Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.351.2023.2.TK

Brak możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 sierpnia 2023 r. (wpływ 1 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat zrealizował projekt pn. „(…)”, którego celem była ochrona i zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych pachnicy dębowej, siedlisk chronionych gatunków porostów i ptaków w obrębie cennych przyrodniczo alei na wybranych odcinkach dróg powiatowych powiatu.

W ramach inwestycji wytypowano cenne przyrodniczo odcinki drzew przydrożnych (... szt.) wymagające poprawy stanu istniejących siedlisk oraz uzupełnienia (zapewnienie ciągłości) celem dalszego przetrwania.

Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: (...).

W ramach projektu wykonano:

-usunięcie suszu gałęziowego i jemioły,

-pozostawienie świadków jako miejsce rozwoju kambioksylofagów,

-usunięcie licznych odrostów (na wybranych odcinkach),

-przeprowadzenie cięć weteranizujących na drzewach w złym stanie zdrowotnym i zagrażających bezpieczeństwu publicznemu,

-uzupełnienie zadrzewienia i zastąpienie wypadających osobników poprzez wyprowadzenie drzew alejowych z podrostu drzew w pasie drogowym i poprzez nasadzenia,

-cięcia techniczne korony mające na celu usunięcie ze skrajni drogowej gałęzi kolidujących z ruchem samochodowym, a tym samym ograniczenie uszkodzeń kory i konarów stwarzających ryzyko infekcji drzewa przez grzyby i wirusy,

-prześwietlenie warstwy krzewów,

-w celu poprawienia kondycji najbardziej wartościowych okazów na wybranych drzewach przeprowadzono mikoryzację,

-wznowienie/wskazanie punktów granicznych.

Wykonane przedsięwzięcie jest działaniem proekologicznym, służącym poprawie i zachowaniu zasobów przyrody. Jest także rozwiązaniem promującym odpowiedzialne zachowania wobec środowiska szczególnie w odniesieniu do zagrożeń wynikających z ubożenia ekosystemów związanych z zadrzewieniami przydrożnymi. Działania podjęte w ramach projektu to optymalne rozwiązanie służące kształtowaniu właściwych warunków przestrzennych i środowiskowych ukierunkowanych na wzmocnienie i poprawę warunków funkcjonowania korytarzy ekologicznych regionu. Prace poprawiające kondycję starych drzew przedłużą ich żywotność i tym samym przetrwanie siedlisk. Wyprowadzone z podrostów drzewa oraz nowe nasadzenia z optymalnym składem gatunkowym zapewnią ich spójność czasową i przestrzenną. Pozostawienie wybranych okazów drzew tzw. „świadków” przy drogach stworzy dogodne siedlisko dla wielu cennych gatunków w tym chrząszczy saproksylicznych – pachnicy dębowej oraz umożliwi jej migrację.

Drogi powiatowe (aleje przydrożne) objęte projektem są własnością Powiatu, ale realizatorem projektu i zarządcą dróg jest Zarząd Dróg Powiatowych – wyodrębniona jednostka organizacyjna powiatu powołana do zarządzania drogami powiatowymi oraz obiektami mostowymi na obszarze powiatu (...), którego przedmiotem działania jest wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

W ramach projektu w zakresie obowiązków ZDP jest m.in. sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym.

Powiat nie wykorzystał i nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja będzie służyć celom publicznym, co wynika z działalności statutowej Powiatu. Jest to zadanie własne i służyć będzie nieodpłatnie społeczności lokalnej.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…) nie były/nie są/nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

3.Faktury opłacał Zarząd Dróg Powiatowych i były wystawiane na:

Nabywca: Powiat (...),

Odbiorca: Zarząd Dróg Powiatowych (...).

4.Wskazany projekt był realizowany w związku z działalnością statutową.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody. W celu ochrony środowiska i przyrody, w zakresie projektu było m.in. sadzenie, utrzymanie, usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, zadania z zakresu zarządzania drogami powiatowymi oraz obiektami mostowymi na obszarze powiatu, Powiat wykonuje poprzez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną – Zarząd Dróg Powiatowych. Jednostka powołana jest do wykonywania zadań zarządcy drogi, w rozumieniu ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.). W związku z tym, drogi powiatowe (aleje przydrożne) objęte projektem są własnością Powiatu, który jest Beneficjentem środków unijnych, a realizatorem projektu był Zarząd Dróg Powiatowych, który w swoim zakresie, zgodnie z art. 20 cyt. ustawy ma m.in. utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów.

Pytanie

Czy Powiat ma możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ podatek VAT wynikający z zakupów dostaw dokonanych w ramach projektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

W przedmiotowej inwestycji podatek od towarów i usług nie będzie podlegał zwrotowi stosownie do przepisów § 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na nie, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat zrealizował projekt pn. „(…)”, którego celem była ochrona i zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych pachnicy dębowej, siedlisk chronionych gatunków porostów i ptaków w obrębie cennych przyrodniczo alei na wybranych odcinkach dróg powiatowych powiatu.

W ramach inwestycji wytypowano cenne przyrodniczo odcinki drzew przydrożnych (... szt.) wymagające poprawy stanu istniejących siedlisk oraz uzupełnienia (zapewnienie ciągłości) celem dalszego przetrwania.

Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: (...).

W ramach projektu wykonano:

-usunięcie suszu gałęziowego i jemioły,

-pozostawienie świadków jako miejsce rozwoju kambioksylofagów,

-usunięcie licznych odrostów (na wybranych odcinkach),

-przeprowadzenie cięć weteranizujących na drzewach w złym stanie zdrowotnym i zagrażających bezpieczeństwu publicznemu,

-uzupełnienie zadrzewienia i zastąpienie wypadających osobników poprzez wyprowadzenie drzew alejowych z podrostu drzew w pasie drogowym i poprzez nasadzenia,

-cięcia techniczne korony mające na celu usunięcie ze skrajni drogowej gałęzi kolidujących z ruchem samochodowym, a tym samym ograniczenie uszkodzeń kory i konarów stwarzających ryzyko infekcji drzewa przez grzyby i wirusy,

-prześwietlenie warstwy krzewów,

-w celu poprawienia kondycji najbardziej wartościowych okazów na wybranych drzewach przeprowadzono mikoryzację,

-wznowienie/wskazanie punktów granicznych.

Wykonane przedsięwzięcie jest działaniem proekologicznym, służącym poprawie i zachowaniu zasobów przyrody. Jest także rozwiązaniem promującym odpowiedzialne zachowania wobec środowiska szczególnie w odniesieniu do zagrożeń wynikających z ubożenia ekosystemów związanych z zadrzewieniami przydrożnymi. Działania podjęte w ramach projektu to optymalne rozwiązanie służące kształtowaniu właściwych warunków przestrzennych i środowiskowych ukierunkowanych na wzmocnienie i poprawę warunków funkcjonowania korytarzy ekologicznych regionu. Prace poprawiające kondycję starych drzew przedłużą ich żywotność i tym samym przetrwanie siedlisk. Wyprowadzone z podrostów drzewa oraz nowe nasadzenia z optymalnym składem gatunkowym zapewnią ich spójność czasową i przestrzenną. Pozostawienie wybranych okazów drzew tzw. „świadków” przy drogach stworzy dogodne siedlisko dla wielu cennych gatunków w tym chrząszczy saproksylicznych – pachnicy dębowej oraz umożliwi jej migrację.

Drogi powiatowe (aleje przydrożne) objęte projektem są własnością Powiatu, ale realizatorem projektu i zarządcą dróg jest Zarząd Dróg Powiatowych – wyodrębniona jednostka organizacyjna powiatu powołana do zarządzania drogami powiatowymi oraz obiektami mostowymi na obszarze powiatu (...), którego przedmiotem działania jest wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

W ramach projektu w zakresie obowiązków ZDP jest m.in. sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym.

Powiat nie wykorzystał i nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja będzie służyć celom publicznym, co wynika z działalności statutowej Powiatu. Jest to zadanie własne i służyć będzie nieodpłatnie społeczności lokalnej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie były/nie są/nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury opłacał Zarząd Dróg Powiatowych i były wystawiane na Nabywcę: Powiat (...),

Odbiorcą był: Zarząd Dróg Powiatowych (...).

Wskazany projekt był realizowany w związku z działalnością statutową.

W celu ochrony środowiska i przyrody, w zakresie projektu było m.in. sadzenie, utrzymanie, usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym.

Zadania z zakresu zarządzania drogami powiatowymi oraz obiektami mostowymi na obszarze powiatu, Powiat wykonuje poprzez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną – Zarząd Dróg Powiatowych. Jednostka powołana jest do wykonywania zadań zarządcy drogi, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. W związku z tym, drogi powiatowe (aleje przydrożne) objęte projektem są własnością Powiatu, który jest Beneficjentem środków unijnych, a realizatorem projektu był Zarząd Dróg Powiatowych, który w swoim zakresie ma m.in. utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie były/nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Powiat nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ani prawa do jego zwrotu – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Powiat nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Powiat nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00