Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.210.2023.2.MAZ
Możliwość wystąpienia o zwrot akcyzy od dostarczanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczącego możliwości wystąpienia o zwrot akcyzy od dostarczanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą, jest prawidłowe (pytanie nr 1).
Informuję, że w zakresie objętym pytaniem nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2023 r., dotyczący możliwości wystąpienia o zwrot akcyzy od dostarczanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą, wpłynął 30 czerwca 2023 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2023 r. (wpływ 8 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Działalność gospodarcza prowadzona przez wnioskodawcę „…” (dalej także jako: „Podatnik” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowana jako podatnik akcyzowy w obszarze napojów alkoholowych. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego …, udzielonego decyzją nr … .
W związku z wygaśnięciem zabezpieczenia akcyzowego Podatnika, o nr. …, z dniem … 2022 r., na stanie magazynowym pozostała reszta destylatu - alkoholu etylowego o kodzie CN 2207, w ilości … dm3 100%. Zbiornik, w którym znajduje się ww. produkt jest zamknięty, zaplombowany zabezpieczeniami urzędu celno-skarbowego i wejście do magazynu jest zamknięte na kłódkę, a na to nałożone są również plomby Urzędu Celno-Skarbowego w … . Od ww. ilości Podatnik zapłacił podatek akcyzowy w dniu 2 sierpnia 2022 r., w wysokości … zł.
Mając na względzie zaistniałą sytuację Podatnik rozważa:
1. sprzedaż destylatu do kontrahenta mającego siedzibę w innym państwie UE, w ramach dostawy wewnątrz[wspólnotowej]. W sytuacji sprzedaży wyrobów akcyzowych do innego kraju unijnego Podatnik, na podstawie art. 82 ustawy akcyzowej, chciałby odzyskać zwrot zapłaconej akcyzy, ponieważ to on pierwotnie zapłacił podatek akcyzowy w kraju, a następnie dokonał sprzedaży tych wyrobów akcyzowych. Sprzedaży, w wyniku której wyroby akcyzowe zostały przemieszczone do innego kraju Unii Europejskiej i tam ostatecznie zostały one skonsumowane. Sprzedaż wyrobów akcyzowych przez Podatnika jest dokonywana w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Powyższe nie tylko wynika z faktury sprzedażowej, ale również wystawianych przez Spółkę na tę okoliczność dokumentów towarzyszących przesyłce wyrobów akcyzowych, wskazujących jednoznacznie odbiorcę/nabywcę i miejsce odbioru w innym kraju Unii Europejskiej. W takich okolicznościach Podatnik wskazuje, iż po dokonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zgodnie z art. 82 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, dokona przemieszczenia za pomocą systemu EMCS PL2 i przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego:
- numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD;
- dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
- Wyroby akcyzowe wskazane we wniosku to wyroby spirytusowe, które nie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.
2. wykorzystanie destylatu w procesie produkcji do uzyskania alkoholu rektyfikowanego, używanego następnie do produkcji wódek i innych napojów spirytusowych.
W piśmie z 6 września 2023 r. Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób na pytania zadane przez Organ w wezwaniu do uzupełnienia opisu stanu faktycznego:
1. Czy dostawy wewnątrzwspólnotowej posiadanego alkoholu etylowego dokona Pan we własnym imieniu, czy też zleci Pan jej wykonanie innemu podmiotowi?
Tak, dostawa będzie we własnym imieniu. (odpowiedź Wnioskodawcy)
2. Proszę o wyjaśnienie, czy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej alkohol etylowy zostanie przemieszczony z użyciem systemu EMCS PL2?
Tak. Zostało to również opisane w stanowisko Wnioskodawcy. (odpowiedź Wnioskodawcy)
Pytanie (we wniosku pytanie nr 1)
Czy w analizowanym stanie faktycznym, w związku z zamiarem dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy alkoholu etylowego już po zapłaceniu akcyzy, Wnioskodawca może skutecznie żądać zwrotu tej akcyzy na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Podatnika, w analizowanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:
1) podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
2) podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo
3) uprawnionemu wysyłającemu niebędącemu podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów
-na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3.
Podatnik zamierza dokonać wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobu akcyzowego, od którego została w pełni zapłacona akcyza na terytorium RP (dokument zapłaty znajduje się w jego posiadaniu). Zdaniem Podatnika, zostaną spełnione przesłanki z art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym i tym samym będzie mógł on na pisemny wniosek, złożony do naczelnika urzędu celnego [ winno być: naczelnika urzędu skarbowego – przypis Organu] , po dokonaniu takiej dostawy, skutecznie żądać zwrotu zapłaconej od tego alkoholu akcyzy.
Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2010 r., nr ILPP3/443-4/10-2/TK. Jak zaznacza organ: „stwierdzić należy, że trafnie wskazuje Wnioskodawca, iż dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych uprawnia do ubiegania się o zwrot zapłaconej akcyzy. Zwrot podatku akcyzowego będzie jednak możliwy tylko wówczas, gdy dokonana będzie dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobu, od którego zapłacona zastała uprzednio akcyza. Mając zatem na uwadze postanowienia art. 3 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, iż warunek ten zostanie zachowany o ile przedmiotem obu ww. czynności prawnych będzie wyrób akcyzowy wskazany w poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy oznaczony kodem CN 2207”.
Takie stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.251.2022.2.MAZ, dodając, że podatnik nie musi samodzielnie wywieźć towarów, może odebrać je odbiorca. Jak zaznacza organ: „Wnioskodawca będzie spełniał warunki do ubiegania się o zwrot zapłaconej na terytorium kraju akcyzy od wyrobów akcyzowych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo. Spółka będzie posiadała wszystkie dokumenty wskazane w art. 82 ust. 3 ustawy. Ponadto w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej nie będą wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Wskazuje to zatem, że nie zaistnieje przesłanka negatywna, wymieniona w art. 82 ust. 5 ustawy, wykluczająca możliwość zwrotu akcyzy m.in. od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy. Reasumując – Spółka będzie miała prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy od wyrobów wywiezionych do innego państwa Unii Europejskiej, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, gdy zlecającym przewóz towarów jest ich odbiorca”.
Podatnik odprowadził podatek akcyzowy od alkoholu etylowego o kodzie CN 2207. Podatnik dokona wewnątrzwspólnotowej dostawy wskazanych wyrobów i zgodnie z art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, po złożeniu wniosku powinien dostać zwrot zapłaconego podatku akcyzowego od alkoholu etylowego. Podatnik dokona przemieszczenia za pomocą systemu EMCS PL2 i przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego:
- numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
- dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle względem sformułowanego pytania nr 1, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
W art. 92 ustawy o podatku akcyzowym wskazano, że:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Użyte w ustawie określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy wskazano, że:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Dostawa wewnątrzwspólnotowa oznacza przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Przepis art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, że:
W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych - na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3.
Jak stanowi art. 82 ust. 3 ustawy:
Wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy, o którym mowa w ust. 1:
1) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy dostarczonych wewnątrzwspólnotowo osobie fizycznej, nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
b) potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym,
c) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana,
d) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
2) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
3) uprawniony wysyłający po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, jest obowiązany przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) faktury, z których wynika wnioskowany zwrot akcyzy, lub dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
c) informację o podatniku, który dokonał zapłaty akcyzy na terytorium kraju od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, poprzez podanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL tego podatnika.
Zgodnie z art. 82 ust. 5 ustawy:
Zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje weryfikacji wniosku o zwrot akcyzy w oparciu o dokumenty, o których mowa w ust. 3-4a.
Stosownie do art. 82 ust. 7 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy dokonywania zwrotu akcyzy, o którym mowa w ust. 1, 2 i 2e, minimalną kwotę zwrotu oraz wzór wniosku o zwrot akcyzy, uwzględniając:
1) konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości dostarczanych wewnątrzwspólnotowo lub eksportowanych wyrobów akcyzowych;
2) konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy;
3) ekonomiczną opłacalność dokonania zwrotu akcyzy.
Na podstawie ww. delegacji wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 125), zawierające m.in. wzór wniosku o zwrot akcyzy.
Pana wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 1 dotyczą prawa do wystąpienia o zwrot zapłaconej akcyzy od dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego.
W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W związku z wygaśnięciem zabezpieczenia akcyzowego Podatnika, na stanie magazynowym pozostała reszta destylatu - alkoholu etylowego o kodzie CN 2207, w ilości … dm3 100%. Zbiornik, w którym znajduje się ww. produkt jest zamknięty, zaplombowany zabezpieczeniami urzędu celno-skarbowego. Od ww. ilości Podatnik zapłacił podatek akcyzowy w dniu 2 sierpnia 2022 r., w wysokości … zł. Podatnik rozważa sprzedaż destylatu do kontrahenta mającego siedzibę w innym państwie UE, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Wnioskodawca chciałby odzyskać zwrot zapłaconej akcyzy, ponieważ to on pierwotnie zapłacił podatek akcyzowy w kraju, a następnie dokonał sprzedaży tych wyrobów akcyzowych. Powyższe nie tylko wynika z faktury sprzedażowej, ale również wystawianych przez Spółkę na tę okoliczność dokumentów towarzyszących przesyłce wyrobów akcyzowych, wskazujących jednoznacznie odbiorcę/nabywcę i miejsce odbioru w innym kraju Unii Europejskiej. W takich okolicznościach Podatnik wskazuje, iż dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego za pomocą systemu EMCS PL2 i przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego: numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD; dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Wyroby akcyzowe wskazane we wniosku to wyroby spirytusowe, które nie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Dostawa zostanie dokonana w Pana własnym imieniu.
Przepisy art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazują, że jednym z podmiotów mogących ubiegać się o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju jest podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych. Taki podatnik zobowiązany jest do wystąpienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z pisemnym wnioskiem o zwrot akcyzy. Do wniosku należy dołączyć dokumenty wymienione w art. 82 ust. 3 ustawy, mające potwierdzać zapłatę akcyzy na terytorium kraju, a także prawidłowość przemieszczenia/ dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów oraz dokument potwierdzający zapłatę akcyzy w państwie członkowskim lub że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.
W przedstawionych we wniosku okolicznościach będzie Pan zatem mógł – co do zasady, na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy – wystąpić z pisemnym wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, załączając dokumenty, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy. Wskazał Pan, że będzie w posiadaniu dokumentów wymienionych w art. 82 ust. 3 pkt 2 ustawy (numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostaną w Pana imieniu przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, i których odbiór zostanie potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD; dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju).
Zauważyć ponadto należy, że przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej nie będą wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Zatem nie wystąpi przesłanka negatywna, wymieniona w art. 82 ust. 5 ustawy, wykluczająca możliwość zwrotu akcyzy m.in. od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
Reasumując – w związku przedstawionym opisem zdarzenia będzie Pan miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy od alkoholu etylowego wywiezionego do innego państwa Unii Europejskiej, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Należy przy tym zastrzec, że zasadność zwrotu oraz wysokość kwoty zwrotu akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zostaje określona decyzją właściwego organu podatkowego, w autonomicznym postępowaniu wszczętym wniesionym wnioskiem, w którym to postępowaniu właściwy organ podatkowy weryfikuje spełnienie warunków umożliwiających zwrot akcyzy od ściśle określonych wyrobów akcyzowych, od których na terytorium kraju została zapłacona należna kwota akcyzy.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Natomiast w zakresie określonym w pytaniu nr 2 wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania nr 1) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nr 1, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.