Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.424.2023.2.KS
Wskazanie czy przy sprzedaży płodów rolnych szkole przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania czy przy sprzedaży płodów rolnych przysługuje Państwu zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem.
Uzupełnili go Państwo pismem z 14 lipca 2023 r. (data wpływu 14 lipca 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2023 r. (data wpływu 7 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Zespół Szkół jest państwową jednostką budżetową. Jest szkołą rolniczą prowadzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Szkoła nie prowadzi gospodarstwa pomocniczego. Ma ona w trwałym zarządzie grunty orne, które wykorzystywane są dla celów dydaktycznych. Prowadzi na nich działalność rolniczą opartą na produkcji roślinnej. Wielkość gruntów rolnych wynosi ok. 10 ha.
Szkoła na ww. terenach uprawia zboże i kukurydzę. Szkoła korzysta ze zwolnienia z opłacania podatku rolnego (art. 12 ust. 2 ustawy o podatku rolnym). Przychody ze sprzedaży płodów rolnych wpłacane są na wydzielone konto bankowe szkoły na dochody własne z art. 11a ustawy o finansach publicznych. Ww. przychody są przeznaczone na uprawę gruntów (zakup paliwa do ciągników, zakup nasion, nawozów, środków ochrony roślin), zbiór plonów (zapłata za usługę kombajnem) oraz na bieżące potrzeby szkoły. Jednostka obowiązkowo prowadzi ewidencję księgową (księgi rachunkowe) wynikające z odrębnych przepisów. Szkoła jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo od podatku VAT. Szkoła z racji posiadania gruntów rolnych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma nadany numer identyfikacyjny i uzyskuje dochody z dopłat bezpośrednich i innych płatności stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymanych na podstawie odrębnych przepisów. Szkoła do tej pory wystawiała fakturę zwolnioną z VAT.
Pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przy sprzedaży płodów rolnych szkole przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem?
Państwa stanowisko w sprawie
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wobec przedstawionej sytuacji stoją Państwo na stanowisku, iż przy sprzedaży płodów rolnych szkole przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług szkoła jest rolnikiem, który dostarcza na rynek produkty rolne z własnej działalności rolniczej. Osiąga z tego tytułu przychody, które przeznacza na dalszą produkcję.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 2 pkt 21 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:
a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b)usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c)usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d)wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy :
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Wymienione zwolnienie od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolniona jest wyłącznie – po pierwsze: dostawa produktów rolnych oraz usług rolniczych, po drugie: realizowana przez rolnika ryczałtowego, po trzecie: produkty lub usługi muszą pochodzić z działalności rolniczej tego rolnika ryczałtowego.
Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu.
Jednocześnie należy podkreślić, iż w świetle przepisów art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3 ustawy, status rolnika ryczałtowego posiada tylko ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego jemu zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W myśl art. 115 ustawy :
1. Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
2. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo państwową jednostką budżetową oraz szkołą rolniczą prowadzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Szkoła nie prowadzi gospodarstwa pomocniczego. Ma ona w trwałym zarządzie grunty orne, które wykorzystywane są dla celów dydaktycznych. Prowadzi na nich działalność rolniczą opartą na produkcji roślinnej. Szkoła na ww. terenach uprawia zboże i kukurydzę. Przychody ze sprzedaży płodów rolnych przeznaczone na uprawę gruntów (zakup paliwa do ciągników, zakup nasion, nawozów, środków ochrony roślin), zbiór plonów (zapłata za usługę kombajnem) oraz na bieżące potrzeby szkoły. Jednostka obowiązkowo prowadzi ewidencję księgową (księgi rachunkowe) wynikające z odrębnych przepisów. Szkoła jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo od podatku VAT. Szkoła z racji posiadania gruntów rolnych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma nadany numer identyfikacyjny i uzyskuje dochody z dopłat bezpośrednich i innych płatności stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymanych na podstawie odrębnych przepisów.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy przy sprzedaży płodów rolnych szkole przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem.
Jak już wskazano powyżej w świetle przepisów art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3 ustawy, status rolnika ryczałtowego posiada ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego jemu zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, dokonując dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, nie będą Państwo działać w charakterze rolnika ryczałtowego, ponieważ jak Państwo wskazali w opisie sprawy, Państwa jednostka obowiązkowo prowadzi ewidencję księgową (księgi rachunkowe) wynikające z odrębnych przepisów.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że w analizowanej sprawie nie zostały spełnione przesłanki, które pozwalają uznać Państwa za rolnika ryczałtowego, ponieważ – jak Państwo wskazali – są Państwo na podstawie odrębnych przepisów obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wobec powyższego nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zryczałtowanego zwrotu podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa, o którym mowa w art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem zryczałtowany zwrot podatku zgodnie z ww. przepisem przysługuje rolnikowi ryczałtowemu.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie wynikające z wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right