Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.651.2023.2.MT

W zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 7 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie– pismem z 6 września 2023 r. (wpływ 11 września 2023 r.).  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pragnie Pan założyć działalność gospodarczą Profilem działalności będzie wymiana elementów cyfrowych do gry (…) na platformie (...). Jest to gra internetowa online, w której poszczególni gracze za pomocą internetu walczą ze sobą. W ramach dodatkowego wyposażenia do walki poszczególni gracze wyposażają swoje postacie w grze w dodatki zwane „skórkami”. Skórki to elementy broni, które zmieniają jej wygląd w grze. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej pragnie Pan dokonywać wymian tych skórek w taki sposób aby móc na tych wymianach zarabiać.

Skórki posiadają różne wartości, od kilku groszy po kilkadziesiąt tysięcy złotych.

W ramach przyszłej działalności gospodarczej będzie się Pan wymieniał tymi skórkami ze stroną (...). W zamian za wymianę skórek dostanie Pan środki do wykorzystania na tej stronie. Na tej stronie wykonuje Pan akcje, dzięki którym zdobywa Pan inne skórki, które wypłaca Pan później z powrotem na konto (...).

Tego typu operacje podnoszą Panu łączną wartość konta (...), ponieważ z reguły wypłaca Pan po dokonanych wymianach więcej środków pieniężnych niż wpłaca na początku.

Przykładowo wpłaca Pan skórkę o wartości 2.000 zł. Następnie dostaje Pan środki na stronie (...), następnie wykonuje Pan dostępne u nich akcje polegające na zamianach skórek i finalnie otrzymuje Pan na koncie strony (…) wartość 2.100 zł, którą to kwotę przelewa Pan na konto w (...). Co ważne nie wypłaca Pan tych pieniędzy na konto bankowe. Podczas kolejnej wpłaty ze strony (...) na stronę (…) wpłaca Pan już skórkę o wartości 2.100 zł, a nie jak wcześniej 2.000 zł, po czym ponawia Pan opisane czynności uzyskując większą wartość po kolejnych wymianach skórek, którą znów wypłaca Pan na konto (...) ze strony (…).

Wszystkie te transakcje są w obrębie konta (...) - nie ma tutaj żadnych transakcji w świecie prawdziwym. Finalnie posiada Pan drogie skórki do gry, które chce Pan zamienić na prawdziwe pieniądze. W tym celu umawia się Pan z innymi graczami, którzy wpłacają Panu pieniądze za posiadane przez Pana skórki na Pana konto bankowe, a Pan przekazuje kupującemu kupioną przez niego skórkę, którą kupujący może następnie używać w grze (…). Rzeczywiste pieniądze na Pana koncie pojawiają się dopiero w chwili sprzedaży skórki innemu graczowi. Wcześniej wszystkie czynności dokonywane są w świecie wirtualnym w sposób opisany wyżej, z pominięciem Pana konta bankowego.

Końcowo zaznacza Pan, że nie dokonuje Pan żadnego przetwarzania skórek, ani ich uzupełniania lub zmiany. Dokonuje Pan tylko zamiany skórek na inne. Strona internetowa, z której Pan korzysta wręcz uniemożliwia dokonanie żadnych ingerencji w skórki. Po dokonanych zamianach ostatecznie sprzedaje Pan skórkę, która nigdy nie była przez Pana w jakikolwiek sposób przetwarzana. Skórka ta stanowi gotowy produkt, nie zmieniany przez nikogo.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że:

a)Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

b)Pana wniosek dotyczy przychodówza 2023 r. i przyszłych lat.

c)Na razie nie złożył Panoświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG). Jak otrzyma Pan pozytywną interpretację podatkową złoży Pan takie oświadczenie.

d)Nie osiągnął Pan jeszcze pierwszego przychodu z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku. Osiągnie Pan przychód, jak założy Pan firmę, stanie się to po wydanych interpretacjach podatkowych, najwcześniej w listopadzie.

e)Uzyskuje Pan wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie, natomiast jako że posiada Pan status studenta i ma Pan poniżej 26 lat, to do pierwszego progu nie płaci Pan podatku dochodowego, drugiego progu jeszcze Pan nie przekracza.

f)Usługi świadczone przez Pana w ramach działalności, które są przedmiotem Pana zapytania, tj. sprzedaż skinów zwanych po polsku skórkami sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU: 47.00.86.

g)Wymienia się Pan z innymi stronami skórkami, dostaje Pan wartość na ich stronie w zamian za skórki, wymiany są elementem działalności, ale są w obrębie gry i stron operujących na tej grze (nazwijmy w świecie wirtualnym). Sprzedaż dzieje się w świecie realnym i to sprzedaż kończy się posiadaniem prawdziwych pieniędzy na realnym koncie bankowym. W pytaniu i stanowisku chodziło Panu o sprzedaż i opodatkowanie sprzedaży takich skórek.

h)Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.).

Pytanie

Czy sprzedawane skiny zwane po polsku skórkami mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 3%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, precyzuje termin "towary handlowe", który stanowi, że towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji "wytwarzania", należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą "wytwarzać" to "produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś". Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie "sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym" oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową "przetwarzać" to "przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r).

Podkreślić przy tym należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z treści wniosku wynika, że będzie Pan prowadził jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której będzie zajmował się Pan sprzedażą skórek potencjalnym nabywcom. Jest to szczególny rodzaj sprzedaży polegający na tym, że nabywca korzysta z wirtualnej skórki. Mechanizm polega na tym, że w zamian za określoną kwotę pieniędzy nabywca nabywa prawo do zakupu skórki.

Wskazał Pan, że zakupiony przedmiot trafia do Nabywcy w niezmienionej formie, tj. przedmioty zostają odsprzedane w takiej samej formie, w jakiej zostały one nabyte przez Pana.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Pana nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio przez Pana rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, działalność polegającą na sprzedaży wirtualnych skórek należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu. Sam fakt wcześniejszego wielokrotnego zamieniania przez Pana jednych skórek na drugie nie powoduje uznania, że przetwarza Pan nabyte przez Pana skórki. Nie przetwarza Pan żadnych skórek tylko zamienia się istniejącymi skórkami w ramach strony internetowej. Zamiany te mają wirtualny charakter. Ostatecznie sprzedaje Pan skórkę, którą nabył Pan w wyniku zamian, ale nigdy jej Pan nie przetwarzał. Wręcz nie miał Pan żadnego wpływu na przetwarzanie, ponieważ było to całkowicie niemożliwe, gdyż strona internetowa, z której Pan korzystał uniemożliwiała takie przetwarzanie.

Wobec powyższego ma Pan prawo do zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy, jako formy rozliczenia podatku dochodowego od przychodów ze sprzedaży skórek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 omawianej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy:

Użyte w ustawie określenie towary handlowe oznacza towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:

1.Zakres świadczonych przez Pana usług polegających na sprzedaży wirtualnych rzeczy w grach komputerowych (skinów zwanych po polsku skórkami) sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 47.00.86.0.

2.Przedmiotem sprzedaży będą nabyte uprzednio w drodze zamiany wirtualne przedmioty, tj. skiny zwane po polsku skórkami. Wymienia się Pan z innymi stronami skórkami, dostaje Pan wartość na ich stronie w zamian za skórki, wymiany są elementem działalności, ale są w obrębie gry i stron operujących na tej grze (w świecie wirtualnym). Sprzedaż dzieje się w świecie realnym i to sprzedaż kończy się posiadaniem prawdziwych pieniędzy na realnym koncie bankowym.

3.Nie dokonuje Pan żadnego przetwarzania skórek, ani ich uzupełniania lub zmiany. Dokonuje Pan tylko zamiany skórek na inne, Strona internetowa, z której Pan korzysta wręcz uniemożliwia dokonanie żadnych ingerencji w skórki. Po dokonanych zamianach ostatecznie sprzedaje Pan skórkę, która nigdy nie była przez Pana w jakikolwiek sposób przetwarzana. Skórka ta stanowi gotowy produkt, nie zmieniany przez nikogo.

4.Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.).

5.Złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG);

Zatem przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów (skinów zwanych po polsku skórkami), które nabędzie Pan w drodze zamiany, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że spełni Pan wszystkie warunki dotyczące możliwości opodatkowania w tej formie.

Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe z uwagi na błędną podstawę prawną. W Pana sprawie znajduje bowiem zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy.

Wskazany przez Pana przepis dotyczy zastosowania 8,5% stawki ryczałtu do przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00