem zadań własnych gminy. Czynność nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury wybudowanej w ramach inwestycji nie będzie podlegać VAT. Brak związku nakładów poniesionych na budowę składników majątkowych wybudowanych w ramach inwestycji z czynnościami podlegającymi VAT powodować będzie z kolei, iż Gminie w odniesieniu do przedmiotowej infrastruktury, która jest użyczona spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści wskazanych powyżej przepisów prawa wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje, gdy nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Mając na uwadze planowane wykorzystywanie sieci wodno-kanalizacyjnej należy uznać, że ponosząc wydatki w tym zakresie Gmina nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i drogowej nie będzie spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie czerpać korzyści z wybudowanej infrastruktury. Sieć wodno-kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie użyczona spółce, która będzie świadczyła usługi dostarczenia wody oraz odprowadzania ścieków mieszkańcom.
W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie warunków wynikających z art. 86 ust. 14 ustawy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach realizacji inwestycji pn. „…”. Realizacja przedmiotowej inwestycji będzie bowiem prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Gminę ustawą o samorządzie gminnym, a tym samych nieodpłatne użyczenie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie prowadzenie w celu osiągania zysku, a wynikać będzie jedynie z realizacji zadania publicznego w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty. Biorąc pod uwagę okoliczność, że przekazując nieodpłatnie ww. majątek Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.
Podsumowując, Gmina jest zdania, iż nieodpłatne udostępnienie przez Gminę na rzecz Zakładu (…) sp. z o.o. wybudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w ramach realizacji opisanej inwestycji nie będzie związana z działalnością opodatkowaną po stronie Gminy, gdyż nie będą odpłatnie udostępniane. Odnośnie infrastruktury drogowej, przebudowane drogi należą do dróg publicznych służących ogółowi mieszkańców miasta i pozostałych uczestników ruchu, w związku z powyższym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji pn. „…” z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych Nr (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymali Państwo promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych z przeznaczeniem na realizację inwestycji pn. „…”. Zmodernizowana i wybudowana infrastruktura stanowić będzie majątek Gminy służący zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W zakresie infrastruktury drogowej Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat z tytułu korzystania z przedmiotowych dróg. Budowane drogi należą do dróg publicznych służących ogółowi mieszkańców miasta i pozostałych uczestników ruchu. Natomiast wybudowana w ramach zadania sieć wodno-kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie udostępniona – na podstawie umowy użyczenia – do bezpłatnej eksploatacji na rzecz spółki komunalnej, tj. Zakładowi (…) Sp. z o.o. Gmina i jej jednostki organizacyjne nie będą wykorzystywały powstałej infrastruktury. Za pośrednictwem spółki Gmina realizuje działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków na terenie gminy.
Mają Państwo wątpliwości czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją ww. zadania.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak sami Państwo wskazali – wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania, a w rezultacie wytworzone środki trwałe, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych ani do czynności zwolnionych. Ponadto, co również wynika z opisu sprawy, realizacja ww. inwestycji mieści się w katalogu zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym.
Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „…”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania, a w rezultacie wytworzone środki trwałe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tzn. czynności statutowych gminy, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right