Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.451.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług, dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego na wszystkich fakturach dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących cmentarza.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego na wszystkich fakturach dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących cmentarza w m. A i B. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina A (dalej: „Gmina”) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931). Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina, na gruncie ustawy o VAT może występować w charakterze podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa oraz podatnikiem podatku VAT, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W Gminie funkcjonują trzy cmentarze komunalne w miejscowości A, C i B. Gmina zleciła administrowanie cmentarzami w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy firmie zewnętrznej, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku. W roku 2023 Gmina rozpoczyna realizację zadania inwestycyjnego dotyczącego modernizacji istniejącego cmentarza komunalnego w miejscowości A poprzez wykonanie ogrodzenia, utwardzenie alejek na cmentarzu oraz montaż oświetlenia. Przedstawione wyżej wydatki (zarówno te związane z bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, jak również wydatki inwestycyjne) dokumentowane są i będą przez kontrahentów Gminy fakturami, na których wykazywane są kwoty podatku VAT. Gmina na podstawie zarządzenia Wójta pobiera opłatę za zajęcie kwatery grzebalnej pod groby, opłaty za umiejscowienie urn, opłaty za czynności na cmentarzu przez firmy pogrzebowe, kamieniarskie i osoby fizyczne dokonujące pochówku lub ekshumacji. Czynności te są opodatkowane podatkiem VAT.

Przeprowadzane inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące cmentarzy w m. A i B nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie cmentarz komunalny w m. C. Towary i usługi będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.Administrowanie cmentarzami Gmina zleciła firmie zewnętrznej na podstawie umowy nr (...).

2.Firma zewnętrzna administrująca ww. cmentarzami działa w imieniu i na rzecz Gminy.

3.Firma zewnętrzna wystawia na Gminę faktury jako Sprzedawca.

4.Firma zewnętrzna administrująca cmentarzami pobiera wynagrodzenie na podstawie umowy cywilnoprawnej nr (...).

5.Usługi administrowania ww. cmentarzami przez Gminę są będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT.

6.Wydatki inwestycyjne dotyczące cmentarza w m. A to modernizacja istniejącego cmentarza komunalnego poprzez wykonanie ogrodzenia, utwardzenie alejek na cmentarzu oraz montaż oświetlenia. W przyszłości mogą zaistnieć inne wydatki inwestycyjne, ponieważ jest to początek modernizacji ww. cmentarza.

Obecnie na cmentarzu w m. B nie występują wydatki inwestycyjne, ale w przyszłości mogą się pojawić.

Na chwilę obecną nie można określić dokładnie, jakie wydatki inwestycyjne będą ponoszone w przyszłości na cmentarzach w m. A i B.

7.Towary i usługi nabywane w związku z ponoszonymi wydatkami bieżącymi i inwestycyjnymi na cmentarzach w m. A i B wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

8.Wydatki bieżące, które ponosi, będzie ponosiła Gmina dotyczące cmentarza w m. A to: administrowanie cmentarzem w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku oraz koszty wody.

Wydatki bieżące, które ponosi, będzie ponosiła Gmina dotyczące cmentarza w m. B to: administrowanie cmentarzem w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku oraz koszty wody.

9.Na cmentarzu w m. A nie zdarzyły się od początku istnienia i nie zdarzą się w przyszłości, incydentalne, nieodpłatne usługi pochówku, ponieważ takie pochówki będą się odbywały na cmentarzu w m. C.

Na cmentarzu w m. B nie zdarzyły się od początku istnienia i nie zdarzą się w przyszłości, incydentalne, nieodpłatne usługi pochówku, ponieważ takie pochówki będą się odbywały na cmentarzu w m. C.

Pytanie

Czy Gmina ma i będzie miała w przyszłości prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczanego na wszystkich fakturach dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących cmentarza w m. A i B?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w m. A i B.

Należy zauważyć, że ponoszenie wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarzy jest konieczne i bezpośrednio powiązane z dokonywanymi na terenie cmentarza odpłatnymi czynnościami. Bez ich poniesienia świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Przeprowadzane na cmentarzu w m. A i B inwestycje oraz wydatki bieżące nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług. Wydatki bieżące oraz inwestycyjne nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanych inwestycji będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W sytuacji, kiedy nie występuje odbiorca usług cmentarnych nie można mówić o świadczeniu usług, zatem Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z funkcjonowaniem i utrzymywaniem jedynie cmentarza komunalnego w m. C, gdzie dokonywane są czynności pochówku, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947  ze zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

w interpretacji znak 0111-KDIB3-2.4012.91.2021.2.MD, w której stwierdzono, iż „podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że cmentarz będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”,

w interpretacji z dnia 13 kwietnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.91.2021.2.MD, której stwierdzono, iż „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że cmentarz będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”,

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Bydgoszcze z dnia 23 czerwca 2014 r. znak: ITPP1/443-416/14/DM. „Odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy”,

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Bydgoszcze z dnia 7 stycznia 2014 r. znak ITPP2/443-01089/13/RS, w której stwierdzono, iż „Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków Administrowania, które były/będą związane ze świadczonymi przez Gminę opodatkowanymi Usługami Cmentarnymi. W odniesieniu do pozostałych nakładów na cmentarze komunalne, tj. wydatki bieżące utrzymania cmentarzy oraz wydatków inwestycyjnych, istnieje bezpośredni związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT – oświadczeniem Usług Cmentarnych. Odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy”.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy skoro Gmina jest/będzie podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT usług cmentarnych będących świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT, w zakresie inwestycji oraz wydatków bieżących na cmentarzach w m. A i B przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT od poniesionych nakładów na prace budowlane w zakresie inwestycji i inne wydatki inwestycyjne oraz bieżące.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Według art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W Gminie funkcjonują trzy cmentarze komunalne w miejscowości A, C i B. Gmina zleciła administrowanie cmentarzami w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy firmie zewnętrznej, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku, na podstawie umowy. Firma zewnętrzna administrująca ww. cmentarzami działa w imieniu i na rzecz Gminy. Ponadto firma zewnętrzna wystawia na Gminę faktury jako Sprzedawca. Firma zewnętrzna administrująca cmentarzami pobiera wynagrodzenie na podstawie umowy cywilnoprawnej. Usługi administrowania ww. cmentarzami przez Gminę są/będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli do czynności niepodlegających VAT. W roku 2023 Gmina rozpoczyna realizację zadania inwestycyjnego dotyczącego modernizacji istniejącego cmentarza komunalnego w miejscowości A. Wydatki inwestycyjne dotyczące cmentarza w m. A to modernizacja istniejącego cmentarza komunalnego poprzez wykonanie ogrodzenia, utwardzenie alejek na cmentarzu oraz montaż oświetlenia. W przyszłości mogą zaistnieć inne wydatki inwestycyjne, ponieważ jest to początek modernizacji ww. cmentarza. Obecnie na cmentarzu w m. B nie występują wydatki inwestycyjne, ale w przyszłości mogą się pojawić. Na chwilę obecną nie można określić dokładnie, jakie wydatki inwestycyjne będą ponoszone w przyszłości na cmentarzach w m. A i B. Towary i usługi nabywane w związku z ponoszonymi wydatkami bieżącymi i inwestycyjnymi na cmentarzach w m. A i B wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki bieżące, które ponosi będzie ponosiła Gmina dotyczące cmentarza w m. A to: administrowanie cmentarzem w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku oraz koszty wody. Z kolei wydatki bieżące, które ponosi będzie ponosiła Gmina dotyczące cmentarza w m. B to: administrowanie cmentarzem w zakresie usług cmentarnych oraz utrzymania cmentarzy, w tym: zarządzanie i utrzymanie cmentarzy, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, przestrzeganie urządzania cmentarzy, nadzór nad korzystaniem z cmentarzy, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku oraz koszty wody. Na cmentarzu w m. A nie zdarzyły się od początku istnienia i nie zdarzą się w przyszłości, incydentalne, nieodpłatne usługi pochówku, ponieważ takie pochówki będą się odbywały na cmentarzu w m. C. Również na cmentarzu w m. B nie zdarzyły się od początku istnienia i nie zdarzą się w przyszłości, incydentalne, nieodpłatne usługi pochówku, ponieważ takie pochówki będą się odbywały na cmentarzu w m. C. Przedstawione wyżej wydatki (zarówno te związane z bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, jak również wydatki inwestycyjne) dokumentowane są i będą przez kontrahentów Gminy fakturami, na których wykazywane są kwoty podatku VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma i będzie miała w przyszłości prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczanego na wszystkich fakturach dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących cmentarza w m. A i B.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki występuje i będzie występował, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z ponoszonymi wydatkami bieżącymi i inwestycyjnymi na cmentarzach w m. A i B wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto usługi administrowania ww. cmentarzami przez Gminę są/będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przeprowadzane inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące cmentarzy w m. A i B nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie cmentarz komunalny w m. C. Zatem, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. cmentarzami. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, Gmina ma i będzie miała w przyszłości prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego na wszystkich fakturach dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych dotyczących cmentarza w m. A i B. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informację, że: „Przeprowadzane inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące cmentarzy w m. A i B nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie cmentarz komunalny w m. C. Towary i usługi będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00