Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.542.2023.2.MC
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2023 r. (wpływ 9 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miejska … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Miejskie Przedsiębiorstwo … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w …, zwana w skrócie … Sp. z o. o. w … powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w spółkę jednoosobową z ograniczoną odpowiedzialnością Miasta … z dniem 01.03.1993 r. W tym roku Przedsiębiorstwo …. zostało przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w 100% stanowiącą własność Gminy Miejskiej. Głównymi przedmiotami działalności Spółki są: produkcja oraz przesyłanie ciepła, wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie obiektów liniowych - rurociągów przesyłowych pary wodnej i gorącej wody, wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie rozdzielczych obiektów liniowych - rurociągów lokalnych pary wodnej i gorącej wody, wykonywanie instalacji centralnego ogrzewania, sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych (m.in. węgiel).
Gmina Miejska będzie realizowała inwestycję pod nazwą: „…”. Zakres inwestycji będzie obejmował: opracowanie dokumentacji technicznej, budowę budynku nowej ciepłowni biomasowej, budowę kotła na biomasę o mocy zainstalowanej ..., zakup agregatu prądotwórczego o mocy minimum 200 kW. Miejskie Przedsiębiorstwo … Sp. z o.o. uczestniczy w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (dwutlenek węgla). Celem inwestycji jest ograniczenie ilości emisji CO2.
Gmina Miejska będzie właścicielem wytworzonych efektów rzeczowych, które następnie po skończonej inwestycji przekazane zostaną aportem dla Miejskiego Przedsiębiorstwa … Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Należy wyjaśnić, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki spełnia definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta uznawana jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów, przy tym jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel). Zatem dokonując aportu nowo wybudowanej infrastruktury do spółki, Gmina Miejska dokona czynności opodatkowanej (dostawy budowli). Jednocześnie aport ten nie będzie korzystał z żadnego ze zwolnień od podatku przewidzianych dla dostawy budynku lub ich części (w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy), gdyż nie będą spełnione przesłanki określone w tych przepisach. Wytworzona infrastruktura zostanie przekazana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jej wytworzeniu.
Gmina Miejska wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił Gminie Miejskiej Promesy finansowej ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na następujących warunkach: Promesa dotyczy finansowania Inwestycji realizowanej przez Gminę Miejską polegającej na Modernizacji Ciepłowni … w … - etap I. Promesa stanowi zapewnienie, że Inwestycja zostanie sfinansowana w części ze środków Funduszu, do kwoty wskazanej w Promesie. Kwota Promesy wynosi … zł, co stanowi 72,72% ostatecznej wartości Inwestycji.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:
1.Inwestycja pn. „…” zaczęła być realizowana i planowana jest na lata 2023-2024.
2.Efekty ww. inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
3.Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane wyłącznie na Gminę Miejską.
4.Wartość nominalna udziałów Gminy Miejskiej w Miejskim Przedsiębiorstwie … Sp. z o.o. w … po przekazaniu aportu będzie odpowiadała nakładom poniesionym na ww. infrastrukturę (udziały będą równe nakładom).
5.Wartość realizowanej inwestycji wyniesie … zł.
6.Wkład własny - … zł, pożyczka WFOŚiGW - … zł oraz środki z Polskiego Ładu - … zł. Pożyczka z WFOŚiGW w kwocie netto.
7.Przyznanie bezzwrotnego dofinansowania w kwocie brutto planowanej inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych odbywa się zgodnie z Uchwałą Nr ... Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. ws. ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w § 4 pkt 3, który stanowi, iż „jako wartość zadania inwestycyjnego przyjmuje się całkowitą łączną wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego”.
Pytania
1.Czy Gmina Miejska jako beneficjent projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług w całości od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji „…”?
2.Czy Gmina Miejska może dokonać odliczenia kwoty podatku naliczonego, gdy płatność za faktury ponoszona jest ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych? (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług(t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 685 ze zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekty po zrealizowaniu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Gminę Miejską w związku z realizacją projektu „…” będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, tj. z aportem powstałej infrastruktury do spółki z o.o. Wobec powyższego Gmina Miejska może w całości odzyskać wydatki poniesione z tytułu podatku od towarów i usług.
2. Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, gdyż Gmina Miejska działa jako podatnik VAT, a Inwestycja służyć będzie do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z treścią § 4 Uchwały Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, wartością zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem jest całkowita łączna wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego. Przywołany przepis § 4 kreuje więc zasadę brutto wartości inwestycji objętej dofinansowaniem z Funduszu. Ww. uchwała stanowiąca zasady przekazywania dofinansowania z Funduszu nie zawiera regulacji odnośnie ewentualnego obniżania wartości Inwestycji ze względu na prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżania podatku naliczonego. Finansowanie wydatku z tzw. Polskiego Ładu nie zobowiązuje Gminy Miejskiej do zwrotu odliczonego podatku VAT do instytucji finansującej, gdyż otrzymane od niej środki nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Ponadto w zakresie własnego stanowiska do pytania nr 2 doprecyzowano:
Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, gdyż Gmina Miejska działa jako podatnik VAT, a Inwestycja służyć będzie do czynności opodatkowanych.
Gmina Miejska ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ponieważ pozostają one w związku z czynnościami opodatkowanymi. Niezależnie od źródła finansowania zadania Gminie Miejskiej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko takie zawarte jest również w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2022 r. znak pisma: 0114-KDIP4-1.4012.467.2022.2.DP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
1)nabycia towarów i usług,
2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn.:
‒odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
‒towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. W celu odliczenia podatku naliczonego podatnik w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.
Wyjątki od zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy określone zostały w art. 88 ustawy – przepis ten określa przesłanki negatywne, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy, w świetle
którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b) (uchylony);
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony);
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) (uchylony);
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.
Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (…).
Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W latach 2023-2024 będziecie Państwo realizowali Inwestycję pn. „... ”. Zakres inwestycji będzie obejmował: opracowanie dokumentacji technicznej, budowę budynku nowej ciepłowni biomasowej, budowę kotła na biomasę o mocy zainstalowanej ..., zakup agregatu prądotwórczego o mocy minimum 200 kW. Nie będziecie Państwo użytkować powstałej w ramach Inwestycji Infrastruktury. Efekty przedmiotowej Inwestycji - jak Państwo podali - będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Nowo wybudowana Infrastruktura po skończonej inwestycji przekazana zostanie aportem dla Miejskiego Przedsiębiorstwa … Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniesienie aportu rzeczowego do Spółki odbywa się za wynagrodzeniem. Ww. Spółka w 100% stanowi Państwa własność. Wartość nominalna udziałów Gminy Miejskiej … w Miejskim Przedsiębiorstwie … Sp. z o.o. w … po przekazaniu aportu będzie odpowiadała nakładom poniesionym na ww. infrastrukturę (udziały będą równe nakładom). W wyniku aportu Spółka stanie się właścicielem Infrastruktury, która będzie służyła ww. Spółce do prowadzenia działalności m.in. w zakresie produkcji oraz przesyłania ciepła.
Dokonując aportu nowo wybudowanej Infrastruktury do Spółki - jak Państwo podali - Gmina Miejska … dokona czynności opodatkowanej (dostawy budowli). Aport ten nie będzie korzystał z żadnego ze zwolnień od podatku VAT. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację Inwestycji będą wystawiane wyłącznie na Państwa.
Wystąpili Państwo z wnioskiem o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację przedmiotowej Inwestycji. Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił Państwu Promesy finansowej ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na następujących warunkach: Promesa dotyczy finansowania Inwestycji realizowanej przez Gminę Miejską … polegającej na Modernizacji Ciepłowni Miejskiej w … - etap I. Promesa stanowi zapewnienie, że Inwestycja zostanie sfinansowana w części ze środków Funduszu, do kwoty wskazanej w Promesie. Kwota Promesy wynosi … zł, co stanowi 72,72% ostatecznej wartości Inwestycji. Państwa wkład własny w Inwestycję wynosi … zł, pożyczka WFOŚiGW - … zł oraz środki z Polskiego Ładu - … zł. Przyznanie bezzwrotnego dofinansowania w kwocie brutto planowanej inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych odbywa się zgodnie z Uchwałą Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. ws. ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w § 4 pkt 3, który stanowi, iż „jako wartość zadania inwestycyjnego przyjmuje się całkowitą łączną wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego”.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz wydatki związane z wybudowaniem Infrastruktury, przekazanej następnie aportem do Spółki – jak Państwo podali w uzupełnieniu wniosku – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - mają Państwo pełne prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy. Przy czym z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Zatem przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki, odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right