Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.657.2023.1.MG

Dotyczy obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od listów zastawnych oraz obligacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 roku wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2023 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od listów zastawnych oraz obligacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Bank jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (jest polskim rezydentem podatkowym). Prowadzą Państwo działalność bankową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, a ponadto, na podstawie zezwoleń Komisji Nadzoru Finansowego, działalność maklerską oraz działalność powierniczą, o której mowa, odpowiednio, w art. 69 oraz art. 119 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi. W celu prowadzenia działalności maklerskiej w ramach Państwa struktury została wyodrębniona specjalistyczna jednostka organizacyjna, tj. Biuro Maklerskie, natomiast działalność powiernicza prowadzona jest w ramach Departamentu Powiernictwa.

W ramach usług maklerskich i powierniczych prowadzą Państwo m.in. rachunki papierów wartościowych (i) na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, nieprowadzących działalności gospodarczej, co oznacza, iż „obrót papierami wartościowymi czy też pochodnymi instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi” nie jest przedmiotem działalności gospodarczej tych podmiotów, (ii) na rzecz osób fizycznych nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z tytułu papierów wartościowych zapisanych na powyżej wskazanych rachunkach, realizują Państwo wypłatę należności z tytułu odsetek lub dyskonta od listów zastawnych oraz od obligacji, o których mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT, tj. obligacji:

a)o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „Obligacje”).

Wypłata należności z tytułu listów zastawnych i Obligacji jest realizowana na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności, tj. zarówno podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT (tzw. polscy rezydenci podatkowi) jak i na rzecz podatników nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o PIT (tzw. nierezydenci podatkowi).

Wśród Obligacji znajdują się:

  • obligacje wyemitowane przez Skarb Państwa (dalej: „Obligacje skarbowe”),
  • obligacje wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa po 31 stycznia 2018 r. (dalej: „Obligacje inne niż skarbowe wyemitowane po 2018 r.”).

W związku ze zmianami w ustawie o PIT, wprowadzonymi na mocy ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, dalej: „Nowelizacja”), które weszły w życie od dnia 1 stycznia 2023 r., tj. m.in. uchyleniem ust. 25 i 26 w art. 41 ustawy o PIT, powzięli Państwo wątpliwości co do zastosowania przepisu art. 41 ust. 24 ustawy o PIT.

Podkreślają Państwo, że w sytuacji kiedy jako płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od listów zastawnych oraz od obligacji, kwoty pobranego podatku wykazuje w deklaracji PIT-8AR.

Pytania

1.Czy jako płatnik będziecie Państwo zobowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony obowiązek podatkowy lub osób fizycznych mających ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:

  • listów zastawnych;
  • obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
  • obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym?

2.Czy w przypadku gdy nie będziecie Państwo zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dyskonta od listów zastawnych i Obligacji, o których mowa w pytaniu nr 1, będziecie Państwo zobowiązani do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od listów zastawnych oraz Obligacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, bez spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, w tym bez obowiązku uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji oraz dochowania należytej staranności, nie będziecie państwo zobowiązani jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:

  • listów zastawnych;
  • obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
  • obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.

Ad. 2

W przypadku, gdy nie będziecie Państwo zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dyskonta od listów zastawnych i Obligacji, o których mowa w pytaniu 1, nie będziecie Państwo zobowiązani do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od listów zastawnych oraz od obligacji.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. W myśl art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zryczałtowany podatek, zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o PIT, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania przychodu.

Zryczałtowany podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 4d zdanie pierwsze ustawy o PIT, od dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 2, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Analogiczne przepisy odnoszą się do papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych. Zgodnie z art. 41 ust. 10 zdanie pierwsze ustawy o PIT, w zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 2, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane.

W myśl przytoczonych powyżej przepisów, co do zasady, wypłacając odsetki lub dyskonto od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, jako Bank podmiot prowadzący takie rachunki jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1)listów zastawnych;

2)obligacji:

a)o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Z kolei, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2193): Przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem art. 41 ust. 24 ustawy o PIT, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, które stosuje się do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r.

Jednocześnie, w myśl art. 21 Nowelizacji, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

Z powołanych przepisów wynika, że niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT znajduje zastosowanie do obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych na okres nie krótszy niż rok i dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym niezależnie od daty wyemitowania tych obligacji (Obligacje skarbowe). Do obligacji emitentów innych niż Skarb Państwa, wyemitowanych na okres nie krótszy niż rok i dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 ustawy o PIT znajduje zastosowanie tylko, jeżeli zostały wyemitowane po dniu 31 grudnia 2018 r. (Obligacje inne niż skarbowe wyemitowane po 2018 r.).

W odniesieniu do listów zastawnych niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 pkt 1 ustawy o PIT znajduje zastosowanie niezależnie od ich emitenta i daty emisji.

Do dnia 31 grudnia 2022 r. niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT, tj. od odsetek lub dyskonta od Obligacji skarbowych i Obligacji innych niż skarbowe wyemitowanych po 2018 r. było uzależnione od złożenia przez emitenta oświadczenia do organu podatkowego o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych o warunkach zwolnienia (art. 41 ust. 25-26 ustawy o PIT).

W drodze Nowelizacji ustawodawca uchylił w art. 41 ustawy o PIT ust. 25 oraz ust. 26. Uchylenie tych przepisów spowodowało usunięcie jedynego warunku determinującego możliwość niepobrania podatku przez płatnika w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o PIT.

Należy jednak zwrócić uwagę, że art. 41 ust. 12 ustawy o PIT wskazuje, że jeżeli łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 mln zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 mln zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników będących polskimi rezydentami podatkowymi pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4. W kontekście analizowanej regulacji istotne jednak jest, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2834), wyłącza się stosowanie art. 41 ust. 12 ustawy o PIT do dokonywanych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wypłat świadczeń i należności w przypadkach, o których mowa w art. 41 ust. 4d i 10 ustawy o PIT.

W tym miejscu należy wskazać na stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, które zostało przedstawione w indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej analogicznego stanu faktycznego. Jest ono zgodne ze stanowiskiem Banku przedstawionym w przedmiotowym wniosku. W interpretacji indywidualnej z dnia 23 października 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.375.2019.1.MG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ podatkowy) stwierdził, że: Artykuł 41 ust. 24 ustawy o PIT znajduje zastosowanie także w przypadku, gdy łączna kwota należności wypłacanych za pośrednictwem płatnika na rzecz tego samego podatnika z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5 przekroczy w ciągu roku podatkowego kwotę 2 000 000 zł. Jednocześnie w ww. interpretacji indywidualnej organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: (...) Wnioskodawca pośrednicząc jako płatnik w dokonywaniu wypłaty odsetek i dyskonta z tytułu listów zastawnych i obligacji, o których mowa w art. 41 ust. 24 ustawy PIT, jeżeli zamierza zastosować zwolnienie wynikające z tego przepisu, nie jest zobowiązany do wypełnienia obowiązków wskazanych w art. 30a ust. 2 zd. 2 oraz art. 41 ust. 4aa ustawy PIT.

Organ potwierdził także, że: Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru podatku na podstawie art. 41 ust. 24 ustawy o PIT w przypadku wypłaty odsetek i dyskonta z tytułu listów zastawnych i obligacji, o których mowa w tym przepisie, na rzecz podatników, o których mowa w art. 30a ust. 2a, których tożsamość nie została ujawniona.

Należy zatem uznać, że przepis art. 41 ust. 24 ustawy o PIT, określający zwolnienie z obowiązku pobrania podatku, jest przepisem szczególnym w stosunku do pozostałych regulacji dotyczących poboru podatku. Norma prawna wynikająca z art. 41 ust. 24 ustawy o PIT ma charakter autonomiczny, co skutkuje możliwością jej zastosowania niezależnie od innych przepisów regulujących obowiązki poboru podatku na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W konsekwencji, w aktualnym stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2023 r., literalne brzmienie ustawy o PIT nie przewiduje warunków, które wyłączałyby bądź ograniczałyby za stosowanie art. 41 ust. 24 ustawy o PIT, a zatem nie przewiduje okoliczności, w których wyłączone bądź ograniczone byłoby niepobieranie podatku przez płatnika. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której odbiorcą należności jest nierezydent podatkowy, jak i takiej, w której odbiorcą jest polski rezydent podatkowy. Oznacza to, że niepobranie podatku przez płatnika w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 24 ustawy PIT, nie jest uzależnione od rezydencji podatkowej odbiorcy.

Podsumowując, w Państwa ocenie, wypłacając na rzecz podatników zarówno rezydentów, jak i nierezydentów odsetki lub dyskonto od listów zastawnych, Obligacji skarbowych oraz Obligacji innych niż skarbowe wyemitowanych po 2018 r. jako płatnik bezwarunkowo nie pobierają Państwo podatku zgodnie z art. 41 ust. 24 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko potwierdzają także organy podatkowe, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.72.2023.2.MG, z dnia 8 maja 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.148.2023.3.MG oraz z dnia 15 maja 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.203.2023.1.SJ.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 2

Państwa zdaniem, w związku z brakiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odsetek i dyskonta od listów zastawnych, Obligacji skarbowych oraz Obligacji innych niż skarbowe wyemitowanych po 2018 r., nie będziecie Państwo zobowiązani, w przypadku wypłaty na rzecz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta. Brak jest bowiem przepisu w ustawie o PIT nakładającego na płatnika taki obowiązek. W szczególności, Państwa zdaniem, takiego obowiązku nie nakładają:

  • art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 ustawy o PIT; przepisy te dotyczą obowiązku sporządzenia imiennych informacji na formularzu PIT-11, w którym ujmowane są następujące źródła przychodów: ze stosunku pracy i pokrewne, w tym renta i emerytura, działalność wykonywana osobiście, prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy o PIT, inne źródła oraz
  • art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, który odnosi się wyłącznie do dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o PIT.

Powyższe przepisy nie dotyczą w Państwa ocenie przychodów, kwalifikowanych do źródła kapitałów pieniężnych, jakimi są odsetki i dyskonto od analizowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Podsumowując, jako prowadzący rachunki papierów wartościowych, w związku z brakiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należności, o których mowa w pytaniu nr 1, nie będziecie Państwo zobowiązani do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta.

Podkreślić należy, że stanowisko takie zostało potwierdzone w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.72.2023.2.MG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. :

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Stosownie do treści art. 41 ust. 24 ww. ustawy:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Na mocy art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180):

Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

Wyjaśnić należy, że do końca 2022 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązywały w art. 41 ust. 25 i 26, zgodnie z którymi:

„25. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych.

26. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 25, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od obligacji.”

Jednakże ust. 25 i 26 art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały z mocy ustawy zmieniającej z 7 października 2022 r. uchylone.

W wyniku uchylenia powyższych przepisów, które warunkowały zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, zastosowanie przez płatnika art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2023 r. nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków.

W związku z tym prawidłowo uznali Państwo, że nie będziecie Państwo zobowiązani jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:

  • listów zastawnych;
  • obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
  • obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.

Również żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na płatnika obowiązku sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od listów zastawnych oraz obligacji.

Tym samym Państwa stanowisko odnośnie zadanych pytań jest prawidłowe.

Jednocześnie końcowo należy wskazać, że na mocy art. 4 pkt 12) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059 i 1705) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:

12) w art. 41:

a) w ust. 4d w zdaniu pierwszym wyrazy „art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5” zastępuje się wyrazami „art. 30a ust. 1 pkt 2, 2a i 5”,

b) w ust. 10 w zdaniu pierwszym wyrazy „art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5” zastępuje się wyrazami „art. 30a ust. 1 pkt 2, 2a i 5”,

c) ust. 24 otrzymuje brzmienie:

„24. W przypadku, o którym mowa w ust. 12, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1) listów zastawnych, zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 130a;

2) obligacji, zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 130c.”;

Zgodnie z art. 35 pkt 5) cyt. ustawy, powyższy przepis wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. Z kolei art. 41 pkt 1) ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. z 2023 r. poz. 1723), w ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1059 i 1705), wprowadził następujące zmiany:

1) w art. 4 w pkt 12:

a) lit. c otrzymuje brzmienie:

„c) ust. 24 otrzymuje brzmienie:

„24. Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych

- z wyłączeniem płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10 w zakresie dochodów (przychodów) uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1.”,”,

b) dodaje lit. d i e w brzmieniu:

„d) po ust. 24 dodaje się ust. 24a–24c w brzmieniu:

„24a. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wy-łączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.

24b. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 24a, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.

Natomiast z art. 41 pkt 4) cyt. ustawy z 16 sierpnia 2023 r. wynika, że :

4) w art. 29 dodaje się ust. 4–6 w brzmieniu:

„4. W przypadku emisji obligacji dokonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., w odniesieniu do których przed tym dniem doszło do wypłaty odsetek lub dyskonta, oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 24a ustawy zmienianej w art. 4 oraz w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5, emitent jest obowiązany złożyć nie później niż do pierwszej wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji następującej po dniu 31 grudnia 2023 r.

5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli emitent złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 25 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2023 r., oraz w art. 26 ust. 1ab ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2023 r. W takim przypadku warunek określony w art. 41 ust. 24a ustawy zmienianej w art. 4 oraz w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5 uznaje się za spełniony.

Stosownie do art. 73 pkt 4) ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. zmieniony powołany art. 41 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń;
  • zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych organu podatkowego - wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00