Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.465.2023.1.JMS
a) Czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany nowej inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, przy założeniu utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu? b) Czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany Decyzji o wsparciu i jej odpłatnego zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w decyzji o wsparciu?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany nowej inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, przy założeniu utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu.
- czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany Decyzji o wsparciu i jej odpłatnego jej zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w decyzji o wsparciu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatku VAT”) oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej, utworzonej na podstawie prawa polskiego, która posiada siedzibę działalności w Polsce. W dniu (…) 2018 r. Wnioskodawca złożył do właściwej instytucji wniosek o uzyskanie decyzji o wsparciu. Zgodnie z treścią wniosku o uzyskanie decyzji o wsparciu Wnioskodawca zadeklarował realizację przedsięwzięcia gospodarczego polegającego na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa. Celem planowanej inwestycji była budowa nowej Instalacji do produkcji (…) o wydajności, która miała zapewnić Wnioskodawcy dodatkowe (…) dotychczasowej zdolności produkcyjnej (dalej jako: „Instalacja”). W skład nowej Instalacji miały wchodzić następujące pozycje:
a)(…);
b)(…);
c)(…);
d)(…);
e)(…);
f)(…);
g)(…);
h)(…);
i)(…).
W założeniach przedstawionych we wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w ramach nowej inwestycji nie będzie wprowadzał produktów czy usług objętych innymi od dotychczas produkowanych kodami PKWiU.
Dalsza działalność Wnioskodawcy miała skupiać się na aktualnie funkcjonujących produktach i usługach objętych kodami:
-(…)
-(…),
-(...),
-(…).
Wnioskodawca, wskazał we wniosku o uzyskanie decyzji o wsparciu, że po zrealizowaniu inwestycji zamierza sprzedawać swoje produkty do obecnych i nowych Klientów. Jednocześnie, dodatkową ilość (…), uzyskaną na nowej Instalacji Wnioskodawca, zamierzał przeznaczyć na:
-Zwiększenie (…),
-zwiększenie produkcji (…),
-wprowadzenie nowych (…).
W dacie ubiegania się o wsparcie Wnioskodawca był i w dalszym ciągu pozostaje (…) przedsiębiorcą w rozumieniu (…), (…). Decyzją o wsparciu nr (…)z dnia (…) 2018 r. (dalej jako: „Decyzja o wsparciu” lub „DOW”) zezwolono Wnioskodawcy na prowadzenie na terenie opisanym w DOW, działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły, w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:
1.(…),
2.(…),
3.(…),
4.(…),
5.(…).
Decyzja została wydana na okres 15 lat, licząc od dnia jej wydania.
Protokołem kontroli z dnia (…) 2021 r. potwierdzono, że Wnioskodawca zrealizował inwestycję i prowadzi działalność gospodarczą na działkach wymienionych w treści Decyzji o wsparciu.
Z uwagi jednak na fakt, iż koszty produkcji (…) w oparciu o Instalację, której nabycie stanowiło koszty kwalifikowane nowej inwestycji, stają się nadmierne i nieopłacalne, Wnioskodawca rozważa możliwość definitywnego zaniechania produkcji (…) w tym przy wykorzystaniu Instalacji. Po potencjalnym zaprzestaniu działalności w zakresie produkcji (…), Wnioskodawca nadal będzie prowadził działalność obejmującą przetwórstwo (…), nabytego od zewnętrznych dostawców. Jednocześnie, odnośnie posiadanej Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszty kwalifikowane nowej inwestycji, Wnioskodawca rozważa dwie możliwości:
a)Utrzymanie własności Instalacji i ewentualne wznowienie produkcji z jej wykorzystaniem w przyszłości,
b)Odpłatne zbycie Instalacji na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
Jednocześnie, niezależnie od powyższego, Wnioskodawca w dalszym ciągu zamierza prowadzić działalność w zakresie i na terenie określonym w Decyzji o wsparciu, tj. w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:
1.(…),
2.(…),
3.(…),
4.(…),
5.(…).
Pytania
a) Czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany nowej inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, przy założeniu utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu?
b) Czy w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany Decyzji o wsparciu i jej odpłatnego zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w decyzji o wsparciu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy:
a) w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany nowej inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu.
b) w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany decyzji o wsparciu i jej odpłatnego zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu.
Uzasadniając powyższe wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”): „Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”.
W myśl art. 13 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „ustawa o WNI”) wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji o wsparciu.
Z kolei, zgodnie, z art. 3 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub fizycznych.
Jednocześnie, art. 2 pkt 1 lit. b ustawy o WNI stanowi, iż nowa inwestycja oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu (...).
Wskazać także należy, że z mocy § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. „Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483)”.
Mając zatem na względzie, że w niniejszym przypadku decyzja o wsparciu wydana została w dniu (...) 2018 r. do niniejszej sprawy zastosowanie znają przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej jako: „Rozporządzenie”).
I tak, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia: „Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej”.
Jednocześnie, zgodnie z § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia: „Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców, od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym”.
Dodatkowo, zgodnie z § 9 ust. 2 pkt 1 lit. b Rozporządzenia: „Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia, (...) przez okres nie krótszy niż 5 lat – w przypadku dużych przedsiębiorców, od dnia zakończenia nowej inwestycji”.
Uwzględniając powyższe należy wskazać, że zgodnie z treścią cytowanych regulacji wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, który realizuje nową inwestycję począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. W analizowanym przypadku Wnioskodawca poniósł koszty nowej inwestycji w wysokości przewidzianej w Decyzji o wsparciu, co potwierdzone zostało protokołem kontroli z dnia 17 sierpnia 2021 r., w którym wskazano, że Wnioskodawca zrealizował inwestycję i prowadzi działalność gospodarczą na działkach wymienionych w treści Decyzji o Wsparciu.
Jednocześnie, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia oraz utrzymanie własności składników majątku nabytych w ramach decyzji o wsparciu, w okresach wskazanych w przepisach Rozporządzenia.
Z powyższego wynika, że ustawodawca rozróżnia obowiązek utrzymania własności składników majątku, od obowiązku utrzymania nowej inwestycji. Tym samym, beneficjent decyzji o wsparciu ma nie tylko obowiązek posiadania nabytych środków trwałych przez określony czas, ale także utrzymania nowej inwestycji.
Odwołując się zatem do definicji „nowej inwestycji” należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, poprzez nową inwestycję rozumieć należy:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Uwzględniając powyższe z perspektywy spełnienia warunków korzystania ze zwolnienia podatkowego w przypadku Wnioskodawcy kluczowe jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż 5 lat - od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz utrzymania nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia, (...) przez okres nie krótszy niż 5 lat - od dnia zakończenia nowej inwestycji.
Mając zatem na względzie, że Wnioskodawca nie zamierza zbywać Instalacji przed upływem okresów wskazanych w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia, a nadto nadal zamierza prowadzić działalność gospodarczą w ramach kodów PKWiU określonych w Decyzji o Wsparciu na terenie określonym w Decyzji o Wsparciu przez okres wskazany w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. b warunki korzystania ze zwolnienia zostaną spełnione.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że żaden przepis prawa nie wskazuje, by prowadzenie działalności w ramach decyzji o wsparciu wymagało zaangażowania (używania) określonych składników majątku nabytych jako koszty kwalifikowane nowej inwestycji, a jedynie utrzymania ich własności. Skoro bowiem brzmienie § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia dopuszcza zbycie tych składników po upływie wskazanego w tej regulacji okresu czasu, to tym samym dopuszcza korzystanie ze zwolnienia w sytuacji, kiedy podatnik nie dysponuje tymi składnikami majątku, a co za tym idzie także ich nie użytkuje. Co więcej, cytowana regulacja potwierdza także, że Wnioskodawca dla możliwości korzystania ze zwolnienia w oparciu o Decyzję o wsparciu nie jest zobowiązany do utrzymywania składników majątku przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu (tj. przez cały okres w jakim występuje prawo do skorzystania ze zwolnienia).
Skoro bowiem warunkiem jest utrzymanie składników majątku, przez okres co najmniej 5 lat (w przypadku dużych przedsiębiorców) liczonych od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, to tym samym okres ten będzie krótszy niż nawet najkrótszy możliwy okres obowiązywania decyzji o wsparciu (10 lat), przy uwzględnieniu także czasu na zrealizowanie nowej inwestycji. Tym samym, ustawodawca dopuszcza możliwość, że podatnik mimo, iż nadal będzie prowadził działalność w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu, to wykorzystywał będzie do tej działalności infrastrukturę inną, niż sfinansowana w ramach kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.
Tym samym, z perspektywy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, bez znaczenia pozostaje, czy Wnioskodawca utrzyma własność składników majątku przez cały okres obowiązywania decyzji o wsparciu, czy też zbędzie je po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia, o ile będzie w dalszym ciągu (nawet z wykorzystaniem innej infrastruktury) prowadził działalność gospodarczą w zakresie określonym w decyzji o wsparciu, co najmniej przez okres wskazany w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. b.
Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że:
a) w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany nowej inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, przy założeniu utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu, oraz że
b) w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany decyzji o wsparciu i jej odpłatnego jej zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, pod warunkiem, że Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność na terenie i w ramach kodów PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”)
wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:
a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o WNI,
rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
W myśl natomiast § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „rozporządzenie o WNI”):
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Stosownie do § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia:
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wynika, że aby dany dochód korzystał ze zwolnienia z opodatkowania musi być uzyskany z działalności:
- prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu,
- prowadzonej na podstawie wydanej decyzji o wsparciu.
Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji o wsparciu, na terenie wskazanym w decyzji. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w decyzji o wsparciu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem wskazanym w decyzji, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.
Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, nie mają charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach nowej inwestycji.
Powyższe potwierdzają Objaśnienia podatkowe z dnia 6 marca 2020 r., dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, w których zostało zawarte, że: (...) Nie wszystkie rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatników realizujących nowe inwestycje na podstawie decyzji o wsparciu stanowią przychody, z których dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Omawianym zwolnieniem podatkowym są objęte wyłącznie dochody osiągane przez podatnika na podstawie decyzji o wsparciu w zakresie realizacji inwestycji określonej tą decyzją. Decyzja o wsparciu powinna wskazywać (identyfikować) działalność gospodarczą w ramach której realizowana jest, określona w tej decyzji, nowa inwestycja. Niewłaściwym zatem jest wskazywanie wszystkich rodzajów działalności, wykonywanych przez przedsiębiorcę. Objęcie zwolnieniem całości działalności identyfikowanej szeroko poprzez PKWiU, wykraczającej poza przedmiot działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja, nie ma podstaw w konstrukcji zwolnienia. (…)
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, należy wskazać, że analiza treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, prowadzi do wniosku, że dla uzyskania prawa do skorzystania ze zwolnienia konieczne jest uzyskanie dochodów z nowej inwestycji.
Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Jeżeli więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu jeżeli podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.
Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.
Reasumując, dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest uzyskanie dochodów z nowej inwestycji, a nie tylko uzyskiwanie dochodów w ramach PKWiU wskazanych w Decyzji o wsparciu.
W związku z powyższym jak wynika z okoliczności przedstawionych w sprawie, jeżeli Wnioskodawca otrzymał decyzję o wsparciu na budowę nowej Instalacji do produkcji (…), a teraz rozważa możliwość definitywnego zaniechania produkcji (…) w tym przy wykorzystaniu Instalacji, to:
- w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany Nowej Inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, przy założeniu utrzymania własności Instalacji i ewentualnego wznowienia w przyszłości produkcji z jej wykorzystaniem, oraz
- w przypadku wyłączenia przez Wnioskodawcę z użytkowania Instalacji do produkcji (…), której nabycie stanowiło koszt kwalifikowany Decyzji o wsparciu i jej odpłatnego zbycia na rzecz podmiotu trzeciego po upływie okresu wskazanego w § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom,
Wnioskodawca nie będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, przez cały okres obowiązywania Decyzji o wsparciu, ponieważ nie będzie osiągał dochodu z nowej inwestycji, gdyż zakupiona Instalacja nie będzie przez niego używana.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right