Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.387.2023.1.IG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi zadaniami.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi zadaniami.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (…), jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Osobowość prawną nabyło z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (…)

Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD). LGD jest partnerstwem terytorialnym, trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie podpisało umowy i realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem LEADER:

1.umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014 - 2020,

2.umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania 19.4, (...) w ramach działania 19, „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy LEADER w ramach PROW 2014-2020 na terenie (...) gmin objętych działalnością LGD. Działanie LEADER realizuje cel główny szczegółowy 6B PROW 2014 - 2020 „wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich” w ramach priorytetu 6 „wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich”.

Instrumentem osiągania tego celu jest realizacja Lokalnych Strategii Rozwoju LSR, a konkretnie operacji (przedsięwzięć i projektów) składanych przez wnioskodawców do LGD. W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

  • wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,
  • zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,
  • dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego, tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom,
  • podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy,
  • podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji,
  • rozwój produktów lokalnych,
  • rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,
  • zachowanie dziedzictwa lokalnego,
  • rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,
  • rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), LGD na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybiera najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa, są wdrażane na obszarze LGD.

W ramach drugiej z podpisanych umów - umowy na realizację operacji w ramach poddziałania (…) LGD otrzymała środki na pokrycie koszów bieżących biura (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, środki czystości, opłaty skarbowe, sądowe, podatki lokalne, usługi telekomunikacyjne, pocztowe) oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

Ponadto w ramach działania 19, „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Stowarzyszenie realizuje projekt (…). (...), którego głównym celem w zakresie realizowanym przez Stowarzyszenie (…) jest zwiększenie dostępności do dóbr kultury dla osób ze środowisk wiejskich i małomiasteczkowych poprzez wykorzystanie lokalnej infrastruktury (Dom Kultury, świetlice gminne) oraz zaangażowanie partnerów i odbiorców do aktywnego udziału w realizacji projektu. Cele szczegółowe:

  • zapewnienie możliwości dostępu do wydarzeń kulturalnych o wysokiej wartości artystycznej i edukacyjnej,
  • przygotowanie odbiorców do aktywnego i świadomego uczestnictwa w kulturze,
  • stworzenie środowiska do budowania kapitału społecznego, którym jest tradycja wspólnego działania.

Poprzez realizację projektu Wnioskodawca chce kształtować wśród mieszkańców obszaru LSR wzory aktywnego uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym. Przyczyni się on do aktywizacji, integracji i rozwoju sektora organizacji pozarządowych, budowania aktywnego i silnego społeczeństwa obywatelskiego, a także grup nieformalnych. Mając powyższe na uwadze przełoży się to na promocję walorów i dziedzictwa kulturowego obszaru LGD. Projekt przewiduje organizację działań mających na celu rozwój kulturalny obszaru partnerów, poprzez organizację inicjatyw kulturalnych i animacyjnych, organizację imprezy kulturalnej prezentującej dorobek kulturalny obszaru partnerów. Projekt będzie miał za zadanie promocję obszaru LGD poprzez podniesienie jego atrakcyjności kulturalnej i turystycznej poprzez wykorzystanie ich walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych.

W trakcie realizacji operacji związanych z ww. umowami Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług objętych podatkiem VAT, którego nie odzyskuje. Stowarzyszenie (…) nie figuruje i nigdy nie figurowało w ewidencji podatników podatku VAT. Podejmowana działalność nie jest działalnością gospodarczą a zakupione towary czy usługi nie służą i nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy istnieje możliwość odzyskania z Urzędu Skarbowego podatku VAT ponoszonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizacji zadań wynikających z podpisanych umów?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie (…) nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, zatem brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponoszonego przy realizacji operacji wynikających z podpisanych umów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z treści wniosku wynika, że są Państwo osobą prawną o celach niezarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Działają Państwo jako Lokalna Grupa Działania. Podpisali Państwo umowy i realizują działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem LEADER:

1.umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014 - 2020,

2.umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania 19.4, (…) w ramach działania 19, „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy LEADER w ramach PROW 2014-2020 na terenie (...) gmin objętych Państwa działalnością. Działanie LEADER realizuje cel główny szczegółowy 6B PROW 2014 - 2020 „wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich” w ramach priorytetu 6 „wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich”.

Instrumentem osiągania tego celu jest realizacja Lokalnych Strategii Rozwoju LSR, a konkretnie operacji (przedsięwzięć i projektów) składanych przez wnioskodawców do Państwa. W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

  • wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,
  • zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,
  • dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego, tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom,
  • podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy,
  • podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji,
  • rozwój produktów lokalnych,
  • rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,
  • zachowanie dziedzictwa lokalnego,
  • rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,
  • rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Państwa rolą podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z Państwa terenu wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybierają Państwo najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa, są wdrażane na Państwa obszarze.

W ramach drugiej z podpisanych umów - umowy na realizację operacji w ramach poddziałania (...) otrzymali Państwo środki na pokrycie koszów bieżących biura (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, środki czystości, opłaty skarbowe, sądowe, podatki lokalne, usługi telekomunikacyjne, pocztowe) oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

Ponadto w ramach działania 19, „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” realizują Państwo projekt (…). (...), którego głównym celem jest zwiększenie dostępności do dóbr kultury dla osób ze środowisk wiejskich i małomiasteczkowych poprzez wykorzystanie lokalnej infrastruktury (Dom Kultury, świetlice gminne) oraz zaangażowanie partnerów i odbiorców do aktywnego udziału w realizacji projektu. Cele szczegółowe:

  • zapewnienie możliwości dostępu do wydarzeń kulturalnych o wysokiej wartości artystycznej i edukacyjnej,
  • przygotowanie odbiorców do aktywnego i świadomego uczestnictwa w kulturze,
  • stworzenie środowiska do budowania kapitału społecznego, którym jest tradycja wspólnego działania.

Poprzez realizację projektu chcą Państwo kształtować wśród mieszkańców obszaru LSR wzory aktywnego uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym. Przyczyni się on do aktywizacji, integracji i rozwoju sektora organizacji pozarządowych, budowania aktywnego i silnego społeczeństwa obywatelskiego, a także grup nieformalnych. Mając powyższe na uwadze przełoży się to na promocję walorów i dziedzictwa kulturowego obszaru LGD. Projekt przewiduje organizację działań mających na celu rozwój kulturalny obszaru partnerów, poprzez organizację inicjatyw kulturalnych i animacyjnych, organizację imprezy kulturalnej prezentującej dorobek kulturalny obszaru partnerów. Projekt będzie miał za zadanie promocję obszaru LGD poprzez podniesienie jego atrakcyjności kulturalnej i turystycznej poprzez wykorzystanie ich walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych.

W trakcie realizacji operacji związanych z ww. umowami ponoszą Państwo wydatki finansowe na zakup towarów i usług objętych podatkiem VAT, którego nie odzyskują. Nie figurują i nigdy nie figurowali Państwo w ewidencji podatników podatku VAT. Podejmowana działalność nie jest działalnością gospodarczą, a zakupione towary czy usługi nie służą i nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy istnieje możliwość odzyskania przez Państwa podatku VAT ponoszonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizacji działań wynikających z podpisanych umów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż nie są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w czasie realizacji zadań towary i usługi nie służą i nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanymi operacjami (przedsięwzięciami i projektami). Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00