Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.326.2023.2.AR

Czy stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego o której mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, znana w chwili podejmowania uchwały o przeznaczeniu zysku za dany rok na podwyższenie kapitału zapasowego (stopa referencyjna z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienie dopłaty lub podwyższenie kapitału rezerwowego lub zapasowego) określa wysokość kosztów, o których mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, w roku podwyższenia kapitału zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego o której mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, znana w chwili podejmowania uchwały o przeznaczeniu zysku za dany rok na podwyższenie kapitału zapasowego (stopa referencyjna z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienie dopłaty lub podwyższenie kapitału rezerwowego lub zapasowego) określa wysokość kosztów, o których mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, w roku podwyższenia kapitału zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 12 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.) dalej: „O.p.", Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca bądź Spółka) działająca pod firmą X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, pod adresem (…); dla której właściwym organem podatkowym jest (…)wnosi o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b §3 O.p. z, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz pytanie interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej.

Wnioskodawca w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.), zwana dalej: „ustawa o CIT”, ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Spółka uchwałą podjętą 30 czerwca 2023 r. przekazała zysk osiągnięty w roku 2022, wynoszący (…) zł. na podwyższenie kapitału zapasowego Spółki.

Spółka uchwałą podjętą 30 września 2022 r. przekazała zysk osiągnięty w roku 2021, wynoszący (…) zł. na podwyższenie kapitału zapasowego Spółki.

Spółka uchwałą podjętą 10 września 2021 r. przekazała zysk osiągnięty w roku 2020, wynoszący (…) zł. na podwyższenie kapitału zapasowego Spółki.

W rozliczeniu podatkowym CIT za rok 2023 i w kolejnych latach, Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia tzw. odsetek hipotetycznych, na podstawie art. 15cb ustawy o CIT.

Pytanie

Czy stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego o której mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, znana w chwili podejmowania uchwały o przeznaczeniu zysku za dany rok na podwyższenie kapitału zapasowego (stopa referencyjna z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienie dopłaty lub podwyższenie kapitału rezerwowego lub zapasowego) określa wysokość kosztów, o których mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, w roku podwyższenia kapitału zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego, o której mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, znana w chwili podejmowania uchwały o przeznaczeniu zysku za dany rok na podwyższenie kapitału zapasowego (stopa referencyjna z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienia dopłaty lub podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego) określa wysokość kosztów, o których mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, w roku podwyższenia kapitału zapasowego (rok X), natomiast w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach, powinna mieć zastosowanie odpowiednio:

*za rok X+1 - stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego roku X;

*za rok X+2 - stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego roku X+1.

Zgodnie z art. 15cb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej : ustawa o CIT), w spółce za koszt uzyskania przychodów uznaje się również kwotę odpowiadającą iloczynowi stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększonej o 1 punkt procentowy oraz kwoty:

1) dopłaty wniesionej do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach lub

2) zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki.

Zgodnie z art. 15cb ust. 2 ustawy o CIT, koszt o którym mowa w ust. 1, przysługuje w roku wniesienia dopłaty lub podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.

W myśl art. 15cb ust. 3 ustawy o CIT, łączna kwota kosztów uzyskania przychodów odliczona w roku podatkowym z tytułów wymienionych w ust. 1 nie może przekroczyć kwoty 250 000 zł.

Zgodnie z art. 15cb ust. 4 ustawy o CIT, przepisu ust. 1 nie stosuje się do dopłat i zysków przeznaczonych na pokrycie straty bilansowej.

W świetle art. 15cb ust. 5 ustawy o CIT, przepis ust. 1 stosuje się, jeżeli zwrot dopłaty lub podział i wypłata zysku nastąpi nie wcześniej niż po upływie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ta dopłata została wniesiona do spółki albo została podjęta uchwała o zatrzymaniu zysku w spółce.

W myśl art. 15cb ust. 6 ustawy o CIT, za rok podatkowy, w którym dopłata została wniesiona do spółki, uznaje się rok, w którym dopłata wpłynęła na rachunek płatniczy spółki.

Zgodnie z art. 15cb ust. 7 ustawy o CIT, jeżeli dopłata, o której mowa w ust. 1, zostanie zwrócona przed upływem terminu wskazanego w ust. 5, w roku podatkowym, w którym dokonano zwrotu, przychodem jest wartość odpowiadająca odliczonym, zgodnie z ust. 1, kosztom uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15cb ust. 8 ustawy o CIT, przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do przychodów spółki proporcjonalnie odpowiadających tej części kosztów uzyskania przychodów, która odpowiada zwróconej kwocie dopłaty - w przypadku zwrotu części dopłaty, o której mowa w ust. 1.

W świetle art. 15cb ust. 9 ustawy o CIT, w przypadku gdy spółka, o której mowa w ust. 1, zostanie przejęta w wyniku łączenia albo podziału albo przekształcona w spółkę niebędącą osobą prawną przed upływem terminu, o którym mow; w ust. 5, na dzień poprzedzający dzień przejęcia albo przekształcenia ustala się przychód w wysokości odpowiadającej odliczonym, zgodnie z ust. 1, kosztom uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 15cb ust. 10 ustawy o CIT, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli podatnik lub podmiot z nim powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 dokonał czynności prawnej albo powiązanych czynności prawnych bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, głównie w celu uznania kwoty określonej w ust. 1 za koszt uzyskania przychodów. Do uzasadnionych przyczyn ekonomicznych nie zalicza się przypadku, gdy korzyść uzyskana w roku podatkowym lub w latach następnych wynika z zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku, gdy łączna kwota kosztów uzyskania przychodów, wyliczona zgodnie z art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, przekroczy kwotę 250 000 zł, Wnioskodawca, zgodnie z art. 15cb ust. 3 ustawy o CIT, zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 250 000 zł.

Spółka oświadcza również, iż zgodnie z art. 15cb ust. 5 ustawy o CIT, wypłata zysku nastąpi nie wcześniej niż po upływie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym została podjęta uchwała o zatrzymaniu zysku w Spółce.

Zapis art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT wskazuje na konieczność określenia kwoty kosztów związanych z hipotetycznymi odsetkami w oparciu o stopę referencyjną Narodowego Banku Polskiego obowiązującą w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym rozpoznano koszt podatkowy. Z przepisu nie wynika, że raz ustalona wartość oprocentowania (ustalona w oparciu o stopę referencyjną obowiązującą w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok wniesienia dopłaty bądź przekazania zysku na kapitał zapasów lub zakładowy) powinna być stosowana przez cały okres odliczenia. Przyjąć zatem należy, iż do wyliczenia kosztów określonych w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT w roku wniesienia dopłaty lub podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych powinno się stosować stopę referencyjną NBP z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym odliczane są koszty uzyskania przychodów, tj. za rok X - stopa referencyjna NBP z ostatniego dnia roboczego roku X-1; za rok X+1 - stopa referencyjna NBP z ostatniego dnia roboczego roku X; za rok X+2 - stopa referencyjna NBP z ostatniego dnia roboczego roku X+1. Pogląd ten znajduje odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 grudnia 2022 r., Znak: 0114- KDIP2-2.4010.147.2022.1.SP.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zatem przyjąć, iż stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego o której mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT, znana w chwili podjęcia uchwały z roku X o przeznaczeniu zysku za dany rok na podwyższenie kapitału zapasowego (stopa referencyjna z ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienia dopłaty lub podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego), powinna być stosowana w roku podwyższenia kapitału zapasowego, natomiast w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach, powinna mieć zastosowanie odpowiednio:

*za rok X+1 - stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego roku X;

*za rok X+2 - stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego roku X+1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego Państwa stanowiska w sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00