Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.595.2022.3.DD

Czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia m.in.:

- czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 5 grudnia 2022 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 14 grudnia 2022 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 27 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie X (dalej jako: „Stowarzyszenie”, „Wnioskodawca”, „Podatnik”) jest dobrowolną organizacją osób fizycznych i prawnych o celach niezarobkowych, zarejestrowaną w KRS i posiadającą osobowość prawną.

Zgodnie z treścią statutu Wnioskodawcy, celem stowarzyszenia jest m.in. wspieranie działalności oświatowej i kulturalnej realizowanej poprzez (…), a w szczególności (…).

Ponadto celem jest działalność naukowa, naukowo-techniczna oraz oświatowa, w tym także realizowana poprzez (…), a w szczególności poprzez (…).

Celem Wnioskodawcy jest również działalność charytatywna oraz działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność społeczna, charytatywna oświatowa, kulturalna w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji skierowana do dzieci i młodzieży. Wnioskodawca prowadzi także działania których celem jest rozwój współpracy zagranicznej, w szczególności poprzez (…).

Zgodnie ze swoim statutem Stowarzyszenie realizuje powyższe cele poprzez (…).

Dla realizacji swoich Celów może także:

a)prowadzić działalność wydawniczą,

b)prowadzić prace badawczo-rozwojowe,

c)organizować konferencje naukowe i technologiczne,

d)opracowywać, administrować i zarządzać programami lub projektami innych organizacji, instytucji oraz zespołów profesjonalistów i grup nieformalnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia obejmuje (…).

Zgodnie ze statutem, Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Cały dochód z tej działalności przeznaczany jest na działalność statutową Wnioskodawcy i nie może być przeznaczony do podziału między członków stowarzyszenia.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej zrzesza podmioty biznesowe z branży (…). Członkowie Stowarzyszenia na chwilę obecną zobowiązani są do opłacania miesięcznej składki członkowskiej (jest związana z pozostawaniem członkiem tej organizacji) i jednocześnie Stowarzyszenie nie jest zobowiązane do świadczeń wzajemnych na rzecz swoich członków. Wszystkie dotychczasowe dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie w całości przeznaczane są na jego cele statutowe, w konsekwencji Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 17 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku ze znacznym poszerzeniem kręgu podmiotów należących do Stowarzyszenia oraz ze względu na zwiększenie zasobów wiedzy, Wnioskodawca planuje zmianę sposobu finansowania swojej działalności statutowej polegającą na:

- ustaleniu stałej, rocznej składki członkowskiej dla obecnych członków Stowarzyszenia na poziomie dużo niższym od dotychczasowego,

- zawieraniu z obecnymi członkami Stowarzyszenia umów o odpłatne świadczenie usług udostępniania zasobów wiedzy, zgromadzonych dotychczas przez Wnioskodawcę,

- odpłatnym udostępnianiu podmiotom zewnętrznym niebędącym członkami Stowarzyszenia, także w ramach świadczonych usług, zgromadzonych zasobów wiedzy – na zasadach i po cenach analogicznych, jak dla obecnych członków.

Stowarzyszenie w czasie swojej dotychczasowej działalności zebrało znaczne zasoby wiedzy. Obecnie jest to baza wielu nagrań webinarów, a także liczne raporty, opracowania i publikacje. Zasoby te stale rosną zyskując przy tym coraz większą wartość komercyjną. W związku z tym wymagają też coraz większych nakładów organizacyjnych ze strony Wnioskodawcy, generując po stronie Wnioskodawcy koszty obsługi, agregowania, porządkowania, przechowywania i udostępniania.

Co niezwykle ważne, zebrane i opracowane przez Wnioskodawcę zasoby wiedzy mają także znaczną wartość dla podmiotów niebędących członkami Stowarzyszenia, którym Wnioskodawca zamierza również świadczyć odpłatne usługi związane z ich udostępnianiem.

Ponadto dynamicznie w ciągu ostatnich lat wzrosła liczba członków Stowarzyszenia. Powoduje to, iż nowi członkowie korzystaliby z zasobów zebranych w czasie, gdy nie byli członkami Stowarzyszenia i nie płacili składek.

Przedmiotowe usługi nie byłyby zatem świadczone tylko na rzecz członków Stowarzyszenia, ale również na rzecz zewnętrznych podmiotów, co oznacza, iż charakter takiej działalności przyjąłby postać zbliżoną do modelu działania podmiotu komercyjnego, działającego na rynku usług związanych z wiedzą. Wprowadzenie zmian w powyższym zakresie spowoduje, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na udostępnianiu zasobów wiedzy na rzecz zarówno swoich obecnych członków jak i podmiotów zewnętrznych związane będzie z otrzymywaniem przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, które nie będzie jednak miało charakteru składek członkowskich a będzie zapłatą za konkretną usługę.

Należy podkreślić, iż działalność gospodarcza będzie miała charakter pomocniczy i służebny w stosunku do celów statutowych Wnioskodawcy, poprzez umożliwienie ich finansowania.

W piśmie z 21 grudnia 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1.Stowarzyszenie jest organizacją społeczną. Funkcjonowanie Stowarzyszenia regulują przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 z późn. zm.).

2.Stowarzyszenie realizuje następujące cele statutowe:

- działalność oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- działalność kulturalna,

- działalność naukowa,

- działalność naukowo-techniczna, działalność charytatywna.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że planowana jest zmiana Statutu Stowarzyszenia i doprecyzowanie wskazanych powyżej celów poprzez przeformułowanie celów szczegółowych.

3.W § 2 Statutu Stowarzyszenia zostały przewidziane cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Odnosząc sposoby realizacji do poszczególnych celów należy wskazać (…).

4.Dochody z usług świadczonych na rzecz swoich członków oraz usług świadczonych na rzecz zewnętrznych podmiotów będą służyć realizacji ww. celów ustawowych poprzez sfinansowanie lub współfinansowanie działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji celów ustawowych (wskazana w punkcie 3).

5.Uzyskane przez Wnioskodawcę dochody są i będą przeznaczone wyłącznie na cele statutowe lub inne cele określone w przepisie ustawy o CIT, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawca sfinansuje tymi dochodami następujące wydatki na: organizację wydarzeń i spotkań managerskich, organizację szkoleń i warsztatów, organizację kongresów. Powyższe wydatki obejmują:

- usługi transportowe,

- wynajem lokalu, w którym będą odbywać się ww. wydarzenia,

- usługi gastronomiczne,

- przygotowanie materiałów na ww. wydarzenia,

- inne usługi obce, takie jak oprawa techniczna/dźwiękowa wydarzeń.

Ponadto Wnioskodawca ponosi wydatki ogólne (czyli zarówno na działalność statutową i działalność gospodarczą), takie jak: wynagrodzenia pracowników i pozostałe świadczenia na rzecz pracowników, usługi administracyjne, księgowe, prawne, najem powierzchni biurowej (siedziba Stowarzyszenia), materiały biurowe, pomocnicze, reklamowe, usługi telekomunikacyjne, internetowe, zakup środków trwałych i wyposażenia niezbędnych do prowadzenia działalności (sprzęt elektroniczny, wyposażenie biura), ubezpieczenia majątkowe i odpowiedzialności cywilnej, zakup licencji i oprogramowania, opłaty bankowe.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie, które wydatki zostały przeznaczone na cele statutowe i inne cele określone w ustawie o CIT, a w konsekwencji na określenie, które dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 ustawy o CIT. Wydatki przypisywane są do określonych celów/rodzaju działalności Wnioskodawcy w proporcji, w jakiej wydatki te zostały przeznaczone na określone cele (statutowe i działalności gospodarczej).

W tym zakresie zostaną zrealizowane następujące cele:

- działalność oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- działalność kulturalna,

- działalność naukowa,

- działalność naukowo-techniczna,

- działalność charytatywna.

6.Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami, ani z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych/prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

7.Składki członkowskie są wyłącznie pobierane ze względu na przynależność do Stowarzyszenia.

8.Członkowie Stowarzyszenia nie mają bezpośredniego wpływu na spożytkowanie składki.

Organem Stowarzyszenia odpowiedzialnym za bieżące sprawy Stowarzyszenia jest Zarząd. Członkowie Stowarzyszenia, którzy mają czynne lub bierne prawo wyborcze biorą udział w obradach Walnego Zebrania Stowarzyszenia, na którym podejmowane są uchwały, w tym uchwała w sprawie budżetu Stowarzyszenia i wyboru Zarządu. Mają zatem pośredni wpływ na spożytkowanie składki.

9.Stowarzyszenie nie zostało utworzone w celu wykonywania na rzecz swoich członków konkretnych świadczeń. Stowarzyszenie zostało utworzone w celu realizacji określonych w statucie Stowarzyszenia celów, które zostały opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz zostały doprecyzowane w ramach niniejszego pisma.

Pytanie

Czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy tak długo jak kwota rocznej składki członkowskiej nie zostanie przekazana na działalność gospodarczą Stowarzyszenia, będzie ona korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca pragnie zauważyć, że w celu zgromadzenia funduszy na realizację swoich celów statutowych, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Jednocześnie prowadzenie takiej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, nawet w sytuacji w której:

- pokrywa się ona w pewnym zakresie z celami statutowymi Wnioskodawcy oraz

- usługi będące przedmiotem sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będą świadczone m.in. na rzecz członków stowarzyszenia,

– nie wyklucza możliwości pobierania w dalszym ciągu składek członkowskich od swoich członków.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem tym objęto kwoty otrzymane przez wymienione organizacje (m.in. stowarzyszenia) od zrzeszonych w nich podmiotów wpłacone z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są one przeznaczane na działalność gospodarczą.

Jednocześnie regulacja ta nie przewiduje żadnych innych ograniczeń w możliwości zastosowania tego zwolnienia. Dotyczy to zarówno sposobu przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków – oczywiście poza zakazem przekazania na działalność gospodarczą – jak i terminu ich wydatkowania. W orzecznictwie podkreśla się ponadto, że powyższe zwolnienie stosuje się jeśli składka członkowska nie wiąże się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę (zob. wyrok NSA z 12 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 2427/17).

Wnioskodawca pragnie ponadto zauważyć, iż posługując się w szczególności prowadzonymi księgami rachunkowymi, Stowarzyszenie jest w stanie wyodrębnić przedmiotowe roczne składki członkowskie w taki sposób, by nie były one przeznaczane na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalności gospodarczą, ale na inne cele statutowe stowarzyszenia.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż tak długo jak kwota rocznej składki członkowskiej nie zostanie przekazana na działalność gospodarczą Stowarzyszenia, będzie ono korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej ustalenia czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). W pozostałym zakresie wniosku, wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t .j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Niektóre jednak dochody podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Ustawodawca przewidział przy tym dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 odnoszą się do ustalenia czy kwota stałej rocznej składki członkowskiej związanej z przynależnością do Wnioskodawcy, która nie będzie przeznaczona na działalność gospodarczą tego stowarzyszenia podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT,

wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „działalności gospodarczej”. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej należy posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. I tak, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 646 ze zm.)

działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Natomiast ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.) – w art. 3 pkt 9 – przyjęła, że

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Z kolei, pojęcie „składka członkowska” zgodnie z definicją słownikową to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca jest organizacją społeczną. Jego funkcjonowanie regulują przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t .j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261). Zgodnie z art. 1 ww. ustawy:

1.Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

2.Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

3.Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

W odniesieniu do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT podkreślić należy, że jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.

Warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje/będzie uzyskiwał przychody w postaci składek członkowskich, których nie zamierza przeznaczać na działalność gospodarczą.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dochód uzyskany z tytułu otrzymywanych przez Wnioskodawcę składek członkowskich, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, wypełniając przesłanki zawarte w tym przepisie.

Tym samym Organ podatkowy podziela stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, iż tak długo jak kwota rocznej składki członkowskiej nie zostanie przekazana na działalność gospodarczą Stowarzyszenia, będzie ona korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest prawidłowe, ze wskazanym zastrzeżeniem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku Nr 2. W pozostałym zakresie wniosku, tj. w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3, i 4 wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00