Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2023.5.MT
W zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe,
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:
- ustalenia, czy wydatki poniesione na zakup oraz projektowanie gadżetów reklamowych, na których zostało umieszczone logo firmy oraz adres strony internetowej, będą stanowiły koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pkt 3 i 5 kosztów wymienionych we wniosku) – jest nieprawidłowe,
- ustalenia, czy wydatki poniesione na partycypację w kosztach szkoleń produktowych organizowanych przez bezpośrednich kontrahentów firmy, będą stanowiły koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pkt 1 kosztów wymienionych we wniosku) – jest nieprawidłowe.
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 15 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 kwietnia 2023 r. (data wpływu 28 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 26 maja 2023 r. (data wpływu 26 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Stan faktyczny
Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą – (…). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Firma zajmuje się w przeważającej większości produkcją swoich wyrobów gotowych sprzedawanych pod własną marką. Marka (…) od samego początku działalności firmy związana jest z (...). Firma jest obecnie nie tylko producentem (...). Bogaty park maszynowy, zaawansowane procesy technologiczne oraz doświadczeni pracownicy pozwalają na nieustanne podnoszenie jakości wyrobów pana firmy. Kadra pracownicza obsługuje cały cykl produkcyjny wyrobów gotowych Pana firmy. Jest to około (...) pracowników tj. spawaczy, ślusarzy, operatorów maszyn (...), monterów, malarzy, magazynierów, operatorów wózków widłowych.
Wytwarzane przez firmę produkty są zbywane/sprzedawane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi. Firma prowadzi sprzedaż do hurtowni i sklepów. Sprzedaż detaliczna do ostatecznego klienta prowadzona jest przez hurtownie, sklepy i instalatorów. Firma ma siatkę dystrybutorską dostępną na swojej stronie internetowej.
Pana firma w ramach prowadzonej działalności poniosła wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej. Firma w roku podatkowym 2022 poniosła różnego rodzaju koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Oprócz kosztów bezpośrednio wymienionych w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniosła także inne koszty, między innymi:
1.Partycypacja w kosztach szkoleń produktowych organizowanych przez bezpośrednich kontrahentów firmy (faktury od kontrahentów). Bezpośrednimi klientami firmy są sklepy, hurtownie, instalatorzy. Specyfika branży wymaga coraz większej znajomości produktu, co związane jest z uwarunkowaniami prawnymi w zakresie instalacji. Służy to także popularyzacji produktów. Wymaga to prowadzenia szkoleń produktowych dotyczących wyrobów. Z uwagi na fakt, że firma nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży detalicznej, szkolenia produktowe związane z zapoznaniem dotyczącym produktów i zapoznanie z ich instalacją najczęściej prowadzone są przez Pana pracowników u Pana kontrahentów lub w miejscach przez nich wyznaczonych. Najczęściej uczestniczą w nich pracownicy hurtowni, sklepów, instalatorzy. To oni później przekazują swoim klientom wiedzę zdobytą na szkoleniach. Są to działania promocyjno-informacyjne bezpośrednio związane z zapoznaniem zainteresowanych z produktami oferowanymi przez Pana firmę, a to przekłada się na większą sprzedaż. Firmy organizujące szkolenia, czyli de facto Pana kontrahenci, wystawiają na Pana firmę faktury o następującej treści: „partycypacja w kosztach szkolenia produktowego”, „współudział w organizacji szkolenia”.
2.Prowadzenie programu promującego sprzedaż (…) (faktury od zewnętrznej firmy). Pana firma prowadzi działania promocyjne w specjalnym programie „A.”. Program obsługuje zewnętrza firma w ramach outsoucingu. Z uwagi na fakt, że sprzedaż bezpośrednia prowadzona przez firmę dotyczy głównie hurtu, jest to program dla instalatorów (…) oraz sprzedawców. Klient może zarejestrować się jako właściciel, sprzedawca lub instalator. Każdy produkt firmy (…) podlegający pod program posiada swój indywidualny, niepowtarzalny numer, który po zarejestrowaniu przez danego użytkownika przynosi mu określoną kwotę 100 zł na kartę przedpłaconą. Rejestracja odbywa się na specjalnej stronie internetowej (…), którą obsługuje zewnętrzna firma. Jeden produkt maksymalnie może być zarejestrowany przez 3 użytkowników. Program generuje koszty nagród dla użytkowników, a także koszty związane z jego obsługą, wysyłkami oraz produkcją materiałów niezbędnych do prowadzenia akcji, komunikację SMS do użytkowników, przygotowanie deklaracji podatkowych, prowizję dla firmy obsługującej, prowizję związaną z kartami użytkowników itp. Program ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów (…).
3.Zakup gadżetów reklamowych (faktury zakupowe od różnych podmiotów). Firma zakupiła różnego typu akcesoria personalizowane, na których zostało umieszczone logo, czy adres strony internetowej. Są to długopisy, polary, koszulki, kalendarze, notesy, smycze, czapki z daszkiem, ołówki instalatorskie, itp. Rzeczy te zostały przekazane dla kontrahentów w formie upominków lub podczas szkoleń. Są to działania promocyjne służące popularyzacji marki i produktów (…), co przekłada się na wzrost popularności i rozpoznawalności, a to konsekwentnie na wzrost sprzedaży produktów.
4.Koszty poniesione na akcje marketingowe promujące produkty (…) organizowane przez jednego z kontrahentów Pana firmy. Jeden z Pana dużych kontrahentów prowadził w 2022 r. dwie akcje marketingowe wspierające sprzedaż Pana produktów. Celem akcji było propagowanie produktów (…) objętych promocją i zwiększenie przez to ich sprzedaży. Akcja promocyjna dotyczyła zwiększenia sprzedaży poprzez premiowanie zakupu (…) (w określonej ilości lub o określonej wartości) bonem upominkowym o określonej wartości. Za prowadzenie akcji kontrahent wystawił na Pana firmę faktury, na których ujął łącznie koszty poniesione na prowadzenie akcji oraz koszty nagród dla uczestników akcji.
5.Koszty poniesione na projektowanie graficzne materiałów promocyjnych (faktury zakupowe). Są to koszty związane z szeroko rozumianym projektowaniem materiałów promocyjnych związanych z firmą i jej produktami. Przykładowo: projekty banerów reklamowych, gadżetów reklamowych, katalogów; przygotowywanie plików produkcyjnych oraz koordynacja współpracy z drukarniami; wykonanie i aktualizacje wizualizacji produktowych 3D wszystkich produktów; bieżące modyfikacje i aktualizacje katalogów produktów, strony internetowej na której są produkty, itp.
6.Koszty poniesione na usługi z zakresu marketingu (faktury zakupowe). Są to koszty koordynacji działań marketingowych firmy (…): opracowanie oraz bieżąca analiza i korekta kampanii reklamowych w mediach społecznościowych i (...); koordynacja działań prowadzonych przez agencje reklamowe, opracowywanie promocji i jej warunków; prowadzenie stron w mediach społecznościowych, itp.
Zdarzenie przyszłe
Zamierza Pan przekształcić formę prawną swojej firmy. W roku podatkowym 2023 planowane jest przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej pod firmą: (…) w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: (…) spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Produkty oraz marka zostanie taka sama. Będzie to miało miejsce w trakcie jednego z dwóch lat, o którym mówi art. 26gb ust. 4.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że:
1.Forma opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, to podatek liniowy PIT-36L.
2.Prowadzone są księgi rachunkowe.
3.Koszty uzyskania przychodów poniesione przez Pana w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotyczyły produktów wytworzonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
4.Nie dokonywał Pan sprzedaży produktów do podmiotów powiązanych. W przyszłości nie będzie również dokonywał Pan sprzedaży produktów do podmiotów powiązanych.
5.Koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów – przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium RP, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zostały poniesione w 2022 r. W stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów czyli na dzień 31 grudnia 2021 r. zostały zwiększone przychody ze sprzedaży produktów. Nie zostały osiągnięte przychody z produktów dotąd nieoferowanych, ani przychody z tytułu sprzedaży produktów nieoferowanych w danym kraju. Opierając się na odpowiedzi na interpelację poselską (...) oraz zapisach art. 26gb ustawodawca wymaga dla celów skorzystania z przedmiotowej ulgi, aby podatnik zwiększył przychody w okresie przynajmniej jednego z dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych (w stosunku do roku poprzedzającego rok poniesienia kosztów ). W 2022 r. zostały zwiększone przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień 2021 r. Warunek w Pana ocenie został już spełniony w 2022 r.
6.Koszty uzyskania przychodów poniesione przez Pana w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie zostały Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie, i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
7.Nie korzystał Pan w 2022 r. ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
8.W chwili obecnej brak decyzji odnośnie opodatkowania spółki z o.o. Rozważane są formy: CIT klasyczny lub ryczałt od dochodów spółki.
9.Na gadżetach reklamowych umieszczone jest logo firmy oraz adres strony internetowej. Materiały te najczęściej rozdawane są w formie upominków dla kontrahentów lub podczas szkoleń. Pana firma uzyskuje ok. 90% przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych. Trudno byłoby na takich drobnych rzeczach umieścić rysunki wyrobów gotowych, które są przez Pana firmę produkowane. Logo marki (…) (składające się z nazwy oraz dwóch płomieni) jest rozpoznawalne i bezpośrednio kojarzone z produktami Pana firmy. Strona internetowa dotyczy blisko w 100% Pana wyrobów – informacji o nich, cen, wymiarów, certyfikatów, dystrybutorów, u których można je nabyć, ich serwisu, przepisów dotyczących dofinansowań na wymianę (...) i innych informacji z podobnego zakresu.
10.Projektowanie graficzne wymienione we wniosku ORD-IN i wytworzone na jego podstawie materiały dotyczą:
- Projektowania banerów reklamowych – wszystkie banery reklamowe Pana firmy jednoznacznie reklamują Pana produkty. Znajduje się na nich wizualizacja 3D jednego lub kilku produktów, komunikat reklamowy informujący o produkcie, logo marki oraz adres strony internetowej;
- Projektowanie gadżetów reklamowych – na gadżetach znajduje się logo i adres strony internetowej;
- Projektowania oraz aktualizacji, modyfikacji katalogów, ulotek – materiały te przedstawiają produkty (…). Zawierają szczegółowe informacje o produkcie, wizualizacje produktowe 3D, logo marki oraz dane kontaktowe;
- Wykonania i aktualizacji wizualizacji produktowych 3D – przedstawiają one produkty marki (…).
11.Koszty poniesione na stworzenie strony internetowej dotyczą bieżących modyfikacji i aktualizacji strony internetowej, która już istnieje. Modyfikacje i aktualizacje graficzne dotyczą produktów wytworzonych przez Pana firmę. Firma cały czas pracuje nad powiększaniem swojego asortymentu o nowe wyroby. Strona internetowa dotyczy wszystkich produktów wytwarzanych przez Pana firmę, jest to strona internetowa firmowa. Każdy z produktów posiada swoją podstronę na głównej stronie dotyczącą szczegółowych danych technicznych każdej mocy (...), zdjęć produktów, przekrojów technicznych, informacji technicznych, certyfikatów. Koszty zostały poniesione na aktualizacje dotyczące produktów wytworzonych przez firmę, uzupełnianie informacji, dodawanie nowych wyrobów i informacji o nich.
12.Koszty poniesione przez Pana na usługi z zakresu marketingu, są to koszty koordynacji działań marketingowych firmy (…): opracowanie i bieżąca analiza i korekta kampanii reklamowych w mediach społecznościowych (...); koordynacja działań prowadzonych przez agencje reklamowe, opracowywanie promocji firmowych i jej warunków; prowadzenie stron w mediach społecznościowych. Wszystkie te rzeczy dotyczą produktów wytworzonych przez firmę.
13.Koszty poniesione na prowadzenie programu A. dotyczyły (…) oraz (…). Nie wchodziły do niego kotły zasypowe oraz inne produkty wytwarzane przez Pana firmę. Z uwagi na wcześniej wspomniany we wniosku ORD-IN fakt, iż firma nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży detalicznej, Pana firma skupia się na promocji (…) wśród bezpośrednich odbiorców hurtowych - hurtowni, sklepów, instalatorów Pana firmy. I właśnie do nich skierowany jest program. (...), czy (...) to produkty wymagające montażu przez specjalistę. Specyfika produktu wymusza promowanie go wśród właśnie tej grupy odbiorców.
Program A. jest atrakcyjną kartą przetargową, zachęcającą nowych kontrahentów do nawiązania współpracy handlowej i zamawiania produktów Pana firmy w hurtowych ilościach. Klient może zarejestrować się jako właściciel, sprzedawca lub instalator. Każdy produkt firmy (…), podlegający pod program, posiada swój indywidualny, niepowtarzalny numer, który po zarejestrowaniu przez danego użytkownika przynosi mu określoną kwotę na kartę przedpłaconą – 100 zł w przypadku (...) automatycznego lub 500 zł w przypadku (...). Rejestracja odbywa się na specjalnej stronie internetowej (…), którą obsługuje zewnętrzna firma. Jeden produkt może być zarejestrowany przez maksymalnie 3 użytkowników, w każdej roli tylko raz. Program generuje koszty nagród dla użytkowników, a także koszty związane z jego obsługą, wysyłkami oraz produkcją materiałów niezbędnych do prowadzenia akcji, komunikację SMS dla użytkowników, przygotowanie deklaracji podatkowych, prowizję dla firmy obsługującej, prowizję związaną z kartami użytkowników, itp.
Klienci otrzymują wiadomości mailowe oraz smsy, przypominające o produktach i o akcji promocyjnej. Tą drogą otrzymują także informację o nowych produktach, które zostają włączone do programu.
Każdy rodzaj prowadzonych promocji, także program A. ma na celu zwiększenie popytu na produkty nią objęte . Pana firma promuje kotły automatyczne i (...) produkcji Pana firmy po to, aby klient je zakupił, wybrał je spośród innych. Ulga ekspansyjna jest ulgą związana ze wzrostem sprzedaży także poprzez działania promocyjno - informacyjne. Pana zdaniem program jest działaniem promocyjnym zmierzającym do zwiększenia popularności produktów przez wytworzonych przez Pana firmę. Jednak nie można powiedzieć, że nie jest związany ze sprzedażą produktów firmy, cele ekonomiczne także są podstawowymi celami promocji. Dla każdego producenta celem prowadzenia firmy jest sprzedaż oferowanych przez niego produktów.
14.Akcja związana z bonami organizowana była przez jednego z dużych kontrahentów Pana firmy, dużej hurtowni. Akcje skierowane były do klientów kontrahenta Pana firmy, którzy prowadzą na terenie Polski zarejestrowaną działalność gospodarczą. Kontrahent jest hurtownią, więc sprzedaje wyroby Pana firmy do sklepów lub instalatorów.
Kontrahent stworzył regulaminy promocji oraz ulotki reklamowe, na których jest logo Pana firmy, krótki komunikat o produktach, zdjęcia produktu – (...) produkcji Pana firmy. Przedmiotem jednej z promocji były kotły zasypowe Pana firmy, kupione przez uczestników w określonym przez organizatora czasie. Premiowane były one bonami (...) o wartości 200 zł.
Przedmiotem drugiej akcji były kotły automatyczne produkcji Pana firmy, kupione przez uczestników w określonym przez organizatora czasie. Premiowane one były bonami (...) o wartości 500 zł.
Regulaminy i ulotki dotyczące produktów Pana firmy zostały rozesłane do bazy klientów kontrahenta. Były to w Pana rozumieniu działania promocyjne, bezpośrednio zmierzające do zwiększenia popularności produktów wytworzonych przez Pana firmę. Informowały także całą bazę klientów kontrahenta o istnieniu produktów Pana firmy i ich dostępności u kontrahenta. Działania polegały na przekazywaniu klientom kontrahenta informacji o wybranych produktach (…) w celu zwiększenia ich świadomości w zakresie istnienia, dostępności wybranych produktów (…) oraz wywołaniu zainteresowania nimi, prowadzącego do zakupu.
Faktury wystawione przez klienta na Pana firmę dotyczyły przeprowadzonych akcji w wartości kompleksowej, związanej z nagrodami i kosztami akcji. Bon był podstawą działań promocyjnych, należy traktować go jako część składową całej akcji promocyjnej zorganizowanej przez kontrahenta Pana firmy. Akcje promocyjne często związane są z nagrodami, co podwyższa ich konkurencyjność spośród działań promocyjnych konkurencji.
Pytania
1.Czy zasadne jest traktowanie nakładów finansowych poniesionych na ww. działania promocyjno-informacyjne, ujęte w opisanym stanie faktycznym jako wydatki zgodne z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w związku z planowanym przekształceniem formy prawnej opisanej w zdarzeniu przyszłym jest Pan uprawniony do skorzystania z odliczenia, mimo iż w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan koszty zwiększenia przychodów zmieni Pan formę prawną?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Wszystkie koszty poniesione na działania wymienione w stanie faktycznym są nakładami związanymi z działaniami promocyjno-informacyjnymi związanymi z popularyzacją produktów i marki (…). Współudział w kosztach szkoleń produktowych służy promocji oraz jest działaniem informacyjnym w zakresie produktów. Powadzenie programu promującego sprzedaż (...) (A.) jak i nakłady finansowe poniesione na akcje marketingowe realizowane przez jednego z Pana kontrahentów również promują produkt, zwiększają zainteresowanie produktem, służą zwiększeniu sprzedaży zarówno przez obecnych kontrahentów jak i ekspansji - rozprzestrzenianiu się sprzedaży do nowych kontrahentów. Projektowanie graficzne związane z produktami oraz marką, nakłady poniesione na gadżety reklamowe, czy usługi z zakresu marketingu również są działaniami związanymi z promocją, mające na celu zwiększenie popularności produktu i marki.
Ad. 2
Przekształcenie formy prawnej powinno uprawniać do skorzystania z odliczenia. Zgodnie z art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych firma w roku podatkowym, w którym poniosła koszty również zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Według art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 26gb ust. 4 ww. ustawy:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Punktem wyjścia do oceny Pana stanowiska jest art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 26gb ust. 8 ustawy o ww. ustawy:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 26gb ust. 10 ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik będzie mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):
- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Biorąc pod uwagę brzmienie art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że regulacje o charakterze ulg podatkowych, powinny być interpretowane wąsko, w myśl reguły interpretacyjnej exceptiones non sunt extendendae, zabraniającej rozszerzającej wykładni przepisów o charakterze wyjątkowym (a za takie należy uznać przepisy dotyczące ulg i zwolnień będące wyjątkami od zasady powszechności opodatkowania). Artykuł 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog kosztów uzyskania przychodu objętych ulgą na ekspansję. Przywołane wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji, a ich treść powinna być interpretowana ściśle.
Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Pana wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy poniesione przez Pana nakłady finansowe na działania promocyjno-informacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym czy jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ww. ustawy.
Odnosząc cyt. powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stwierdzić należy, że nie wszystkie poniesione przez Pana wydatki mieszczą się w katalogu kosztów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie ze wskazanym powyżej art.26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.
W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (...) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (...) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Ponieważ w przepisie art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny. Ponadto ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.
Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że Kosztami Promocji, które mieszczą się w katalogu kosztów z art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą wydatki poniesione przez Pana na:
1.Prowadzenie programu promującego sprzedaż (…) (faktury od zewnętrznej firmy).
2.Koszty poniesione na akcje marketingowe promujące produkty (…) organizowane przez jednego z kontrahentów Pana firmy.
3.Koszty poniesione na projektowanie graficzne materiałów promocyjnych (faktury zakupowe), które dotyczą:
- projektowania banerów reklamowych,
- projektowania oraz aktualizacji, modyfikacji katalogów, ulotek oraz
- wykonania i aktualizacji wizualizacji produktowych 3D .
4.Koszty poniesione na usługi z zakresu marketingu (faktury zakupowe).
Pragnie Pan również zakwalifikować ponoszone przez siebie wydatki związane projektowaniem gadżetów reklamowych, na których znajduje się logo i adres strony internetowej Pana firmy oraz wydatki na zakup gadżetów reklamowych, na których znajduje się logo i adres strony internetowej Pana firmy, jako wydatki sklasyfikowane w art. 26gb ust. 7 pkt 2, tj. działania promocyjno-informacyjne.
Z powyższym stanowiskiem Organ podatkowy nie może się jednak zgodzić.
Jak zostało już wskazane powyżej katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zgodnie z literalnym brzmieniem powołanego powyżej przepisy art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów w ramach „ulgi na ekspansję” mogą zostać zaliczone jedynie wydatki związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi.
Powyższe wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tzw. ulgi na ekspansję. Wydatki te nie są związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi, gdyż nie reklamują one produktów Pana firmy, lecz związane są z promowaniem działalności (marki) Pana firmy. Jak bowiem wskazano powyżej, odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi mogą podlegać wyłącznie te koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, które w sposób bezpośredni służą promowaniu oraz informowaniu o konkretnych produktach podatnika.
Nie sposób uznać również za koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych przez Pana na partycypację w kosztach szkoleń produktowych organizowanych bezpośrednio przez kontrahentów Pana firmy. Wydatki na organizację szkoleń nie zawierają się w żadnej z wymienionych w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy formie działań promocyjno-informacyjnych. Ponieważ katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty, zatem odliczone mogą być tylko te wydatki, które zostały w nim wprost wymienione.
Biorąc pod uwagę powyższe, koszty ponoszone na: prowadzenie programu promującego sprzedaż (…) (faktury od zewnętrznej firmy), akcje marketingowe promujące produkty (…) organizowane przez jednego z kontrahentów Pana firmy projektowanie graficzne materiałów promocyjnych (projektowania banerów reklamowych, projektowania oraz aktualizacji, modyfikacji katalogów, ulotek oraz wykonania i aktualizacji wizualizacji produktowych 3D) oraz koszty poniesione na usługi z zakresu marketingu (faktury zakupowe), z wyjątkiem kosztów poniesionych na projektowanie i zakup gadżetów reklamowych, na których znajduje się logo i adres strony internetowej Pana firmy oraz partycypację w kosztach szkoleń produktowych organizowanych bezpośrednio przez kontrahentów Pana firmy, stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z czym jest Pan uprawniony do odliczenia ich do wysokości 1.000.000 zł rocznie.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 w części dotyczącej kosztów poniesionych na projektowanie i zakup gadżetów reklamowych, na których znajduje się logo i adres strony internetowej Pana firmy oraz partycypację w kosztach szkoleń produktowych organizowanych bezpośrednio przez kontrahentów Pana firmy jest nieprawidłowe, zaś w części dotyczącej pozostałych wydatków jest prawidłowe.
Przedmiotem Pana wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest ustalenie, czy w związku z planowanym przekształceniem formy prawnej opisanej w zdarzeniu przyszłym jest Pan uprawniony do skorzystania z odliczenia, mimo że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan koszty zwiększenia przychodów zmieni Pan formę prawną.
Możliwość przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową została przewidziana w art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.), zgodnie z którym:
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Jak stanowi art. 5842 § 1 k.s.h:
Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
Zgodnie z art. 5842 § 2 k.s.h.:
Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
W myśl art. 5842 § 3 k.s.h.:
Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.
Jednocześnie art. 5844 k.s.h. precyzuje, że:
Do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.
Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej :
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1)przekształcenia innej osoby prawnej,
2)przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
W myśl art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej :
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej.
W myśl art. 93a § 4 ww. ustawy :
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Z ww. przepisów wynika, że jednoosobowa działalność gospodarcza może zostać przekształcona w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością. Jak to zostało zaznaczone powyżej, jednoosobowej spółce kapitałowej, powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, przysługują wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształconego. Spółka przekształcona (spółka z o.o.) pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Należy jednak przyjąć, że sukcesji podlegają te prawa i obowiązki , które choć wynikają ze zdarzeń mających miejsce przed przekształceniem, to nie uległy konkretyzacji do tej daty na gruncie rozliczeń podatkowych.
Decydujące znaczenie ma więc okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem przekształcenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93a Ordynacji podatkowej, w którym ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Zatem, przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie tzw. „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień przekształcenia „pozostają” w związku z przydzielonymi spółce przekształconej składnikami majątku i nie zostały rozliczone przed przekształceniem, tj. które nie uległy konkretyzacji na gruncie rozliczeń podatkowych.
Zamierza Pan przekształcić formę prawną swojej firmy. W roku podatkowym 2023 planowane jest przekształcenie jednoosobowej działalności w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą. Produkty oraz marka zostanie taka sama. Będzie to miało miejsce w trakcie jednego z dwóch lat, o którym mówi art. 26gb ust. 4.
W omawianej sprawie, prawo do ulgi na ekspansję przysługuje Panu jako osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, bowiem to w okresie jej istnienia zostały poniesione wydatki na ekspansję, a przepis art. 26gb ust. 9 ustawy PIT wiąże okres odliczenia z okresem poniesienia kosztów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Ewentualna sukcesja dotyczyłaby kwot nieodliczonych np. ze względu na niskie dochody lub stratę w tym okresie.
Wprowadzone regulacje art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazują sposób określenia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (warunki skorzystania z ulgi), a także sposób postępowania po stwierdzeniu przez podatnika nieuprawnionego odliczenia (w związku z niedopełnieniem wymaganych warunków).
Mając na uwadze art. 26gb ust. 4 ww. ustawy, odliczenie przysługuje zatem w przypadku, gdy podatnik wykaże wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 lat od poniesienia wydatków z nimi związanych (tj. począwszy od roku, w którym skorzystał z przedmiotowej ulgi). Wskazać należy, że wymóg określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią powyższego przepisu dwóch lat podatkowych.
Co do zasady odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
W okolicznościach, gdy podatnik poniesie koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w 2022 r. i zechce skorzystać z tego tytułu z ulgi, rozliczy ją w zeznaniu podatkowym (w Pana przypadku PIT-36L), co do zasady za tenże rok podatkowy, składanym do 2 maja 2023 r. Natomiast okresem, w którym powinno dojść do wymaganego ww. przepisami wzrostu przychodów będą lata 2022 lub 2023.
Mając powyższe na uwadze, należy się zgodzić z Panem, że określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek dotyczący zwiększenia przychodów nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w dwuletnim okresie, tj. wystarczające jest, aby w 2022 r. Pana firma zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień 2021 r., a tym samym nie jest wymagane, aby przychody te zostały zwiększone przez dwa lata z rzędu.
Na możliwość skorzystania z ulgi na ekspansję nie ma wpływu fakt, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan koszty zwiększenia przychodów zmieni Pan formę prawną, albowiem do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów i poniesienia kosztów doszło w 2022 r., tj. przed przekształceniem Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.
Tym samym, stanowisko Pana w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy :
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right