Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.386.2023.1.MKA
W zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu pn.: „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, swoim zakresem działania obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina planuje realizację Projektu pn. „(...)” (dalej: Projekt, Inwestycja lub Operacja). W związku z Projektem Gmina uzyskała dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Realizacja Operacji ma na celu stworzenie warunków lokalowych do rozwoju działalności kulturalno-turystycznej. Przebudowa i wyposażenie budynku komunalnego w (...) (dalej: Budynek) umożliwi mieszkańcom lepszy dostęp do usług kulturalno-turystycznych.
Planowana Inwestycja będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej poprzez stworzenie miejsca, w którym będą mogli uczestniczyć w różnego rodzaju imprezach kulturalnych, zapoznać się z ofertą turystyczną. Realizacja Operacji ma na celu stworzenie warunków lokalowych do rozwoju działalności kulturalno-turystycznej. Przebudowa i wyposażenie budynku umożliwi mieszkańcom lepszy dostęp do usług kulturalno-turystycznych. Uatrakcyjnienie oferty obiektu winno zapewnić poprawę jakości życia na terenach wiejskich i zapobiegać różnicom w dostępie do infrastruktury turystycznej i kulturalnej pomiędzy obszarami wiejskimi, a centrami miejskimi. Realizacja Projektu pozwoli na uprawianie nowych form aktywności w dziedzinach turystyki i kultury.
Projekt zakłada stworzenie miejsca w postaci izby muzealnej, w której przyjeżdżający turyści będą mogli zarówno zobaczyć eksponaty zgromadzone przez (...), jak również będą mogli zapoznać się z bogatą ofertą turystyczną Gminy (...). Izba muzealna będzie wyposażona w nowoczesny sprzęt multimedialny w postaci dwóch stanowisk multimedialnych wraz z ekranem dotykowym oraz trzema aplikacjami zawierającymi katalog wirtualnych eksponatów i obiektów oraz interaktywną mapę.
W obiekcie będą również znajdować się eksponaty strażackie. Ochotnicza Straż Pożarna będzie prowadzić pozalekcyjne zajęcia edukacyjnie z zakresu bezpieczeństwa dzieci zarówno w szkole, jak i poza nią. Strażacy uczyć będą bezpiecznych zachowań w życiu codziennym, przekazywać wiedzę z zakresu podstaw ochrony przeciwpożarowej oraz organizować zajęcia z udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz sprzętu pożarniczego.
W istniejącym Budynku będą znajdować się również pomieszczenia, które bezpośrednio nie będą pełniły funkcji turystycznych, rekreacyjnych lub kulturowych. Będą to pomieszczenia gospodarcze, mieszczące się na I piętrze, przeznaczone do przechowywania różnych przedmiotów należących zarówno do (...), jak i Ochotniczej Straży Pożarnej.
Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępna dla całej społeczności lokalnej oraz osób zainteresowanych, bez żadnych opłat z tego tytułu. W powstałym obiekcie będą odbywać się różnego rodzaju spotkania i wystawy o charakterze kulturalnym.
Ponoszone przez Gminę wydatki zostaną dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.
Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Będą one wykorzystywane wyłącznie do zadań własnych Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina (...) nie będzie uzyskiwała dochodów w wyniku realizacji Projektu.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zatem w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
- pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych.
Gmina jako podatnik VAT
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie zaś ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Zatem mając na uwadze, że Projekt będzie służył rozwojowi działalności kulturalno-turystycznej, a nabyte na potrzeby Projektu towary i usługi nie będą przedmiotem żadnych umów cywilnoprawnych, należy uznać, że realizując Projekt, Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej w reżimie publicznoprawnym.
Związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych
Jak wskazano w stanie faktycznym, rezultaty Projektu będą ogólnie dostępne dla mieszkańców Gminy oraz wszystkich zainteresowanych osób. Realizacja Projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów w związku z realizacją Projektu.
W konsekwencji, w opinii Gminy, należy uznać, że ponoszone przez Gminę wydatki nie mają związku ze świadczeniem przez Gminę usług podlegających opodatkowaniu VAT, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo realizację Projektu pn.: „(...)”. Na jego realizację uzyskali Państwo dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Realizacja Operacji ma na celu stworzenie warunków lokalowych do rozwoju działalności kulturalno-turystycznej. Przebudowa i wyposażenie budynku komunalnego w (...) umożliwi mieszkańcom lepszy dostęp do usług kulturalno-turystycznych. Uatrakcyjnienie oferty obiektu powinno zapewnić poprawę jakości życia na terenach wiejskich i zapobiegać różnicom w dostępie do infrastruktury turystycznej i kulturalnej pomiędzy obszarami wiejskimi, a centrami miejskimi. Ponadto, realizacja Projektu pozwoli na uprawianie nowych form aktywności w dziedzinach turystyki i kultury.
Projekt zakłada stworzenie miejsca w postaci izby muzealnej, w której przyjeżdżający turyści będą mogli zarówno zobaczyć eksponaty zgromadzone przez (...) jak również będą mogli zapoznać się z bogatą ofertą turystyczną Gminy (...). Izba muzealna będzie wyposażona w nowoczesny sprzęt multimedialny w postaci dwóch stanowisk multimedialnych wraz z ekranem dotykowym oraz trzema aplikacjami zawierającymi katalog wirtualnych eksponatów i obiektów oraz interaktywna mapę.
W obiekcie będą również znajdować się eksponaty strażackie. Ochotnicza Straż Pożarna będzie prowadzić pozalekcyjne zajęcia edukacyjnie z zakresu bezpieczeństwa dzieci zarówno w szkole, jak i poza nią. Strażacy uczyć będą bezpiecznych zachowań w życiu codziennym, przekazywać wiedzę z zakresu podstaw ochrony przeciwpożarowej oraz organizować zajęcia z udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. W istniejącym Budynku będą znajdować się również pomieszczenia gospodarcze przeznaczone do przechowywania różnych przedmiotów należących zarówno do (...), jak i Ochotniczej Straży Pożarnej.
Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępna dla całej społeczności lokalnej oraz osób zainteresowanych, bez żadnych opłat z tego tytułu. W powstałym obiekcie będą odbywać się różnego rodzaju spotkania i wystawy o charakterze kulturalnym. Ponoszone przez Państwa wydatki zostaną dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, infrastruktura powstała w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępna dla całej społeczności lokalnej oraz osób zainteresowanych, bez żadnych opłat z tego tytułu. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy, a wyłącznie do jej zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Nie będą Państwo uzyskiwać dochodów w wyniku realizacji Projektu.
Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right