Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.381.2023.3.AK
Uznanie, że otrzymana refundacja kosztów poniesionych na realizację projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·uznania, że otrzymana refundacja kosztów poniesionych na realizację projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…)nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 sierpnia 2023 r. (wpływ 16 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 5 września 2023 r. (wpływ 11 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet (…) (zwany dalej: Uczelnią) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm. – zwanej dalej: ustawą PSWiN), aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy oraz statutu Uczelni. Uczelnia posiada osobowość prawną. Uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Uczelnię wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy PSWiN. Czynnościami tymi są:
1.prowadzenie kształcenia na studiach;
2.prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3.prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4.prowadzenie kształcenia doktorantów;
5.kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6.stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7.wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8.stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9.upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10.działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Działalność Uczelni obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (inaczej będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych. Odpłatna działalność Uczelni to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Uczelni, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Uczelnia prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw. Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych przez Uczelnię wyników badań.
Uczelnia w dniu (…) kwietnia 2023 r. podpisała umowę z (…) o przyznanie pomocy nr (…) w ramach działania „Współpraca”, objętego PROW na lata 2014-2020 działanie (…) dotyczącego projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…).
Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 80 i 2399 oraz z 2021 r. poz. 2130), w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia – (…) Ośrodek Doradztwa Rolniczego (…). W skład konsorcjum weszli: (…) Ośrodek Doradztwa Rolniczego (…) – lider operacji, Politechnika (…) z siedzibą w (…), Uniwersytet (…), rolnik 1 (…), rolnik 2 (…).
Realizowana przez Uczelnię operacja prowadzi do realizacji celu szczegółowego dla działania „Współpraca” – „Wspieranie innowacyjności, współpracy i rozwoju bazy wiedzy na obszarach wiejskich”, „Wzmacnianie powiązań pomiędzy rolnictwem, produkcją żywności i leśnictwem a badaniami i innowacją, w tym do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem i lepszych wyników”, „Poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwienie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej”, „Poprawa konkurencyjności producentów rolnych poprzez lepsze ich zintegrowanie z łańcuchem rolno-spożywczym poprzez systemy jakości, dodawanie wartości do produktów rolnych, promocje na rynkach lokalnych i krótkie cykle, grupy i organizacje producentów oraz organizacje międzybranżowe”.
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii (...) w gospodarstwach ekologicznych.
Z uwagi na fakt opracowywania technologii (...), jak i procedur ich wykorzystywania w praktyce, upowszechnienie wyników nastąpi poprzez wykłady dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych dedykowanych praktyce sadowniczej.
Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od (…) kwietnia 2023 r. do (…) grudnia 2024 r.
Zgodnie z § 8 Umowy Konsorcjum m.in. Strony Umowy zobowiązują się do realizacji Operacji zgodnie z prawem oraz umową o przyznanie pomocy.
Strony Umowy zobowiązują się w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej do: prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów, nieprzenoszenia bez zgody ARiMR praw własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania.
Członkowie Grupy Operacyjnej zobowiązują się do dostarczania sobie wzajemnie informacji niezbędnych do realizacji Operacji, w szczególności informacji niezbędnych do przygotowania wniosków o płatność pośrednią oraz wniosku o płatność końcową wraz ze sprawozdaniami z realizacją Operacji.
Członkowie Grupy Operacyjnej zobowiązują się do dostarczenia Liderowi Grupy Operacyjnej wszelkich informacji niezbędnych do przygotowania sprawozdania z realizacji Operacji zgodnie z Umową o przyznanie pomocy.
Członkowie Grupy Operacyjnej zobowiązują się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej/rachunkowej środków dotyczących realizowanej Operacji, w układzie rodzajowym, z podziałem analitycznym lub stosowania w ramach istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego/rachunkowego umożliwiającego identyfikację środków wydatkowanych na poszczególne zadania realizacji Operacji, a gdy nie są zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązują się do prowadzenia zestawienia faktur lub równorzędnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARiMR.
Lider Grupy Operacyjnej zobowiązuje się do zrobienia strony internetowej i jej regularnej aktualizacji w oparciu o materiały dostarczane przez Członków Grupy Operacyjnej.
Partnerzy mają prawo publikowania wyników Operacji w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez nich badań przemysłowych lub prac rozwojowych, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę Lidera Grupy Operacyjnej i pozostałych Partnerów, wskazanych w § 7 Umowy.
Partnerzy zachowają prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji Operacji do ich niezależnej działalności naukowej i badawczo-rozwojowej, mającej na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowalnych faktów oraz działalność dydaktyczną, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę Lidera Grupy Operacyjnej i pozostałych Partnerów.
Zgodnie z § 6 Umowy Konsorcjum:
Uniwersytet (…) w ramach Operacji zrealizuje następujący zakres zadań, badania dotyczące: analizy stanu wiedzy w zakresie zastosowania olejów w ochronie roślin w uprawach ekologicznych, wyselekcjonowania olejów pod kątem ich zastosowania w ochronie roślin, monitoringu szkodników w ekologicznych sadach (…) w celu wyznaczenia optymalnych terminów zwalczania szkodników, efektywności prototypu opryskiwacza w warunkach polowych, oceny skuteczności przeprowadzonych zabiegów z wykorzystaniem opryskiwacza do olejowego oprysku drobnokroplistego, oceny wpływu zabiegów olejami z wykorzystaniem innowacyjnego opryskiwacza na zdrowotność roślin i jakość owoców, opracowanie innowacyjnej technologii zastosowania olejów roślinnych w ochronie ekologicznych sadów (…), nadzór nad wykonaniem badań zleconych dotyczących właściwości fizykochemicznych olejów oraz wartości odżywczej owoców.
Uniwersytet (…) będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
W uzupełnieniu do wniosku z 10 sierpnia 2023 r. wskazali Państwo następujące informacje:
1.Co jest efektem Państwa roli w Projekcie pn.: (…) i kto jest jego bezpośrednim Odbiorcą?
Odp.: Efektem udziału Uniwersytetu (…) w ramach Operacji będzie m.in. uzyskanie wyników badań dotyczących (...). Uniwersytet (…) będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
Efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
2.Na czyją rzecz realizują Państwo przypisane w ramach Projektu zadania/czynności? Kto jest bezpośrednim beneficjentem wykonywanych przez Państwa czynności związanych z realizacją Projektu?
Odp.: Strony realizujące w ramach Projektu przypisane im zadania w ramach działania „Współpraca” realizują je zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr (…) na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Bezpośrednimi beneficjentem w części realizowanej przez Uniwersytet (…) w ramach Projektu czynności związanych z jego realizacją jest Zakład (…) Uniwersytetu (…).
3.Jaki podmiot będzie właścicielem efektów Projektu? Kto będzie właścicielem licencji do uzyskanych wyników badań i prototypu opryskiwacza służącego do olejowego oprysku drobnokroplistego? Czy i kto będzie te licencje sprzedawał?
Odp.: Strony Umowy zobowiązują się w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej do: prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów; nieprzenoszenia bez zgody ARiMR praw własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania.
Zgodnie z umową konsorcjum § 5 ust. 2 „Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”.
Uniwersytet (…) nie wykonuje żadnych czynności/zadań jako podwykonawca dla lidera lub partnerów.
4.Czy wykonują Państwo czynności/zadania jako podwykonawca dla Lidera lub Partnerów uczestniczących w konsorcjum tworzonym na potrzeby realizacji Projektu? Jeśli tak, należy wskazać na jakich zasadach, jakie zadania i na rzecz którego Partnera Państwo je wykonują.
Odp.: Zgodnie z umową konsorcjum § 5 ust. 2 „Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”.
Uniwersytet (…) nie wykonuje żadnych czynności/zadań jako podwykonawca dla lidera lub partnerów.
5.Na jakich zasadach przy realizacji Projektu współpracują Państwo z Partnerami? Należy wyjaśnić, jakie konkretnie czynności każdy z Partnerów jest zobowiązany wykonać i na rzecz którego Partnera.
Odp.: Szczegółowe zasady współpracy partnerów w ramach grupy operacyjnej stanowią treść umowy konsorcjum § 5. Odpowiedzialność Członków Grupy Operacyjnej:
1.Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznanie pomocy, która zostanie zawarta przez Lidera Grupy Operacyjnej w imieniu Grupy Operacyjnej z ARiMR.
2.Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie.
3.W przypadku zawarcia umowy obejmującej wykonanie zadania związanego z wykonaniem Operacji pomiędzy Partnerem Grupy Operacyjnej a osobą trzecią, całkowitą odpowiedzialność za jej działania i wynikające z tego skutki ponosi wyłącznie Partner Grupy Operacyjnej, który zawarł taką umowę.
4.Jeśli ARiMR na podstawie Umowy o przyznanie pomocy zażąda zapłaty jakiejkolwiek należności, w tym wystąpi do Grupy Operacyjnej o zwrot wypłaconej pomocy. Partnerzy Grupy Operacyjnej poniosą koszty związane z takimi żądaniami proporcjonalnie do wartościowego udziału w realizacji Operacji, chyba że żądanie zwrotu pomocy lub obciążenie należnościami było skutkiem działań bądź zaniechań wyłącznie jednego lub kilku Partnerów Grupy Operacyjnej; w takim przypadku obowiązkiem pokrycia ww. należności finansowych będzie/będą obciążony/obciążeni wyłącznie ten/ci Partnerzy Grupy Operacyjnej.
5.Żaden z Partnerów nie ponosi odpowiedzialności wobec pozostałych Stron Umowy za szkody powstałe w trakcie realizacji projektu u innego Partnera Grupy Operacyjnej, chyba że wyrządził je sam na skutek zawinionego działania lub zaniechania.
6.Strony umowy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za wszystkie czynności związane z realizacją powierzonego/ych im zadania/zadań wobec osób trzecich, w tym odpowiedzialność za straty przez nie poniesione w związku z realizacją zadania/zadań lub w związku z odstąpieniem stron od Umowy.
§ 6. Zakres zadań w ramach Operacji
1)Do zadań Lidera Grupy Operacyjnej należy w szczególności:
a)reprezentowanie Członków Grupy Operacyjnej w kontaktach z ARiMR w związku z wykonywaniem umowy o przyznanie pomocy,
b)złożenie wniosku o przyznanie pomocy w imieniu Grupy Operacyjnej,
c)dokonywanie, w porozumieniu z partnerami, zmian w umowie o przyznanie pomocy,
d)reprezentowanie Członków Grupy Operacyjnej w związku z wykonywaniem umowy o przyznanie pomocy,
e)monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości działań przy realizacji zadań Operacji,
f)zapewnienie udziału Partnerom w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobu realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie,
g)udzielanie Partnerom organizacyjnego wsparcia w realizacji należących do nich zadań,
h)zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz ARiMR,
i)zapewnienie prawidłowości operacji finansowych,
j)pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją zadań Operacji,
k)przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub płatność końcową do ARiMR z zachowaniem terminów Umowy o przyznanie pomocy, celem rozliczenia wydatków Operacji,
l)monitorowanie i rozliczanie realizacji zadań merytorycznych i finansowych Członków Grupy Operacyjnej wykonywanych w ramach Operacji,
m)informowanie ARiMR o problemach w realizacji zadań przewidzianych w Operacji,
n)koordynowanie działań Grupy Operacyjnej w zakresie upowszechniania informacji o nim i jego celach,
o)pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy Operacyjnej środków finansowych otrzymanych z ARiMR i ich rozliczanie,
p)realizacja zadań z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie, w tym wydatkowanie kosztów bieżących w zakresie udziału w wydarzeniach promocyjnych, prowadzenie strony internetowej.
2)Do zadań poszczególnych Partnerów należą:
Uniwersytet (…) w ramach Operacji zrealizuje następujący zakres zadań:
a)badania dotyczące:
-analizy stanu wiedzy (...)
-wyselekcjonowania (...),
-monitoringu (...),
-efektywności prototypu (...),
-oceny skuteczności przeprowadzonych zabiegów (...),
-oceny wpływu zabiegów (...),
b)opracowanie innowacyjnej technologii zastosowania (…).
c)nadzór nad wykonaniem badań zleconych dotyczących właściwości(...).
Uniwersytet (…) będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
Politechnika (…) w ramach Operacji zrealizuje następujący zakres zadań:
-Etap I – Analiza stanu techniki w zakresie istniejących technologii (...). Analiza stanu techniki w zakresie istniejących rozwiązań konstrukcyjnych systemu (...). Opracowanie założeń konstrukcyjnych systemu (...). Opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej prototypu systemu (...).
-Etap II – W oparciu o opracowaną dokumentację zlecenie firmie zewnętrznej budowy prototypu (...).
-Etap III – W oparciu o opracowaną dokumentację zlecenie firmie zewnętrznej budowy (...). Optymalizacja technologii (...).
-Etap IV – Udział w weryfikacji wyników badań. Optymalizacja konstrukcji (...). Opracowanie końcowej dokumentacji (...). Opracowanie dokumentacji niezbędnej do wszczęcia procedur chroniących własność intelektualną powstała w ramach realizacji operacji (...).
Politechnika (…) będzie udzielała Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
a)Rolnik 1 wchodzący w skład Grupy Operacyjnej zobowiązują się do udostępnienia łącznie 5 ha (…) oraz dostęp do maszyn i urządzeń niezbędnych do prowadzenia badań. Na potrzeby prowadzonych badań zobowiązuje się do modernizacji pomieszczeń przechowalniczych, tak aby zapewnione były możliwości prowadzenia oceny (...). Zakup maszyn rolniczych (...)
b)Rolnik 2 wchodzący w skład Grupy Operacyjnej zobowiązuje się do udostępnienia łącznie 5 ha (…) oraz dostęp do maszyn i urządzeń niezbędnych do prowadzenia badań. Na potrzeby prowadzonych badań zobowiązuje się do modernizacji pomieszczeń przechowalniczych tak aby zapewnione były możliwości prowadzenia oceny (...). Zakup maszyn rolniczych (...).
3)Operacja zostanie wykonana w laboratoriach i pomieszczeniach (…), Politechniki (…) oraz w miejscach wyznaczonych do tego celu, rolników wchodzących w skład konsorcjum, zgodnie z dokumentami aplikacyjnymi.
4)Lider Grupy Operacyjnej i Partnerzy wykonują przyjęte na siebie zadania i ponoszą pełną odpowiedzialność za ich realizację. Zlecanie części zadań Podwykonawcom jest dopuszczalne, w szczególności tych zadań, które nie mogą być wykonane bezpośrednio przez Lidera Grupy Operacyjnej bądź Partnerów zgodnie ze standardami realizacyjnymi.
5)Wykonanie części zadania przynależnego Członkom Grupy Operacyjnej przez podwykonawcę wymaga uprzedniej zgody Lidera Grupy Operacyjnej wyrażonej na piśmie.
7.Zmiany w przydziale zadań do wykonania lub w zakresie i sposobie wykonywania powierzonego Członkom Grupy Operacyjnej zadania wymaga, wyrażonej na piśmie, zgody Lidera Grupy Operacyjnej oraz Partnerów, których ma dotyczyć zmiana.
6.Komu konkretnie przekazywane są środki finansowe, tj. czy poszczególnym Partnerom w tym Państwu, czy też wyłącznie Liderowi Projektu, lub innemu podmiotowi (jakiemu?)?
Odp.: Środki finansowe są przekazywane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictw (ARiMR) liderowi projektu. Zgodnie z umową konsorcjum § 6 ust. 1 do zadań lidera należy pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy Operacyjnej środków finansowych otrzymanych z ARiMR i ich rozliczanie.
7.Czy instytucja przekazująca środki finansowe zleciła Państwu wykonanie zadań i oczekuje jakichś efektów (jakich?)? Jakie informacje czy wyniki Projektu są Państwo zobowiązani przekazać?
Odp.: Instytucja przekazująca środki finansowe, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), nie zleciła Uniwersytetowi (…) wykonania zadań. ARiMR ogłosiła konkurs, w wyniku którego wyłonione zostały do realizacji projekty, które zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny uzyskały największą liczbę punków. Są to projekty partnerskie realizowane przez konsorcja. Każdy z partnerów ma do wykonania w ramach realizacji projektu określone zadania. Celem przedmiotowego projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii zwalczania szkodników w ekologicznych sadach (…) oraz prototypu opryskiwacza służącego do olejowego oprysku drobnokroplistego z wyborem optymalnej metody organizacji prac w gospodarstwach ekologicznych.
Cel projektu ma zostać osiągnięty poprzez realizację następujących wskaźników: opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonej technologii; opracowanie i wdrożenie nowej metody organizacji.
8.Czy, w przypadku gdyby nie otrzymali Państwo dotacji na realizację przedmiotowego Projektu, byłby on realizowany?
Odp.: W przypadku nieotrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Zgodnie z umową konsorcjum § 2 ust. 2 „Realizacja operacji zostanie podjęta pod warunkiem uzyskania pozytywnej decyzji ARiMR i uzyskania pomocy finansowej w ramach działania Współpraca”.
9.Czy w przypadku niezrealizowania Projektu, o którym mowa we wniosku, zobowiązani byliby Państwo do zwrotu otrzymanego dofinansowania?
Odp.: Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy:
§ 9 ust. 11 „Jeżeli ogólna ocena wniosku prowadzi do ustalenia przez Agencję poważnej niezgodności, albo, jeżeli ustalono, że Beneficjent przedstawił fałszywe dowody w celu otrzymania pomocy lub w wyniku zaniedbania nie dostarczył niezbędnych informacji, odmawia się wypłaty pomocy lub pomoc podlega zwrotowi w całości”.
§ 12 ust. 1 „Agencja żąda od Beneficjenta zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranej kwoty pomocy (...) w przypadku ustalenia niezgodności realizacji operacji z przepisami ustawy, rozporządzenia oraz umową lub przepisami odrębnymi”.
Zatem niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.
10.Czy instytucja przekazuje środki finansowe jako wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia, którego efekty będą wykorzystywane przez nią w prowadzonej działalności (tzn. czy istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonaniem ww. świadczenia)?
Odp.: Po weryfikacji złożonych wniosków o płatność Lider operacji pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie ARiMR. Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych stanowi refundację poniesionych przez Uniwersytet kosztów kwalifikowanych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Uniwersytet (…)za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu.
11.Czy są Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych w związku z realizacją Projektu? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób je Państwo rozliczają?
Odp.: Tak, Uniwersytet (…) jest zobowiązany do rozliczenia środków finansowych. Rozliczenie następuje poprzez złożenie wniosku o płatność pośrednią lub płatność końcową do ARiMR. Wniosek o płatność składa się w Centrali ARiMR wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy.
Zgodnie z umową konsorcjum § 6 ust. 1 przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub wniosku o płatność końcową należy do zadań Lidera.
12.Czy otrzymane przez Państwa dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanego Państwu w ramach Projektu zadania, czy też może być przeznaczone na inny cel/inną działalność prowadzoną przez Państwa?
Odp.: Otrzymane przez Uniwersytet (…) dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy § 1 „pomoc” oznacza pomoc finansową przyznaną na realizację operacji (projektu) z publicznych środków krajowych i unijnych.
13.Czy towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to proszę wskazać, do jakich czynności (zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) są wykorzystywane?
Odp.: Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uniwersytet(…) nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uniwersytet kosztów kwalifikowanych operacji.
14.Czy w związku z realizacją Projektu dokonują Państwo samodzielnie zakupu towarów i usług? Jeśli nie, należy wskazać, kto dokonuje tych zakupów.
Odp.: Tak, w związku z realizacją projektu Uniwersytet (…) dokonuje samodzielnie zakupu towarów i usług.
15.Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu są wystawiane na Państwa? Jeśli nie, prosimy wskazać, na kogo są wystawiane te faktury.
Odp.: Tak, faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Uniwersytet (…).
16.Czy upowszechnienie wyników poprzez wykłady dla rolników praktyków lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych dedykowanych praktyce sadowniczej nastąpi odpłatne czy nieodpłatne?
Odp.: Wyniki badań będą upowszechnione nieodpłatnie – w ramach prowadzonej strony internetowej, artykułów popularnonaukowych w czasopismach branżowych i planowanej konferencji dla rolników praktyków.
17.Czy uczestnictwo w organizowanych wykładach dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) będzie odpłatne czy nieodpłatne? Czy otrzymane dofinansowanie ma wpływ na wysokość opłat za uczestnictwo w wykładach, tj. czy cena będzie niższa dzięki otrzymanemu dofinansowaniu lub będą one wykonywane na rzecz uczestników nieodpłatnie?
Odp.: Uczestnictwo w organizowanej konferencji dla rolników praktyków dzięki otrzymanemu dofinansowaniu będzie nieodpłatne.
18.Czy wykłady dla rolników praktyków będą ogólnodostępne? W jaki sposób zostanie określona liczba uczestników w wykładach? Czy ww. liczba uczestników ma wpływ na otrzymaną kwotę dofinansowania?
Odp.: Konferencja i wykłady dla rolników praktyków będą ogólnodostępne organizowane dla zainteresowanej tematyką projektu grupy producentów/sadowników, specjalistów w zakresie ochrony roślin. W formie stacjonarnej konferencja zaplanowana jest na około 30 osób, w wersji on-line dla około 50. Wykładowcy prezentować będą wyniki nieodpłatnie w ramach uczestnictwa w konsorcjum. Niezależnie informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów będą umieszczane na stronie internetowej projektu (§ 8 Umowa Konsorcjum). Liczba uczestników nie ma wpływu na otrzymaną kwotę dofinansowania.
19.Czy w części realizowanej przez Państwa efekty Projektu będą w jakikolwiek sposób komercyjne?
Odp.: W części realizowanej przez Uniwersytet (…), Uniwersytet nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych.
W uzupełnieniu do wniosku z 5 września 2023 r. wskazali Państwo następujące informacje:
1.W związku z zadanym w wezwaniu pytaniem nr 3, tj. „Jaki podmiot będzie właścicielem efektów Projektu? Kto będzie właścicielem licencji do uzyskanych wyników badań i prototypu opryskiwacza służącego do olejowego oprysku drobnokroplistego? Czy i kto będzie te licencje sprzedawał?”
wskazali Państwo, że:
„Strony Umowy zobowiązują się w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej do: prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów; nieprzenoszenia bez zgody ARiMR praw własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania.
Zgodnie z umową konsorcjum § 5 ust. 2 «Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie».
Uniwersytet (…) nie wykonuje żadnych czynności/zadań jako podwykonawca dla lidera lub partnerów”.
Należy zauważyć, że odpowiedź udzielona przez Państwa nie stanowi pełnej odpowiedzi na ww. pytanie nr 3.
Należy zatem wprost wskazać, jaki podmiot będzie właścicielem efektów Projektu? Kto będzie właścicielem licencji do uzyskanych wyników badań i prototypu opryskiwacza służącego do olejowego oprysku drobnokroplistego? Czy i kto będzie te licencje sprzedawał?
Odp.: Projekt realizowany jest przez konsorcjum składające się z pięciu podmiotów. W ramach realizacji projektu powstanie technologia drobnokroplistego zabiegu oprysku preparatami olejowymi do zwalczania szkodników, oraz prototypu nowego niemającego odpowiednika na rynku opryskiwacza do jego wykonywania. Uzyskane w ramach realizacji projektu wyniki badań, patenty, licencje będą wspólną pracą zaangażowanych w badania naukowe członków konsorcjum – Uniwersytetu (…), Politechniki (…), (…) Ośrodka Doradztwa Rolniczego w (…). Opracowana technologia (wyniki badań) jak i prototyp urządzenia (patenty, licencje) nie będzie przedmiotem sprzedaży ani świadczenia usług.
2.W związku ze wskazaniem w uzupełnieniu do wniosku, że: „Rolnik 1 wchodzący w skład Grupy Operacyjnej (…) Zakup maszyn rolniczych (...)” oraz „Rolnik 2 wchodzący w skład Grupy Operacyjnej (…) Zakup maszyn rolniczych (...)”, należy wskazać, od kogo ww. rolnicy zakupili zmodernizowany w ramach projektu (...)?
Odp.: W wyniku badań powstanie technologia oraz prototyp urządzenia. Prototyp powstanie tylko i wyłącznie do celów badań technologii i jej sprawdzenia. Za zakup podzespołów do prototypu odpowiadają konsorcjanci – 1 i 2 – rolnicy.
Prototyp urządzenia nie będzie przedmiotem sprzedaży ani świadczenia usług, zostanie on zbudowany w ramach przeprowadzonych badań Uniwersytet (…) wraz z Politechniką (…) i służyć będzie do potwierdzenia zastosowanej technologii oraz wykorzystywany będzie u każdego z osobna konsorcjantów – 1 i 2 do bieżącej działalności (rolniczej ...) – po zakończeniu projektu. Koszty zakupu podzespołów do zbudowania prototypu urządzenia poniesione będą w kwotach netto, z uwagi na fakt, iż konsorcjanci 1 i 2 są czynnymi podatnikami podatku VAT.
3.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy nazwy projektu (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…) oraz wskazaniem w pytaniu nazwy projektu (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…), należy wskazać prawidłową nazwę grupy operacyjnej.
Odp.: Zgodnie z umową o przyznanie pomocy wniosek jest składany dla projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej (…) pn.: (…).
Pytania
1.Czy otrzymana przez Uniwersytet (…)refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…), będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Uczelnia jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W Państwa ocenie, Uczelnia jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług. Dla osiągnięcia celu projektu będą prowadzone wspólne prace badawczo rozwojowe, których wyniki będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.
Mając na uwadze art. 5 ust. 1 oraz art. 29 ww. ustawy, otrzymany zwrot kosztów w trakcie realizacji Operacji należy uznać za środki finansowe niemające bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika w ramach ww. operacji.
Efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji, mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo-badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny.
Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowalnych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy VAT art. 29a ust. 1.
Ad. 2
Uniwersytet (…), który jest partnerem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w Umowie o przyznanie pomocy, jest podatnikiem podatku VAT czynnym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi Uniwersytetowi (…) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dokumentacja realizowanych zadań przez Uniwersytet (…) będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych. Faktury zakupu będą wystawiane na Uniwersytet (…), pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie.
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uniwersytet (…) nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uniwersytet kosztów kwalifikowanych operacji.
Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Uniwersytetu (…) za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu pn.: (…). Uniwersytet (…) nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Każdy wchodzący w skład Grupy Operacyjnej powołanej na potrzeby realizacji operacji wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację.
Każdy z partnerów w zależności od realizowanego zadania, ponosi koszty kwalifikowalne zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, udokumentowane fakturą lub innym dokumentem o równoważnej wartości dowodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi płatności.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki, związane z realizacją projektu będą wystawione w części przydzielonych zadań na poszczególnych partnerów.
Umowa projektu przewiduje cztery etapy w realizacji. W ustalonym terminie po zakończeniu każdego etapu Lider w imieniu Grupy Operacyjnej składa wniosek o płatność wg wzoru stanowiącego załącznik do Umowy.
Każdy z Partnerów przedkłada dokumentację poniesionych kosztów potwierdzających realizację powierzonego mu zadania. Po weryfikacji złożonego wniosku następuje refundacja poniesionych wcześniej kosztów kwalifikowanych przez Konsorcjantów, lider operacji, pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie ARiMR. Po weryfikacji złożonego wniosku końcowego oraz przedłożeniu dokumentów zawierających informacje o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanych operacji w praktyce, następuje końcowa refundacja poniesionych wcześniej kosztów kwalifikowanych przez Konsorcjantów, lider operacji, pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie.
W przypadku, gdy Lider oraz partnerzy nie spełnią któregokolwiek z warunków określonych w umowie lub zostaną naruszone warunki pomocy, Agencja odmawia wypłaty refundacji mimo poniesionych kosztów kwalifikowanych, a w przypadku, gdy część pomocy została wcześniej wypłacona, również zwrot dotychczas wypłaconych kwot pomocy.
Ad. 1
W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe. Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo-badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny.
Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy VAT art. 29a ust. 1.
Ad. 2
Dokumentacja realizowanych zadań przez Uniwersytet (…) będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych.
Faktury zakupu będą wystawiane na Uniwersytet (…), pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie. Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne.
Uniwersytet (…) nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uniwersytet kosztów kwalifikowanych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Uniwersytetu (…) za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu pn.: (…).
Uniwersytet (…) nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Oznacza to, że pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem «świadczenie usług dokonywane odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za «odpłatne» w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którą:
Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.
W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Podsumowując, należy wskazać, że warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:
1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy otrzymana przez Państwa refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu (…) dla grupy operacyjnej (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1).
W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu.
Strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.
Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
Jak już wcześniej wskazano, dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.
Analizując zatem kwestię, czy otrzymywana dotacja podlega opodatkowaniu, należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.
Wskazali Państwo, że podpisali umowę o przyznanie pomocy w ramach działania dotyczącego projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…). Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia.
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii (...). Cel projektu ma zostać osiągnięty poprzez realizację następujących wskaźników: opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonej technologii; opracowanie i wdrożenie nowej metody organizacji. W ramach realizacji projektu powstanie technologia (...), oraz prototypu nowego niemającego odpowiednika na rynku o(...). Uzyskane w ramach realizacji projektu wyniki badań, patenty, licencje będą wspólną pracą zaangażowanych w badania naukowe członków konsorcjum. Opracowana technologia (wyniki badań) jak i prototyp urządzenia (patenty, licencje) nie będą przedmiotem sprzedaży ani świadczenia usług. W wyniku badań powstanie technologia oraz prototyp urządzenia. Prototyp powstanie tylko i wyłącznie do celów badań technologii i jej sprawdzenia. Za zakup podzespołów do prototypu odpowiadają konsorcjanci – 1 i 2 – rolnicy. Prototyp urządzenia nie będzie przedmiotem sprzedaży ani świadczenia usług, zostanie on zbudowany w ramach przeprowadzonych badań Uniwersytet wraz z Politechniką i służyć będzie do potwierdzenia zastosowanej technologii oraz wykorzystywany będzie u każdego z osobna konsorcjantów – 1 i 2 do bieżącej działalności (rolniczej wykonywanie oprysków) – po zakończeniu projektu.
Efektem udziału Uniwersytetu w ramach Operacji będzie m.in. uzyskanie wyników badań dotyczących zastosowania (...), efektywności prototypu (...) w warunkach polowych, oceny skuteczności przeprowadzonych zabiegów z wykorzystaniem (...), oceny wpływu zabiegów (...) z wykorzystaniem innowacyjnego (...), opracowanie innowacyjnej technologii (…), nadzór nad wykonaniem badań zleconych dotyczących właściwości (...). Uniwersytet będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań. W części realizowanej przez Uniwersytet(…), Uniwersytet nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy – efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Ponadto – jak Państwo wskazali – otrzymane przez Uniwersytet dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.
Tym samym, w związku z tym, że refundacja poniesionych kosztów będąca przedmiotem wniosku stanowi wyłącznie dofinansowanie do realizacji przedmiotowego projektu oraz dofinansowanie to nie ma związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług, to nie stanowi ona podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, w świetle art. 29a ust. 1 ustawy, otrzymana refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Jak wskazano powyżej na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uniwersytet – jak Państwo wskazali – nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uniwersytet kosztów kwalifikowanych operacji. W związku z realizacją projektu Uniwersytet dokonuje samodzielnie zakupu towarów i usług. Faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Uniwersytet.
W części realizowanej przez Uniwersytet, Uniwersytet nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych.
Tym samym nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu.
Podsumowując, w świetle art. 86 ust. 1 nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w związku z realizacją projektu pn.: (…) dla grupy operacyjnej pn.: (…).
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy w szczególności, że: „efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne” oraz że „Uniwersytet nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych” co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right