Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.362.2023.1.AN

Czy właściwym jest przyjęte przez Wnioskodawcę stanowisko, określenia poziomu zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowych inwestycji, poniesionych w ramach uzyskanych zezwoleń w przedmiocie zwolnień na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do posiadanego statusu MŚP w dniu wydania danego Zezwolenia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy właściwym jest przyjęte przez Wnioskodawcę stanowisko, określenia poziomu zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowych inwestycji, poniesionych w ramach uzyskanych zezwoleń w przedmiocie zwolnień na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do posiadanego statusu MŚP w dniu wydania danego Zezwolenia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), złożyła stosowne wnioski i uzyskała następujące zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej:

-Zwolnienie Nr (…)/2013 z (…) 2014 roku;

-Zwolnienie Nr (…)/2017 z (…) 2017 roku.

W ramach wymienionych Zezwoleń, stosownie do warunków ich wykonania, przedsiębiorstwo poniosło nakłady inwestycyjne. Tytułem poniesionych nakładów, Wnioskodawca korzysta ze zwolnień podatkowych w wysokościach określonych algorytmem, wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych oraz procentowego poziomu wsparcia, wynikającego z mapy pomocy warunkowanej miejscem realizacji inwestycji i statusem MSP Wnioskodawcy.

W datach wydania wymienionych Zezwoleń, status przedsiębiorstwa był kwalifikowany jako podmiot mały. W oparciu o wymienione warunki Wnioskodawca kwalifikowany był do uzyskania pomocy (w formie zwolnień podatkowych) na poziomie do 70% poniesionych kosztów kwalifikowanych (poziom określonych dla podmiotów małych realizujących inwestycje w woj. podlaskim).

Jednocześnie, w dużym zakresie jako efekt zrealizowanych inwestycji objętych przedmiotowymi decyzjami, nastąpił dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. W rezultacie, począwszy od roku 2018 status przedsiębiorstwa uległ zmianie z małego na średnie.

Pytanie

Czy właściwym jest przyjęte przez nas stanowisko, określenia poziomu zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowych inwestycji, poniesionych w ramach uzyskanych zezwoleń w przedmiocie zwolnień na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do posiadanego statusu MŚP w dniu wydania danego Zezwolenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, zmiana statusu MŚP z małego na średnie przedsiębiorstwo, nie stanowi wymogu zmiany poziomu pomocy z 70% na 60% (odpowiadający poziomowi pomocy dla podmiotów średnich realizujących inwestycje (…).

Intensywność pomocy publicznej wynika bezpośrednio z „wielkości” przedsiębiorcy i powinna być ustalana na dzień przyznania Zezwolenia i pozostawać niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Zmiana statusu przedsiębiorcy w toku realizacji inwestycji na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego zwolnienia z podatku dochodowego, co potwierdza interpretacja DKIS z 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU. Powyższe przytoczone stanowisko w ocenie Wnioskodawcy wynika ze stanu prawnego i faktycznego właściwego na dzień wydania Zezwolenia, który winien być utrzymany przez cały okres realizacji inwestycji. Należy zaznaczyć, iż parametry pomocy, w tym wartość pomocy zostały określone na dzień, w którym jako przedsiębiorstwo nabyliśmy prawo do skorzystania z pomocy publicznej - czyli w dniu wydania Zezwolenia. W dniu wydania Zezwolenia do dyspozycji postawiono nam określoną co do wartości wartość pomocy, z której jako przedsiębiorstwo możemy skorzystać, w całości lub w części. W świetle powyższego, zmiana statusu przedsiębiorstwa z małego na średnie w toku realizacji inwestycji objętych przedmiotowymi Zezwoleniami, nie powinna wpływać na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego przedsiębiorstwu zwolnieniu z podatku dochodowego z tytułu realizacji nowych inwestycji.

Powyższe ma swoje odniesienie w interpretacje indywidualnej DKIS: z dnia 21 października 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.86.2022.1.KS) oraz z dnia 15 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.637.2022.2.PC) w których wskazano, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania Decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Również Minister Przedsiębiorczości i Technologii w odpowiedzi na interpelację poselską nr 27710 z 25 listopada 2018 r. dotyczącą utraty prawa do podwyższenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, w sytuacji zmiany statusu w trakcie obowiązywania Decyzji o wsparciu wskazał, że status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy jest oceniany na dzień wydania Decyzji o wsparciu.

Uszczegóławiając powyższe nadmieniamy również, iż zmian statusu przedsiębiorstwa z małego na średnie, należy w dużym zakresie uznać za bezpośredni wynik realizowanych inwestycji objętych Zezwoleniami, które w ramach przyjętych wskaźników obligowały nas między innymi do wzrostu zatrudnienia o 10 (…) i 6 (…) nowych pracowników. W konsekwencji dynamicznego rozwoju obecne zatrudnienie w przedsiębiorstwie wynosi 97 etatów. Należy zatem uznać, iż uzyskana pomoc określona w Zezwoleniach wypełnia cele programu, związane z pobudzeniem rozwoju przedsiębiorczości. Przyjęcie stanowiska, w którym poziom pomocy warunkowany byłby utrzymaniem statusu określonego w dniu wydania zezwoleń (jak w przypadku Wnioskodawcy) małego przedsiębiorcy, stałoby w sprzeczności z celem programu, a wręcza skłaniałoby to tworzenia sztucznych ograniczeń w tym zakresie.

Wnioskodawca wyjaśnia również, iż bezpośrednio powodowani dynamiką wzrostu naszego przedsiębiorstwa, zdecydowaliśmy się na jego przekształcenie w spółkę kapitałową. Z dniem 1 września 2022 r., jednoosobowa działalność gospodarcza (…) została przekształcona w spółkę kapitałową (…)., co miało miejsce z zachowaniem przepisów art. 551 § 5 oraz art.584- 58413 Kodeksu spółek handlowych. Na skutek powyższego spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Jednocześnie podkreśla, iż zmiana formy prawnej nie wnosiła znamion przejęcia kapitałowego przez inny podmiot, a przesłanką zmiany formy było zwiększenie transparentności w relacjach biznesowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo.

Tym samym Spółka podkreśla, iż podejmuje aktywności biznesowe kierując się rozwojem własnych potencjałów, co przekłada się na wzrost zatrudnienia, poziomu generowanych przychodów i dysponowanych aktywów. Nie zasadnym jest ze strony Wnioskodawcy wprowadzanie ograniczeń w tym zakresie, wynikających dla przykładu przywileju utrzymania poziomu uzyskanego wcześniej wparcia.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie słuszności przyjętego stanowiska, określenia poziomu zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowych inwestycji, poniesionych w ramach uzyskanych Zezwoleń w przedmiocie zwolnień na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do posiadanego statusu MŚP w dniu wydania danego Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodniez art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1604, dalej: „ustawa o SSE”),

dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie jednak pamiętać należy, że uzyskiwane z tego tytułu preferencje stanowią pomoc publiczną, niezgodną (co do zasady) z jednolitym wspólnym rynkiem w Unii Europejskiej. Z tego też względu szczegółowe warunki udzielania tej formy pomocy, w szczególności jej intensywność, są ściśle uregulowane przepisami prawa, których naruszenie grozi koniecznością zwrotu otrzymanej pomocy publicznej.

Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),

wolne od podatku są:

dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa wart. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego Zezwolenia.

Równocześnie, art. 17 ust. 4 updop, stanowi, że

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2019 r., poz. 121),

pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub

2)tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia,

maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz 6, wynosi:

50% – na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego;

35% – na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;

25% – na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego;

20% – na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;

15% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 31 grudnia 2017 r.;

10% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy od dnia 1 stycznia 2018 r.

Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Podwyższenia nie stosuje się w przypadku dużych projektów inwestycyjnych. (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W analizowanym opisie stanu faktycznego Spółka uzyskała następujące zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej:

-Zwolnienie Nr (…)/2013 z (…) 2014 roku;

-Zwolnienie Nr (…)/2017 z (…) 2017 roku.

W datach wydania wymienionych Zezwoleń, status przedsiębiorstwa był kwalifikowany jako podmiot mały. (…) począwszy od roku 2018 status przedsiębiorstwa uległ zmianie z małego na średnie.

Organ zaznacza, że status przedsiębiorcy jako „dużego”, „średniego” lub „małego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej. O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów. O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd., stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy.  

Do zmiany takiej dochodzi poprzez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji czy aktu administracyjnego.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z zezwolenia. W dniu wydania zezwolenia do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie właściwego określenia poziomu zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowych inwestycji, poniesionych w ramach uzyskanych zezwoleń w przedmiocie zwolnień na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do posiadanego statusu MŚP w dniu wydania danego Zezwolenia, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00