Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.470.2023.2.KS
Możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży towarów, tj. używanych gier wideo oraz komputerowych na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w związku z rozpoczęciem przez Pana działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży towarów, tj. używanych gier wideo oraz komputerowych na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Chciałby Pan zacząć prowadzić działalność nierejestrowaną, która polegałaby na tym, że sprzedawałby Pan używane gry wideo, komputerowe na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY na popularnych portalach sprzedażowych dostępnych w Internecie.
Natomiast nie wie Pan jak interpretować w tym przypadku zwolnienie z bycia płatnikiem podatku VAT do 200 tysięcy złotych.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że:
1.Nie prowadził Pan nigdy działalności gospodarczej.
2.Prowadzenie działalności gospodarczej zamierza Pan rozpocząć z dniem 01.01.2024 r.
3.Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, w którym rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej czyli 2024 nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
4.Nie będzie Pan dokonywał w ramach prowadzonej działalności dostaw towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.).
5.Symbol PKWiU oraz nazwa grupowania dla sprzedaży towarów objętych zakresem wniosku, tj. używanych gier wideo oraz komputerowych na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY, będących przedmiotem Pana przyszłej działalności to „62.01.21.0 Oryginały gier komputerowych”. Podczas oczekiwania na odpowiedź tutejszego Organu weryfikował Pan powyższy symbol i on najbardziej odzwierciedla zakres Pana działalności.
6.Oferowane gry wideo oraz komputerowe na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY nie są objęte grupowaniem w klasyfikacji PKWiU 26.
Pytanie
Czy gry wideo, komputerowe zapisane na optycznym nośniku danych DVD, CD, BLURAY są zwolnione w tym przypadku z podatku VAT do limitu 200 tysięcy złotych rocznie?
Zaznaczył Pan, że przedmiotem Pana działalności byłaby tylko sprzedaż gier, a nie elektroniki typu: konsole do gier, komputery.
Pana stanowisko w sprawie
Jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie: komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26).
Zapoznał się Pan z PKWiU 26 i mowa jest tam o optycznych niezapisanych nośnikach informacji, natomiast przedmiotem Pana sprzedaży będą zapisane optyczne nośniki informacji (na płycie jest nagrana gra i nie ma możliwości nadpisania już żadnych danych). Dlatego też uważa Pan, że do 200 tysięcy złotych jest Pan zwolniony z bycia płatnikiem podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Według art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Stosownie do treści art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43
ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4).
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy wskazuję, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany będzie do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.
Jednak, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy, podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. W szczególności z tzw. „zwolnienia podmiotowego” nie mogą korzystać, między innymi, podatnicy dokonujący dostaw towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, m.in. komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jestPan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Chciałby Pan zacząć prowadzić działalność nierejestrowaną, która polegałaby na sprzedaży używanych gier wideo oraz komputerowych na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY na popularnych portalach sprzedażowych dostępnych w Internecie. Prowadzenie działalności gospodarczej zamierza Pan rozpocząć z dniem 01.01.2024 r. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, w którym rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej czyli 2024 nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Nie będzie Pan dokonywał w ramach prowadzonej działalności dostaw towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Symbol PKWiU oraz nazwa grupowania dla sprzedaży towarów objętych zakresem wniosku, tj. używanych gier wideo oraz komputerowych na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY, będących przedmiotem Pana przyszłej działalności to „62.01.21.0 Oryginały gier komputerowych”. Oferowane gry wideo oraz komputerowe na optycznych nośnikach danych DVD, CD, BLURAY nie są objęte grupowaniem w klasyfikacji PKWiU 26.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy sprzedaż gier wideo oraz komputerowych zapisanych na optycznym nośniku danych DVD, CD, BLURAY jest zwolniona z podatku VAT do limitu 200 tysięcy złotych rocznie.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazuję, że sprzedaż w ramach planowanej przez Pana działalności gospodarczej towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.21.0, nie została wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy.
Zatem, aby mógł Pan korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 9 ustawy, powinien Pan spełniać warunek, którym jest wartość przewidywanej przez Pana sprzedaży, nieprzekraczająca w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, tj. w roku podatkowym 2024 (w którym planuje Pan rozpoczęcie opisanej działalności), kwoty 200.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku).
Tym samym, jeżeli w związku z rozpoczęciem przez Pana działalności gospodarczej przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy - w proporcji do okresu sprzedaży - wartości 200 000 zł, to będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 w związku z art. 113 ust. 1 ustawy.
Jednakże zaznaczam, że jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego 2024 kwotę 200.000 zł lub w kolejnych latach wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł, to utraci Pan prawo do zwolnienia począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Prawo do tego zwolnienia utraci Pan również w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku.W związku z powyższym, niniejsze rozstrzygnięcie wydano w oparciu o podaną przez Pana klasyfikację PKWiU. Powyższe przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Pana we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right