Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.383.2023.1.DP
1) Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie, który zostanie przeznaczony i wydatkowany przez Stowarzyszenie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop? 2) Czy składki członkowskie uzyskiwane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 updop?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
1) dochód uzyskany przez Stowarzyszenie, który zostanie przeznaczony i wydatkowany przez Stowarzyszenie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia w sposób opisany we wniosku, może korzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2) składki członkowskie uzyskiwane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także: "Stowarzyszenie") posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: "KRS") oraz do rejestru przedsiębiorców KRS. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.; dalej: "Prawo o stowarzyszeniach").
Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy (dalej: "Statut"), celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność oświatowa, naukowa i naukowo-techniczna skierowana do przedstawicieli organów jednostek samorządu terytorialnego (dalej „JST”) oraz pracowników samorządowych i pracowników samorządowych jednostek organizacyjnych, (…).
Działalność Stowarzyszenia obejmuje w szczególności:
1.organizowanie i prowadzenie wszelkiego rodzaju form podnoszenia kwalifikacji, (m.in. szkoleń, warsztatów, konferencji i specjalistycznych kursów), (…);
2.tworzenie, opracowywanie, digitalizacja i rozpowszechnianie różnego rodzaju opracowań (m.in. opinii, raportów, wydawnictw) (…),
3.(…) transfer wiedzy i technologii oraz działania związane z rozwijaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych,
4.wspieranie prac badawczych i rozwojowych (…),
5.inicjowanie, propagowanie i organizowanie wymiany informacji i doświadczeń (…).
Zgodnie z obowiązującym Statutem, cele statutowe Stowarzyszenia realizowane są w ramach programów (dalej: „Programy”) zatwierdzanych przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia oraz podlegają uszczegółowieniu przez Zarząd Stowarzyszenia. Na chwilę obecną Stowarzyszenie realizuje cele statutowe w ramach czterech Programów, które określają główne kierunki działań:
1. PROGRAM A – w ramach tego programu Stowarzyszenie m.in.:
a. wykonuje na rzecz członków specjalistyczne opracowania usprawniające zarządzanie w poszczególnych obszarach funkcjonowania samorządu terytorialnego. Wykonanie danego opracowania należy traktować jako formę działalności naukowej, polegającej na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
b. Udziela wsparcia w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na finansowanie działań JST. Formą świadczenia usługi jest wydawanie publikacji (…). Publikacja ma charakter oświatowy – stanowi kompendium wiedzy i (…).
c. Organizuje szkoleniowe wyjazdy zagraniczne, przy czym wyjazdy mają charakter oświatowy i naukowy, pozwalają na zdobycie wiedzy poprzez wymianę doświadczeń z partnerami krajowymi i zagranicznymi w różnych obszarach funkcjonowania JST. Ponadto stanowią element podnoszenia kwalifikacji pracowników JST, gdyż pozwalają na nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Wyjazdy wiążą się z poznawaniem nowych technologii i rozwiązań, których wykorzystanie pozwala na usprawnienie zarządzania rozwojem lokalnym oraz podniesienie jakości świadczenia usług publicznych przez JST.
2. PROGRAM B – podstawowym celem Programu B jest realizacja zadań o charakterze oświatowym, zarówno w formie szkoleń, jak i specjalistycznych kursów dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego (JST), jednostek podległych i radnych. (…). Cele programu realizowane są w szczególności poprzez następujące, pozaszkolne formy kształcenia:
a. Szkolenia jednodniowe – przeznaczone dla członków Stowarzyszenia, finansowane ze składek członkowskich gmin i powiatów. Udział pracowników JST w szkoleniu służy podniesieniu ich kwalifikacji zawodowych lub uaktualnieniu wiedzy, pozostając równocześnie w bezpośrednim związku z wykonywanymi przez te osoby obowiązkami zawodowymi. Zajęcia są prowadzone on-line, z wykorzystanie specjalnej platformy internetowej, uzupełniony materiałami szkoleniowymi. Realizowany jest on w formie jednodniowych szkoleń.
b. Kluby zawodowe – wielodniowe szkolenia przeznaczone dla kadry zarządzającej JST, tj. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów, sekretarzy, skarbników, przewodniczących rad, dyrektorów domów pomocy społecznej samorządów zrzeszonych (…). Głównym celem spotkań klubowych jest zapoznanie kadry zarządzającej z najnowszymi przepisami prawa istotnie wpływającymi na działalność JST. Udział kadry zarządzającej w zjeździe klubowym służy podniesieniu ich kwalifikacji zawodowych lub uaktualnieniu wiedzy, pozostając równocześnie w bezpośrednim związku z wykonywanymi przez te osoby obowiązkami zawodowymi.
c. Służba przygotowawcza pracowników samorządowych – jest to specjalistyczny, wielodniowy kurs (…).
d. Kurs „X” – wielodniowe szkolenia (…). Celem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu prawa, finansów i zarządzania, które są bardzo istotne dla osób zaczynających zarządzanie JST.
e. Kursy e-learning – przeznaczone są do samodzielnej nauki, a ich tematyka dotyczy zarówno podniesieniu wiedzy niezbędnej do wykonywania obowiązków zawodowych jak również podniesienia kompetencji miękkich tj. umiejętności efektywnego zarządzania sobą oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Stanowią nowoczesną formę kształcenia, w całości realizowane są przez Internet. Wszystkie materiały kursowe dostępne są na specjalistycznej platformie e-learningowej.
3. PROGRAM C – (...) Stowarzyszenie prowadzi edukację prawną polegającą na stałym przekazywaniu wiedzy z zakresu prawnych aspektów funkcjonowania samorządów, poprzez m.in. następujące formy działalności:
a.Konsultacje telefoniczne i bezpośrednie spotkania podczas dyżurów prawnych, (…).
b.Opinie prawne, (…),
c.Działalność wydawniczą – (…).
4. PROGRAM D – celem tego Programu jest podejmowanie inicjatyw mających na celu transfer wiedzy i technologii związanych z rozwijaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) oraz samorządowych jednostkach organizacyjnych i jest on realizowany w szczególności w następujących formach:
a.Szkolenia jednodniowe;
b.Kluby zawodowe;
c.Kursy e-learning;
d.Konsultacje dotyczące wyboru, zakupu i wdrażania systemów informatycznych;
e.Usługi hostingowe (utrzymywanie stron internetowych, poczty e-mail, portali)
f.Usługi informatyczno-programistyczne (tworzenie portali internetowych, w tym BIP, opieka autorska nad portalami, migracje danych);
g.Przeprowadzanie audytów informatycznych (sprawdzenie, czy systemy w skuteczny sposób chronią dane, dostarczają odpowiednich informacji oraz działają zgodnie z wyznaczonymi celami operacyjnymi i kontrolnymi);
h.Usługi wdrożeniowe (wsparcie przy wdrożeniu w JST oraz samorządowych jednostkach organizacyjnych narzędzi informatycznych).
Zgodnie ze Statutem majątek Stowarzyszenia tworzą:
- składki członkowskie, których wysokość uchwalana jest przez Walne Zgromadzenie,
- dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- dotacje i subwencje,
- darowizny, spadki i zapisy,
- dochody z własnej działalności statutowej oraz ofiarności publicznej,
- dochody z działalności gospodarczej, przy czym działalność ta skupia się na odpłatnym świadczeniu usług w ramach opisanych wyżej Programów.
Dochody z działalności gospodarczej służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
Poza tym, wydatkowanie kwot z funduszy Stowarzyszenia może odbywać się zgodnie z kierunkami określonymi w programie działalności Stowarzyszenia. W związku z realizacją opisanych wyżej Programów oraz projektów finansowanych ze środków UE oraz innych środków pomocowych przyznawanych przez inne instytucje, Stowarzyszenie ponosi koszty realizacji celów statutowych, a do głównych pozycji kosztowych należy zaliczyć: koszty wynagrodzeń, koszty utrzymania biura, koszty przygotowana materiałów niezbędnych do realizacji poszczególnych Programów, koszty organizacji i realizacji szkoleń itp.
Dochód osiągany przez Wnioskodawcę bez względu na źródło tego dochodu w całości przeznaczany jest i wydatkowany na działalność statutową, realizującą cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Dodatkowo, Wnioskodawca uzyskuje środki finansowe na działalność statutową w sposób określony w art. 33 ustawy – Prawo o Stowarzyszeniach, m.in. ze składek członkowskich, wnoszonych przez członków. Członkami Stowarzyszenia mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne. Statut Stowarzyszenia przewiduje istnienie członków zwyczajnych, wspierających, honorowych. Członkowie zwyczajni przystępując do Stowarzyszenia, opłacają, składkę członkowską (składka płacona w cyklach półrocznych). Składki członkowskie przeznaczane są w całości na działalność statutową inną niż działalność gospodarcza.
Pytania
1. Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie, który zostanie przeznaczony i wydatkowany przez Stowarzyszenie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia w sposób opisany we wniosku, może korzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
2. Czy składki członkowskie uzyskiwane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwany przez Stowarzyszenie dochód, przeznaczony i wydatkowany na realizację głównych celów statutowych, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane składki członkowie przez Stowarzyszenie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.
Ad 1.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Powyższy przepis, na mocy art. 17 ust. 1c ustawy o CIT nie znajduje zastosowania w:
1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią JST lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Ponadto z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wynika, że zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Analizując wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym i w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie następujące przesłanki:
1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
3. dochody muszą być – bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Stowarzyszenie nie zostało ujęte w tym katalogu),
5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych (dochód Stowarzyszenia nie pochodzi z tych źródeł).
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez podatnika także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Zwolnienie, o którym mowa w omawianym przepisie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu za wyjątkiem dochodu wskazanego w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych wyżej warunków należy zauważyć, iż na gruncie polskiego prawa nie została sformułowana definicja legalna zarówno działalności naukowej, naukowo - technicznej jak i oświatowej. W związku z powyższym uzasadnionym jest odwołanie się do wykładni językowej, będącej podstawową metodą wykładni dla prawa podatkowego. Słownik Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) wskazuje, że "oświata" to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Przez oświatę, zgodnie z definicją słownikowa, należy także rozumieć instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością.
Nauka według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), to ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN nauka to także uczenie się lub uczenie kogoś.
W tym miejscu Wnioskodawca zwrócił uwagę, że przytoczona powyżej wykładnia językowa pojęć przewidzianych w katalogu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest powszechnie przyjętym sposobem interpretacji zarówno przez organy administracji podatkowej (np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 kwietnia 2015 r., sygn. IBPBI/2/4510-36/15/KP), jak również sądy administracyjne czy doktrynę (co do pierwszeństwa wykładni językowej, por.m.in. "Organizację Pożytku Publicznego. Fundacje i stowarzyszenia w roli podatnika", pod red. dr Moniki Muchy, Wrocław 2011).
Zgodnie z zapisami Statutu, celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność oświatowa, naukowa i naukowo-techniczna skierowana do przedstawicieli organów jednostek samorządu terytorialnego (dalej „JST”) oraz pracowników samorządowych i pracowników samorządowych jednostek organizacyjnych, (…). Działalność oświatowa, naukowa i naukowo techniczna wskazana w Statucie Stowarzyszenia realizowana jest w ramach Programów, przy czym:
a.cel oświatowy jest realizowany poprzez organizowanie różnego rodzaju szkoleń, kursów i innych form kształcenia przedstawicieli organów JST,
b.cel naukowy realizowany jest poprzez transfer wiedzy do przedstawicieli organów JST,
c.cel naukowo-techniczny realizowany jest głownie poprzez transfer wiedzy i technologii związanych z rozwijaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych w JST.
Tak więc, biorąc pod uwagę zapisy Statutu, cele statutowe realizowane przez Stowarzyszenie mieszczą się w katalogu wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i w sytuacji, gdy uzyskane dochody, bez względu na źródło ich pochodzenia są przeznaczone i wydatkowane w całości na realizację działalności statutowej mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ad.2
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT wskazuje, że wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Warunki, które muszą być spełnione w świetle powyższego przepisu, aby możliwe było zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT składek członkowskich, są następujące:
•warunek podmiotowy: zwolnienie dotyczy organizacji politycznych, społecznych i zawodowych;
•warunek przedmiotowy: składki członkowskie wnoszone przez członków nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN:
•"organizacja" to "grupa ludzi lub państw mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele";
•"polityczny" oznacza "dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami";
•"społeczny" to "odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa";
•"zawodowy" to "związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu".
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Stowarzyszenie zostało utworzone i działa na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Przepis art. 2 tej ustawy wskazuje, że:
1.Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2.Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
3.Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Mając na uwadze powyższe regulacje oraz przytoczone definicje, należy uznać, że Wnioskodawca spełnia definicję organizacji społecznej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT. Stowarzyszenie jest organizacją, ma określoną strukturę, którą tworzą jej członkowie (samorządy gminne i powiatowe), posiada osobowość prawną oraz swoje organy (Walne Zgromadzenie , Rada Stowarzyszenia, Zarząd oraz Komisja Rewizyjna), zostało powołane do realizacji określonych celów, o czym stanowi statut Stowarzyszenia.
Ponadto, Wnioskodawca jest organizacją o charakterze społecznym, mającą na celu kreowanie pozytywnych postaw i działań społecznych, m.in. wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz niesienie pomocy w podnoszeniu efektywności jednostek samorządu terytorialnego w realizacji zadań publicznych. Członkowie nie otrzymują żadnego wynagrodzenia od Stowarzyszenia.
Składki członkowskie wnoszone przez członków na rzecz Stowarzyszenia mają charakter obowiązkowych i związane są z faktem przystąpienia do Stowarzyszenia. Składki członkowskie są jednym ze źródeł finansowania Stowarzyszenia. Uzyskane środki finansowe ze składek członkowskich są przeznaczane na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, nie są one przeznaczane na prowadzenie zarobkowej działalności gospodarczej.
Konkludując, Wnioskodawca uważa, że spełnia wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, wobec czego składki członkowskie wnoszone przez członków wolne są od opodatkowania podatkiem CIT.
Pogląd, jaki prezentuje Wnioskodawca, został zaaprobowany również przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, np.: wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.595.2022.3.DD czy też wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.93.2018.1.HK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Wskazać jedynie należy, że pełne brzmienie przepisu art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) stanowi, że:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ponadto, jak wynika z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Powyższe nie ma jednak wpływu na dokonaną ocenę Państwa stanowiska.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.