Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.437.2023.2.MBN
Sprzedaż nieruchomości zabudowanej w trybie bezprzetargowym - możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej nr (...).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2023 r. (wpływ 15 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rada Powiatu (...) podjęła w dniu 30 czerwca 2023 roku uchwałę nr (...) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości zabudowanej stanowiącej działki nr (...) i (...) o powierzchni łącznej (...) ha położonej w (...).
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym do właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. § 6 ust. 2 Uchwały Rady Powiatu w (...) Nr (...) z dnia (...) sierpnia 2009 roku w sprawie: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości Powiatu (...) oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania określa, że decyzje w sprawach zbycia nieruchomości podejmuje każdorazowo rada powiatu w (...) w formie uchwały, określając jednocześnie formę zbycia nieruchomości na przetargową lub bezprzetargową. Nieruchomość zostanie zbyta w drodze bezprzetargowej na rzecz Gminy (...) zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 roku poz. 344).
Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków numerami (...) i (...), dla której prowadzona jest księga wieczysta nr (...). Działka (...) jest zabudowana budynkiem byłej szkoły (...) o powierzchni użytkowej (...) m2, malutkim budynkiem gospodarczym − piwnicą i drewnianą altanką ogrodową w otaczającym parku dworskim krajobrazowym (park dworski wpisany jest do rejestru zabytków województwa (...) pod numerem (...)). Według ewidencji gruntów i budynków stanowi użytek gruntowy − Bi − inne tereny zabudowane, a w części stanowi użytek roli klasy V, podobnie jak działka (...). Obiekt byłej szkoły (...) i zabytkowego parku stanowi bowiem część zespołu dworsko-folwarcznego majątku (...) przedwojennego właściciela dóbr (...) i stanowi dla miejscowej społeczności wartość historyczną i społeczną (...). Przedmiotowe działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe działki stanowią własność Powiatu (...) na podstawie decyzji Wojewody (...) z dnia (...) listopada 2000 roku, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedzenie, potem nieruchomość znajdowała się w trwałym zarządzie Zespołu Szkół (...), który został wygaszony.
Obiekt do 2004 roku użytkowany był przez Szkołę (...). W latach 2004-2010 przekazany w użytkowanie (...). W 2010 roku powiat przekazał nieruchomość gminie (...) w bezpłatne użytkowanie. Gmina zorganizowała w nim siedzibę (...). W dniu (...) rok została zawarta umowa użyczenia przedmiotowej nieruchomości między Zarządem Powiatu w (...) a Gminą (...) na czas nieokreślony. Gmina (...) zamierza przeprowadzić gruntowny remont obiektu (...). W okresie obowiązywania umowy użyczenia Gmina (...) ponosiła koszty zwykłego, bieżącego utrzymania nieruchomości. Większe wydatki związane były z odnowieniem części wnętrza budynku dworku poprzez malowanie, częściowe umeblowanie itp. Nie były to jednak nakłady inwestycyjne a obowiązek ich ponoszenia wynikał wprost z zapisów ww. umowy użyczenia.
Wykonanie powyższych prac nie było formalnie uzgadniane z właścicielem obiektu, ale też nie było takiego obowiązku, natomiast właściciel nieruchomości wiedział o ich przeprowadzeniu. W okresie użyczenia nieruchomości Gmina (...) nie zlecała wykonywania wymiany lub naprawy dachu oraz elewacji budynku i w związku z tym nie ponosiła kosztów z tym związanych. Gmina (...) ponosiła natomiast koszty bieżących napraw i konserwacji, do których zaliczyć można m.in. czyszczenie rynien, przewodów kominowych, ogrzewania budynku czy wymianę rozbitej szyby.
Na podstawie art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość. Zbycie nastąpi za cenę ustanowioną na podstawie uaktualnionej wyceny nieruchomości, nie mniejszej niż jej wartość. Jednocześnie Gminie (...) nie udziela się bonifikaty z tytułu zakupu nieruchomości. Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana.
W momencie, kiedy Powiat (...) stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Starosta (...) stoi na stanowisku, iż w przypadku sprzedaży należy zastosować przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego odpowiadając na poniższe pytania:
1. Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?
Odp.: Powiat (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną stanowiącą działki nr (...) i (...) o powierzchni łącznej (...) ha położonej w (...).
2. Czy nabycie przez Państwa działek o nr (...) i (...) zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana, tj. czy został naliczony podatek VAT, czy zwolniona)?
Odp.: Nabycie działki nr (...) nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na dzień nabycia nie obowiązywała ustawa o podatku VAT.
Nabycie działki nr (...) nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na dzień nabycia nie obowiązywała ustawa o podatku VAT.
3. Czy działki o nr (...) i (...) były przez Państwa wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, Państwo wykonywali – należy podać podstawę prawną zwolnienia. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki.
Odp.: Działka nr (...) była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust 6, gdyż są tam wykonywane zadania zgodnie z art. 7 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.
Działka nr (...) była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust 6, gdyż są tam wykonywane zadania zgodnie z art. 7 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.
4. Prosimy o wskazanie jakie budynki, budowle lub ich części, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), na moment sprzedaży, będą znajdowały się na poszczególnych działkach? Należy dokładnie wskazać, który obiekt jest budynkiem, a który budowlą lub ich częścią, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.
Odp.: Działka nr (...) jest niezabudowana i stanowi użytek rolny klasy VI.
Działka nr (...) jest zabudowana budynkiem byłej szkoły (...) oraz budynkiem gospodarczym z piwnicą, które w myśl ustawy prawo budowlane są budynkami. Natomiast drewniana altana ogrodowa jest to obiekt małej architektury − architektura ogrodowa.
5. Czy dla budynków i budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)? Czy od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży miną co najmniej 2 lata?
Odp.: W przypadku budynku szkoły(...) nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata.
W przypadku budynku gospodarczego z piwnicą nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata.
W przypadku budynku architektury ogrodowej nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata.
- Jeśli ktoś inny (np. użytkownicy, wynajmujący lub poprzedni właściciele) ponosił/ będzie ponosić, do dnia sprzedaży, wydatki na ulepszenie lub przebudowę danego budynku, budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. dokonał istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia? Jeżeli wydatki były ponoszone to:
a) kto je ponosił?
b) kiedy były one ponoszone?
c) czy po dokonaniu tych ulepszeń były one oddane do użytkowania oraz czy w momencie ich sprzedaży minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?
d) czy przysługiwało ponoszącemu wydatki prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?
e) jeśli inny podmiot niż Państwo (np. użytkownicy, wynajmujący lub poprzedni właściciele) poniósł nakłady na ulepszenie budynków, budowli lub ich części, to należy wskazać, czy przed dokonaniem dostawy działki z położonymi na niej budynkami, budowlami lub ich częściami dojdzie do rozliczenia nakładów między Państwem a podmiotem ponoszącym nakłady na ulepszenie ww. obiektów i czy to Państwo będą dysponować budynkami, budowlami lub ich częściami jak właściciel?
Odp.: Wydatki o których mowa w pkt. 6 dotyczyły głównie bieżącego utrzymania nieruchomości − budynku szkoły. Większe wydatki związane były z odnowieniem części wnętrza budynku dworku poprzez malowanie, częściowe umeblowanie itp. Nie były to jednak nakłady inwestycyjne a obowiązek ich ponoszenia wynikał wprost z zapisów ww. umowy użyczenia.
W okresie użyczenia nieruchomości Gmina (...) nie zlecała wykonania wymiany lub naprawy dachu oraz elewacji budynku i w związku z tym nie ponosiła kosztów z tym związanych. Gmina (...) poniosła natomiast koszty bieżące napraw i konserwacji, do których zaliczyć można m.in. czyszczenie rynien, przewodów kominowych, ogrzewania budynku czy wymianę rozbitej szyby.
W przypadku budynku gospodarczego z piwnicą oraz drewnianej altanki nie dotyczy to.
7.Jeżeli któraś z działek o nr (...) i (...), na moment sprzedaży, będzie stanowiła teren niezabudowany, to proszę wskazać odrębnie do każdej działki niezabudowanej:
a) Czy w momencie sprzedaży, ww. działki będą objęte prawomocnym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego? − jeżeli tak, to jakie będzie przeznaczenie tych działek zgodnie z tym planem? Czy zgodnie z tym planem będą to działki przeznaczone pod zabudowę?
b) Czy dla ww. działek w momencie sprzedaży będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli tak to jaki rodzaj zabudowy będzie ona przewidywała, jakie przeznaczenie ww. działek będzie wynikało z tej decyzji?
Odp.: Działka nr (...) jest terenem niezabudowanym i nie jest objęta MPZP.
Działka nr (...) jest zabudowana i nie jest objęta MPZP.
Działka nr (...) nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy.
Działka nr (...) nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 12 września 2023 r.)
Czy Powiat (...) sprzedając nieruchomość zabudowaną w trybie bezprzetargowym może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022 poz. 931) w przypadku działki (...), natomiast w przypadku działki (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 12 września 2023 r.)
W momencie, kiedy Powiat (...) stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Starosta (...) stoi na stanowisku, iż w przypadku sprzedaży należy zastosować przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dla działki (...), natomiast w przypadku działki (...) przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży − rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).
Należy wskazać, że nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy jednak podkreślić, że zarówno odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jak również odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych zamierzają Państwo sprzedać nieruchomość stanowiącą działki nr (...) i (...). Działka nr (...) jest zabudowana budynkiem byłej szkoły oraz budynkiem gospodarczym z piwnicą, które w myśl ustawy prawo budowlane są budynkami.
Przedmiotowa działka stanowi własność Powiatu (...) na podstawie decyzji Wojewody (...) z dnia (...) listopada 2000 roku.
Nieruchomość zostanie zbyta w drodze bezprzetargowej na rzecz Gminy (...).
Nabycie działki nr (...) nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na dzień nabycia nie obowiązywała ustawa o podatku VAT.
W przypadku budynku szkoły (...) oraz budynku gospodarczego z piwnicą nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata.
Działka nr (...) jest terenem zabudowanym i nie jest objęta MPZP. Działka nr (...) jest terenem niezabudowanym i nie jest objęta MPZP. Działka nr (...) nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedaż działki (...) w trybie bezprzetargowym może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że dostawa przez Państwa wskazanej we wniosku działki jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do ww. dostawy działki nr (...) nie działają Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości objętej wnioskiem, działają Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność, w świetle ustawy, będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy wskazać, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawa budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
W oparciu o art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Natomiast, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”.
W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym − należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2) budynku − należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
Z opisu sprawy wynika, że działka nr (...) jest zabudowana budynkiem byłej szkoły (...) oraz budynkiem gospodarczym z piwnicą, które w myśl ustawy prawo budowlane są budynkami.
Zatem, w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy budynków znajdujących się na działce nr (...) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynku byłej szkoły (...) oraz budynku gospodarczego z piwnicą miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że dostawa zabudowanej działki nr (...) nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt. 14 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy w odniesieniu do budynku byłej szkoły (...) oraz budynku gospodarczego z piwnicą, nabytych przez Gminę w roku 2000, doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Jak Państwo wskazali, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą budynku szkoły (...) oraz budynku gospodarczego z piwnicą nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata. Jak wynika również z wniosku nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budynków znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej, gdyż Państwo wyjaśnili − wydatki dotyczyły głównie bieżącego utrzymania nieruchomości − budynku szkoły. Większe wydatki związane były z odnowieniem części wnętrza budynku dworku poprzez malowanie, częściowe umeblowanie itp. Nie były to jednak nakłady inwestycyjne. W okresie użyczenia nieruchomości nie zlecano wykonania wymiany lub naprawy dachu oraz elewacji budynku i w związku z tym nie ponosiła kosztów z tym związanych. Poniesiono natomiast koszty bieżące napraw i konserwacji, do których zaliczyć można m.in. czyszczenie rynien, przewodów kominowych, ogrzewania budynku czy wymianę rozbitej szyby. W przypadku budynku gospodarczego z piwnicą oraz drewnianej altanki nie dotyczy to.
Zatem, w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do sprzedaży budynków położonych na działce (...), zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe zwolnienie obejmie również sprzedaż przynależnego do nich gruntu stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy.
Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla planowanej sprzedaży budynków znajdujących się na działce (...), bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie jedynie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż nieruchomości zabudowanej nr (...) w trybie bezprzetargowym może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska w zakresie pytania dotyczącego zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej nr (...). Natomiast w zakresie pytania dotyczącego zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości niezabudowanej nr (...), wniosek został rozpatrzony odrębnie.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego, ponoszą Państwo. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right