Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.315.2023.2.JP
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg grupy PKWiU 62.01.12.0
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam,że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. Prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221, z późn. zm.) jako osobafizyczna. Od dnia (...) 2018 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą I. Przedmiot Pani działalności obejmuje m.in. PKD 62.01.Z ─ Działalność związaną z oprogramowaniem. Za rok 2023 i lata kolejne planuje Pani rozliczać się w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym odniektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, z późn. zm., zwanej dalej ustawą).
Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 „lit” ustawy. Wysokość Pani przychodów za rok 2022 z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyła bowiem 2.000.000 EURO. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy.
Nie wykonywał Pani, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy. Jako osoba wykonująca opisane poniżej czynności ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z działalnością w pełnym zakresie. Odpowiedzialność nie jest limitowana, ani przenoszona na klienta. Ponosi Pani odpowiedzialność wobec klientów za rezultat swych czynności. Jest to odpowiedzialność w pełnym zakresie, na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego. Nie wykonuje Pani opisanych we wniosku czynności pod kierownictwem klienta, ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez klienta. Wszystkie opisane poniżej usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności.
W ramach świadczonych usług, tworzy Pani produkt w postaci projektu systemu informatycznego. Produkt stanowi zaprojektowany, sprawdzony i udostępniony użytkownikowi zestaw rozwiązań i funkcjonalności zmaterializowany w postaci platform cyfrowych, aplikacji mobilnych, interfejsów użytkowych. Zaprogramowany kod (stanowiący efekt Pani działań i niestanowiący kodu źródłowego) tworzący produkt powstaje w wyniku szeregu działań obejmujących badania, eksperymenty, sesje kreatywne oraz analizę biznesową będące podstawą Pani działalności. Zaprogramowany kod (stanowiący efekt Pani działań i niestanowiący kodu źródłowego) stanowi translacje artefaktów i działań projektowych takich jak raporty badawcze, wireframy, persony, customer journey mapy, user stories itp. Spotykając się z klientem, zbiera i porządkuje Pani jego potrzeby poprzez przeprowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do działań kreatywnych oraz badawczych. Na podstawie wyników spotkania, tworzy Pani plan badań. W skład planu badań wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu przez użytkowników, koncentrujące się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza lub realistycznej sytuacji, w której osoba wykona wybrane zadanie bądź zadania przy użyciu testowego produktu. Obserwatorzy sprawdzają następnie czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie itp. Obserwatorzy mogą notować przebieg testów, które posłużą do sporządzenia raportu. W ramach planu badawczego, zawarte są również audyty oparte na heurystyce, oprócz nich dochodzi również do innych poszczególnych metod badań jakościowych oraz ilościowych.
W następnym etapie przechodzi Pani do przeprowadzenia badań mających na celu utworzenie raportu i prezentacji. Przeprowadza Pani oraz nadzoruje przeprowadzenie badań, rekrutuje respondentów. Końcowym efektem Pani pracy są wskazane uprzednio raport i prezentacja. Następnie, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi Pani do analizy odnoszącej się do wyraźnych potrzeb systemu w postaci jego funkcjonalności. Kolejnym etapem jest opracowanie prototypu i zaadaptowanie rozwiązań wynikłych z poprzednich procesów. Tworzy Pani graficzne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności oraz symulowaniu poprzez podmienianie papierowych ekranów i wyciętych elementów. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Projektuje Pani serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Tworzy Pani przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników czy popularne sortowanie kart będące metodą oceny użyteczności, w której angażowani są użytkownicy do pogrupowania informacji zamieszczanych w produkcie. Uczestnicy sesji sortowania kart proszeni są o zorganizowanie treści danego produktu w sensowny i logiczny dla nich sposób. Użytkownicy przeglądają elementy składowe produktu opisane na kartach, a następnie grupują je w utworzone przez siebie kategorie. Ich zadaniem jest również zaproponowanie nazw poszczególnych kategorii i elementów. Końcowym etapem Pani działalności jest sporządzenie odpowiedniego raportu informującego o prototypie i rozwiązaniu. Wskazana procedura prowadzi do stałego rozwoju projektu, mając na uwadze nowe dane i informacje zwrotne. Odpowiednio przetwarza Pani zdobyte informacje, aby programiści mogli stworzyć na ich podstawie system informatyczny.
Reasumując, do Pani zadań należy:
−analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;
−tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;
−tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;
−projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
−organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;
−zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;
−optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.
Podkreślenia wymaga, iż wyżej wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, ani programowaniem (w wyniku ww. prac nie powstaje kod źródłowy). Celem prawidłowego sklasyfikowania świadczonych przez siebie usług i tym samym umożliwienia mu prawidłowego ustalenia wysokości zobowiązań podatkowych, wystąpiła Pani z zapytaniem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie kodu PKWiU dla swego profilu działalności. W dniu (...) 2023 r. otrzymała Pani stanowisko Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (znak: (...)), iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015r. (Dz. U. z 2015r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi świadczone kompleksowo przez Panią, obejmujące:
−analizę scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych,
−tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników,
−tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego,
−projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy),
−organizację warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego,
−zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania,
−optymalizację wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności; mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Wskazuje Pani, iż dla celów działalności gospodarczej prowadzi następujący rodzaj dokumentacji podatkowej: ewidencję przychodów, ewidencję sprzedaży VAT, ewidencję zakupów VAT. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (...) w 2021 r.
Uzupełnienie wniosku
Posługując się w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego określeniem „systemy informatyczne” ma Pani na myśli platformy cyfrowe, aplikacje sieciowe, interfejsy użytkownika, strony internetowe, usługi towarzyszące produktom cyfrowym (takim jak aplikacje mobilne), na przykład sposób wyposażenia sklepu, obsługi klienta i tworzenie doświadczenia użytkownika w fizycznych sklepach, gdzie produktem jest aplikacja mobilna ecommerce. Odpowiednio przetwarza Pani zdobyte informacje, aby programiści mogli stworzyć na ich podstawie system informatyczny.
Systemy informatyczne zostały opisane w odpowiedzi na pytanie powyżej. Jeżeli chodzi o konkretne systemy, to wskazała Pani iż są to następujące systemy: platformy cyfrowe, aplikacje sieciowe, interfejsy użytkownika, strony internetowe, usługi towarzyszące produktom cyfrowym (takim jak aplikacje mobilne).
Odpowiadając na pytanie:
Czy ww. „systemy informatyczne” stanową oprogramowanie (programy komputerowe), czy też elementami tych systemów jest oprogramowanie?
wskazała Pani, że jedno i drugie, czasami efektem końcowym jest produkt sam w sobie (np. aplikacja mobilna), czasami aplikacja jest częścią rozwiązania dostarczanego klientowi (aplikacja mobilna, strona internetowa, mapa procesów w organizacji).
Efekt świadczonych przez Panią usług jest wykorzystywany w tworzeniu produktów i usług cyfrowych na przykład aplikacji mobilnych, aplikacji sieciowych ─ prowadzi Pani badania, na podstawie których projektowane są powyższe rozwiązania i podejmowane są decyzje dotyczące kształtu usług i produktów cyfrowych (jakie funkcjonalności wchodzą w zakres produktów, jakimi ścieżkami porusza się użytkownik).
Posługując się określeniem produkt, ma Pani na myśli produkty cyfrowe takie jak aplikacje mobilne, czy strony internetowe; nie programuje i nie tworzy Pani kodu, zajmuje się natomiast zbieraniem danych od użytkowników i interesariuszy, i na podstawie tych danych projektuje rozwiązania obejmujące doświadczenie użytkownika w systemach, które mogą obejmować platformy cyfrowe, aplikacje mobilne, aplikacje sieciowe, strony internetowe, interfejsy użytkownika, usługi cyfrowe/fizyczne (projektowanie i badanie sposobu poruszania się użytkownika w banku lub w sklepie stacjonarnym). Facylituje Pani proces decyzyjny podejmowany przez managerów, mający na celu podjęcie decyzji co do funkcjonalności w produkcie.
Podsumowując, zajmuje się Pani prowadzeniem badań eksploracyjnych, walidacyjnych, jakościowych i ilościowych oraz prowadzeniem warsztatów z klientami (facylitacja procesu podejmowania decyzji dotyczących zakresu i kształtu produktów i usług cyfrowych).
Do Pani zadań należy również prowadzenie eksperymentów produktowych polegających na prototypowaniu rozwiązań cyfrowych i ich walidacji z użytkownikami.
Pani praca kontrybuuje do projektowania i tworzenia produktów i usług cyfrowych, natomiast nie jest w żaden sposób związana z bezpośrednim tworzeniem kodu. Zadanie Pani polega na zebraniu danych, prowadzeniu badań rynku i opinii, badań z użytkownikami, przeprowadzeniu eksperymentów walidujących hipotezy, stworzeniu raportów i rekomendacji wpływających na końcowy kształt produktów i usług cyfrowych.
Jeżeli chodzi o wskazanie konkretnych produktów są to: zebranie danych, prowadzenie badań rynku i opinii, badań z użytkownikami, przeprowadzenie eksperymentów walidujących hipotezy, stworzenie raportów i rekomendacji wpływających na końcowy kształt produktów i usług cyfrowych.
Czasami efektem końcowym jest produkt sam w sobie (np. aplikacja mobilna), czasami aplikacja jest częścią rozwiązania dostarczanego klientowi (aplikacja mobilna, strona internetowa, mapa procesów w organizacji).
Zaprogramowany kod nie jest efektem Pani działań, powstaje on w wyniku działania programistów, Pani praca polega na zebraniu danych i zaprojektowaniu rozwiązań, następnie praca Pani i jej artefakty takie jak raporty badawcze, wyniki eksperymentów, persony, customer journey, user flows, user casy i user stories, czy wireframes są przekazywane do programistów, product ownerow celem wytworzenia oprogramowania. Ponieważ nie wytwarza Pani kodu a jedynie dostarcza informacje, na podstawie których tworzony jest produkt (a częścią tego produktu jest kod) nie ma Pani pełnej wiedzy co do charakteru czy wykorzystania kodu.
Tytułem wyjaśnienia i uzupełnienia informacji podanych we wniosku zaprogramowanego kodu wyjaśniła Pani, że jest on (pośrednim) efektem Pani działań w tym znaczeniu, że to Klient, na ich podstawie, opracowuje (pisze) później zaprogramowany kod, jednakże nie jest Pani w żadnym wypadku twórcą/współtwórcą tego kodu. Nie są to bowiem działania, w wyniku których bezpośrednio powstaje kod, ale czynności, które pomagają Klientowi w stworzeniu tego kodu. Analogicznie – twórcą kodu nie będzie np. zamawiający, podający programistom-wykonawcom swoje oczekiwania, specyfikacje, itp., które są następnie uwzględniane przy pisaniu kodu. W tym przypadku właściwym twórcą kodu pozostaje tylko i wyłącznie programista.
Podsumowując, nazywa Pani swoje stanowisko Badaczem doświadczeń użytkownika.
Pytanie
Czy w opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym, przychód osiągany przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług obejmujących opisane wyżej czynności, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, z późn. zm.)?
Pani stanowisko w sprawie
Mając na względzie faktyczny przedmiot i zakres świadczonych usług, Pani zdaniem wykonywane usługi odpowiadają PKWIU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, co znajduje potwierdzenie w ww. stanowisku Głównego Urzędu Statystycznego. Usługi, które Pani świadczy wypełniają przedmiot i zakres usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jako, że obejmują następujące czynności:
–analizę scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;
–tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników (przeprowadzana jest analiza zachowań klientów, na podstawie czynności zbierana jest wiedza do kolejnych czynności, wynikiem analizy są raporty i notatki);
–tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego (dochodzi do stworzenia architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego, architektura powstaje na podstawie uzyskanej wiedzy w pozostałych rodzajach usług, sporządza Pani dokumentacje oraz diagramy ilustrujące architekturę);
–projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
–organizację warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego (celem jest przekazanie scenariuszy użycia/zachowań klientów do wytworzenia funkcjonalnego i użytecznego rozwiązania, w wyniku prac nie powstaje kod źródłowy);
–zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;
–optymalizację wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.
Wykonywana przez Panią działalność nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (podkreślenia wymaga bowiem w tym miejscu okoliczność, iż w wyniku Pani działalności nie powstaje kod źródłowy), lecz polega na przeprowadzaniu projektów, wywiadu, analizy, szkoleń, testów oraz projektowaniu i wdrażaniu sieciowych technologii informatycznych.
Świadczone przez Panią usługi nie są w żaden sposób związane z oprogramowaniem. Związek ten nie występuje, gdyż nie wykonuje Pani usług związanych z oprogramowaniem. Zgodnie z definicją zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego ─ „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”, oprogramowanie (Software) stanowi całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie ─ obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) ─ tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp. usługi świadczone przez Panią w żadnym zakresie nie pokrywają się z powyższym opisem oprogramowania. Usługi wykonywane przez Panią nie stanowią bowiem usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Klienci zlecają Pani opracowanie koncepcji systemu informatycznego, a doradza Pani w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sama jednak nie uczestniczy w programowaniu.
Do głównych Pani zadań należy projektowanie architektury rozwiązań w technologii sieci komputerowych.
Nie świadczy Pani i nie planuje świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Pani zdaniem, przychód ze świadczonej działalności usługowej podlega sklasyfikowaniu pod kodem 62.01.12.0 PKWiU i tym samym, winien być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Cechą charakterystyczną tej formy opodatkowania, jaką stanowi ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja działalności usługowej oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (z pón. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (z późn. zm.). W art. 12 ust. 1 ustawy wskazano właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. I tak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. W art. 12 ust. 1 pkt 2b) ustawy wskazano natomiast, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług: a) związanych z wydawaniem: - pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, - pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), - pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), - oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1); jest stawka 12%. Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 - PKWiU 2015. Należy podkreślić, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu.
Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, iż 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU, związanych z oprogramowaniem.
W świetle powyższego, w stosunku Pani do przychodów osiąganych z działalności obejmujących usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (kod 62.01.12.0 PKWiU) nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU). Tym samym, skoro ustawa nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015, zastosowanie winna mieć w przypadku usług świadczonych przez Panią stawka ryczałtu 8,5%, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
W przypadku bowiem gdy zakres świadczonych usług nie jest przypisany do stawki 12%, winien podlegać opodatkowaniu ryczałtem według 8,5% stawki podatku.
Stawka 8,5 % podatku może zostać zastosowana do niektórych usług informatycznych, sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 12%, w tym względem usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane mieści się klasa 62.01 usługi związane z oprogramowaniem. W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania: – 62.01.11.0 usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, – 62.01.12.0 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które faktycznie są związane tylko z oprogramowaniem. Mając zatem na względzie, iż Ustawa nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z ww. usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, w odniesieniu do tych usług winna znaleźć zastosowanie stawka ryczałtu 8,5% jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
Tym samym przychód osiągany przez Panią z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach świadczonych usług, szczegółowo opisanych w niniejszym wniosku, winien w jego ocenie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pani bowiem usługi, które polegają głównie na przeprowadzaniu projektów, wywiadu, analizy, szkoleń, testów oraz projektowaniu i wdrażaniu sieciowych technologii informatycznych, w wyniku których to działań powstają produkty, rozumiane jako sprawdzone i udostępnione użytkownikowi zestawy rozwiązań i funkcjonalności, zmaterializowane w postaci platform cyfrowych, aplikacji mobilnych czy interfejsów użytkowych. Usługi te nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, lecz dotyczą analizy, modelowania oraz wspierania wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii.
W związku z powyższym, w Pani ocenie prawidłowe jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu do przychodów z działalności prowadzonej przez Panią, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, a sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. Mając na względzie, iż działalność Pani: ma charakter usługowy, nie mieści się w zakresie kodów PKWiU, do których mają zastosowanie inne stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych, nie podlega wyłączeniu opodatkowaniem podatkiem zryczałtowanym, tym samym w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Panią z opisanej wyżej działalności zastosowanie winna znaleźć stawka 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jak już wskazano, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pani usługi obejmujące następujące czynności:
–analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;
–tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;
–tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;
–projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
–organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;
–zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;
–optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności;
które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 jako „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Jednocześnie wskazała Pani, że w ramach świadczonych usług, tworzy Pani produkt w postaci projektu systemu informatycznego, przy czym system informatyczny oznacza platformy cyfrowe, aplikacje sieciowe, interfejsy użytkownika, strony internetowe, usługi towarzyszące produktom cyfrowym (takim jak aplikacje mobilne). Odpowiednio przetwarza Pani zdobyte informacje, aby programiści mogli stworzyć na ich podstawie system informatyczny. Czasami efektem końcowym Pani pracy jest produkt sam w sobie, czyli np. aplikacja mobilna, a czasami aplikacja jest częścią rozwiązania dostarczanego klientowi.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
–rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
–pisanie programów na zlecenie użytkownika,
–projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
–PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług , prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pani bowiem usługi: analizy scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych; tworzenia konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników; tworzenia architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego; projektowania projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);organizacji warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego; zarządzania testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania; optymalizacji wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności. Jak wynika z opisu wykonywanych prac, dotyczą one niewątpliwie oprogramowania, tj. systemów informatycznych w postaci platform cyfrowych, aplikacji mobilnych, aplikacji sieciowych, interfejsów użytkownika, stron internetowych.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Pani usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, bowiem efekty tych usług wykorzystywane są w tworzeniu oprogramowania, tj. systemów informatycznych w postaci platform cyfrowych, aplikacji mobilnych, aplikacji sieciowych, interfejsów użytkownika, stron internetowych.
W tym kontekście podnoszona okoliczność, że wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, ani programowaniem (w wyniku ww. prac nie powstaje kod źródłowy) – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 62.01.12.0 – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Panią klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right